2026-04-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Ja, det är ju absolut intressant hur saker och ting ändrar sig. Och som tonåring på 80-talet var det ju i sig oerhört spännande att "gratis" få titta på tjejers bröst. Jag klagade inte då.

Men när det nu är så pass ovanligt så blir det en lite speciell markering att sola topless offentligt. Snarlikt som att vara tjej i en relation och ändå regelbundet lägga ut bilder på sig i djup urringning på Instagram. Visst väljer hon det själv och allt, men det hon väljer är att söka sexuell uppmärksamhet från andra män än den hon har en relation med. Det menar jag inte är ett "eget" val.
Nja. Eller ja.
Jag vidhåller att det är tjejens val, men hon bör vara beredd på att det kan få konsekvenser tyvärr. Idag vore det väldigt udda att visa tuttarna publikt. Med allt hur saker och ting utvecklats.

När alla var topless i mina tidiga tonår (som tidigt fysiskt utvecklad tjej, men ack så sent psykiskt) så hängde jag bara på gängse mode. Man var snarast udda om man täckte brösten. Så man hängde automatiskt på för att inte få gliringar. Ett par år senare åkte den definitivt på för gott igen.

Så jag gjorde knappast ett väl övervägt val som ung välutvecklad 11-12-åring. Jag efterapade de "stora" tjejerna. Minns en gång en äckelgubbe stannade och kommenterade och då blev jag medveten om vad det kunde orsaka. Syrran satt bredvid och skrämde bort honom men upplevde som otroligt obehagligt, jag hade inte begripit vilka påföljder det kunde ge. Jag följde de äldre tjejerna och just då var det inne att vara topless.
Citera
2026-04-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ja, det är ju absolut intressant hur saker och ting ändrar sig. Och som tonåring på 80-talet var det ju i sig oerhört spännande att "gratis" få titta på tjejers bröst. Jag klagade inte då.

Men när det nu är så pass ovanligt så blir det en lite speciell markering att sola topless offentligt. Snarlikt som att vara tjej i en relation och ändå regelbundet lägga ut bilder på sig i djup urringning på Instagram. Visst väljer hon det själv och allt, men det hon väljer är att söka sexuell uppmärksamhet från andra män än den hon har en relation med. Det menar jag inte är ett "eget" val.
Såklart är man ju inte ens tonåring som 11-12. Fel av mig.

Men funderade vidare och jag hade visserligen blivit utsatt för min beskärda del av "fula gubbar" som mycket yngre, men där satt jag bredvid ett helt gäng snygga tjejer i övre tonåren och först nu när jag återberättar i text går det upp för mig;
Han gillade specifikt mig eftersom jag var så underårig! De där tjejerna - inklusive min syster - var ju så mycket snyggare än jag som tio-elva-åring men gubbäcklet valde att stirra på och kommentera mina små preburtala bröst. Det var därför syrran reagerade så starkt!
Måste fråga syrran. Hon brukar minnas det mesta.
Senast redigerad av XY3000 2026-04-29 kl. 00:14.
Citera
2026-04-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Nja. Eller ja.
Jag vidhåller att det är tjejens val, men hon bör vara beredd på att det kan få konsekvenser tyvärr. Idag vore det väldigt udda att visa tuttarna publikt. Med allt hur saker och ting utvecklats.

När alla var topless i mina tidiga tonår (som tidigt fysiskt utvecklad tjej, men ack så sent psykiskt) så hängde jag bara på gängse mode. Man var snarast udda om man täckte brösten. Så man hängde automatiskt på för att inte få gliringar. Ett par år senare åkte den definitivt på för gott igen.

Så jag gjorde knappast ett väl övervägt val som ung välutvecklad 11-12-åring. Jag efterapade de "stora" tjejerna. Minns en gång en äckelgubbe stannade och kommenterade och då blev jag medveten om vad det kunde orsaka. Syrran satt bredvid och skrämde bort honom men upplevde som otroligt obehagligt, jag hade inte begripit vilka påföljder det kunde ge. Jag följde de äldre tjejerna och just då var det inne att vara topless.
Känner igen lite av det där, minns en "gubbe" som satt i sanden och smygrunkade till tjejerna på stranden, tjejer som imam påstår att alla män tänder på, var ju faktiskt barn och barnen tyckte han var ytterst obehaglig. Var en udda typ, såg han flera ggr i staden, alltid själv, tills han gick bort för något år sedan. Han lät det nog bara vara till fantasier, får man hoppas.
Citera
2026-04-29, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Känner igen lite av det där, minns en "gubbe" som satt i sanden och smygrunkade till tjejerna på stranden, tjejer som imam påstår att alla män tänder på, var ju faktiskt barn och barnen tyckte han var ytterst obehaglig. Var en udda typ, såg han flera ggr i staden, alltid själv, tills han gick bort för något år sedan. Han lät det nog bara vara till fantasier, får man hoppas.
Träffade på en hel del långt innan, men inte nästan naken. Och för mig var liksom stranden mitt habitat. Hade vistats där halvnaken hela mitt liv på somrarna. Och känt mig trygg. Helt oförberedd. Det är väl därför jag minns detta så tydligt nu när jag skriver. Hur äcklad jag kände mig när en vuxen, i mina ögon gubbe, lade märke till mina bröst.

Tur jag inte har småbarn, hade varit sjukligt uppmärksam.
Citera
2026-04-29, 06:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Nej. Finns ingen annan anledning till att sola topless än att visa upp sig och locka till sig kuk i musen. Damer med sådana ambitioner ingår man självklart inte en seriös relation med.
Ni män som ligger brevid medans era damer annonserar sig själv i den soliga köttmarknaden till extrapris är cucks. Skärp er.

Nu är jag i princip aldrig på stranden längre, men på den tiden jag var det så inte fan gick man igång på bara ett par pattar. Nej, bruden behövde vara slank, snygg och ha ett bra tajt arsle också. Och hade hon det så gick man igång på henne oavsett hon var topless eller inte. Så, är man så ängslig som du verkar vara och har en snygg kvinna så bör hon egentligen inte visa sig i bikini över huvud taget.
Citera
2026-04-29, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu är jag i princip aldrig på stranden längre, men på den tiden jag var det så inte fan gick man igång på bara ett par pattar. Nej, bruden behövde vara slank, snygg och ha ett bra tajt arsle också. Och hade hon det så gick man igång på henne oavsett hon var topless eller inte. Så, är man så ängslig som du verkar vara och har en snygg kvinna så bör hon egentligen inte visa sig i bikini över huvud taget.
Det är andra tider nu. Ett par eller hundratals nakna vuxna kvinnobröst på stranden var vardagsmat för några decennier sedan. Nu är det ett diskussionsämne värt att starta en ängslig tråd om. Och värt att bryta upp ett förhållande över. Människan är i ständig utveckling.
Citera
2026-04-29, 07:06
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Nja. Eller ja.
Jag vidhåller att det är tjejens val, men hon bör vara beredd på att det kan få konsekvenser tyvärr.

Jag håller också med om att det är hennes val, precis som allting annat i livet, dock är detta samtidigt något som berör den andra partnern i en relation och som denna partner kan ha en fullt legitim åsikt om.

(Att fula gubbar som är obehagliga är naturligtvis creepy på alla möjliga sätt och en väldigt tråkig grej för en ung tjej att råka ut för.)

Gällande trådämnet så ÄR kvinnors bröst djupt sexuellt attraherande för män, vilket följer att den kvinna som i dag - i Sverige - skulle välja att sola topless vet att i praktiken alla män som passerar kommer titta på hennes bröst på ett sexuellt sätt. Detta går liksom inte att styra för killar, vi kommer göra det.

Det innebär att en kvinna i en relation gör ett medvetet val att utföra en sexuell exponering av sin kropp inför andra män än sin egen partner. Sedan kan den partnern vara okej med det eller inte.
Citera
2026-04-29, 07:08
Avslutad
Citat:
På åttiotalet solade de flesta topless. Det var normalt.

Och det var inte för att ragga. Kulturen såg ut så då att ju mer av kroppen som blev
solbränd, desto bättre. Det vet vi ju idag att det inte är speciellt hälsosamt, eller hur?

Det var bättre förr och helt andra tider då.
Citera
2026-04-29, 07:19
Avstängd
Comitiums avatar
Okej med flickvän topless på stranden, eller inte? Ja om hon har snygga bröst. Annars inte.
Citera
2026-04-29, 07:23
Medlem
Citat:
Gällande trådämnet så ÄR kvinnors bröst djupt sexuellt attraherande för män, vilket följer att den kvinna som i dag - i Sverige - skulle välja att sola topless vet att i praktiken alla män som passerar kommer titta på hennes bröst på ett sexuellt sätt. Detta går liksom inte att styra för killar, vi kommer göra det.
Jovisst är det säkerligen så i många fall. Men det var det väl även på 80-talet? Och väldigt många år innan dess?
Vad har hänt de senaste 40-50 åren som gjort det så otänkbart att visa sig topless på stranden idag tror du? När alla har mer tillgång till naket än någonsin, medelst ett par knapptryck?
Citera
2026-04-29, 07:34
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Jovisst är det säkerligen så i många fall. Men det var det väl även på 80-talet? Och väldigt många år innan dess?

Ja, jag vet ju själv som ung tonåring på 80-talet att det var helt fantastiskt att få se så mycket bröst överallt. Och det måste dessa tjejer/kvinnor varit helt medvetna om också. Dock som du har varit inne på, det var ju något som var "standard" då och något som "alla" gjorde, så som det ofta kan bli med trender.

Jag vet inte hur det var innan 80-talet dock. Min "känsla" säger att man nog inte gjorde detta på, säg, 50-talet. Kanske var det ett uttryck som var ganska specifikt till just 80-talets era?

Citat:
Vad har hänt de senaste 40-50 åren som gjort det så otänkbart att visa sig topless på stranden idag tror du? När alla har mer tillgång till naket än någonsin, medelst ett par knapptryck?

Jag har ingen riktig tanke själv faktiskt på vad som gjorde att trenden försvann. När väl "trenden" är borta så blir det ju lite mer tydligt att kvinnobröst ÄR en sådan sexuell kroppsdel och som kvinnor typiskt inte visar för någon annan än sin partner. De flesta kommer inte finna det okej att visa brösten för sina manliga arbetskamrater om man badar på en kick-off eller visa sig halvnaken i en affär när man provar kläder. Brösten ÄR privata för de allra flesta kvinnor.
Citera
2026-04-29, 07:53
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Kanske en kombination av fler R-gubbar, mobilkameror samt att många brudar halvskäms för att deras bröst inte är lika perfekta som i reklamen och p-rullarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in