2026-04-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Om Tor sålt en bil borde det varit enkelt att kolla ägarbyte på Trafikverket men polisen kanske inte ens gjorde det? Men vad annars kan han ha sålt där eventuell delbetalning var 10.000, om pengarna i Tors byxficka hade med mordet att göra? Dottern han pratade med varenda dag, kände hon inte till vilka affärer Tor gjorde?

Tor hade gott om skog, han kan väl sålt skog på rot till någon för 10k.
Är inte något att spekulera i överhuvudtaget...

Det har jag varit inne på också innan det du åberopar att dottern och Tor hade kontakt dagligen, men just vid detta tillfälle så hade hon inte kontakt med Tor på två dygn 🥵
Det var när hon körde till gården som detta fasansfulla då upptäcktes..
Jag undrar om polisen har i sin utredning om hon har försökt kontakta Tor under dessa två dygn via telefon...
Om inte hon inte gjort det, så är frågan om varför?

Dessutom går det rätt enkelt att manipulera skospår...
Citera
2026-04-30, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Från tråden i mordet på stefan carlsson sundsvall.

"Ursprungligen postat av Esmilee
OT fram och tillbaks: Fast det klassades väl aldrig som ett mord heller utan som en överdos? Fast alla på stan vet ju vilka som var med i lägenheten och vilka skador Aldrin hade (så det borde kanske ha varit dråp eller vållande till annans död?)"

Någon vet varför han mördades så de är väl ändå, 1 polisen har gjort en dålig fup på Brattås, och mordet eller som det sägs överdos, på JA... men de som är konstigt om folk känner till brattås varför säger ingen av dessa inblandade något. Om två är döda och de finns en tjej som kanske också knarkat ihjäl sig vem vet. Men dom brukar snacka hit och dit... men visst är de riktigt farliga personer som är inblandad så är de inte bra att prata något. Sc och JA var ju väldigt farliga även om de inte varit inblandad. Men sc höll på med försäljning.

Tänker man att någon har en knarkskuld. Man får betala tillbaka även fast knark försvinner i beslag eller rån, så ska pengarna tillbaka. Finns de något offer som de har hört haft kontant tillgängliga så gör dom de utan att blinka. Dels för att inte bli ihjälslagen själv och dels tvekar dom inte heller att råna äldre. Någon som med hot och våld som inte drar sig för att råna ..

Men något gick snett de fick inga pengar. För dom hittade inte dom tio tusen som dom hört om. En eller två som gjort de åker iväg....De som kräver skulden får reda på det här ringer och säger fixar du inte pengarna klipper vi dig.. De Lyckas ta med jj tillbaka och en tjej för att leta reda på pengarna men hittar inget. Sen är de kört. Jag tror tjejen och jj är ganska okända för personerna som hotat ja.. dom får vara eller förblir okänd när JA dött.

Jag tycker att du ska läsa Grevens sammanfattning först innan du håller på med hittepå teorier...
Citera
2026-04-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Jag tycker att du ska läsa Grevens sammanfattning först innan du håller på med hittepå teorier...
Har läst dom vad exakt hänvisar du till?

Mycket visar på att han inte skulle gjort de här ensam. Sen kan man ju fundera på olika alternativ.
Citera
2026-04-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Vad säger ni om detta? Är tipsaren ett troll eller finns det en till GM boendes i Härnösand som JJ är rädd för att berätta om?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

Intressant! Hoppas att polisen utreder ifall det finns ett samband mellan denne person med röd 740 och kriminell bakgrund, och JJ...
Citera
2026-04-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Hur ska gå till överhuvudtaget, när det fortfarande pågår en förundersökning 😁💥
Media har tillgång till personutredningen
Citera
2026-04-30, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Har läst dom vad exakt hänvisar du till?

Mycket visar på att han inte skulle gjort de här ensam. Sen kan man ju fundera på olika alternativ.

Att en isolerad ensamvarg skulle hamnat i något gäng tycker jag verkar lite otroligt, iaf om han är en Rickard A eller Daniel N typ. Jag är osäker om den personlighetstypen öht skaffar sig några vänner.

Däremot är det intressant hur han kände Tor och vad Tor verkligen gjorde på morgonen den 31a Maj som fick JJ att se rött.

Kan det vara så att Tor åkte för att besöka JJ i studentlägenheten.
Och vad hände i såna fall där?
Varför klädde Tor upp sig för att möta JJ tidigt på morgonen

Kan vara så att Tor föreslog att dom istället skulle träffas hemma hos Tor då JJs studenlägenhet var så liten. Gerd skulle ju inte vara där, så då var det fritt fram. Sen kanske Tor fick en chock när Gerd dyker upp på cykeln vid 10-11 tiden och att han redan bestämt träff med JJ vid 14.00 tiden.

JJ passar inte riktigt in dom 3-4 teorier som finns sen tidigare.
Brevet kan vara ett villospår också??
Tors 10.000kr går inte spåra, inte heller vart han egentligen höll hus vid 9.30-10.30 på morgonen.
Senast redigerad av polishus 2026-04-30 kl. 12:39.
Citera
2026-04-30, 12:33
Medlem
"Som man känner sig själv känner man andra" sägs det.
Jag kan berätta om mina studieår i Härnösand.
Jag hyrde ett litet rum, med dusch i en sunkig källare.
Jag valde istället att gå till badhuset och duscha och simma, i bastun blev jag uppraggad av en man och vi hade sex i båset där han bytte om.
Sedan blev det badhuset i stort sett varje dag, träffade äldre män som gärna betalade för sig.
Träffade även äldre män på Heta linjen.
Flera med särskida önskningar, en ville ha sex med mig i soffan när hans fru satt brevid och löste korsord. En mycket gammal välbärgad man ville se på när jag hade sex med en kvinna som han slickade när jag var klar. De flesta av männen var gifta och ville inte att något skulle komma ut.
Träffade över tio äldre män som betalade för sig i lilla Härnösand.

Jag har inte träffat Tor.
Utpressning?
Hade Tor gått över gränsen?
Citera
2026-04-30, 14:29
Medlem
Nä, nu behövs det röras om i den här grytan - och eftersom ingen verkar ha varit inne på spåret att dubbelmordet kan bero på ”förbjuden” kärlek/sex tänkte jag presentera ett möjligt scenario till händelseförloppet som ledde fram till parets död.

Kvinnor utmålas för det mesta som offer, så Gerd har betraktats som oskyldig i fallet. Och det fullt möjligt att hon var helt oskyldig. Men av någon anledning cyklade hon till Brattås på en tisdag - en dag hon normalt sett inte brukade vara där. För enligt Tors dotter Barbro blev hon ”så himla paff när det var Gerd som svarade” när hon ringde till Brattås för att prata med Tor tisdagen den 31 maj. ”Jag sa -herregud vad gör du där, du brukar ju inte vara där på tisdagar” förklarade hon i en intervju med Öviks Allehanda.
Så Gerd cyklade kanske till Brattås för att överraska Tor - för att hon misstänkte att han hade något ”fuffens” för sig när hon inte var där. Att han inte var den han utgav sig för att vara. Så för att få svar på sina grubblerier hade hon bestämt sig för att försöka ta honom på bar gärning.

Om man sedan föreställer sig att Gerd såg en okänd röd bil stå parkerad på gårdsplanen när hon kom dit så smög hon kanske in i huset för att överraska Tor och hans besökare. Men, det var tyst och tomt i huset, och just som Gerd tänker gå ut för att leta rätt på Tor, ringer telefonen och hon svarar reflexmässigt. Det är Barbro som ringer - och Gerd hasplar ur sig att hon håller på att pusta fönstren när Barbro frågar vad hon gör där. Och att Tor är upptagen på vedbacken.
Så när de har avslutat samtalet känner sig Gerd olustig till mods, inte nog med att hon misstänker sin särbo för att ha en affär vid sidan om, hon har även ljugit för sin svärdotter. Så för att lätta sitt samvete, och för att inte framstå som en lögnare, plockar hon fram fönsterputsen och putsar snabbt av ett fönster i köket innan hon går ut i hallen och tar på sig jackan. Men när hon sträcker sig ner efter sina slitna gympaskor hon hejdar sig och tar istället på finskorna - för om hon skulle komma på Tor med en okänd, troligtvis uppklädd, kvinna ville hon inte visa upp sitt nederlag ytterligare genom att ha på sig de smutsiga tennisskorna.

Förutom fågelkvittret är det troligtvis tyst och stilla på gården när Gerd kliver ut genom dörren - så hon går mot den stora ladugården, den enda logiska stället Tor och den okända besökaren kan vara på. Och när hon öppnar dörren och kliver in i dunklet hör hon omgående stönande läten från ett av de inre rummen i ladugården.
Hon fryser till is, hennes onda aningar har besannats, Tor är otrogen mot henne- fastän han har blånekat och ljugit henne rakt upp i ansiktet, när hon har frågat honom rakt ut!
Fylld av hatkänslor greppar Gerd tag om en yxa. Hon förväntar sig att se en kvinna som hon tror att Tor har ett gott öga till - och går med bestämda steg in i rummet - men tvärstannar när hon får syn på scenen som utspelas framför henne. För Tor har inte sex med en kvinna - utan han grimaserar vällustigt samtidigt som han penetrerar en ung man analt.
Mannen hänger över huggkubben som vanligtvis brukar stå ute på vedbacken och Gerd känner hur det svartnar för ögonen. Hon hade redan föreställt sig det värsta - men inte det här! Inte att Tor föredrar unga män framför henne!
Chokad, äcklad och utan att ens veta vad hon gör svingar Gerd yxan i huvudet på Tor med full kraft. Men sekunden efter - när Tor faller ihop över mannen - som vrålar av skräck, inser Gerd vad hon gjort. Hon släpper yxan och stapplar skräckslaget bakåt. Hennes ben vill vika sig och hon har svårt att fokusera, men hon märker att den unge mannen har kommit loss från Tors döda kropp och att han skrikande upprepar ”Va helvete har du gjort!” samtidigt som han försöker få på sig kläderna.
Gerd behöver stödja sig mot väggen, och undrar om hon är på väg att få en hjärtattack, men hon lyckas ändå fråga mannen om han horar för pengar - för hon kan omöjligt tro att en så ung kille skulle vara förälskad i en gammal gubbe som Tor.
Men mannen reagerar våldsamt på hennes fråga. Och skriker att hon ska hålla käft
och ger henne en örfil innan han greppar tag om hennes axlar och börjar skaka henne våldsamt. Men Gerd knuffar bort honom och väser föraktfullt ”jag ska ringa polisen och anmäla dig för sexhandel din satans hor-karl!” innan hon vänder honom ryggen och skyndar mot huset.
Men Gerd hinner bara halvvägs innan mannen springer ifatt och slår ihjäl henne med samma yxa som hon dödade Tor med. Han greppar därefter tag om anklarna på Gerd och drar in henne i ladugården - utan att reflektera över att han runkade samtidigt som han blev påsatt av Tor, och att han har sperma-rester i handen.
Däremot oroade han sig för att han kan kopplas samman med Tor genom en kontaktannons som han hade lagt ut i flera gay tidningar några månader tidigare - för det var genom annonsen, som Tor sagt att han sparat, som de hade fått kontakt med varandra. Så det var därför som han lade ner en del tid på att söka efter tidningen eller den urklippta kontaktannonsen bland Tors papper.

Det är som sagt bara en, av många, teorier om hur det kan ha gått till…. men skulle det omtalade DNA-fyndet visa sig bestå av sperma skulle det inte vara ett helt osannolikt scenario.
Citera
2026-04-30, 16:51
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hernta
Jag valde istället att gå till badhuset och duscha och simma, i bastun blev jag uppraggad av en man och vi hade sex i båset där han bytte om.
Sedan blev det badhuset i stort sett varje dag, träffade äldre män som gärna betalade för sig.
Flera med särskida önskningar, en ville ha sex med mig i soffan när hans fru satt brevid och löste korsord. En mycket gammal välbärgad man ville se på när jag hade sex med en kvinna som han slickade när jag var klar. De flesta av männen var gifta och ville inte att något skulle komma ut.

Utpressning?
Det där ville absolut ingen veta.
Citera
2026-04-30, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Vet inte om det var i Svenska fall för FBI eller om det var GW som var övertygad om att Tor kört mot Solumshamn-hållet på morgonen morddagen. Det var tydligt att han klätt upp sig på morgonen, och att han haft ett ärende, och ingen inne i staden hade sett honom (och han var visst ute så tidigt att banker och dyl knappast hunnit öppna). Stämmer ju bra det att han kört mot Solumshamn och åkt ner mot Barrvägen till GH. Om han kört in i själva Solumshamn skulle nog nån ha sett honom.
Finns ju inte så många som kunde tänkas vara hemma en vardag i maj heller, folk var säkerligen på jobb och sommargästerna hade inte flyttat ut. Men MGM var väl pensionär och hemma...?

Det förefaller i efterhand som att Tors ärende snarare var på Hovsgatan där den manlige studenten bodde. Ingen av grannarna har uppgett att dom träffade Tor samma dag som morden inträffade, inte heller finns något möte på Lantmäteriet antecknat, och inte heller på banken finns något uttag vad jag kan förstå. Alltså kan man ju bara dra slutsatsen att Tors möte måste varit hemma hos JJ. Bråket kan ju ha börjat redan där, eller att dom bestämmer träff senare under dagen, om tex Tor fick något samtal på mobilen så han måste åka hem snabbt, varpå träffen avslutas, för att sedan fortsätta på eftermiddagen hemma på Tors gård. Gerd skulle ju inte vara där. När Tor besöker sin manlige bekant kan han omöjligen vetat om att Gerd var på väg till Brattås.
Senast redigerad av polishus 2026-04-30 kl. 17:39.
Citera
2026-04-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hernta

Utpressning?

Småbögigt kan jag känna
Citera
2026-04-30, 18:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Nä, nu behövs det röras om i den här grytan - och eftersom ingen verkar ha varit inne på spåret att dubbelmordet kan bero på ”förbjuden” kärlek/sex tänkte jag presentera ett möjligt scenario till händelseförloppet som ledde fram till parets död.

Kvinnor utmålas för det mesta som offer, så Gerd har betraktats som oskyldig i fallet. Och det fullt möjligt att hon var helt oskyldig. Men av någon anledning cyklade hon till Brattås på en tisdag - en dag hon normalt sett inte brukade vara där. För enligt Tors dotter Barbro blev hon ”så himla paff när det var Gerd som svarade” när hon ringde till Brattås för att prata med Tor tisdagen den 31 maj. ”Jag sa -herregud vad gör du där, du brukar ju inte vara där på tisdagar” förklarade hon i en intervju med Öviks Allehanda.
Så Gerd cyklade kanske till Brattås för att överraska Tor - för att hon misstänkte att han hade något ”fuffens” för sig när hon inte var där. Att han inte var den han utgav sig för att vara. Så för att få svar på sina grubblerier hade hon bestämt sig för att försöka ta honom på bar gärning.

Om man sedan föreställer sig att Gerd såg en okänd röd bil stå parkerad på gårdsplanen när hon kom dit så smög hon kanske in i huset för att överraska Tor och hans besökare. Men, det var tyst och tomt i huset, och just som Gerd tänker gå ut för att leta rätt på Tor, ringer telefonen och hon svarar reflexmässigt. Det är Barbro som ringer - och Gerd hasplar ur sig att hon håller på att pusta fönstren när Barbro frågar vad hon gör där. Och att Tor är upptagen på vedbacken.
Så när de har avslutat samtalet känner sig Gerd olustig till mods, inte nog med att hon misstänker sin särbo för att ha en affär vid sidan om, hon har även ljugit för sin svärdotter. Så för att lätta sitt samvete, och för att inte framstå som en lögnare, plockar hon fram fönsterputsen och putsar snabbt av ett fönster i köket innan hon går ut i hallen och tar på sig jackan. Men när hon sträcker sig ner efter sina slitna gympaskor hon hejdar sig och tar istället på finskorna - för om hon skulle komma på Tor med en okänd, troligtvis uppklädd, kvinna ville hon inte visa upp sitt nederlag ytterligare genom att ha på sig de smutsiga tennisskorna.

Förutom fågelkvittret är det troligtvis tyst och stilla på gården när Gerd kliver ut genom dörren - så hon går mot den stora ladugården, den enda logiska stället Tor och den okända besökaren kan vara på. Och när hon öppnar dörren och kliver in i dunklet hör hon omgående stönande läten från ett av de inre rummen i ladugården.
Hon fryser till is, hennes onda aningar har besannats, Tor är otrogen mot henne- fastän han har blånekat och ljugit henne rakt upp i ansiktet, när hon har frågat honom rakt ut!
Fylld av hatkänslor greppar Gerd tag om en yxa. Hon förväntar sig att se en kvinna som hon tror att Tor har ett gott öga till - och går med bestämda steg in i rummet - men tvärstannar när hon får syn på scenen som utspelas framför henne. För Tor har inte sex med en kvinna - utan han grimaserar vällustigt samtidigt som han penetrerar en ung man analt.
Mannen hänger över huggkubben som vanligtvis brukar stå ute på vedbacken och Gerd känner hur det svartnar för ögonen. Hon hade redan föreställt sig det värsta - men inte det här! Inte att Tor föredrar unga män framför henne!
Chokad, äcklad och utan att ens veta vad hon gör svingar Gerd yxan i huvudet på Tor med full kraft. Men sekunden efter - när Tor faller ihop över mannen - som vrålar av skräck, inser Gerd vad hon gjort. Hon släpper yxan och stapplar skräckslaget bakåt. Hennes ben vill vika sig och hon har svårt att fokusera, men hon märker att den unge mannen har kommit loss från Tors döda kropp och att han skrikande upprepar ”Va helvete har du gjort!” samtidigt som han försöker få på sig kläderna.
Gerd behöver stödja sig mot väggen, och undrar om hon är på väg att få en hjärtattack, men hon lyckas ändå fråga mannen om han horar för pengar - för hon kan omöjligt tro att en så ung kille skulle vara förälskad i en gammal gubbe som Tor.
Men mannen reagerar våldsamt på hennes fråga. Och skriker att hon ska hålla käft
och ger henne en örfil innan han greppar tag om hennes axlar och börjar skaka henne våldsamt. Men Gerd knuffar bort honom och väser föraktfullt ”jag ska ringa polisen och anmäla dig för sexhandel din satans hor-karl!” innan hon vänder honom ryggen och skyndar mot huset.
Men Gerd hinner bara halvvägs innan mannen springer ifatt och slår ihjäl henne med samma yxa som hon dödade Tor med. Han greppar därefter tag om anklarna på Gerd och drar in henne i ladugården - utan att reflektera över att han runkade samtidigt som han blev påsatt av Tor, och att han har sperma-rester i handen.
Däremot oroade han sig för att han kan kopplas samman med Tor genom en kontaktannons som han hade lagt ut i flera gay tidningar några månader tidigare - för det var genom annonsen, som Tor sagt att han sparat, som de hade fått kontakt med varandra. Så det var därför som han lade ner en del tid på att söka efter tidningen eller den urklippta kontaktannonsen bland Tors papper.

Det är som sagt bara en, av många, teorier om hur det kan ha gått till…. men skulle det omtalade DNA-fyndet visa sig bestå av sperma skulle det inte vara ett helt osannolikt scenario.

Fantasifullt värre och inte utan ett visst underhållningsvärde.

En liten svaghet i ditt resonemang är att det var en ren slump att Gerd åkte ut till Tor .Sonen blev sjuk så att hon inte behövde sitta barnvakt.

Det plus det faktumet att hon av allt att döma lät helt normal när Barbro ringde.

Men visst så länge vi inte vet något är det mesta möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in