2026-04-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Hälften jobbar i gruvorna och är sannerligen inte låginkomsttagare. Det är väl mer kultur. I Gällivare äter man liksom inte havskräftor eller spenatsoppa.

Skrattade högt åt detta! Märkligt exempel på vilken typ av mat smala människor äter.
Citera
2026-04-30, 11:51
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Norrlänningar tar bilen från dörr till dörr, överallt.

Norrlänningar gillar att äta onyttigt och att supa.

Norrlänningar hatar all form av träning. ”Sånt gör de bara i Fjollträsk”.

Inte undra på att de är feta!
Citera
2026-04-30, 12:06
Medlem
Imnshos avatar
Jämfört med Alabama är dom i varje fall benrangel!

Kanske kan lapparna betraktas som "särskilt utsatt urbefolkning" och ordineras Ozempic parat med skallmätning?
Citera
2026-04-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan twittraprognosen

Jag tror det är en kombination av flera saker.

I grunden handlar det förstås om en enda faktor - för högt kaloriintag i relation till förbrukning. Kort sagt: Mer energi än man gör av med.

Vad är då orsaken till det?

Ja sannolikt är den en klassfråga, färre högutbildade i norra Norrlands inland och lågutbildade äter mer ohälsosamt och mer kalorier än de behöver. De är också mindre mottagliga för kostrekommendationer. Sedan äter de i högre grad två stora måltider varje dag, vilket bidrar till högt kaloriintag.

Jag tror också det faktum att Norrbotten har fler äldre personer gör att människor har högre vikt än i de regioner där man har mycket yngre människor. Norrbotten har kvinnounderskott och ensamstående män är nog fetare än de som är gifta. Norrbottningarna är också sjukare än andra, äter mer medicin, dör tidigare och ohälsa till följd av arbetaryrken och hård livsföring bör föra med sig fysisk inaktivitet men matkulturell hög aktivitet (= fetma).

Det är inte kalorierna som är problemet, det handlar om vilka kalorier det är. Du kan äta, säg, 2000kCal par dag, men om dessa kalorier utgörs av snabba kolhydrater, tex socker, så kommer du bli smällfet. Däremot, om kalorierna är ketogena (mycket fett) så kommer du förbli smal och snygg.

Problemet är nog att norrlänningarna i högre utsräckning trycker i sig transformerad industrimat och kolhydrater. Då går det inte att hålla vikten.
Citera
2026-04-30, 12:45
Avstängd
Det är större konkurrens på köttmarknaden i 08-området.

Ute på landet är man hemma och äter när man gottar sig medan de som bor i större städer går på nattklubb och knarkar?
Citera
2026-04-30, 13:23
Medlem
Jag trodde det var skåningar som var fetast, tätt följda av Göteborgare.
Citera
2026-04-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag har aldrig hört om "norrländsk hälsa". Däremot har jag hört om norrlänningars problem med hjärtsjukdomar och högt blodtryck. Samt Skelleftesjukan.

Skelleftesjukan är väl en inavels åkomma. Men är det inte Skåningar som brukar anses som tjocka. Dom är lite som tyskarna, gillar korv.
Citera
2026-04-30, 14:21
Medlem
Jag tror det kan bero på sämre gener pga inaveln.
Citera
2026-04-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag har aldrig hört om "norrländsk hälsa". Däremot har jag hört om norrlänningars problem med hjärtsjukdomar och högt blodtryck. Samt Skelleftesjukan.

De har väldig problem med inavel däruppe. Skelleftesjukan är ett exempel på detta, med det finns även något som heter Västerbottensyndromet (Sjögren-Larssons syndrom) och yttrar sig i en kombination av torr hud, rörelsehinder och kan innefatta intellektuell funktionsnedsättning.

Sjukdomen kommer från ett autosomalt recessivt anlag, det vill säga sjukdomen kan bara visa sig om personen har ärvt anlaget både från sin far och mor, som i sin tur kan ha ärvt det från sin far eller sin mor.
Citera
2026-04-30, 17:36
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Äter likadant - framförallt mycket smör och kött, men minus alkoholen. BMI: 21.
Varför är jag inte tjock?

Är du norrlänning?
Citera
2026-04-30, 23:03
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2026-05-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Jag tror det kan bero på sämre gener pga inaveln.

Precis, dels inavel men också omständigheten att Norrland aldrig varit Sveriges mittpunkt. Många ambitiösa talanger har rent historiskt övergett landsbygden, sedan flera hundra år tillbaka i tiden, för att studera i Uppsala, Sthlm eller Lund och satsa på karriär i mer civiliserade trakter. Har du ett "brain drain" som pågått i generationer sedan urminnes tider, då kommer en genetisk obalans mellan landsbygd och stad att uppstå lika naturligt som ett brev på posten.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-01 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in