Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Du har hittills inte kommit med minsta belägg för att jag skulle ha "hittat på saker och ting".
Återigen har du fel. Kritiken mot fotohandlarparets vittnesmål rör dels huruvida det har existerat några likbilder överhuvudtaget, dels huruvida de i sådana fall föreställde da Costa, dels att Allgén skulle ha varit kunden som lämnade in de påstådda bilderna. Detta har givetvis även prövats rättsligt.
En grundläggande förutsättning för akademisk utbildning är förmågan att tillgodogöra sig grundläggande information, att kunna argumentera någorlunda stringent för sin uppfattning samt att kunna redovisa sina källor. Prova det nästa gång.
Vad försöker du svara på här? Jag upplyste dig om att Kammarrätten lade föga vikt vid Christina Allgéns vittnesmål samt att dottern Allgén inte har avgivit något vittnesmål.
Hängning är en av de vanligaste självmordsmetoderna för båda könen.
Att Anne-Cathrine Härms föräldrar klandrade Teet Härm för hennes död är basal kunskap och en av de bakomliggande orsakerna till att misstankar väcktes mot Härm beträffande da Costa. Kände du inte till det förrän nu?
Ingen har däremot påstått att Allgén skulle ha någon som helst inblandning i Anne-Cathrine Härms död.
Du har alltså fantiserat fritt ännu en gång. Du påstod att läkarnas nära och kära skulle ha vittnat om att läkarna åsidosatt "legala skyldigheter avseende lik, privatliv, journaler, likfoton". Du kan inte hänvisa till något sådant vittnesmål, eftersom det inte finns.
Som jag tidigare har förklarat för dig rör ingen del av detta fall att läkarna skulle ha tagit med sig jobbet hem. Varken Härm eller Allgén har klandrats för att de skulle ha brutit mot patientsekretessen.
Så upprörd man kan vara. Jag diskuterar inte med dig. Jag påtalar när du sprider felaktig information.
1. Hela din existens är ett enda påhitt. Du tar inte till dig argumenten rationellt och har någon sort emotionell bindning till fallet, vilket gör dig till en icke-reliabel diskutant och därför helt ointressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det fanns en stor skillnad mellan läkarna. Thomas Allgén var just allmänläkare och knappast typen som tog med sig jobbet hem. Det var inte därför hans äktenskap kraschade. Förmodligen var det så enkelt som att han och hans fru inte passade ihop. Dessutom hade frun problem i vissa avseenden som gjorde att hon inbillade sig detta med övergreppen mot dottern. Han sysslade inte heller med att undersöka döda kroppar och var alltså inte forskare.
Teet Härm var en helt annan person. Han var åt det hållet du beskriver. Du gör här ovan samma sak som pöbeln gjorde när det begav sig och slår ihjäl och buntar ihop. I själva verket har polisen och utredare trots att de försökt hitta sådant inte kunnat hitta några tecken på att Allgén och Härm umgicks och tillbringade någon tid tillsammans förutom ytterst sporadiskt och väl förklarat till omständigheterna.
Att de två tillsammans skulle mörda och stycka Da Costa är och förblir helt osannolikt. Att Allgén skulle inneha fotografier av likdelar och lämna in dem på en fotohandel i Solna är lika osannolikt.
Jag är inte jurist och vi är inte på varandras svarta lista vad jag vet så du får gärna förklara om du vill vad en assisterande typ av vittnesmål innebär mer specifikt?
Problemet är som påpekats av mig och andra att vittnesmålen inte assisterar en större bild utan är fristående och osannolika och alltså utgör lösa ärekränkande påstående utan sammanhang som vilken person som helst skulle kunna göra mot någon annan men som utan stöd saknar allt eget bevisvärde.
Vad som finns av sådant stöd är en gjord identifikation av Thomas Allgén från fotohandlarna men den är också behäftad med kraftiga problem. Givet att påståendet i sig är extraordinärt och otroligt och att vittnesmålen kom flera år efter händelsen är bevisvärdet fortfarande mycket lågt.
Något kammarrätten fullständigt fick om bakfoten och vilket följaktligen utgör en stor del av rättsskandalen. De påstod felaktigt att något som hade mycket lågt bevisvärde istället var bevis bortom rimligt tvivel. Att de kunde påstå något så befängt var i sin tur uppenbarligen påverkat av att kammarrätten var fel plats att göra den bedömningen i en rättegång som kom att utgöra en moralisk domstol där mordrättegången togs i repris för att vissa människor inte var nöjda med den friande domen på den rätta arenan, brottsdomstolen, och där man kunde ursäkta sin brist på rätt kompetens och andra med det sammanhängande problem med att konsekvensen ändå ”bara” blev förlorat rykte och förlorade legitimationer.
1. Du hänvisar här till personlig kännedom av ickebevisad typ.
2. Sådana där "osannolikhetsbedömningar" får mig alltid att skratta. Det är lite av karaktärsvittnen som aldrig sett karaktären.
2.1. Möjligen kan man ifrågasätta själva uppsåtet, vilken nytta har två läkare av att stycka en hora. Tydligen var det svårt att hitta uppsåt på den tiden. Idag går det tydligen att tjäna grova pengar på sådant både avseende perversa filmer och transplantationsorgan.
2.2. En proffesionell läkarstyckning av kropp i god kondition med tillgång till alla möjliga medicinska stödfunktioner torde kunna extrahera värden av ca. 5-20 miljoner SEK per kropp för varje läkarstyckning. Varje njure anses vara värd 300k, ett hjärta 5000k+, osv.
3. Det är precis som i fotboll när du passar till målskytten, skillnaden är att det kan vara många olika bollpassare och målskyttar. Avseende legitmationsindragningen verkar Kammarrätten haft åtminstone 2-3 målskyttar och 3+ assisterande målskyttar. Bollen i målkassen en gång räcker för indragning. Extra svårt är det när nära och kära vittnar.
3.1. Advokatens enda väg till seger i det avseendet skulle då ha varit att rekommendera "fredsslutning med alla nära och kära innan målet" samt att sedan tagit upp nya vittnesmål i saken för att reducera mängden målskjutare och assisternade målskyttar till 1 och 1 och sedan kört stenhårt med nya förhör. Utan målskytt inget mål.
4. Polismyndigheten även nuförtiden kan vara ganska habil i att inhämta tokiga vittnesmål i många avseenden. Vanligaste polisstolleriet nuförtiden är när politiska aktivister, vanligen ANTIFA eller någon NAZI verksamhet är inblandade. Det kan vara som så att någon aktivister fyller en stolle anmälan till sin aktivist kollega på polismyndigheten som sedan försöker kalla till stolle förhör och försöker skapa typ cirkel bevis av episka proportioner där typ aktivst 1 försöker bevittna aktivist 2:s anmälda "not a crime", sedan stött av aktivist 3 och sedan polisaktivist 4 som försöker hitta på sina egna förhör.
4.1. Jag sett så mycket av det där att jag tycker att all tid spenderat på sådant är slösad tid. Detta efter typ 60 rättsfall varav 49 vinster av 50 mot polismyndigheten i rättighetsärenden. Ifall jag inte minns fel avskedade polismyndigheten två aktivist advokater och frihetsberövade 2 aktivister samt att hela fyra aktivistiska support vittnen avskedades och fick flytta hem till ödebygden, helt utan någon begäran från mig.
4.2. I det aktuella ärendet verkar straff och processrätten ha vissa spår från detta arbetssätt medan indragningen av legitimationer verkar ha gått formellt okay till bortsett ifrån det svaga agerandet från advokaterna (åtminstone den ena är en aktivist).
5. Man måste nog titta på yrkandena inför domstolen för att förstå det där. Straff och processrätten är lagligen ålagd att söka sanningen, förvaltningsrätten har lite större tillstånd att avgöra ärenden på yrkanden betingade på lag och allmänintresse samt statens intresse. Vissa handelsdomstolar avgör ärenden enbart på yrkanden. så om parterna är överens om att månen är grön ost, så är månen en grön ost trots att alla vet att "månen cirkulerar runt jorden".
5.1. I ärenden yrkade advokaten i princip på att hennes klient skulle förlora målet genom bevisvärdering.