Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Ja det är oerhört sorligt som det blivit.
Den ikoniska Kockumskranen monterades ner 2002 och skeppades till Ulsan i Sydkorea , jag var själv där i hamnen i Malmö flera gånger och tittade på nedmonteringen, men inte ens detta med nedmonteringen klarade man av i Sverige utan det var europeiska företag som gjorde detta. Mammoet det holländska tunga lyft- och transportföretaget .De är världsledande på just sådana här extrema projekt och deras utrustning användes ofta vid flytten.
Mighty Servant 1: var det holländska fartyget (ägt av företaget Dockwise) som skötte själva sjötransporten
Ja, våra ungdomar skulle må gott av att ha jobb som tillverkar något konkret, tex en isbrytare i världsklass att vara stolta över.
Detta i stället för att sitta på kontor och inte åstadkomma något att visa upp och vara stolt över.
Minns när Uddevallavarvet tillverkade världens just då största oljetanker, TT Nanny, var enorm, 500 000 Ton, den var något vi svenskar kunde vara stolta över...
Även det att en av våra stora statsisbrytare konstruerades för att klara av långa forskningsresor till polerna.
Fanns bara kärnkraftdrivna isbrytare som lyckats med det innan om jag inte minns fel.