2026-04-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad har du för egendomliga kompisar som inte pratar med dig? Varför räknar du dessa ens som kompisar? Är det låtsaskompisar typ Mållgan?
Och varför i hela friden talar inte dina släktingar med dig? Det är väl inte så illa att de tröttnat på dig för att du ständigt har försökt "jehovera" för dem, eller....?

Det är möjligt att de kör med ursäkten att de känner Jahman5, för att slippa andra som predikar/missionerar. Men att de inte pratar med Jahman5 om religion/JV, de bara använder det som ursäkt för att slippa förkunnarna som hör av sig. Användaren får säga hur det faktiskt ligger till, men det var så jag tolkade det hela.
Senast redigerad av Amberfly 2026-04-29 kl. 21:03.
Citera
2026-04-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det nämns inte varför personen inte har kontakt med sin JV-släkting. Men med tanke på dennes partner (personen som skrev inlägget) kallar det för sekt, så kan det vara så att båda två är negativt inställda till JV. Kanske kan fråga, men just nu kan jag annars bara spekulera.

”Må så vara att frugan inte har nån kontakt med sin mormor, just för att hon är med i sekten, men trösten är i alla fall att samtal skjuts ner på direkten. Som jag förstått det så är det den enskildas ansvar att missionera inom sin släkt, och att andra då ska hålla sig borta. Jag säger helt enkelt att vi har ett jehovas i släkten som sköter snacket för dem, och varenda kotte tackar för sig och lämnar oss. Att jag aldrig mött tanten öht är en annan femma.”

Källa: https://www.reddit.com/r/sweden/s/SvKD0XYsDg

Jo, detta ansvar fanns, i a f på min tid.
Men ja, släktingar tröttnar nog på missionsförsök, och JVn tröttnat på människor som inte är intresserade.
Sedan får vi också betänka att random dörrknackare inte vet vad som försiggår mellan dessa släktingar. Risken för att ställa till med skada eller komma med dubbla budskap är nog överhängande.
Citera
2026-04-29, 21:16
Medlem
Citat:
Jag trodde att man alltid var två vid hembesök. Ibland fler, om man har barnen med sig. Åtminstone är det min erfarenhet. Kan alltså en person göra återbesök (och andra besök, tex om man meddelar på hemsidan att man vill ha besök) på egen hand då?

På min tid var det i a f så. Oftast två av samma kön. En som hade distriktet och en som var med.
Ponera att det var två män som ringde på och fick intresse och samtal med en kvinnlig person. I s f skulle mannen som hade distriktet göra ett återbesök tillsammans med en lämplig kvinnlig förkunnare och låta denna överta kontakten.
Citera
2026-04-29, 21:19
Medlem
Citat:
Det är möjligt att de kör med ursäkten att de känner Jahman5, för att slippa andra som predikar/missionerar. Men att de inte pratar med Jahman5 om religion/JV, de bara använder det som ursäkt för att slippa förkunnarna som hör av sig. Användaren får säga hur det faktiskt ligger till, men det var så jag tolkade det hela.

Inte alls osannolikt att så är fallet. Dessutom vet inte förkunnaren vad Jahman sagt till dem. Risken för dubbla budskap kan vara överhängande.
Citera
2026-04-30, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad har du för egendomliga kompisar som inte pratar med dig? Varför räknar du dessa ens som kompisar? Är det låtsaskompisar typ Mållgan?
Och varför i hela friden talar inte dina släktingar med dig? Det är väl inte så illa att de tröttnat på dig för att du ständigt har försökt "jehovera" för dem, eller....?

Jag menade givetvis att att vi inte pratar religion mm, för dom är inte intresserade av det.
En av mina bästa vänner är inte ett vittne, men vi håller på med geocaching och seglar istället.
Familjen har jag fått bättre förhållande med efter att jag blev vittne, eftersom jag gjorde förändringar, som dom tyckte var positiva.
Citera
2026-04-30, 06:20
Medlem
Citat:
Jag trodde att man alltid var två vid hembesök. Ibland fler, om man har barnen med sig. Åtminstone är det min erfarenhet. Kan alltså en person göra återbesök (och andra besök, tex om man meddelar på hemsidan att man vill ha besök) på egen hand då?

När vi är ute i grupp och är ojämnt antal är det alltid nån som går själv, fast vi växlar och alla går med alla.
Personligen tycker jag att det är lättare att få kontakt om man går själv.
Återbesök kan man också gå själv till om man vill.
Sen kan det finnas områden och länder där man absolut inte ska gå själv av säkerhetsskäl.
Citera
2026-04-30, 06:21
Medlem
Citat:

Spot on..
Du fattade iaf
Citera
2026-04-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
När vi är ute i grupp och är ojämnt antal är det alltid nån som går själv, fast vi växlar och alla går med alla.
Personligen tycker jag att det är lättare att få kontakt om man går själv.
Återbesök kan man också gå själv till om man vill.
Sen kan det finnas områden och länder där man absolut inte ska gå själv av säkerhetsskäl.

Är det numera OK att en manlig förkunnare ensam gör återbesök hos singelkvinna?
Citera
2026-04-30, 18:20
Medlem
Citat:
Spot on..
Du fattade iaf

Så, är det numera OK för JVn att ha "vänner" som inte vill höra Jehovasnack eller predikan?
Citera
2026-04-30, 18:25
Medlem
Citat:
Jag menade givetvis att att vi inte pratar religion mm, för dom är inte intresserade av det.
En av mina bästa vänner är inte ett vittne, men vi håller på med geocaching och seglar istället.
Familjen har jag fått bättre förhållande med efter att jag blev vittne, eftersom jag gjorde förändringar, som dom tyckte var positiva.

Hur ser församlingen och äldstebröderna på att du är ute och seglar med en vän som inte vill höra predikan? Eller håller du tyst med att ni gör detta?
Citera
2026-04-30, 18:29
Medlem
Citat:
Det nämns inte varför personen inte har kontakt med sin JV-släkting. Men med tanke på dennes partner (personen som skrev inlägget) kallar det för sekt, så kan det vara så att båda två är negativt inställda till JV. Kanske kan fråga, men just nu kan jag annars bara spekulera.

”Må så vara att frugan inte har nån kontakt med sin mormor, just för att hon är med i sekten, men trösten är i alla fall att samtal skjuts ner på direkten. Som jag förstått det så är det den enskildas ansvar att missionera inom sin släkt, och att andra då ska hålla sig borta. Jag säger helt enkelt att vi har ett jehovas i släkten som sköter snacket för dem, och varenda kotte tackar för sig och lämnar oss. Att jag aldrig mött tanten öht är en annan femma.”

Källa: https://www.reddit.com/r/sweden/s/SvKD0XYsDg

På min tid var det i a f så att man skulle minimera umgänget med icke-troende släktingar. Fr a utanför kärnfamiljen. I synnerhet sådana som sagt att de inte vill utsättas för predikan.
Citera
2026-04-30, 18:38
Medlem
Citat:

På min tid fanns inte internet och hemsidan. Men det ansågs synnerligen olämpligt om ett JV ensam besökte en person av motsatt kön.

Men det fanns lappar i litteraturen att skicka in på min tid. Om en manlig intresserad skickade in en sådan lapp var det OK om en förordnad broder tog besöket ensam. Om det var en kvinna som skickade in lappen tror jag att det rekommenderades att en förordnad broder skulle ta med sig en lämplig JV-kvinna till besöket, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är 100 procent säker på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in