2026-04-25, 18:35
  #25
Medlem
Aja tur att det är från sydkorea den här gången ooch inte något med kina
Citera
2026-04-25, 18:53
  #26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Håller med dig om mycket, men ska vi vara ärliga - vilka stridsflygplan och örlogsfartyg har de länder du räknar upp valt att köpa?





Det är oerhört sorgligt att all den kompetens som fanns på alla områden sinar eller är helt borta. Det finns inte en enda plåtslagare i landet som klarar att bocka plåt i två riktningar. Talade med en chef på ett varv för många herrans år sedan som sa att den kompetensen försvann för decennier sedan. När de behöver sådant flygs det in specialister från utlandet. Helt sjukt.

Det våra politiker har gjort sedan 1975 borde klassas som landsförräderi och folkmord och straffas därefter.

Ja det är oerhört sorligt som det blivit.
Den ikoniska Kockumskranen monterades ner 2002 och skeppades till Ulsan i Sydkorea , jag var själv där i hamnen i Malmö flera gånger och tittade på nedmonteringen, men inte ens detta med nedmonteringen klarade man av i Sverige utan det var europeiska företag som gjorde detta. Mammoet det holländska tunga lyft- och transportföretaget .De är världsledande på just sådana här extrema projekt och deras utrustning användes ofta vid flytten.
Mighty Servant 1: var det holländska fartyget (ägt av företaget Dockwise) som skötte själva sjötransporten
Citera
2026-04-25, 19:23
  #27
Medlem
negrofobens avatar
Det är väl LOU som avgör vem som får några affärer. Så har det varit i många år nu. Många här i tråden som är dåligt insatta i offentlig upphandling tydligen.
Citera
2026-04-25, 19:25
  #28
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kan Sydkorea mycket om att bygga isbrytare?
Varför byggs den inte på nordligare breddgrader?

https://www.sverigesradio.se/artikel/sverige-far-ny-isbrytare-byggs-i-sydkorea
Varför är detta överhuvudtaget intressant för någon som inte direkt ska arbeta på sagda isbrytare? Jag kan förstå att folk intresserar sig om Sverige köper ett nytt raketsystem men en jävla isbrytare...?
Citera
2026-04-25, 20:49
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja det är oerhört sorligt som det blivit.
Den ikoniska Kockumskranen monterades ner 2002 och skeppades till Ulsan i Sydkorea , jag var själv där i hamnen i Malmö flera gånger och tittade på nedmonteringen, men inte ens detta med nedmonteringen klarade man av i Sverige utan det var europeiska företag som gjorde detta. Mammoet det holländska tunga lyft- och transportföretaget .De är världsledande på just sådana här extrema projekt och deras utrustning användes ofta vid flytten.
Mighty Servant 1: var det holländska fartyget (ägt av företaget Dockwise) som skötte själva sjötransporten
Ja, våra ungdomar skulle må gott av att ha jobb som tillverkar något konkret, tex en isbrytare i världsklass att vara stolta över.

Detta i stället för att sitta på kontor och inte åstadkomma något att visa upp och vara stolt över.

Minns när Uddevallavarvet tillverkade världens just då största oljetanker, TT Nanny, var enorm, 500 000 Ton, den var något vi svenskar kunde vara stolta över...

Även det att en av våra stora statsisbrytare konstruerades för att klara av långa forskningsresor till polerna.
Fanns bara kärnkraftdrivna isbrytare som lyckats med det innan om jag inte minns fel.
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-25 kl. 20:53.
Citera
2026-04-25, 22:11
  #30
Bannlyst
Ryssland kan själv försörja sig med isbrytare. Sverige kan inte det. Det talar för sig självt...
Citera
2026-04-25, 22:18
  #31
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kan Sydkorea mycket om att bygga isbrytare?
Varför byggs den inte på nordligare breddgrader?

Svensk varvsindustri lades ned på 1970-talet, tillsammans med textilindustri och elektromekanisk industri. Den globaliserades till Japan, senare Sydkorea, senare Kina.

Kina, Sydkorea och Japan är numera världsledande i varvsindustri, medan resten av världen i princip inte producerar någonting. Därför bygger man där, och inte här.

Vi kan inte. Det kostar för mycket. Kvaliteten blir för dålig. Det blir Northvolt 2 om vi skulle försöka.
Citera
2026-04-25, 22:25
  #32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Svensk varvsindustri lades ned på 1970-talet, tillsammans med textilindustri och elektromekanisk industri. Den globaliserades till Japan, senare Sydkorea, senare Kina.

Kina, Sydkorea och Japan är numera världsledande i varvsindustri, medan resten av världen i princip inte producerar någonting. Därför bygger man där, och inte här.

Vi kan inte. Det kostar för mycket. Kvaliteten blir för dålig. Det blir Northvolt 2 om vi skulle försöka.


Finland bygger isbrytare.
Citera
2026-04-26, 06:29
  #33
Medlem
Lucianuss avatar
Sydkoreanska varv är mer high-tech än andra vilket ger dem enorma konkurensfördelar. En kort filmsekvens ger en liten illustration:

https://youtube.com/shorts/rZbO8qtsHeU

I Sverige, om man gillar historia, var Götaverken i Göteborg världens största, men på grund av ett förändrat samhälle havererade allt detta. Det är en lång och trist historia som kunnat slutat annorlunda.
Citera
2026-04-26, 18:56
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Varför är detta överhuvudtaget intressant för någon som inte direkt ska arbeta på sagda isbrytare? Jag kan förstå att folk intresserar sig om Sverige köper ett nytt raketsystem men en jävla isbrytare...?
Isbrytare är mäktiga, dugliga.
Man kan döpa sina barn efter dem.
Citera
2026-04-26, 18:59
  #35
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Isbrytare är mäktiga, dugliga.
Man kan döpa sina barn efter dem.
Ale. Atle. Ymer.

Nja...
Citera
2026-04-26, 20:21
  #36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Isbrytare är mäktiga, dugliga.
Man kan döpa sina barn efter dem.
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare; Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer

Varför döper man isbrytare efter män??
Jag hoppas att den sydkoreanska blir en hon. Frigg!



Finland äger väl inga varv för isbrytare?
Finland är världsledande på området. Över hälften av alla isbrytare i världen är byggda där, och 80 procent är designade i Finland. Förra året köptes Helsingforsvarvet upp av det kanadensiska skeppsbyggarföretaget Davie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in