2026-04-29, 18:15
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twittraprognosen
Kollade statistiken från Folkhälsomyndigheten och SCB. Det är ju ett faktum att Norrlandskommunerna dominerar topplistan för övervikt och fetma i Sverige.

Kiruna, Gällivare, Pajala, Haparanda, alla ligger skyhögt över rikssnittet. Samtidigt ligger typ Danderyd och Lidingö i botten.

Vad beror detta på egentligen?

Man hör ju alltid om "norrländsk hälsa" och att folk jagar och är ute i naturen hela tiden. Men siffrorna säger ju motsatsen.

Är det palt- och souvaskulturen? Långa vintrar = soffpotatis? Mindre stress att "se bra ut" jämfört med 08-området?

Upplys en vilsen sörlänning.

Hög inkomst, bättre hälsa. Låg inkomst sämre hälsa.
Citera
2026-04-29, 18:45
Medlem
En höginkomsttagare måste ju ha sin CrossFit annars dör dom vid skrivbordet tidigt av stress och typ analklåda
Citera
2026-04-29, 18:49
Medlem
kött och smör är hälsa, speciellt viltkött.
Citera
2026-04-29, 18:49
Medlem
Bättre hälsa är inte alltid kvitto på längre liv

Bilolyckor, mord osv dominerar i södra Sverige
Citera
2026-04-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Gissar på fler låginkomsttagare. Det går inte komma ifrån att bra och nyttig mat är dyr mat. Du kan få många måltider med korv & makaroner för en hundring, men kanske en om du har tur med kyckling & grönsaker. Det är många som har förutfattade meningar om fattiga överviktiga. "Det syns ju att dom inte svälter i alla fall" och det kanske dom inte gör men vad har dom råd med för mat?

Hälften jobbar i gruvorna och är sannerligen inte låginkomsttagare. Det är väl mer kultur. I Gällivare äter man liksom inte havskräftor eller spenatsoppa.
Citera
2026-04-29, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av twittraprognosen
Kollade statistiken från Folkhälsomyndigheten och SCB. Det är ju ett faktum att Norrlandskommunerna dominerar topplistan för övervikt och fetma i Sverige.

Kiruna, Gällivare, Pajala, Haparanda, alla ligger skyhögt över rikssnittet. Samtidigt ligger typ Danderyd och Lidingö i botten.

Vad beror detta på egentligen?

Man hör ju alltid om "norrländsk hälsa" och att folk jagar och är ute i naturen hela tiden. Men siffrorna säger ju motsatsen.

Är det palt- och souvaskulturen? Långa vintrar = soffpotatis? Mindre stress att "se bra ut" jämfört med 08-området?

Upplys en vilsen sörlänning.
För att i Skåne där de allra fetaste bor har så hjärtligt fyllt hela sin landskap med somalier med ett BMI på 12. Då drar det ner snittet men infödda skåningar är fetast i hela landet.
Citera
2026-04-29, 19:44
Bannlyst
Det finns mycket inavel och många lågutbildade i Norrland. Då blir man lätt fet och dum i huvudet.
Citera
2026-04-29, 20:26
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Därför att det är långt mellan husen och bil är därför fullt nödvändigt att använda till exakt allt.

Kan också förklara varför norrländska män och lappisar är riktiga kärringar, ja alltså skvallertanter.
Män med dåligt självförtroende blir ofta sådana, kan bero på att de utvecklar östrogen.

Det här är inte bara några gissningar, jag har varit ett antal turer däruppe och bildat mig den uppfattningen.
Citera
2026-04-29, 20:28
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
För att i Skåne där de allra fetaste bor har så hjärtligt fyllt hela sin landskap med somalier med ett BMI på 12. Då drar det ner snittet men infödda skåningar är fetast i hela landet.

Så Arvidsjaur ligger i Skåne?
Citera
2026-04-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Gissar på fler låginkomsttagare. Det går inte komma ifrån att bra och nyttig mat är dyr mat. Du kan få många måltider med korv & makaroner för en hundring, men kanske en om du har tur med kyckling & grönsaker. Det är många som har förutfattade meningar om fattiga överviktiga. "Det syns ju att dom inte svälter i alla fall" och det kanske dom inte gör men vad har dom råd med för mat?

Morötter är billigt. Potatis är billigt. Finns hur mycket supernyttig mat som helst som inte kostar mycket. Det hela handlar om kräsenhet, "jag ska ha kött varje dag till alla måltider" och okunskap.
Citera
2026-04-29, 21:33
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Västerbotten har lägre BMI än snittet i riket.

Det beror enbart på Umeborna.
Citera
2026-04-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Morötter är billigt. Potatis är billigt. Finns hur mycket supernyttig mat som helst som inte kostar mycket. Det hela handlar om kräsenhet, "jag ska ha kött varje dag till alla måltider" och okunskap.

Jag blir i alla fall galet hungrig efter bara någon timma om jag inte har någon slags kött eller annan proteinkälla till maten. Det kanske bara är jag. Men morötter och potatis är jättegott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in