2026-04-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Japan tog häromdagen emot en första omstyrd oljetanker med 910 000 fat olja från Texas. Detta visar tydligt hur prismekanismen fungerar och att det går att producera mer och omfördela olja bland vänligt sinnade länder. Japan, Sydkorea, Taiwan m fl länder kommer inte lida brist på olja utan det är Irans muslimska fattiga kompisländer som drabbas av eventuellt underskott i oljebalansen. Det är viktigt att påpeka detta. Vi i väst får den olja vi behöver och har inga problem hantera att priset stiger till 150 dollar fatet. De som kommer drabbas är fattiga muslimer. Den islamiska staten ayatollah 2-3 är sannerligen ingen tillgång för kalifatet. Sen kan de spela in Lego-videor bäst de vill för att roa menigheten.

Det kommer uppstå problem för Japan och rika länder. Vi har för få tankers i världen i förhållande till distansen de behöver åka. Ett ex är japan som i "panik" köpte olja från en halvful tanker nyligen. I normala tider skulle det aldrig göras.

Sen säga något så dumt att det inte blir något problem vid oljeprishöjningar. Inflationen lär stiga kraftigt även i väst.
Citera
2026-04-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den tillfälliga vapenvilan mellan USA och Iran förklaras med att USA:s ammunitionslager har börjat avsevärt tunnas ut efter de intensiva bombningarna, vilket tvingat USA att fylla på förråden och öka ammunitionstillverkningen. Rapporter uppger att USA under konfliktens första veckor förbrukade stora mängder material, bland annat över 1000 Tomahawk-missiler och mer än 1200 Patriot-missiler.

Du missar en sak. I krig finns det alltid minst två sidor. Varför gick Iran med på den tillfälliga vapenvilan. Om det är som du säger och Iran inte hade något skäl till vapenvila så hade de fortsatt och krigat.
Citera
2026-04-26, 14:43
Medlem
Axios skriver att Israel skickade ett Iron Dome-batteri OCH soldater till emiraten under kriget.

Citat:
Israel sent the United Arab Emirates an Iron Dome air defense system with troops to operate it early in the war with Iran, two Israeli officials and one U.S. official tell Axios.

Arabemiraten erkände genom Abrahamavtalen Israel som stat år 2020 och får alltså nu militär hjälp av den judiska staten. Det är så det funkar. Är du vän med Israel får du hjälp, även om du är muslim.

https://www.axios.com/2026/04/26/israel-iron-dome-uae
Citera
2026-04-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du missar en sak. I krig finns det alltid minst två sidor. Varför gick Iran med på den tillfälliga vapenvilan. Om det är som du säger och Iran inte hade något skäl till vapenvila så hade de fortsatt och krigat.
USA har använt stora delar av sina missillager under kriget mot Iran, vilket skapar risk för brist vid framtida konflikter. Cirka 45% av Precision Strike Missiles, hälften av THAAD-missiler och nästan 50% av Patriot-missiler har förbrukats. Det tar 3–5 år att ersätta lagren, trots nya produktionskontrakt.
https://edition.cnn.com/2026/04/21/politics/us-military-missile-stockpile
Senast redigerad av 2006 2026-04-26 kl. 14:56.
Citera
2026-04-26, 14:49
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag föredrar när människor visar sitt rätta ansikte,

Och med Irans propaganda blir det tydligt.

Du förespråkar lego filmer där Iranska flottan har återuppstått med kanoner, ja kanoner som på äldre skepp, segrar de militärt över USAs flotta.

Jag förespråkar ingenting, jag konstaterar att iranierna gör det bättre.

Citat:
Du skriver att du tycker de är roliga, men vad fint, för i verkligheten kommer inte det ske. Det är liksom inte humor utan dagdrömeri av en regim som krossas militärt.

Haha men sluta sura. Det är varken du eller jag som har gjort Irans eller USAs filmer, vi kan ha en nykter diskussion angående vilken sida som får bäst genomslag med sin humorpropaganda.

Citat:
Eller är det regimens lego film som hånar Charlie Kirks änka som du gillar?
Ja, för regimen betalar alltså för att håna änkor till de de inte gillar. Vilket inte är förvånande eftersom de förtrycker sina egna kvinnor.så respekt mot kvinnor kan man ju inte förvänta sig att de har. De satt ju bara även för några dagar sedan och hånade Trump och Musk:s mammor på statlig TV.

Bryr mig ingenting om varken Erika Kirk eller mammorna till Trump och Elon. Det finns värre saker än att hånas dock. Tillexempel att dödas, av flygbomber typ.

Citat:
Jag tycker det är bra att du så tydligt visar var du står och jag tycker att det är bra att de med dessa filmer synliggör detta. Så jag har inga problem med att de betalar för dem och att folk berättar att de ser på dem och gillar de, för då vet vi alla något om dem. Likt Iranska folket även de ser, ser skitsnacket om mammor framfört av deras ledare på TV, hånet mot en änka som de betalar för och dagdrömeriet av deras ledare, där de segrar när de inte i verkligheten kan.

Nämen nu vet jag inte längre? 😂 Vad händer? Jag tycker Irans filmer är mer effektiva, vad har det med änkor och mammor att göra? Klarar man inte av att ta lite hån ska man kanske inte starta krig? Pågår värre saker än det, som sagt.

Citat:
Hade det varit Svenska staten som gjorde så, hånade kvinnor och visade filmer där de kunde platta till Putin eller Trump hade vi som folk förlorat respekten för dem. Hade de även använt våra skatte pengar till att bekostat det hade vi blivit förbannade.

Exakt. Och någon respekt för iranska regimen har jag inte heller. Däremot kan jag också se objektivt på det hela, och mediekampen vinner dom. Stort. Militärt har dom inte en sportmössa. Så är det bara.
Citera
2026-04-26, 14:51
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Varför skulle de INTE ha gått med vapenvilan?

Allt har ju gått Irans väg sedan dess, Irans position är bättre idag än när vapenvilan trädde ikraft medan Trump blir mer och mer klämd. 1:a maj går tiden ut för en laglig militär operation med enbart president-beslut, och om kongressen kommer att rösta om att ge Trump förlängning till kriget så kommer det att bli ett "nej".

Om jag var iransk general skulle jag definitivt dra ut på tiden till maj, både för att se vad som händer och för att försvaga Trumps ställning. Om jag var iransk diplomat skulle jag klämma till med ett "take-it-or-leave-it"-fredsförslag den 30 april, enligt vilket jag maximerade Irans fördelar men gav Trump det mesta av det han vill ha. Det är ett gyllene tillfälle för ett fredsfördrag, Trump kan utropa sig som segrare och påstå att han lyckats i förhandlingarna, allt dessutom kryddat med "i sista minuten"-dramatik.

Vapenvilan har förvandlat IsraeL till en statist när det gäller Iran-kriget, härom dagen när Israels försvarsminister försökte lyfta frågan med att Israel står redo att angripa Iran igen "för att förpassa Iran till stenåldern" så blev det på sin höjd en kort notis här och där. Det israeliska angreppet på Libanon och den medvetna förstörelsen av libanesisk civil bosättning har dessutom påmint världen om Israels svinaktiga agerande i Gaza och sänkt Israels aktier ytterligare.

Jag tror inte att Iran förstod allt det här när de gick med på vapenvilan, men de förstod tillräckligt för att inse att det var det bättre alternativet.

Trumps "blockad" är meningslös, det enda det kommer att leda till är att de länder som behöver iransk olja börjar använda egna tankers. Ska bli intressant att se hur den amerikanska flottan hanterar kinesiska, japanska, indiska tankers mm., på nåt sätt tror jag inte att de bordas och kapas. Iran går miste om en del vinst, och om möjligheten att använda sin egen tankerflotta som balanslagring. Men i övrigt...
Citera
2026-04-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Axios skriver att Israel skickade ett Iron Dome-batteri OCH soldater till emiraten under kriget.

Arabemiraten erkände genom Abrahamavtalen Israel som stat år 2020 och får alltså nu militär hjälp av den judiska staten. Det är så det funkar. Är du vän med Israel får du hjälp, även om du är muslim.

https://www.axios.com/2026/04/26/israel-iron-dome-uae

Fast vänta, va?

Israel kastar vattenballonger på getingboet utanför ditt öppna fönster och kommer sen över på kvällen med lite plåster och en burk tigerbalsam. "Se här vad bra jag tar hand om dig".

Som en tvättäkta abuser, komplett med gaslighting och hela balunsen.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-04-26 kl. 15:12.
Citera
2026-04-26, 15:00
Medlem
Citat:
Det kommer uppstå problem för Japan och rika länder. Vi har för få tankers i världen i förhållande till distansen de behöver åka. Ett ex är japan som i "panik" köpte olja från en halvful tanker nyligen. I normala tider skulle det aldrig göras.

Sen säga något så dumt att det inte blir något problem vid oljeprishöjningar. Inflationen lär stiga kraftigt även i väst.

Sen är ju olja en ändlig produkt också, vilket gör det än mer klurigt. Långsam produktionstakt, långsam frakt OCH begränsade möjligheter att ersätta genom andra producenter kommer göra detta till något som slår hårt.
Citera
2026-04-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Varför skulle de INTE ha gått med vapenvilan?

Allt har ju gått Irans väg sedan dess, Irans position är bättre idag än när vapenvilan trädde ikraft medan Trump blir mer och mer klämd. 1:a maj går tiden ut för en laglig militär operation med enbart president-beslut, och om kongressen kommer att rösta om att ge Trump förlängning till kriget så kommer det att bli ett "nej".

Om jag var iransk general skulle jag definitivt dra ut på tiden till maj, både för att se vad som händer och för att försvaga Trumps ställning. Om jag var iransk diplomat skulle jag klämma till med ett "take-it-or-leave-it"-fredsförslag den 30 april, enligt vilket jag maximerade Irans fördelar men gav Trump det mesta av det han vill ha. Det är ett gyllene tillfälle för ett fredsfördrag, Trump kan utropa sig som segrare och påstå att han lyckats i förhandlingarna, allt dessutom kryddat med "i sista minuten"-dramatik.

Vapenvilan har förvandlat IsraeL till en statist när det gäller Iran-kriget, härom dagen när Israels försvarsminister försökte lyfta frågan med att Israel står redo att angripa Iran igen "för att förpassa Iran till stenåldern" så blev det på sin höjd en kort notis här och där. Det israeliska angreppet på Libanon och den medvetna förstörelsen av libanesisk civil bosättning har dessutom påmint världen om Israels svinaktiga agerande i Gaza och sänkt Israels aktier ytterligare.

Jag tror inte att Iran förstod allt det här när de gick med på vapenvilan, men de förstod tillräckligt för att inse att det var det bättre alternativet.

Trumps "blockad" är meningslös, det enda det kommer att leda till är att de länder som behöver iransk olja börjar använda egna tankers. Ska bli intressant att se hur den amerikanska flottan hanterar kinesiska, japanska, indiska tankers mm., på nåt sätt tror jag inte att de bordas och kapas. Iran går miste om en del vinst, och om möjligheten att använda sin egen tankerflotta som balanslagring. Men i övrigt...

Ja enligt experter fungerar blockaden (Se tidigare video i dag). Vad som händer i framtiden vet vi inte. Så du menar att Iran kunde se in i framtiden?
Citera
2026-04-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Sen är ju olja en ändlig produkt också, vilket gör det än mer klurigt. Långsam produktionstakt, långsam frakt OCH begränsade möjligheter att ersätta genom andra producenter kommer göra detta till något som slår hårt.

Ja och folk förstår inte att det kommer drabba alla*. Inte lika mycket och inte lika fort. USA kommer troligen inte behöva ransonera men priserna kommer gå upp och har redan gjort det. Sverige handlar från Norge och Sverige använder inte gas i någon stor utsträckning. Men jag tror ransonering kan komma.

Vi ser redan ransoneringar i några länder och indragna flyg i hela världen.
Citera
2026-04-26, 15:18
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag förespråkar ingenting, jag konstaterar att iranierna gör det bättre.

Haha men sluta sura. Det är varken du eller jag som har gjort Irans eller USAs filmer, vi kan ha en nykter diskussion angående vilken sida som får bäst genomslag med sin humorpropaganda.

Bryr mig ingenting om varken Erika Kirk eller mammorna till Trump och Elon. Det finns värre saker än att hånas dock. Tillexempel att dödas, av flygbomber typ.

Nämen nu vet jag inte längre? 😂 Vad händer? Jag tycker Irans filmer är mer effektiva, vad har det med änkor och mammor att göra? Klarar man inte av att ta lite hån ska man kanske inte starta krig? Pågår värre saker än det, som sagt.

Exakt. Och någon respekt för iranska regimen har jag inte heller. Däremot kan jag också se objektivt på det hela, och mediekampen vinner dom. Stort. Militärt har dom inte en sportmössa. Så är det bara.

Citat:
men den är långt ifrån lättsmält och rolig på samma sätt som iraniernas LEGO-klipp

...
regim att branda sig själva som rätt sköna.
Nu klippte jag hårt i ditt inläg där du skrev om lego filmerna. Du benämnde de som lättsmälta, roliga och som fick regimen att framstå som rätt skön.

Det lät ju annars som det var din åsikt.

Så jag uppfattade dig som om du tycker att man är rätt skön när man hånar en änka, och de rena dagdrömmeri filmerna som roliga och lättsmälta.

Jag står fast i min åsikt. Det är helt ok att Trump åter postar satir där man gör sig rolig över honom och som inte är gjord och bekostad av Trump. Som exempel att han skulle göra en jätte guld staty av sig själv i Gaza eller flyg bombar demonstranter med skit. Även om det var satir mot honom, var han ändå stor nog att se humorn i det.

Däremot har jag svårt för en regim som betalar för att håna kvinnor, bara för att de är kvinnliga familjemedlämar.

Jag skrattar själv åt dessa lego filmer inte för att de i sig själv är roliga, men för att de är så många och enbart handlar om att Iran krossar USA militärt, när sanningen är att på de fältet är de chans lösa. De faktum att de gör det är roligt.

Sedan marknadsför Iran dessa filmer så hårt att det är omöjligt att gå ut på nätet utan att lägga märke till dem. Bara det måste kosta jätte mycket.

Inflationen i Iran ligger på 70%!!
Iranierna skämtar om att det finns mat i affärerna enbart för att ingen har råd att köpa den. Regimen har precis gått ut med att de vill att folket börjar spara på el och att de samtidigt ska bete sig som om allt är bra. Vattnet behöver vi inte ens gå in på.

När folket har de så, lägger regimen så mycket pengar på att hårt marknadsföra dessa lego filmer. Det får de att verka sköna, dina ord.
Citera
2026-04-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Indien hade 2025 ca 3 gånger så stor import av olja som Iran har export.
Iran skulle riskfritt kunna leverera olja till Indien och Pakistan genom att båtarna håller sig inom dessa länders territorialvatten 22 km.
Trump skulle aldrig våga syssla med syssla med sjöröveri inom dessa kärnvapenmakters vatten, då detta skulle vara en solklar krigsförklaring mot Pakistan och Indien.
Sen finns Indiens stora raffinaderier i provinsen Gujarat, precis vid den pakistanska gränsen.
https://www.google.se/maps/@24.7639943,64.0613806,2153461m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQyMi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in