Citat:
Ursprungligen postat av
JqsClouseau
Vi är jämngamla och jag kan inte minnas att tjejerna var mera rakt på.
Kanske skiljer sig på olika geografiska ställen .. för det är min upplevelse både som förortsbo till Stockholm och till det samhälle jag nu bor i.
Det har aldrig varit någon tvekan om vi tjejer/kvinnor (under den tidsperioden) inte bara kunde ragga på killar utan också gjorde det.
Själv har jag "raggat upp" (nåja, det var ett samspel, men jag tog första steget) min man - och det var också jag som "friade" .. dock inte på knä utan mer avslappnat. Jag skulle aldrig gifta mig, det visste han -- men så sa jag "Dig skulle jag vilja gifta mig med" - då sa han " Då gör vi det" ... Tre veckor senare var vi gifta.
Det var enkelt och inte alls så konstlat som saker är idag.
Citat:
Att mannen skall vara aktiv och kvinnan passiv är tydligen den sista utposten i jämställdhetsarbetet.
Enligt mig har det blivit en tillbakagång till det och det är helt stört. De där nickedockorna som sitter och väntar på att bli "uppraggade" av "rätt man" vet inte hur mycket de backar den jämställdhet som vi haft - och vilken otjänst de gör sig själv och sina döttrar.
Om du är lika gammal som mig så vet du också hur nymoralismen tagit över och hur vi faktiskt backat i jämställdhet - nån kvinna extra i styrelser förändrar inte det - utan det är det mellanmänskliga planet som är viktig när vi pratar jämställdhet.
Sen har vi motpolen förstås .. unga tjejer som tror att jämställdhet är att ligga i symaskinstakt och pratar partner i hundratal istället för att kunna räkna det på sina fingrar ..
Jag är glad över att jag inte är ung i dag. Sjuttio/åttiotalet var så mycket enklare, bättre och mer jämställt ur vissa perspektiv.