Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
JV-ledningen har i sin litteratur ägnat sig åt omfattande analyser och fördömanden av andra rörelser som gör anspråk på att vara kristna.

Det är inget fel i att ha saklig kritik.

Citat:
Det har inbegripit personangrepp, särskilt när det gäller katolska kyrkan.

Ge exempel på detta.
Citera
2024-08-09, 14:16
Medlem
Citat:
Den tidiga historien är helt avgörande. Den kan inte viftas undan som irrelevant. JV lär ännu idag att man utvaldes 1919. Det är en omöjlighet med tanke på Rutherfords och Macmillans skurkstreck 1917 och 1918 och att man under dessa år och även senare satsade allt på den bedrövliga och hädiska boken "Den fullbordade hemligheten." Under rättegången 1918 sade några av de anklagade t o m att de inte var motståndare till kriget! Jesus har därför inte upphöjt dem. Vem har då gjort det? De har de själva gjort. Och Jesus fördömde dem som upphöjde sig själva. En tuff domens dag stundar för JV-ledningen och deras anhängare.

När det gäller själva fängelsevistelsen och senare frisläppandet. Visst var det väl så att sällskapet redan i början på 1920 -talet sa att detta var en uppfyllelse av profetian om de två vittnena som profeterade i säckväv? Var det Rutherford själv som kom på den briljanta idén? Så vitt jag vet gäller denna lära än idag. De uppfyller så att säga profetior på sig själva och utser sig själva till den omdömesgille slaven mitt under denna turbulenta tid och med läror som är helt galna.
Citera
2024-08-09, 14:34
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det värsta som kan hända är att du får kunskap om vad som står i bibeln:

"Guds vilja är ju att alla slags människor ska bli räddade och få ingående kunskap om sanningen." (1Tim 2:4 NV)
Vänligt, men det behöver man inte JV vid dörren för att ta reda på.

Är medlemmarna tvungna att missionera och sprida sitt budskap för att inte riskera repressalier? Hade dörrknackare här tidigare i veckan, och innan dess för något halvår sedan.
Citera
2024-08-09, 14:49
Medlem
Citat:
Om någon ser konstig ut på video, om någon är alkoholist, om någon har varit otrogen, kalla människor för olika öknamn, påstå om olika elaka avsikter som inte går att bevisa, och vara allmänt nedsättande mot enskilda personer, ja jätteviktiga saker, Och jo, allt det här är personangrepp.

Men det är talande hur sjukt besatta ni är av Jehovas vittnen, är det enda ni tänker om dagarna? Ingen annan grupp får så mycket uppmärksamhet, inte ens muslimer, det är bara att kolla antalet inlägg i trådar om Jehovas vittnen.

Om det vore mig, så hade jag bara lämnat och skaffat ett eget liv.

Det är hemskt att se hur mycket smutskastning Jehovas vittnen får, men det stärker bara min tro, dom som följer i Jesu fotspår skulle bli hatade:

"Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull." (Matt 10: 22 Bibel2000)

Det är nog snarare så att många av oss som skriver här gör det i syfte att hjälpa andra. Tror du att Carl Olof Jonsson (död) och Rud persson mfl bara skriver för nöjes skull? Förstår du inte att syftet vi har är att hjälpa människor bort från den destruktiva sekten som enligt Paulus predikar ett annat slag av goda nyheter? "Att även om en ängel från himmelen, förkunnade goda nyheter utöver vad han förkunnat som goda nyheter ”må han vara förbannad”. — Galaterna 1:7—9. Det är hårda ord och dessa gäller inte bara JV men i detta sammanhang gäller det JV i högsta grad.
Citera
2024-08-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp

Jag hade nog inte börjat läsa bibeln om inte Jehovas vittnen hade ringt på min dörr.

Man behöver hjälpa varandra att förstå bibeln:

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« –»Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen." (Apg 8:30-31 Bibel2000)

Citat:
Är medlemmarna tvungna att missionera och sprida sitt budskap för att inte riskera repressalier? Hade dörrknackare här tidigare i veckan, och innan dess för något halvår sedan.

Nej, man är inte tvungen, och man får inte repressalier. Men andra kan fråga sig om personen är seriös med att vara en kristen, eftersom det är ett av buden som Jesus gav:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:19-20 Bibel2000)
Citera
2024-08-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Det är nog snarare så att många av oss som skriver här gör det i syfte att hjälpa andra.

Om det verkligen är så, varför förnedrar man och ser ner på dom som man vill hjälpa?

Citat:
Tror du att Carl Olof Jonsson (död) och Rud persson mfl bara skriver för nöjes skull? Förstår du inte att syftet vi har är att hjälpa människor bort från den destruktiva sekten som enligt Paulus predikar ett annat slag av goda nyheter? "Att även om en ängel från himmelen, förkunnade goda nyheter utöver vad han förkunnat som goda nyheter ”må han vara förbannad”. — Galaterna 1:7—9. Det är hårda ord och dessa gäller inte bara JV men i detta sammanhang gäller det JV i högsta grad.

Jag tror knappast det handlar om att hjälpa, kanske från vissa personer. Men det finns säkert många andra, mer förklarliga motiv som stolthet och besvikelse över att inte ha valts till äldste, och man blir bitter och hatisk.

Det är väldigt underligt annars att avfällingar visar sådant hat och förakt mot Jehovas vittnen.
Citera
2024-08-09, 15:55
Medlem
Citat:
När det gäller den indignation som framskymtar här hade det varit bättre att försöka vederlägga de påståenden som görs.

Jag undviker att diskutera med vissa, det leder ingen vart. Jag lägger dom på min ignore-lista.

Och jag är främst intresserad av att diskutera bibeln. Dom flesta avhoppare är inte intresserade av att diskutera bibeln, för dom vet att dom ligger i lä. Därför försöker dom flytta fokus till organisationen och människorna.
Citera
2024-08-09, 15:57
Medlem
Citat:
Jag undviker att diskutera med vissa, det leder ingen vart. Jag lägger dom på min ignore-lista.

Och jag är främst intresserad av att diskutera bibeln. Dom flesta avhoppare är inte intresserade av att diskutera bibeln, för dom vet att dom ligger i lä. Därför försöker dom flytta fokus till organisationen och människorna.

Har du månne glömt att denna tråd handlar om Jehovas vittnen. Den handlar inte om Bibeln.
Citera
2024-08-09, 16:05
Medlem
Citat:

Officiellt förnekar JV detta tvång. Men så sent som fram till oktober förra året var varje individ skyldig att rapportera hur många timmar ägnat åt att att predika. Numera räcker det med att kryssa i ett formulär där man anger att man deltagit i predikandet
Det ska tilläggas att de JV som rapporterade noll eller ett fåtal timmar ansågs som svaga i tron.
Citera
2024-08-09, 16:12
Medlem
Citat:
När det gäller själva fängelsevistelsen och senare frisläppandet. Visst var det väl så att sällskapet redan i början på 1920 -talet sa att detta var en uppfyllelse av profetian om de två vittnena som profeterade i säckväv? Var det Rutherford själv som kom på den briljanta idén? Så vitt jag vet gäller denna lära än idag. De uppfyller så att säga profetior på sig själva och utser sig själva till den omdömesgille slaven mitt under denna turbulenta tid och med läror som är helt galna.

Inte nog med detta. Man menade i a f på min tid att några av profetiorna i Uppenbarelseboken uppfylldes personligen av Rutherford på den famösa sammankomsten i Cedar Point.😁
Förmätet var ordet.😎
Citera
2024-08-09, 16:14
Medlem
Citat:
Om det verkligen är så, varför förnedrar man och ser ner på dom som man vill hjälpa?

Jag tror knappast det handlar om att hjälpa, kanske från vissa personer. Men det finns säkert många andra, mer förklarliga motiv som stolthet och besvikelse över att inte ha valts till äldste, och man blir bitter och hatisk.

Det är väldigt underligt annars att avfällingar visar sådant hat och förakt mot Jehovas vittnen.

Ja, du har rätt i att alla kanske inte har motivet att vilja hjälpa. Jag tror också att många kan känna sig bittra när de inser att JV stulit många år av deras liv. Personligen känner jag inte så. Det är bara en del av resan i det här livet och mina många år med JV skulle jag inte vilja vara utan.

När det gäller sakfrågor tror jag att du är överdrivet känslig. Harry tex lyfte fram viktiga frågor och även synpunkter på organisationen och då svarar du med att han är respektlös. Det är som att du känner dig kränkt när du inte kan svara. Men iaktagelsen vi alla gör här är att du själv kränker människor. Du tror att du t o m kan kunna undan med dödsförklaringen du gjorde nyss. En ursäkt vore kanske på sin plats?!
Citera
2024-08-09, 16:17
Medlem
Citat:
Det är nog snarare så att många av oss som skriver här gör det i syfte att hjälpa andra. Tror du att Carl Olof Jonsson (död) och Rud persson mfl bara skriver för nöjes skull? Förstår du inte att syftet vi har är att hjälpa människor bort från den destruktiva sekten som enligt Paulus predikar ett annat slag av goda nyheter? "Att även om en ängel från himmelen, förkunnade goda nyheter utöver vad han förkunnat som goda nyheter ”må han vara förbannad”. — Galaterna 1:7—9. Det är hårda ord och dessa gäller inte bara JV men i detta sammanhang gäller det JV i högsta grad.

Fr a vet vi att personer som fått kontakt med JV, t ex återbesök och studier läser JV-trådarna och tar upp frågor som dessa. Att få sådana människor att bli kunniga om sakförhållanden inom rörelsen är av godo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in