2026-04-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt blöder organisationen pengar, detta relaterat till ett antal rättsfall.

Antagligen. De har ju vissa skattefria förmåner med eller skattebefrielse, tex i USA. Men det gäller andra religiösa trossamfund/organisationer där också.

I Sverige försökte man slippa skatt ge om att ha en orden i Arboga (huvudkontoret), och påstå att de var ett kloster. För att på det viset slippa betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.

Finns lite olika varianter i olika länder. Har inte hållit mig uppdaterad om Frankrike, men läste något förra året om att Jehovas vittnen riskerar förlora sin religiösa status där, så att de måste betala skatt och att de riskerade förlora tillgången till Rikets salar. Det skulle främst gälla the Religious Association of Jehovah's Witnesses of France (ACTJF) and the Christian Federation of Jehovah's Witnesses of France (FCTJF).

Får kolla upp hur det gick med det.

Men statsbidrag, skattefrihet etc rimmar illa med att de ska klara sig på frivilliga donationer. Samt att individuella vittnen ska betala skatt, med hänvisning till bland annat Matteusevangeliet 22:17-21: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud".

Att vissa vittnen sen skyller på att de vill ha statsbidrag etc för att inte bli särbehandlade, och att de tycker att de har rätt till vissa saker för att de betalar skatt osv, det får mig inte att ändra uppfattning.
Citera
2026-04-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Då måste du väl ändå erkänna att om det nu är som du säger att vår organisation gör fel precis som du hänvisar till bibelns berättelser där Guds folk gjorde fel osv. Är det då fel att se vår organisations fel och brister? För den är inte fullkomlig. Varför är då vännerna så oroliga över att framstå som negativa och kritiska för minsta lilla sak? Hur ofta hör vi ur våra egna led att organisationen gör fel eller att äldste bröderna gjorde fel där och där tex? Vännerna i församlingarna är ju rädda för konsekvenserna eller?

Sannolikt vet organisationen vad en sådan öppenhet skulle leda till. Det skulle leda till en enorm turbulens.
På min tid talade man om att vandra i takt med organisationen, inte försöka gå före, och inte hamna efter. Likaså betonades enighet mycket , och med enighet menades naturligtvis lydnad mot organisationen.

Hur har det gått för dig? Har du lämnat nu?
Citera
2026-04-28, 13:47
Medlem
Är telefonsamtal vanligt?

Såg en post/trådstart på r/Sweden på Reddit, att en person hade blivit uppringd. Från JV. Fast uppringaren sa att de ringde från Rikets sal. De ville prata om gratis bibelkurs.

Det är inte direkt vanligt att man hör talas om telefonsamtal precis. Hur får de reda på telefonnummer? Alla kan man inte hitta på nätet (inte mitt tex). Och varför säger de att de ringer från Rikets sal? Låter det bättre än att säga att de ringer från Jehovas Vittnen? Alla kanske inte känner till vad JV kallar sina byggnader heller.

Ett inlägg där nämner för övrigt att man ska missionera inom sin egen släkt, och att andra ska hålla sig borta. Personen som skrev det har en partner som ej är JV, men denne har en släkting som är det. Så de kör på den ursäkten när andra vittnen kommer och vill missionera, så försvinner de. Detta har jag aldrig hört förut, och jag är osäker på hur det ligger till.
Senast redigerad av Amberfly 2026-04-28 kl. 13:53.
Citera
2026-04-29, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly

Såg en post/trådstart på r/Sweden på Reddit, att en person hade blivit uppringd. Från JV. Fast uppringaren sa att de ringde från Rikets sal. De ville prata om gratis bibelkurs.

Det är inte direkt vanligt att man hör talas om telefonsamtal precis. Hur får de reda på telefonnummer? Alla kan man inte hitta på nätet (inte mitt tex). Och varför säger de att de ringer från Rikets sal? Låter det bättre än att säga att de ringer från Jehovas Vittnen? Alla kanske inte känner till vad JV kallar sina byggnader heller.

Ett inlägg där nämner för övrigt att man ska missionera inom sin egen släkt, och att andra ska hålla sig borta. Personen som skrev det har en partner som ej är JV, men denne har en släkting som är det. Så de kör på den ursäkten när andra vittnen kommer och vill missionera, så försvinner de. Detta har jag aldrig hört förut, och jag är osäker på hur det ligger till.

JA, vi började ringa i större utsträckning under pandemin och många äldre och sjuka, som inte kan gå så mycket från dörr till dörr tycker att det är ett bra sätt att kontakta människor.

Personligen föredrar jag att man presenterar sig som ett Jehovas vittne, men det är ju upp till var och en hur man gör.
Det finns inga regler om detta.
Jag brukar använda ratsit och eniro för att hitta nummer, men på mrkoll kan man tydligen hitta fler nummer.
Man kan också kontrollera med swish, vem som står på numret, så man inte ringer till minderåriga.

Mina komisar och släkt som inte är vittnen, säger nog att dom känner mig, när dom får besök, men inte pratar dom med mig för det .
Man får bearbeta släkt och vänner lite försiktigt, så dom åtminstone får lite kunskap om vad som är sant om oss, så dom kan besvara andras fördomar.
Det händer lite då och då faktiskt, att när nån säger nåt som inte stämmer om oss, börjar dom försvara oss.
Citera
2026-04-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
JA, vi började ringa i större utsträckning under pandemin och många äldre och sjuka, som inte kan gå så mycket från dörr till dörr tycker att det är ett bra sätt att kontakta människor.

Personligen föredrar jag att man presenterar sig som ett Jehovas vittne, men det är ju upp till var och en hur man gör.
Det finns inga regler om detta.
Jag brukar använda ratsit och eniro för att hitta nummer, men på mrkoll kan man tydligen hitta fler nummer.
Man kan också kontrollera med swish, vem som står på numret, så man inte ringer till minderåriga.

Mina komisar och släkt som inte är vittnen, säger nog att dom känner mig, när dom får besök, men inte pratar dom med mig för det .
Man får bearbeta släkt och vänner lite försiktigt, så dom åtminstone får lite kunskap om vad som är sant om oss, så dom kan besvara andras fördomar.
Det händer lite då och då faktiskt, att när nån säger nåt som inte stämmer om oss, börjar dom försvara oss.
Tack för svar.

Har mest kännedom om brev som verkade öka under pandemin. Både för egen del och för andra. Men adresser är i regel lättare att ta reda på, än telefonnummer.

Bra att det finns alternativ för gamla, sjuka etc.

Att inte ringa minderåriga, är det din personliga uppfattning eller en riktlinje inom JV? Bör man undvika det när man skickar brev också? Och om en minderårig öppnar dörren vid dörrknackning, och om ingen vuxen är hemma? Kan tex handla om en tonåring som är ensam hemma.

Fallet med släkt som jag nämnde ovan. Personen som har en släkting inom JV, de har ingen kontakt. Som anledning nämns att den ena personen inte är med i JV. Så jag var lite skeptisk, men kunde inte hitta något på JV’s hemsida.

Men i regel är det okej att umgås med icke vittnen (världsliga). Det är uteslutna och avhoppare som man bör undvika. Sedan kan förstås vittnen ha olika syn på att umgås med icke vittnen, och utomstående kanske inte vill ha kontakt med vittnen. Av olika anledningar. Så jag vet inte hur det är i det fallet jag tänkte på.

Detta med familj och släkt verkar variera rejält. Utifrån vad jag har hört/läst, så verkar det vara vanligast att folk växer upp inom JV, men att de väljer att inte döpa sig. De kan ändå hålla kontakten med vittnen. Dessa personer borde ha en viss kunskap om JV. Blir någon ett vittne i vuxen ålder, utan tidigare koppling till JV, så har familj, släkt och vänner kanske inte samma kunskap. Det är väl framförallt den sistnämnda gruppen som man kanske behöver bearbeta och informera. Men det verkar relativt ovanligt (åtminstone i Sverige och västvärlden) att en vuxen utomstående väljer att bli ett vittne.

Men sen beror det mycket på deras egen syn på JV också. En del är tex kritiska, andra framstår som mer neutrala, en del kan vara mer positiva men av olika skäl vill/kan de inte bli vittnen.

Om de väljer att försvara JV beror nog mycket på deras kunskap och syn på JV i allmänhet.

Det är inte särskilt vanligt, men det har hänt att jag har försvarat JV, och förklarat hur det ligger till. Tex att de inte tror på helvetet eller att de inte kör på tionde utan frivilliga donationer. Men det gör jag bara om jag har tillräckligt med kunskap på den fronten.
Citera
2026-04-29, 18:12
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Att inte ringa minderåriga, är det din personliga uppfattning eller en riktlinje inom JV? Bör man undvika det när man skickar brev också? Och om en minderårig öppnar dörren vid dörrknackning, och om ingen vuxen är hemma? Kan tex handla om en tonåring som är ensam hemma.

Det är en riktlinje, men jag är osäker på om det står nånstans, är man osäker på den som öppnar frågar man efter någon av föräldrarna.
Det har blivit pinsamt några gånger när dom är +25
Men hellre det då.
Och ja, man vill inte skriva brev och ringa till barn och de med funktionsnedsättningar och bor på boenden heller.
Citera
2026-04-29, 20:31
Medlem
Citat:

Det har funnits telefondistrikt, fr a för de halta och lytta som inte kan knacka dörr.

Och ja, i a f på min tid förutsattes det att man skulle förkunna för sina närstående. Men detta var för några decennier sedan. Men ja, jag vill minnas att det ansågs att den som hade bäst kontakt med en person skulle "vittna" för denne.
Samma sak om någon vid en dörr blev tog litteratur och blev intresserad. Då skulle man försöka matcha återbesöket med någon i församlingen som motsvarade den intresserades kön och ålder. Det ansågs i a f på min tid olämpligt att som manlig JV ensam besöka en kvinnlig intresserad och likaså om en kvinnlig förkunnare , d v s dörrknackare, fortsatte besöka en manlig intresserad.
Kort sagt, det finns detaljerade regler för det mesta inom JV.
Citera
2026-04-29, 20:43
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Har mest kännedom om brev som verkade öka under pandemin. Både för egen del och för andra. Men adresser är i regel lättare att ta reda på, än telefonnummer.

Bra att det finns alternativ för gamla, sjuka etc.

Fallet med släkt som jag nämnde ovan. Personen som har en släkting inom JV, de har ingen kontakt. Som anledning nämns att den ena personen inte är med i JV. Så jag var lite skeptisk, men kunde inte hitta något på JV’s hemsida.

Men i regel är det okej att umgås med icke vittnen (världsliga). Det är uteslutna och avhoppare som man bör undvika. Sedan kan förstås vittnen ha olika syn på att umgås med icke vittnen, och utomstående kanske inte vill ha kontakt med vittnen. Av olika anledningar. Så jag vet inte hur det är i det fallet jag tänkte på.

Detta med familj och släkt verkar variera rejält. Utifrån vad jag har hört/läst, så verkar det vara vanligast att folk växer upp inom JV, men att de väljer att inte döpa sig. De kan ändå hålla kontakten med vittnen. Dessa personer borde ha en viss kunskap om JV. Blir någon ett vittne i vuxen ålder, utan tidigare koppling till JV, så har familj, släkt och vänner kanske inte samma kunskap. Det är väl framförallt den sistnämnda gruppen som man kanske behöver bearbeta och informera. Men det verkar relativt ovanligt (åtminstone i Sverige och västvärlden) att en vuxen utomstående väljer att bli ett vittne.

Men sen beror det mycket på deras egen syn på JV också. En del är tex kritiska, andra framstår som mer neutrala, en del kan vara mer positiva men av olika skäl vill/kan de inte bli vittnen.

Om de väljer att försvara JV beror nog mycket på deras kunskap och syn på JV i allmänhet.

Det är inte särskilt vanligt, men det har hänt att jag har försvarat JV, och förklarat hur det ligger till. Tex att de inte tror på helvetet eller att de inte kör på tionde utan frivilliga donationer. Men det gör jag bara om jag har tillräckligt med kunskap på den fronten.

JVn har viss kontakt med s k världsliga släktingar, men avråds från att ha alltför mycket social kontakt för nöjes skull. Icke JVn anses kunna vara dåligt umgänge.

Det fallet där en person som har JV-släktingar men inte har kontakt med dessa blir jag inte riktigt klok på. Hur framställdes detta?
Den förklaring jag kan tänka mig är att personen ifråga har fått utstått mycket förkunnelse och därför har blivit negativt inställd till JV.
Citera
2026-04-29, 20:49
Medlem
Citat:
JVn har viss kontakt med s k världsliga släktingar, men avråds från att ha alltför mycket social kontakt för nöjes skull. Icke JVn anses kunna vara dåligt umgänge.

Det fallet där en person som har JV-släktingar men inte har kontakt med dessa blir jag inte riktigt klok på. Hur framställdes detta?
Den förklaring jag kan tänka mig är att personen ifråga har fått utstått mycket förkunnelse och därför har blivit negativt inställd till JV.

Det nämns inte varför personen inte har kontakt med sin JV-släkting. Men med tanke på dennes partner (personen som skrev inlägget) kallar det för sekt, så kan det vara så att båda två är negativt inställda till JV. Kanske kan fråga, men just nu kan jag annars bara spekulera.

”Må så vara att frugan inte har nån kontakt med sin mormor, just för att hon är med i sekten, men trösten är i alla fall att samtal skjuts ner på direkten. Som jag förstått det så är det den enskildas ansvar att missionera inom sin släkt, och att andra då ska hålla sig borta. Jag säger helt enkelt att vi har ett jehovas i släkten som sköter snacket för dem, och varenda kotte tackar för sig och lämnar oss. Att jag aldrig mött tanten öht är en annan femma.”

Källa: https://www.reddit.com/r/sweden/s/SvKD0XYsDg
Citera
2026-04-29, 20:51
Medlem
Citat:
Det har funnits telefondistrikt, fr a för de halta och lytta som inte kan knacka dörr.

Och ja, i a f på min tid förutsattes det att man skulle förkunna för sina närstående. Men detta var för några decennier sedan. Men ja, jag vill minnas att det ansågs att den som hade bäst kontakt med en person skulle "vittna" för denne.
Samma sak om någon vid en dörr blev tog litteratur och blev intresserad. Då skulle man försöka matcha återbesöket med någon i församlingen som motsvarade den intresserades kön och ålder. Det ansågs i a f på min tid olämpligt att som manlig JV ensam besöka en kvinnlig intresserad och likaså om en kvinnlig förkunnare , d v s dörrknackare, fortsatte besöka en manlig intresserad.
Kort sagt, det finns detaljerade regler för det mesta inom JV.

Jag trodde att man alltid var två vid hembesök. Ibland fler, om man har barnen med sig. Åtminstone är det min erfarenhet. Kan alltså en person göra återbesök (och andra besök, tex om man meddelar på hemsidan att man vill ha besök) på egen hand då?
Citera
2026-04-29, 20:55
Medlem
Citat:

Vad har du för egendomliga kompisar som inte pratar med dig? Varför räknar du dessa ens som kompisar? Är det låtsaskompisar typ Mållgan?
Och varför i hela friden talar inte dina släktingar med dig? Det är väl inte så illa att de tröttnat på dig för att du ständigt har försökt "jehovera" för dem, eller....?
Citera
2026-04-29, 20:57
Medlem
Citat:
Det är en riktlinje, men jag är osäker på om det står nånstans, är man osäker på den som öppnar frågar man efter någon av föräldrarna.
Det har blivit pinsamt några gånger när dom är +25
Men hellre det då.
Och ja, man vill inte skriva brev och ringa till barn och de med funktionsnedsättningar och bor på boenden heller.

Kan vara värt att notera att man kan ha funktionsnedsättningar etc utan att bo på boende. Folk som tex har någon funktionsnedsättning men får hjälp av boendestöd och/eller hemtjänst tex. Och andra stödinsatser. Jag känner någon med funktionsnedsättning och några andra medicinska, kroniska sjukdomar. Som har blivit kontaktad av JV flera gånger. Personen bor dock kvar hemma, med stödinsatser i hemmet.

Så systemet är inte perfekt.

Men riktlinjen låter bra i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in