2026-04-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det var därför jag blev förvånad när du skrev forskning i tidigare inlägg då tråden handlar om specifikt Dumpen. Hur fenomenet att hänga ut folk ser ut kan ju se så väldigt olika ut. Därför blir det problematiskt att jämföra med andra fenomen i andra länder.

Jag har inte påstått att det var forskning specifikt om Dumpen. Det jag syftade på var forskning kring uthängningar och den typen av sociala sanktioner i stort.

Men jag förstår ju samtidigt att vad du själv tror eller tycker väger tyngre för dig än vad människor som faktiskt har lagt ner åratal på utbildning och forskning kommit fram till.

Det gör ju att det blir ganska svårt att ta det du skriver seriöst.
Citera
2026-04-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det låter bra.
Men det gäller att få tag på gäddorna som utnyttjar barn sexuellt eller är redo att göra det.
Sen ska dessa få behandling, även de som inte vill. Vad det finns för behandling är det ingen som vet.
Jag tror det här är lättare sagt än gjort.

Ja, absolut. Men det där är polisens arbete. Har man en konkret misstanke om brott så är det dit man vänder sig, inte till andra typer av lösningar.

När det gäller behandling så är det ju också så att den inte alltid har någon större effekt om individen själv inte är motiverad att ta emot den. Det finns olika verktyg och olika vägar att gå, men någon enkel eller självklar lösning är det ju inte frågan om. Det är ett komplext område, ingen seriös aktör har någonsin påstått att det skulle vara lätt.
Citera
2026-04-30, 12:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag har inte påstått att det var forskning specifikt om Dumpen. Det jag syftade på var forskning kring uthängningar och den typen av sociala sanktioner i stort.

Men jag förstår ju samtidigt att vad du själv tror eller tycker väger tyngre för dig än vad människor som faktiskt har lagt ner åratal på utbildning och forskning kommit fram till.

Det gör ju att det blir ganska svårt att ta det du skriver seriöst.
Ja, när man påstår något så horribelt , att internationell forskning inte kan appliceras på svenska förhållanden så är det faktiskt dags att avsluta diskussionen för att inte slösa bort tid i onödan.
Senast redigerad av Takanashi 2026-04-30 kl. 12:26.
Citera
2026-04-30, 12:27
Medlem
Citat:
Vad tycker du är en bra ide när det gäller behandling?
Hur behandlar man dessa som är redo att våldta barn och även djur?

Tror inte dom flesta behöver någon behandling överhuvudtaget, om jag lyckades manipulera dig att skänka dina besparingar till en nigeriaprins vad är de för sjukdom lider av då?
Och i dom fall där vård skulle vara relevant skulle jag låta den bedömningen avgöras av någon med adekvat kunskap.

Vad tänker du om att Sara lyckades få en liten tjej som sökte traumavård att ta livet av sig efter att hon utnyttjades som fiskare?
Citera
2026-04-30, 12:39
Medlem
Citat:
Framgår av länken att du använt Chatgpt för att hitta din s.k "forskning".

Måste du lämna landet för att hitta publikationer. Säger en del att det inte verkar finnas någon svensk forskning.

Jag kan väl göra samma sak och fråga Chatgpt vinklade frågor om att Dumpen hjälper etcetera?

VA!?!?!?!? Genomförs det inte forskning på absolut ALLA små nischade frågor i ett land med 10 miljoner människor????

Säger absolut ingenting att de inte finns någon svensk forskning på ett smalt område förutom för foliehattsåsnor.

Do it, vad säger den?
Citera
2026-04-30, 12:45
Medlem
Citat:
Jag skrev "Finns det forskning om dumpen?".

Var det forskning om dumpen du frågade Chatgpt/länkade till?
Ett problem med A.I är att det spelar stor roll hur frågan ställs.

Om du var insatt i ämnet eller läst det tidigare är de väl inte omöjligt att känna till studier utan Chatgpt?

Gå in och läs innan du kommer med fler foliehattsfrågor eller var orden för svåra? Saknades de bilder som du är van vid?
Citera
2026-04-30, 12:52
Medlem
Citat:
Såhär säger Chatgpt om kemisk kastrering.

Ja, det finns studier som visar att kemisk kastrering kan minska sexuell drift, avvikande fantasier och ibland återfall hos personer med pedofil störning eller andra parafilier — men forskningen är inte entydig och kvaliteten på studierna är ofta begränsad.

Kanske Dumpen leder till en sådan lagstiftning som i Polen i framtiden.

Nej, av den enkla anledningen att påtvingade medicinska ingrepp inte är något vi sysslar med i Sverige pga dålig historiska erfarenheter.

Och baserat på ditt citat verkar ju inte ens chatgpt vara övertygad ens efter din "vinklade fråga".

Men för all del flytta till Polen du, hej hej!
Citera
2026-04-30, 12:54
Medlem
Citat:
Det var därför jag blev förvånad när du skrev forskning i tidigare inlägg då tråden handlar om specifikt Dumpen. Hur fenomenet att hänga ut folk ser ut kan ju se så väldigt olika ut. Därför blir det problematiskt att jämföra med andra fenomen i andra länder.

Kan inte du som är så påläst förklara dom olika beståndsdelarna i att bli uthängd och hur dom skiljer sig åt i andra länder?
Citera
2026-04-30, 12:57
Medlem
Citat:
Det låter bra.
Men det gäller att få tag på gäddorna som utnyttjar barn sexuellt eller är redo att göra det.
Sen ska dessa få behandling, även de som inte vill. Vad det finns för behandling är det ingen som vet.

Vad ska vi ge Sara för behandling för hennes uppenbara psyko/sociopat diagnos?
Citera
2026-04-30, 12:57
Avstängd
Citat:
Det låter bra.

Har de förgripit sig på ett barn så ska de ju i första hand få fängelsestraff och i samband med det erbjudas vård. Enligt forskningen fungerar vård väl om pedofilen själv är motiverad. Dock ska man har klart för sig att vederbörande inte är botad i den mening lekmän tror , utan de har lärt sig att hantera sina impulser så att barn inte blir utsatta.Det pågår en diskussion kring dem som inte är motiverade och i så fall vilka tvångsåtgärder som är lämpliga. Kemisk kastrering låter enkelt och eventuellt effektivt, dock kommer det till ett pris av flera och i vissa fall allvarliga biverkningar. Den minskar sexlusten men är ingen garanti när det gäller pedofili och fungerar inte alls i samband med alkoholintag.
Man skulle önska att fler söker behandling frivilligt liksom missbrukare av olika slag. Att söka vård för alkoholism är ju inte lika stigmatiserande och framkallar inte samma hat som det gör för pedofiler.
Nu krävs det inga uthängningar för att alkoholister ska söka vård, de söker vård för att samhället har accepterat att det handlar om en sjukdom .
Senast redigerad av Takanashi 2026-04-30 kl. 13:06.
Citera
2026-04-30, 13:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Tror inte dom flesta behöver någon behandling överhuvudtaget, om jag lyckades manipulera dig att skänka dina besparingar till en nigeriaprins vad är de för sjukdom lider av då?
Och i dom fall där vård skulle vara relevant skulle jag låta den bedömningen avgöras av någon med adekvat kunskap.

Vad tänker du om att Sara lyckades få en liten tjej som sökte traumavård att ta livet av sig efter att hon utnyttjades som fiskare?
Ok. Ingen behandling. Då vet vi.
Citera
2026-04-30, 13:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Jag tror, när det gäller behandling så är det två skilda saker.

Männen som faller mer under "gubbsjuk" och skrivit med fjortis och gått lös med fantasier (som lika gärna hade kunnat chattat med en AI, en 27 åring osv) då räcker publiceringen med allt vad det innebär för sluta upp det hela. 99% säker.

Sen den faktiska pedofilen, småbarn, djur, mammor med barn m.m. då är jag inte ens säker på att det går behandla. För någonstans blir det väldigt märkligt.

"Hur ska vi behandla bort gay?" Det är lite av samma sak, det går inte.
Jag tror att Dumpen har en avskräckande effekt för en del.
Man slutar med sina dumheter.
Andra är svårare att få tag på och sätta stopp för och vad gäller behandling är det ingen som riktigt vet. Nu väntar ridtur i soliga skogen. Ha en fortsatt fin dag/kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in