2026-04-29, 22:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Och den dagen du faktiskt läser på om vad kemisk kastrering innebär och förstår att det inte är så brutalt som det låter gissar jag att sadistrunkaren i dig inte kommer tycka det är en lika bra idé.
Vad tycker du är en bra ide när det gäller behandling?
Hur behandlar man dessa som är redo att våldta barn och även djur?
Citera
2026-04-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Mycket man vill. Går inte ändra så mycket mer än dom gjort. Fortsätta lär dom göra, det är ju en inkomst och en hobby samtidigt. Alternativet är sluta/lägga ner och ordningsmakten sköta det, men vad ska dom då göra på dagarna och få cash.

Jag är då övertygad om att lagen bara är början.
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-04-29 kl. 23:16.
Citera
2026-04-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Och den dagen du faktiskt läser på om vad kemisk kastrering innebär och förstår att det inte är så brutalt som det låter gissar jag att sadistrunkaren i dig inte kommer tycka det är en lika bra idé.

Tanken är att de inte ska återfalla i brott.
Om det inte är sadistiskt är väl bara bra?
Citera
2026-04-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Finns det forskning om dumpen?
Källa?

Du hade ju kunnat ta reda på det där själv också.
Men vill du absolut ha något att läsa, så kan du ju börja här.

Här är några klassiska bidrag som du kan läsa om du vill fördjupa dig lite mer i vad forskningen faktiskt säger om sanktioner, skam och effekter av straff och social kontroll.

https://johnbraithwaite.com/wp-content/uploads/2016/06/Crime-Shame-and-Reintegration.pdf?utm_source=chatgpt.com

https://www.researchgate.net/publication/245851916_Defiance_Deterrence_and_Irrelevance_A_Th eory_of_the_Criminal_Sanction

https://link.springer.com/article/10.1007/s13347-016-0216-4

https://www.researchgate.net/publication/332022769_Denunciation_and_doxing_towards_a_concep tual_model_of_digital_vigilantism
Citera
2026-04-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Du hade ju kunnat ta reda på det där själv också.
Men vill du absolut ha något att läsa, så kan du ju börja här.

Här är några klassiska bidrag som du kan läsa om du vill fördjupa dig lite mer i vad forskningen faktiskt säger om sanktioner, skam och effekter av straff och social kontroll.

https://johnbraithwaite.com/wp-content/uploads/2016/06/Crime-Shame-and-Reintegration.pdf?utm_source=chatgpt.com

https://www.researchgate.net/publication/245851916_Defiance_Deterrence_and_Irrelevance_A_Th eory_of_the_Criminal_Sanction

https://link.springer.com/article/10.1007/s13347-016-0216-4

https://www.researchgate.net/publication/332022769_Denunciation_and_doxing_towards_a_concep tual_model_of_digital_vigilantism

Framgår av länken att du använt Chatgpt för att hitta din s.k "forskning".

Måste du lämna landet för att hitta publikationer. Säger en del att det inte verkar finnas någon svensk forskning.

Jag kan väl göra samma sak och fråga Chatgpt vinklade frågor om att Dumpen hjälper etcetera?
Citera
2026-04-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
"Behandling och vård" låter fint men många gäddor verkar njuta av och trivas med alla sina olika böjelser. Förutom barn så har de senaste gäddorna även ett intresse för att utnyttja djur sexuellt.
En del verkar också väldigt frågande, ungefär som om dom inte begriper hur illa det ser ut, det dom skriver, bilder dom skickar och att de tar sig till mötesplats för att utnyttja barn sexuellt.
Enligt Dr Rahm är de vanligt att de bl.a har autism och något lägre IQ.
Så jag undrar hur man ska hjälpa och behandla dessa gäddor som inte verkar förstå hur illa det är?

Självklart behöver ju den som har ett psykiskt problem själv vara beredd att vilja förändras och faktiskt ta emot den hjälp som erbjuds.

Men samtidigt är det ju så att motivationen att ta till sig hjälp och göra det som krävs inte uppstår i ett vakuum. Den påverkas i hög grad av vilket stöd och vilken omgivning man har runt omkring sig. Och det är en faktor som ofta underskattas.

Om man skär bort allt som gör livet någorlunda drägligt, oavsett om individen faktiskt försöker förändra sitt beteende eller inte, då har man ju i praktiken tagit bort själva poängen med hela idén.

Sen är det ju också så att du inte sitter med någon fullständig bild av exakt vilken problematik varje enskilt fall har, eller vilka insatser som hade kunnat vara hjälpsamma för varje individ.
Citera
2026-04-29, 23:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Självklart behöver ju den som har ett psykiskt problem själv vara beredd att vilja förändras och faktiskt ta emot den hjälp som erbjuds.

Men samtidigt är det ju så att motivationen att ta till sig hjälp och göra det som krävs inte uppstår i ett vakuum. Den påverkas i hög grad av vilket stöd och vilken omgivning man har runt omkring sig. Och det är en faktor som ofta underskattas.

Om man skär bort allt som gör livet någorlunda drägligt, oavsett om individen faktiskt försöker förändra sitt beteende eller inte, då har man ju i praktiken tagit bort själva poängen med hela idén.

Sen är det ju också så att du inte sitter med någon fullständig bild av exakt vilken problematik varje enskilt fall har, eller vilka insatser som hade kunnat vara hjälpsamma för varje individ.
Vilka behandlingar kan vara lämpliga?
Citera
2026-04-29, 23:53
Medlem
Citat:

Måste du lämna landet för att hitta publikationer. Säger en del att det inte verkar finnas någon svensk forskning.

Jag kan väl göra samma sak och fråga Chatgpt vinklade frågor om att Dumpen hjälper etcetera?

Du specificerade inte heller exakt vilken forskning du godkände. Men ska jag vara ärlig, så oavsett vilka länkar jag hade lagt fram så är det inte säkert att det hade gjort någon större skillnad. Det är ofta så i de här diskussionerna att själva innehållet hamnar i skymundan.

Ja, jag använde chatgtp för att ta fram länkarna. Det är ju i sig inget konstigt, jag sitter inte med ett personligt litet bibliotek av vetenskapliga artikl länkar i bakfickan. Det är snarare ett praktiskt sätt att snabbt hitta länk till material.

Men då blir ju också den rimliga följdfrågan, vad är det egentligen som ska väga tyngst? Är det innehållet i källan som är det viktiga, eller är det var länken råkar komma ifrån?
För i en seriös diskussion borde det väl rimligen vara innehållet som avgör, inte hur man snabbast tog fram länken.

När du läst klart dom så kan du återkomma.
Citera
2026-04-29, 23:54
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Finns det forskning om dumpen?
Källa?
Nej, och däri ligger problemet. Det går därmed inte skriva något om dem, varken A eller B, Men Patrik vet ju att det behövs ingen forskning. Han har redan ett femstjärnigt utbildningsprogram.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-04-30 kl. 00:17.
Citera
2026-04-29, 23:59
Medlem
Citat:
Du specificerade inte heller exakt vilken forskning du godkände. Men ska jag vara ärlig, så oavsett vilka länkar jag hade lagt fram så är det inte säkert att det hade gjort någon större skillnad. Det är ofta så i de här diskussionerna att själva innehållet hamnar i skymundan.

Ja, jag använde chatgtp för att ta fram länkarna. Det är ju i sig inget konstigt, jag sitter inte med ett personligt litet bibliotek av vetenskapliga artikl länkar i bakfickan. Det är snarare ett praktiskt sätt att snabbt hitta länk till material.

Men då blir ju också den rimliga följdfrågan, vad är det egentligen som ska väga tyngst? Är det innehållet i källan som är det viktiga, eller är det var länken råkar komma ifrån?
För i en seriös diskussion borde det väl rimligen vara innehållet som avgör, inte hur man snabbast tog fram länken.

När du läst klart dom så kan du återkomma.

Jag skrev "Finns det forskning om dumpen?".

Var det forskning om dumpen du frågade Chatgpt/länkade till?
Ett problem med A.I är att det spelar stor roll hur frågan ställs.

Om du var insatt i ämnet eller läst det tidigare är de väl inte omöjligt att känna till studier utan Chatgpt?
Citera
2026-04-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vilka behandlingar kan vara lämpliga?

Det är ju i praktiken omöjligt för mig att sitta här och uttala mig tvärsäkert om sådant.

Som jag redan varit inne på så beror det här i grunden på individen. Vi diskuterar ju inte någon specifik person, och även om vi hade gjort det så saknar jag både underlag och, inte minst, den direkta kontakten som krävs för att kunna säga något meningsfullt om behandlingsupplägg eller vilka behov som faktiskt finns.

Och hade jag nu ändå haft den typen av kontakt, och tillsammans med personen arbetat fram någon form av plan, då är det väl självklart att den diskussionen inte förs vidare här eller med någon annan utanför den berörda individen. Det hör liksom till grundläggande yrkesetik.
Citera
2026-04-30, 00:07
Avstängd
Citat:

Blir forskning mindre värd om den inte görs av svenska forskare?
Är det möjligen problem med att publiceringarna är på engelska?
Även svenska forskare gör publiceringar på engelska , bara så du vet.
Om du är duktig och använder Chatgpt kommer du även hitta sidor på svenska och svenska publikationer.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in