2026-04-27, 22:23
Medlem
Vad är det för fel på färja om du inte vill åka genom Danmark (snart hela vägen utan färja)? Kostnaden skulle nog bli kopiös. Vill minnas att det var en norrman som ville bygga en men han saknade nog egna pengar.
Citera
2026-04-29, 11:16
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Under danmark?

FÖRBI står det i rubriken, typ Trelleborg rakt söderut till Tyskland ca 10 mil.

Det är 160km mellan Trelleborg och Rostock, ett avstånd som är sex gånger längre än världens längsta tunnel, pappskalle.
Citera
2026-04-29, 11:52
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är 160km mellan Trelleborg och Rostock, ett avstånd som är sex gånger längre än världens längsta tunnel, pappskalle.
Läs vad jag skriver istället pappskalle. Put garten och där ikring eller ner till stralsund är närmre.
Citera
2026-04-29, 14:12
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Läs vad jag skriver istället pappskalle. Put garten och där ikring eller ner till stralsund är närmre.

160km mellan Trelleborg och Stralsund.
140km mellan Trelleborg och Puttgarden.

Puttgarden är f ö en liten jävla håla, du tror det är motiverat att bygga världens längsta tunnel under Östersjön dit så slödder från Sverige kan åka och köpa billig öl utan att behöva ta en färja?

Alltså du är så astronomiskt efterbliven att kostnaderna för den där tunneln framstår som små vid en jämförelse.
Citera
2026-04-29, 14:17
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
160km mellan Trelleborg och Stralsund.
140km mellan Trelleborg och Puttgarden.

Puttgarden är f ö en liten jävla håla, du tror det är motiverat att bygga världens längsta tunnel under Östersjön dit så slödder från Sverige kan åka och köpa billig öl utan att behöva ta en färja?

Alltså du är så astronomiskt efterbliven att kostnaderna för den där tunneln framstår som små vid en jämförelse.
Jag vet inte varför jag bemödar mig om att svara idioter med din attityd, men då du varken är läskunnig eller kan mäta själv på en karta drar jag slutsatsen att du är efterbliven och är i behov av lite hjälp. Dra ett rakt streck från Trelleborg söder ut till put garten (inte Puttgarden), dvs närmaste fastlandet till Tyskland så ser du att det är runt 10 mil
Citera
2026-04-29, 14:32
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Jag vet inte varför jag bemödar mig om att svara idioter med din attityd, men då du varken är läskunnig eller kan mäta själv på en karta drar jag slutsatsen att du är efterbliven och är i behov av lite hjälp. Dra ett rakt streck från Trelleborg söder ut till put garten (inte Puttgarden), dvs närmaste fastlandet till Tyskland så ser du att det är runt 10 mil

Citat:
Avståndet fågelvägen mellan Trelleborg och Puttgarden är cirka 130–140 kilometer. Detta är den kortaste räta linjen över Östersjön och Fehmarn Bält.

I praktiken innebär en resa att man oftast tar färja, exempelvis via Rödby–Puttgarden (ca 20 km sjöväg) eller direktfärja till Travemünde/Rostock som ligger i närheten.

Fågelvägen: ~130-140 km.

Oavsett om det är 14 eller 10 mil så kan du inte svara på vad som skulle motivera den astronomiska summan pengar (vi talar om världens i särklass dyraste infrastruktursprojekt genom tiderna) det skulle kosta att bygga en tunnel mellan två shitholes utöver att du, din enfaldiga sopprot till människa, vill slippa åka igenom Danmark när du ska handla billig öl.
Senast redigerad av One2Many 2026-04-29 kl. 14:39.
Citera
2026-04-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En sträcka som jag tror är kortare är från norra Halland till Jylland. Då skulle man även kunna starta tunnelbyggande från Läsö och alltså kunna bygga med fler fronter.
Jylland är förvisso del av Danmark, men till skillnad från övriga Danmark så är det ganska ordentligt förankrat i Tyskland. Och då det är platt bör man ganska lätt kunna bygga motorväg och järnväg ner till hjältarnas land. Det hade avlastat Hovedstadsregionen.
Komplettera med motorväg och järnväg under Elbe en bra bit väster om Hamburg. Sedan kör vi snabbtåg från Göteborg till Åsnebruk.
En ny variant men det går ju redan idag färja till både Frederikshavn i Danmark och Kiel i Tyskland från Göteborg. Så det skulle säkert vara en möjlighet för inte minst lastbilstrafik och en del turister. Kanske en bit söderut från Kungsbacka till Säby via vad det är för ö som ligger där? Vet inte hur lång sträcka det är men det blir nog inte billigt?
Citera
2026-04-29, 14:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det heter Puttgarten, https://en.wikipedia.org/wiki/Puttgarden
och ligger som sagt 130-140 km från Trelleborg.

Dessutom byggs det redan en tunnel mellan Rödby och Puttgarten, och till Rödby kommer man via motorväg ovan land, vad vore vinsten att bygga en till motorväg under land?
Citera
2026-04-29, 15:00
Avstängd
Citat:
Vore det inte på tiden med en tunnel direkt till Tyskland så man slipper färjor eller broar och skit i danmark? Skulle spara mycket tid att bara hoppa Danmark.

ja, det är verkligen på tiden att göra Danmark irrelevant. Förhoppningsvis kommer sedan havshöjningen göra processen kort med det skitlandet.
Citera
2026-04-29, 15:05
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Dessutom byggs det redan en tunnel mellan Rödby och Puttgarten, och till Rödby kommer man via motorväg ovan land, vad vore vinsten att bygga en till motorväg under land?
Nej inte den stan jag menar,utan det närmaste fastlandet (put garten)
Citera
2026-04-29, 15:44
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Putgarten (inte särskrivet som TS tycks tro att det stavas) är en mikroskopisk bonnhåla med 187 invånare längst norrut på ön Rügen (dvs inte fastlandet). https://en.wikipedia.org/wiki/Putgarten

I TS feberdröminfrastrukturprojekt utan existensberättigande hade iaf Puttgarten fyllt någon form av logisk funktion då det redan är anslutet till ett robust vägnät, så ovanpå TS fantasier om världens dyraste, längsta och onödigaste tunnel tillkommer kostnader på ett antal hundra miljarder för att bygga en motorväg mellan Putgarten och befintligt vägnät.
Senast redigerad av One2Many 2026-04-29 kl. 15:47.
Citera
2026-04-29, 16:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej inte den stan jag menar,utan det närmaste fastlandet (put garten)
Som inte är på fastlandet, utan på Rūgen. (Och som heter Putgarten).

Vilket andra redan påpekat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in