Igår, 16:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Skrev jag krigshandling?

Vad jag funderar på är om Pakistan kan ses som neutrala längre.
...

Om alla länder som handlar med Iran inte är neutrala så följer ju logiskt att alla länder som handlar med USA och/eller israel inte heller är neutrala.

Det blir nog inte så många "neutrala" länder kvar...
Citera
Igår, 16:02
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Skrev jag krigshandling?

Vad jag funderar på är om Pakistan kan ses som neutrala längre.

Som jag förstår det fick de medla eftersom de sågs som neutrala och att de hade bra förbindelser med USA och andra.

Detta hände ju runt då det skulle vara samtal i Pakistan. Först var Abbas där för fyra dagar sedan, sedan hände detta för kanske 3 dagar sedan, när Abbas var i Oman. Efter det åkte Abbas tillbaka till Pakistan där amerikanerna även skulle komma. Men det ställde man In, Trump sa något om lång flygresa.

Det är ju bara spekulationer, men med detta väljer ju Pakistan Iran i konflikten, vilket jag inte tycker är så neutralt. Jag vet inte om det kan ha påverkat att amerikarnana inte kom och i fall man tvekar över att Pakistan fortfarande är att se som neutrala.

Men hur ser du på det, är det neutralt gjort av Pakistan att hjälpa Iran att ta sig förbi Amerikanarnas blockad? Även om detta naturligtvis inte omkullkastar blockaden.

Min fråga var inte om det var rätt eller fel.

Mitt svar handlar inte heller om det är rätt eller fel gjort. Svaret handlar om att man kan vara neutral part i ett krig och ändå idka handel med sitt grannland.

Det är USA som aktivt valt att attackera Iran, Pakistan har kämpat järnet för att medla mellan dessa två, men kan samtidigt inte heller svälta ut sin egen ekonomi för att vara amerikanernas blockad till lags när dom har en landgräns mot Iran dom kan och har rätt att använda. Det finns inget i det som att tolka som ett ställningstagande i kriget. Om USA kontrollerat landgränsen och Pakistan försökt smuggla grejer över gränsen så kanske.

Om Pakistan däremot understödjer Iran med krigsmateriel, soldater eller vapen så börjar det lukta mer aktivt deltagande. Men även det är en tolkningsfråga, då det många gånger krävs en direkt attack eller en officiell krigsförklaring för att anses som annat än neutral.

Houthis exempelvis, är en ganska tydligt icke-neutral part.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert Igår kl. 16:05.
Citera
Igår, 16:12
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Mitt svar handlar inte heller om det är rätt eller fel gjort. Svaret handlar om att man kan vara neutral part i ett krig och ändå idka handel med sitt grannland.

Det är USA som aktivt valt att attackera Iran, Pakistan har kämpat järnet för att medla mellan dessa två, men kan samtidigt inte heller svälta ut sin egen ekonomi för att vara amerikanernas blockad till lags när dom har en landgräns. Det finns ingen del i det som i mina ögon är att se som annat än neutralt.

Om dom däremot understödjer med krigsmateriel, soldater eller liknande så börjar det lukta mer aktivt deltagande. Men även det är en tolkningsfråga, då det många gånger krävs en direkt attack eller en officiell krigsförklaring för att anses som annat än neutral.

Houthis exempelvis, är en ganska tydligt icke-neutral part.
Då har du missförstått situationen.

Det handlar inte om handel, utan det handlar om fartyg som ligger utanför Pakistan och som inte USA låter komma till Iran. Det är alltså denna last som ska få transporteras igenom Pakistan.

Du skrev idka handel, det är alltså inte det som det handlar om. Även som jag förstår det kommer Iran betala Pakistan för detta i form av avgifter.

Det handlar alltså om fartyg USA har förhindrat att komma till Iran och att Pakistan då erbjuder dessa att lasta av i Pakistan och sedan frakta lasten igenom Pakistan. För att på så vis komma runt blockaden. Pakistan säljer inga varor till Pakistan, de säljer möjligheten att komma runt blockaden

Detta framkom i det citat jag tog med.

Nu skrev jag de flera gånger, så nu fattar du va?
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 16:26.
Citera
Igår, 16:12
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om alla länder som handlar med Iran inte är neutrala så följer ju logiskt att alla länder som handlar med USA och/eller israel inte heller är neutrala.

Det blir nog inte så många "neutrala" länder kvar...
Fast nu handlade det ju inte om handel.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Indien hade 2025 ca 3 gånger så stor import av olja som Iran har export.
Iran skulle riskfritt kunna leverera olja till Indien och Pakistan genom att båtarna håller sig inom dessa länders territorialvatten 22 km.
Trump skulle aldrig våga syssla med syssla med sjöröveri inom dessa kärnvapenmakters vatten, då detta skulle vara en solklar krigsförklaring mot Pakistan och Indien.
Sen finns Indiens stora raffinaderier i provinsen Gujarat, precis vid den pakistanska gränsen.
https://www.google.se/maps/@24.7639943,64.0613806,2153461m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyMi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ja, frågan är hur mycket dom motiveras av pengar. Det är ju väldigt olika det där. Viss fundamentalism är ju bara en front för en ekonomisk scam, så som scientologerna exempelvis. Andra handlar mer om makt. Det brukar dock vara mer sektliknande, mindre organisationer, som opererar så.
En hardcore muslimsk fundamentalist skiter dock blött i pengar dessvärre, och ser detta som en finfin väg till paradiset bara. Med denna blockaden testar Trump ändå lite hur stark deras övertygelse och tro egentligen är.
Stresstestar. Den kom för sent bara motblockaden, men bättre sent än aldrig I guess.
Trump skulle aldrig våga hålla på med sitt sjöröveri inom andra länders territorialvatten, då detta skulle vara en krigsförklaring mot kärnvapenmakterna Indien och Pakistan.
Så Iran kan riskfritt exportera sin olja till Indien och Pakistan!
https://www.google.se/maps/@26.3246255,60.9850372,1809997m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyNi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citera
Igår, 16:26
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
... Pakistan säljer inga varor till Pakistan...

... nu fattar du va?

Solklart amigo
Citera
Igår, 16:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Solklart amigo
Jag var tydlig va? Blev lite osäker.

The order “shall apply to the transportation of transit goods in transport units, consigned from the territory of a third country and destined to a place in the territory of Iran through the territory of Pakistan”.
https://www.dawn.com/news/1995253

Det handlar alltså om varor som kommer från tredje land och som stoppats av USA och som lastas av i Pakistan för att därifrån transporteras till Iran.

Sedan har väl Iran och Pakistan även de handel, men det är inte den detta handlar om.

Alltså för att vara sjukt tydlig.
Pakistan erbjuder sin hamn för fartyg från andra länder som egentligen ska till Iran och som blivit stoppade av USA och deras blockad.
Som exempel, ett kinesiskt fartyg med kinesisk last och som ska till Iran kan lasta av i Pakistan istället och så fraktar Pakistan lasten till Iran mot betalning.

Detta är ju inte neutralt gjort av pakistan. sedan är det ju personer som av någon anledning inbillar sig att detta handlar om handel mellan Pakistan och Iran. Att ens tro det är ju så trögt, speciellt när artikeln jag länkade tydligt förklarade detta
Senast redigerad av .nattramn. Igår kl. 16:51.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Eller så infriar bara Trump det löfte som han gav 2015.

Att om han bli president kommer han stoppa Iran att få kärnvapen. Det är sista perioden han sitter, så ska han göra det så är det nu. Med honom vet man dok aldrig men det skulle kunna vara så att i detta fall och 2015 var han uppriktig och detta är något han tycker

https://m.youtube.com/shorts/1z3A7NxvLcw

Intressant. De vissta jag inte att han uttryckligen sagt så. Tråkigt att det inte verkar gå vägen nu.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Intressant. De vissta jag inte att han uttryckligen sagt så. Tråkigt att det inte verkar gå vägen nu.

Hur menar du nu? Israel och USA har bokstavligen bombat in det anrikade uranet i deras bergrum och Iran kan inte komma åt det utan en stor grävinsats. Iran har inte ett jävla kort på hand. Detta krig kommer sluta med att Iran låter bli att skaffa kärnvapen och det är nu bara en fråga om hur lång tid det skall ta för dom att medge det. Alltså folk måste sluta hämta in sina nyheter på tiktok.
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur menar du nu? Israel och USA har bokstavligen bombat in det anrikade uranet i deras bergrum och Iran kan inte komma åt det utan en stor grävinsats. Iran har inte ett jävla kort på hand. Detta krig kommer sluta med att Iran låter bli att skaffa kärnvapen och det är nu bara en fråga om hur lång tid det skall ta för dom att medge det. Alltså folk måste sluta hämta in sina nyheter på tiktok.

Hur ska USA få ut det 60 % anrikade uranet ur Iran? Marktrupper? Knappast.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Hur ska USA få ut det 60 % anrikade uranet ur Iran? Marktrupper? Knappast.

Utan uppgörelse kommer uranet ligga där det ligger. Försöker Iran gräva fram det kommer USA och Israel att bomba sönder dom. Det går inte göra kärnvapen av uran som ligger i ett söndersprängt bergrum.

Med en uppgörelse är det sannolika att uranet grävs fram och att USA finns på plats på marken antingen med soldater eller med inspektörer som kontrollerar att allt går rätt till och sen förs uranet i säkerhet.

Hur tänkte du själv?
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Med en uppgörelse är det sannolika att uranet grävs fram och att USA finns på plats på marken antingen med soldater eller med inspektörer som kontrollerar att allt går rätt till och sen förs uranet i säkerhet.
Vad menar du med "säkerhet"? Till det enda land som någonsin använt kärnvapen? Till ett land som trots att de inte ens vill erkänna att de har dem gjorde dem klara för avfyrning 1973 i ett fall av kärnvapenutpressning? Då känns faktiskt säkrare att Iran har kvar uranet som skydd mot axelmakterna. Irans ledning må vara korrupta och brutala inrikespolitiskt, men de är inte fullt lika bindgalna internationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in