2026-04-27, 19:25
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Att Ragge så tidigt i utredningsskedet hade rätt om huvudet är fullständigt makalöst, på gränsen till absurt.

Jag sitter för övrigt just nu med den över 300 sidor långa C-sektionen av undersökningsmaterialet, där cirka 95 procent av handlingarna redan är kända. C-sektionen fokuserar främst på TÅ-spåret och innehåller inga tjänsteanteckningar eller PM där interna resonemang om skuldfrågan förs, förutom Allan Bäckströms preliminära tidslinje. Det saknas helt underlag bland dessa dokument som kan förklara varför TÅ-spåret senare övergavs. Jag kommer självklart att begära ut övriga sektioner (A, B, D osv.) för att se om det finns mer att hämta där.

Vad talar egentligen för att TÅ skulle vara oskyldig?

Han ger intryck av att vara uppriktigt orolig för CdC. Dessutom finns det där anonyma telefonsamtalet till CdC:s mor, där den som ringde lämnade numret till Saida Dahl. Det troligaste är att det var TÅ som ringde. Det är dock väldigt egendomligt att TÅ aldrig pressas om den saken. Tyckte inte utredarna att det var relevant att få klarhet i vem som ringde?

Jag är personligen mer benägen att rikta misstankarna mot BM och framför allt Ragge. Det beror främst på de uppgifter Ragge själv lämnat – och på det faktum att polisen aldrig genomförde några bakgrundskontroller på vare sig honom eller BM.

Kronofogden

Ett annat talande inslag är att det första förhöret med Ragge den 23 augusti avbryts när Kronofogden dyker upp. Det tyder på att hans tillvaro höll på att rasa samman – precis som Möllers gjort – och att båda var socialt utslagna vid den här tiden.
Man kan ju fundera över vad som hade hänt ifall någon yngre, mer uppenbart våldsam, figur i augusti 1984 hade börjat spekulera kring avsaknaden av huvud och dödsorsak i förhör med polisen. Ragge framstod väl som relativt ofarlig och gaggig, någon man inte tog på allvar, vilket framkommer mellan raderna i dialogförhöret.

Även om jag tidigare har argumenterar emot TÅ och BM som gärningsmän har jag alltid tyckt att det är märkligt att man aldrig har kunnat utröna varför de avfördes. Rent statistiskt är det givet att syna TÅ i sömmarna i och med hans roll som torsk/"pojkvän" och det dysfunktionella förhållandet han hade till da Costa, men nu när Ragges tidiga uppgifter är kända framstår han som än mer alarmerande.

Tyvärr tror jag att skälet till att man aldrig utredde TÅ och BM på djupet är det tidigt utvecklade tunnelseendet. Precis som man valde bort lastbilsägaren och för den delen Gonerka samt struntade i Vinof efter ett par försök. TÅ och BM blev bara några i mängden av alla suspekta figurer som borde ha undersökts ordentligt, men som bara lämnades därhän. Hösten 1984 var det redan för sent.

Som jag tolkar Ragges tillvaro verkade den ha varit svajig länge. Förutom kronofogdebesöket klagade ju Ragge på att han blivit av med sina vapen på grund av polisen. Av något skäl - kriminellt, medicinskt eller kanske missbruksrelaterat - var Ragge alltså inte längre betrodd att inneha skjutvapen. Därutöver vittnas det ju om ett kraftigt alkoholintag på gården ute i Ösmo.
Citera
2026-04-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
När TÅ den 15 oktober utfrågas om väskan och tillhörigheterna i den bör det utgöra det definitiva slutdatumet för misstankarna mot honom. Om polisen fortfarande hade sett honom som en potentiell gärningsman vore det ju vansinne att avslöja vilka eventuella bevis som man hade hittat.

Jag undrar om det endast var Härm-fixeringen eller om något annat som fick polisen att avfärda alla misstankar mot TÅ, trots Ragges uppseendeväckande uppgifter.

Härm-fixeringen var totalt patologisk. Nu visar det sig att polisen satt på dynamitmaterial på hösten 1984, material som var knutet till två extremt suspekta sociala kluster: Åberg-klanen och Vinofs arbetslag.

Nu visar det sig att man släppte båda klustren tämligen omedelbart, utan att göra jobbet klart.

Att man släppte båda dessa sociala kluster snabbt, tyder på någon sorts sjukdom i arbetsgruppen.

Och nu visar det sig att BO träffade ett helt gäng män som var kopplade till Eugeniavägen .... håll i bordet, här kommer listan:

Vinof
Robert
Ragge
Bo Möller
+ troligen Tor Åberg

Jag tror inte att vi behöver undra om BO besökte Eugeniavägen. Med tanke på knarklangandet, bostadslösheten, ovanstående namn och prostitutionen, verkar det vara 100% säkert att hon själv besökte Eugeniavägen.

Eugenaivägen var (bland annat) en sådan avkrok som langare gillar. Da Costa hängde nog med flera bilburna langare som stannade till på Eugeniavägen. Kanske CB?
Citera
2026-04-28, 08:13
Medlem
Allge'n verkar vilja ha brevvänner. Det var inte så subtilt i sista avsnittet, "Hur gick det sen?" om man säger så. Brev med namn och adress lades fram flera gånger väldigt tydligt, samt att han sa att det var uppmuntrade att få brev från människor som stöttade honom.

Teet är lite svårare att hitta, men man kan ju skriva till honom i denna tråden, han läser ju allt på flashback, framkom det. Tänkte om man vill säga nåt snällt.
Senast redigerad av MVW 2026-04-28 kl. 08:15.
Citera
2026-04-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Allge'n verkar vilja ha brevvänner. Det var inte så subtilt i sista avsnittet, "Hur gick det sen?" om man säger så. Brev med namn och adress lades fram flera gånger väldigt tydligt, samt att han sa att det var uppmuntrade att få brev från människor som stöttade honom.

Teet är lite svårare att hitta, men man kan ju skriva till honom i denna tråden, han läser ju allt på flashback, framkom det. Tänkte om man vill säga nåt snällt.

Härm har varit mycket mer utsatt än Allgén (fråga mig inte varför) som har kunnat bo kvar på Kungsholmen i åratal, utan att ha blivit misshandlad eller bortjagad.

Härm lever extremt skyddat och ingen utanför hans innersta krets når honom med mail och telefonsamtal. Det är rena Fort Knox och jag fattar varför. Mitt förslag är att du skriver till honom i denna tråd.

Om han inte läser i tråden då doch då (vilket jag gissar att både han och Allgén gör), finns det säkert människor som känner honom, som kan tipsa om vad som skrivs i tråden.

Flashback är en av de sista plattformarna för att diskutera fallet och det skulle förvåna mig om Härm inte läser inläggen.

Det ska tilläggas att arbetet i tråden befinner sig skyhögt över sedvanlig Flashbacknivå.

Det är någon sorts banbrytande forskningsarbete som görs i denna tråd. Vi gör ett bättre jobb än vad utredarna gjorde på 80-talet och 90-talet, när det gäller att ringa in personkluster och miljöer, där GM borde ha funnits.

Att vårt arbete inte får någon uppmärksamhet alls av etablissemanget, är fan skamligt.

"Bra jobbat" kunde väl nån säga. En klapp på axeln, ett snällt ord, det vore inte inte för mycket begärt.

Vi har fan bättre koll på eländet än GW Persson, som sitter fast i sin eländiga teori om Solnamannen ...

Men det är klart, det är inte kul att vara toppakademiker och få smäll på fingrarna av ett gäng Flashbackare. Ha ha
Citera
2026-04-28, 10:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Härm har varit mycket mer utsatt än Allgén (fråga mig inte varför) som har kunnat bo kvar på Kungsholmen i åratal, utan att ha blivit misshandlad eller bortjagad.

Härm lever extremt skyddat och ingen utanför hans innersta krets når honom med mail och telefonsamtal. Det är rena Fort Knox och jag fattar varför. Mitt förslag är att du skriver till honom i denna tråd.

Om han inte läser i tråden då doch då (vilket jag gissar att både han och Allgén gör), finns det säkert människor som känner honom, som kan tipsa om vad som skrivs i tråden.

Flashback är en av de sista plattformarna för att diskutera fallet och det skulle förvåna mig om Härm inte läser inläggen.

Det ska tilläggas att arbetet i tråden befinner sig skyhögt över sedvanlig Flashbacknivå.

Det är någon sorts banbrytande forskningsarbete som görs i denna tråd. Vi gör ett bättre jobb än vad utredarna gjorde på 80-talet och 90-talet, när det gäller att ringa in personkluster och miljöer, där GM borde ha funnits.

Att vårt arbete inte får någon uppmärksamhet alls av etablissemanget, är fan skamligt.

"Bra jobbat" kunde väl nån säga. En klapp på axeln, ett snällt ord, det vore inte inte för mycket begärt.

Vi har fan bättre koll på eländet än GW Persson, som sitter fast i sin eländiga teori om Solnamannen ...

Men det är klart, det är inte kul att vara toppakademiker och få smäll på fingrarna av ett gäng Flashbackare. Ha ha

Citat:

Min gissning är att Härm framställdes som den "ondare" av de två när det begav sig, det vill säga att det var han som var styckmästaren och dragit med sin polare. En ung tjej hade hittats mördad här i mina trakter i relativ närtid till da Costa-mordet och snacket (och skvallret) kom så småningom peka på att "obducentjäveln" nog var den skyldige även här.

Citat:

I sista avsnittet av dokumentären ("vad hände sen?") säger Härm att han läser allt om fallet på Flashback och att "diskussionen har vänt".
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-04-28 kl. 11:01.
Citera
2026-04-28, 10:31
Medlem
Kjamfossftws avatar
”Obducenten” var en metafysisk figur som återberättades i romaner, pjäser, sånger, sketcher och i Borgnäsare (”reportage”). En omänsklig figur med omänskliga förmågor att tränga igenom tid och rum. Hans son tvingades bort från daghemmet.

”Allmänläkaren” framställdes som en pervers, möjligen lite undergiven men mer mänsklig adept, med ”fuktiga läppar”. För vissa grupperingar framstod detta projicerade radarpar som ett homosexuellt hot.
Citera
2026-04-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Min gissning är att Härm framställdes som den "ondare" av de två när det begav sig, det vill säga att det var han som var styckmästaren och dragit med sin polare. En ung tjej hade hittats mördad här i mina trakter i relativ närtid till da Costa-mordet och snacket (och skvallret) kom så småningom peka på att "obducentjäveln" nog var den skyldige även här.

I sista avsnittet av dokumentären ("vad hände sen?") säger Härm att han läser allt om fallet på Flashback och att "diskussionen har vänt".

Okej, ja det fattar jag att han gör. Han har helt rätt. Allt har vänt. Nu ska de ha sina pengar också ...

Jag har förresten börjat kika på Atlasområdet. Detta område är precis så intressant som man kan tro.

På 80-talet var Atlas-området (där man troligen hittade BO:s sko + väska + smink) ett av innerstadens mest okända områden. som låg avskilt och befann sig i en brytningstid.

Industriepoken var över men gentrifieringen hade inte börjat.

I Atlasområdet fanns lägenheter, kontor och verkstäder, om jag har fattat rätt.

Den ytliga och generella likheten mellan Eugeniavägen och Atlasområdet är tydlig.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-28 kl. 11:13.
Citera
2026-04-28, 12:41
Medlem
Alma Detthows stiftelse

Jag har ingen adressförteckning framför mig men man kan ju rota runt i andra faktabanker.

Nu visar det sig att Alma Detthows stiftelse har huserat på Völundsgatan i flera decennier (troligen i 100 år). Stiftelsen är ännu aktiv och den fasta adressen verkar vara Völundsgatan 2.

Grunduppdraget var från början att erbjuda socialt stöd, enklare arbete och husrum åt ensamstående kvinnor. Och eftersom da Costa bodde på Hvilan (ett skyddat boende) och snurrade runt på hotell och hotellhem i innerstaden, antar jag att hon hade kontakt med Alma Detthows stiftelse, som hade imponerande resurser: bla 60 st lägenheter, storkök och ett kapell. Jag har bara skummat igenom olika beskrivningar av boendet, som var av typen kollektivhus.

Jag har svårt att se hur boendepersonalen och en luttrad kvinnlig heroinist skulle kunna undvika varandra i flera år.

Kollektivhuset erbjöd också "matabonnemang", vilket jag tolkar som matlådor, mat för kvinnor som vänder på slantarna osv.

Da Costa snackade nog in sig i detta kollektivhus, som hon snackade in sig på andra ställen men hur ska man gå vidare ....

Ett möjligt (gigantiskt) projekt är att kontakta stadsarkivet och kolla igenom stiftelsen rullor, för att se om da Costa bodde på Völundsgatan 2. Phu!
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-28 kl. 12:51.
Citera
2026-04-28, 13:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Det känns alltid kymigt att skriva med tanke på vad Härm fått utstå och med tanke på att han av allt att döma är oskyldig till mordet på Da Costa, men han hade bevisligen köpt sex på Malmskillnadsgatan och hade satt dödskallar från mördade personer i brottsfall i sin bokhylla på jobbet - något han enligt uppgift iofs inte var ensam om bland rättsläkare. Det finns moralisk kritik att rikta mot honom för dålig etik på jobbet och privatlivet som även om man är mer tolerant mot sådant än gårdagens och dagens feminister och det inte var förbjudet då, inte är taget ur luften. Han anklagades ju också av en prostituerad Theresa Trygger för misshandel men frikändes. Även om han alltså var oskyldig var utpekandet inte uppenbart konstruerat som när det gäller dagboksvittnet och andra. Vissa människor tror nog på det ännu, och det går inte att motbevisa, i sig inget ovanligt vid brott, givetvis.

Så Härm drog på sig misstankarna på egen hand, i viss mån, till skillnad från Allgén som jag tror för de flesta framstår som indragen i det hela utan egen förskyllan. Även de som eventuellt tror på att han skulle begått övergrepp mot dottern har svårt att svälja den absurda kopplingen till Da Costa. Han blir som värst en mer sorglig än skrämmande typ som är något att hämnas på.

Allt detta är förstås något skilt från de verkliga personerna utan utgör en omformad mediebild från den om de mäktiga, onda och perversa männen med känningar hos andra mäktiga män som skyddar dem som var den första mediebilden.
Citera
2026-04-28, 14:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag missade också kommentaren om BO:s huvud - eller rättare sagt, jag missade att sätta den i sitt sammanhang. Ragge förhörs två veckor efter att BO har identifierats och han kan omöjligen veta vilka kroppsdelar som har hittats.

Det där kan nog härledas till skvaller och spekulationer, glöm inte bort att den första person som togs in på förhör var det 19-årigt sjukvårdsbiträde som tydligen hade lämnat detaljer om hur BO:s kropp hade styckats?

Du verkar tro att människor på den tiden inte spekulerade kring kända brottsfall.

Citat:
Vi kan också notera att BO faktiskt utsattes för strypning, enligt ett annat vittne (jag tror att det var Korsvall) som uppgav att BO hade "blåmärken på halsen" i juni 1984.

Nu har du återigen fel. Det var en väninna till BO som uppgav detta.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Citat:
En annan grej: i den nya PDF-dokumenten nämner Ragge 2 samtal efter pingsten. BO ska ha ringt direkt efter pingsten och också senare samma vecka.

Fast nu känns det som att vi redan har rett ut detta för 10 år sedan. Ragges påståenden om samtal efter pingsten ska nog kanske tas med en stor skopa salt.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Däremot känns det rätt sannolikt att BO kan ha ringt Ragge på hans födelsedag den 10 juni för att säga grattis innan hon försvann spårlöst. Kanske ringde hon detta samtal från arkitekten?

Citat:
Ragges kommentar om huvudet är verkligen anmärkningsvärd. Han är det enda vittne som gissar på detta sätt, precis i början av utredningen. Det är flera saker som Ragge säger och gör, som är helt unika i början av utredningen:

Dessvärre verkar hans obevisade påståenden att BO ringde efter pingsten ha gjort att man struntade i att utreda det sista säkra vittnet.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Trots alla misstag lyckades polisen faktiskt rekonstruera delar av da C*stas leverne innan döden, arkitekten struntade man i att granska ordentligt eftersom man bedömde R*gnars vittnesmål som avgörande för att C levde efter att arkitekten släppt av C i Kungsan, arkitekten borde granskats närmre
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-04-28 kl. 15:12. Anledning: Tillägg
Citera
2026-04-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det känns alltid kymigt att skriva med tanke på vad Härm fått utstå och med tanke på att han av allt att döma är oskyldig till mordet på Da Costa, men han hade bevisligen köpt sex på Malmskillnadsgatan och hade satt dödskallar från mördade personer i brottsfall i sin bokhylla på jobbet - något han enligt uppgift iofs inte var ensam om bland rättsläkare. Det finns moralisk kritik att rikta mot honom för dålig etik på jobbet och privatlivet som även om man är mer tolerant mot sådant än gårdagens och dagens feminister och det inte var förbjudet då, inte är taget ur luften. Han anklagades ju också av en prostituerad Theresa Trygger för misshandel men frikändes. Även om han alltså var oskyldig var utpekandet inte uppenbart konstruerat som när det gäller dagboksvittnet och andra. Vissa människor tror nog på det ännu, och det går inte att motbevisa, i sig inget ovanligt vid brott, givetvis.

Så Härm drog på sig misstankarna på egen hand, i viss mån, till skillnad från Allgén som jag tror för de flesta framstår som indragen i det hela utan egen förskyllan. Även de som eventuellt tror på att han skulle begått övergrepp mot dottern har svårt att svälja den absurda kopplingen till Da Costa. Han blir som värst en mer sorglig än skrämmande typ som är något att hämnas på.

Allt detta är förstås något skilt från de verkliga personerna utan utgör en omformad mediebild från den om de mäktiga, onda och perversa männen med känningar hos andra mäktiga män som skyddar dem som var den första mediebilden.

Härms största misstag (eller eg det enda han gjorde) var att han själv uppehöll sig på Malmskillnadsgatan. Att personer som kallades samhällets stöttepelare (tex snutar jurister och överklassgubbar) också gjorde det, har ingen betydelse, i allmänhetens ägon Härm blev påkommen och ihågkommen. Och självklart är det extremt olämpligt att en person med det yrket hänger på "streetan". Det fanns ett hål i hans moraliska rustning. Hade han inte uppehållit sig Malmskillandsgatan, hade han kanske klarat sig bättre. Det var lätt för Rajs, polisen, media och Olsson att manipulera narrativet och dra en rak linje mellan Härms historik på Malmskillnadsgatan och ett styckmord. Han spelade sina fiender i händerna lite grann, det får man säga ...
Citera
2026-04-28, 15:08
Medlem
Det stora anrika kollektivhuset (på Völundsgatan 2) låg och ligger vid hörnet Atlasmuren/Völundsgatan. Alma Detthows stiftelse verkar äga fastigheten än idag. Forumet behöver knappast en till geografisk gissning men jag vill ändå påpeka att avståndet mellan fyndet (bagen med skon i) och Völundsgatan 2 var ganska exakt 100 m ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in