2018-01-18, 18:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
För att lura polisen så klart, GM var nära bekant med offren men ändå märkligt minst sagt. Men nu var ju inte mördarna ute efter pengarna utan snarare viktiga dokument/papper om gården.
Konstigt dock att man tog Gerds bankomatkort som ett villospår men lämnade pengarna. Känns om GMen inte tänkte hela vägen här.
Hade man velat att det skulle se ut som ett rån hade man betett sig annorlunda.

Hade det inte varit smartare att slå sönder inventarierna och ta pengarna istället för att utsätta sig för risker med bankomatkortet då? 10000 spänn behöver väl de flesta? Även om bankomaten inte hade kamera så fanns ju risken att nån sett nåt och börjat undra. Och varför förstörde dom inte väskan? Varför tog dom inte bara papperet och brände resten?
Citera
2018-01-18, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hade det inte varit smartare att slå sönder inventarierna och ta pengarna istället för att utsätta sig för risker med bankomatkortet då? 10000 spänn behöver väl de flesta? Även om bankomaten inte hade kamera så fanns ju risken att nån sett nåt och börjat undra. Och varför förstörde dom inte väskan? Varför tog dom inte bara papperet och brände resten?

https://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/07/23/4-pengar-kriminalpodd-om-brattasmorden/

Intressant att höra.
Men kan lika gärna vara någon i Brattås som fått reda på att det fanns pengar på gården.

Ca 14 min om piren och räknar man ut ett och annat så inser man att det är grannen som vägrar topsningen.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-01-18 kl. 22:20.
Citera
2018-01-19, 10:49
Medlem
jag ha inte sett avsnitten som va ang detta. bara läst å hört, korta klipp på youtub bara. så tänkte ja googla fram avsnitten.. hittade detta.. är de nån som ha hört detta tidigare? mena med tanke på va föräldrarna säger och han blev mördad samma dag.

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/mord-utredningen-tystades-ner

va inge. hittade nu att det har varit uppe tidigare
Senast redigerad av Mammatillbarn 2018-01-19 kl. 11:41. Anledning: såg se stått tidigare
Citera
2018-01-19, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mammatillbarn
jag ha inte sett avsnitten som va ang detta. bara läst å hört, korta klipp på youtub bara. så tänkte ja googla fram avsnitten.. hittade detta.. är de nån som ha hört detta tidigare? mena med tanke på va föräldrarna säger och han blev mördad samma dag.

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/mord-utredningen-tystades-ner

va inge. hittade nu att det har varit uppe tidigare

Hade det varit en pundare hade han väl tagit pengarna, så jag köper inte den teorin och jag tror inte polisen gör det heller.

En av grannarna i Brattås har vägrat topsning och var allmänt otrevlig mot Barbro, han liknade dessutom fantombilden.
Jag tror att det var GHs fru som såg vilka som var på Tors gård, dom var ju grannar och det är hon som tagit fram fantombilden, enda logiska förklaringen till att det öht finns en fantombild.
Citera
2018-01-23, 11:02
Avslutad
Tror inte det här mordet klaras upp om inte någon erkänner, min teori är ändå att det är någon i Brattås som är skyldig, alternativt har haft medhjälpare.
Tor väntade besök den här dagen och han kände mördaren väl och anade inget. Tyvärr var även Gerd på gården den här dagen vilket inte mördaren hade räknat med.
Hur hen kallblodigt kan slå ihjäl Gerd är det mest uppseendeväckande i det här falllet, men antagligen kände hon mördaren också och så var hon ivägen för att man letade efter dokumenten om gården.
Morden var antagligen inte planerade utan man tog närmaste tillhygge då Tor vägrade gå med på uppgörelsen om gården varpå det rann över för mördare, vi letar efter någon med hett temperament i Brattås på den här tiden.
Vi vet också att båda grannkarlarna har flytt Brattås strax efter mordet varav en vägrar topsning och en av grannarna är fantombilden.
Citera
2018-01-23, 11:38
Medlem
Citat:
Tror inte det här mordet klaras upp om inte någon erkänner, min teori är ändå att det är någon i Brattås som är skyldig, alternativt har haft medhjälpare.
Tor väntade besök den här dagen och han kände mördaren väl och anade inget. Tyvärr var även Gerd på gården den här dagen vilket inte mördaren hade räknat med.
Hur hen kallblodigt kan slå ihjäl Gerd är det mest uppseendeväckande i det här falllet, men antagligen kände hon mördaren också och så var hon ivägen för att man letade efter dokumenten om gården.
Morden var antagligen inte planerade utan man tog närmaste tillhygge då Tor vägrade gå med på uppgörelsen om gården varpå det rann över för mördare, vi letar efter någon med hett temperament i Brattås på den här tiden.
Vi vet också att båda grannkarlarna har flytt Brattås strax efter mordet varav en vägrar topsning och en av grannarna är fantombilden.
Man kan ställa sig frågan om rättsväsendet är intresserade av att lösa morden? Och varför skulle dom inte vara det undrar man?
Min teori är att H är gärningsmannen,han har hela tiden skyddats och hållits undan utredningen som till en början sköttes av poliserna personifierade av King och Klang. Utredarna fixerade sig på alla möjliga märkliga spår och informationen om dess utveckling gick via vänner och bekanta till H som har dragit sig undan och låtit bida tiden och att utredningen skall läggas ner och falla i glömska.H har goda vänner i försvaret och inom polisen som ställer upp på honom och hans medhjälpare.H har kvar sin stora familj som bor kvar i Brattås på Barrvägen samt i Härnösand och som även dessa skulle fara illa om H och Medhjälparen skulle åka fast. Härnösand och Västernorrland är litet.
Morden får aldrig glömmas.
Citera
2018-01-23, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Man kan ställa sig frågan om rättsväsendet är intresserade av att lösa morden? Och varför skulle dom inte vara det undrar man?
Min teori är att H är gärningsmannen,han har hela tiden skyddats och hållits undan utredningen som till en början sköttes av poliserna personifierade av King och Klang. Utredarna fixerade sig på alla möjliga märkliga spår och informationen om dess utveckling gick via vänner och bekanta till H som har dragit sig undan och låtit bida tiden och att utredningen skall läggas ner och falla i glömska.H har goda vänner i försvaret och inom polisen som ställer upp på honom och hans medhjälpare.H har kvar sin stora familj som bor kvar i Brattås på Barrvägen samt i Härnösand och som även dessa skulle fara illa om H och Medhjälparen skulle åka fast. Härnösand och Västernorrland är litet.
Morden får aldrig glömmas.

Fast varför skulle polisen skydda en dubbelmördare, det tror jag är långsökt. Däremot har man kört fast i och med att han vägrat topsning, sen flydde båda grannarna fältet när det osade katt, dom hade ju båda starkt motiv framförallt H som har tomt som gränsar till Tord, vid en besiktning kanske han hade förlorat stor del av tomten.Frågan är om dom 10.000 kronorna var ett slags förköp till piren och att man skulle betala resten av summan på morddagen.
Till sina bekanta sa GH att han skulle till Göteborg, tror dock inte han har något alibi där.
Citera
2018-01-23, 14:54
Medlem
Citat:
Fast varför skulle polisen skydda en dubbelmördare, det tror jag är långsökt. Däremot har man kört fast i och med att han vägrat topsning, sen flydde båda grannarna fältet när det osade katt, dom hade ju båda starkt motiv framförallt H som har tomt som gränsar till Tord, vid en besiktning kanske han hade förlorat stor del av tomten.Frågan är om dom 10.000 kronorna var ett slags förköp till piren och att man skulle betala resten av summan på morddagen.
Till sina bekanta sa GH att han skulle till Göteborg, tror dock inte han har något alibi där.

I artikeln från ST som finns i en tidigare tråd så uppger ju den intervjuade GH att han befinner sig i Göteborg. Det kan man ju misstänka är en utlagd rökridå. Varför så viktigt att uppge att man befinner sig i Göteborg. Nä, jag börjar tro mer och mer på att han skulle kunna vara skyldig. Vägrar ju dessutom topsning som uppges här i tråden om nu det är sant.
Citera
2018-01-23, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
I artikeln från ST som finns i en tidigare tråd så uppger ju den intervjuade GH att han befinner sig i Göteborg. Det kan man ju misstänka är en utlagd rökridå. Varför så viktigt att uppge att man befinner sig i Göteborg. Nä, jag börjar tro mer och mer på att han skulle kunna vara skyldig. Vägrar ju dessutom topsning som uppges här i tråden om nu det är sant.

Han la ju också ut en historia om att dom var vänner och hade haft många givande samtal, snarare tyder det mesta på att dom inte var vänner, kanske var dom det en gång i tiden men att saker och ting förändrades i och med byggandet av piren.
Dom 10.000 kronorna tror jag tillhör GH som skulle betala en avgift angående piren men när han skulle slutföra förhandlingen så gick det överstyr. Kanske hade GH med sig M som vittne då det även rörde Ms tomt, eller att M kom dit i efterhand och hjälpte till att städa.
GH trodde förmodligen att han kunde köpa marken men Tord vägrade av någon anledning i sista sekund, kanske fick han kalla fötter då hans egen gård skulle tappa mycket i värde.
Citera
2018-01-23, 18:40
Medlem
Citat:
Han la ju också ut en historia om att dom var vänner och hade haft många givande samtal, snarare tyder det mesta på att dom inte var vänner, kanske var dom det en gång i tiden men att saker och ting förändrades i och med byggandet av piren.
Dom 10.000 kronorna tror jag tillhör GH som skulle betala en avgift angående piren men när han skulle slutföra förhandlingen så gick det överstyr. Kanske hade GH med sig M som vittne då det även rörde Ms tomt, eller att M kom dit i efterhand och hjälpte till att städa.
GH trodde förmodligen att han kunde köpa marken men Tord vägrade av någon anledning i sista sekund, kanske fick han kalla fötter då hans egen gård skulle tappa mycket i värde.

Min tanke gällande polisens ovilja att försöka lösa morden är att i Härnösand finns en konstig flock mentalitet att om någon anses vara en hyvens person bland alfa hanarna så jävlar snackar man inte "skit" om denne ( Tack gode gud för internet).Detta gör att man kanske inte födjupar sig i denne person.
Beträffande de 10000 kr som fanns i Tors byxor som låg i sovrummet så tror jag inte att H sprang och placerade pengarna där. Pengarna verkar ju Tor fått vid ett tidigare tillfälle. Kan i och för sig vara ersättning för någon oegentligheter nere vid stranden.
Citera
2018-01-23, 22:02
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Vet inte om det var i Svenska fall för FBI eller om det var GW som var övertygad om att Tor kört mot Solumshamn-hållet på morgonen morddagen. Det var tydligt att han klätt upp sig på morgonen, och att han haft ett ärende, och ingen inne i staden hade sett honom (och han var visst ute så tidigt att banker och dyl knappast hunnit öppna). Stämmer ju bra det att han kört mot Solumshamn och åkt ner mot Barrvägen till GH. Om han kört in i själva Solumshamn skulle nog nån ha sett honom.
Finns ju inte så många som kunde tänkas vara hemma en vardag i maj heller, folk var säkerligen på jobb och sommargästerna hade inte flyttat ut. Men MGM var väl pensionär och hemma...?
Citera
2018-01-23, 23:26
Medlem
Sitter och tittar på "hitta.se" satellit och tomtkartor nere vid Barrvägen. Jag ser 3 pirar där vid vattnet, först en okänd sedan H sedan M. Undrar vem som äger den första piren? De andra pirerna ligger på Hs mark. Undrar hur H har löst detta med de andra fastighetsägarna?kan H försökt att lösa sin egen pirkonflikt som han löst konflikt med pirbyggarna på sin egen mark?dvs ekonomisk transaktion kontant under bordet och givit Tor 10000 kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in