Citat:
Jag har upptäckt att jag missat att klargöra en uppfattning som objektivt sett inte är korrekt och som ofta återkommer i tråden.
Jämförelsen med brottmål återkommer ofta med syftet att påvisa att den handläggningen är mer rättssäker. Det de som jämför missar är dels det som jag redan kommenterat flera gånger nämligen att det är en nödvändighet att systemet måste kunna reagera även på risker och bedömningar och inte bara faktiska och redan inträffade händelser för att kunna skydda barnen från otrygga förhållanden i sin uppväxt.
Det jag missat att klargöra är att det även i brottmål kan finnas uppgifter i en förundersökning som omfattas av sekretess även efter det att förundersökningssekretessen upphör i och med att åtal väcks. Reglerna ser faktiskt liknande ut även om skaderekvisiten kan skilja sig åt.
Jämförelsen med brottmål återkommer ofta med syftet att påvisa att den handläggningen är mer rättssäker. Det de som jämför missar är dels det som jag redan kommenterat flera gånger nämligen att det är en nödvändighet att systemet måste kunna reagera även på risker och bedömningar och inte bara faktiska och redan inträffade händelser för att kunna skydda barnen från otrygga förhållanden i sin uppväxt.
Det jag missat att klargöra är att det även i brottmål kan finnas uppgifter i en förundersökning som omfattas av sekretess även efter det att förundersökningssekretessen upphör i och med att åtal väcks. Reglerna ser faktiskt liknande ut även om skaderekvisiten kan skilja sig åt.
Välkommen tillbaka med instruktionsboken.
Låt oss redan ut de här punkt för punkt.
"Systemet måste kunna reagera på risker och bedömningar." Det håller vi med om. Men en risk måste vara baserad på något mer än en socialsekreterares tolkning av återberättade uppgifter i flera led, utan oberoende granskning av primärkällorna. I brottmål krävs konkreta bevis även för att inleda en förundersökning. I LVU räcker en känsla.
"Även i brottmål kan uppgifter vara sekretessbelagda." Tekniskt korrekt. Men i brottmål har den misstänkte rätt att ta del av hela förundersökningsmaterialet när åtal väcks. Det finns en offentlig försvarare med verkliga incitament att utmana åklagarens bevisning. Det finns oskuldspresumtion. Det finns krav på bevisning bortom rimligt tvivel.
Inget av det finns i LVU-processen.
Mamman har inte rätt att ta del av journalerna från placeringen. Hon vet inte vad mirakelkuren bestod av. Hon kan inte granska om socialtjänstens sammanfattning av referenssamtalen stämmer med vad läkarna faktiskt sa.
Att sekretess förekommer i båda systemen är sant. Men att likställa rättssäkerheten i ett brottmål med rättssäkerheten i ett LVU-mål är som att likställa en tandläkarundersökning med en hjärtoperation för att båda utförs av sjukvårdspersonal.
Formen liknar varandra. Innehållet gör det inte.