2026-04-28, 18:57
Medlem
Jag tror att det lag som kommer höja SM-bucklan i höst kommer vara ett lag som INTE redan har förlorat 40 procent utav matcherna REDAN efter fem omgångar.

Så vi kan räkna bort alla andra lag förutom: Sirius, Elfsborg, Malmö, Häcken, Hammarby och Västerås.

Jag tycker det är svårt att rangordna dessa sex lag men jag TROR att vi kan räkna bort Sirius och Västerås och då är det fyra kvar. Vem av dessa fyra då? Nej det vete katten.
Citera
2026-04-28, 19:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
AIK skulle hur som helst ha haft minst två straffar igår. Men icke, balkandomaren ville annat. Horribel insats igår.

Styrkekramar

(den enda idiotsäkra straffen igår - även om jag personligen är emot den sortens straffar och är glad att den inte utdömdes - tillhörde MFF, när bollen träffade armen när vem det nu var i AIK slängde sig för att täcka)
Citera
2026-04-28, 19:59
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Styrkekramar

(den enda idiotsäkra straffen igår - även om jag personligen är emot den sortens straffar och är glad att den inte utdömdes - tillhörde MFF, när bollen träffade armen när vem det nu var i AIK slängde sig för att täcka)

Vilket den tidigare elitdomaren Jonas Eriksson tog upp i Fotbollskväll. Litar mer på hans omdöme än någon pundare på Flashback ”ilmasia”
Citera
2026-04-28, 20:01
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vilket den tidigare elitdomaren Jonas Eriksson tog upp i Fotbollskväll. Litar mer på hans omdöme än någon pundare på Flashback ”ilmasia”

Ibland undrar jag om man inte borde ersätta en del straffar med indirekta frisparkar eller nåt. Jag är i alla fall glad varje gång det inte blir straff för att en boll råkar röra en arm eller hand i straffområdet.
Citera
2026-04-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
AIK skulle hur som helst ha haft minst två straffar igår. Men icke, balkandomaren ville annat. Horribel insats igår.
Dessa straffsituationer?
https://x.com/i/status/2048842773822939526

https://x.com/i/status/2048844214083977431

https://x.com/i/status/2049012046256038376

Nog hade det kunnat bli straff, men kan också frias.

Jag hör ofta att domarna inte vill kommentera situationer efteråt "för vad skulle det hjälpa, om vi går ut och säger att vi dömde fel. Alla ser det ju på repriser." Jag tror tvärtom att förståelsen/toleransen skulle öka om domarna kommunicerade.
"Nu när jag ser reprisen i efterhand kan jag se att det borde varit straff."

"På reprisen ser man att bollen tar först på kroppen och sedan på armen. Därför dömde jag så här...."

Personligen skulle jag ha lättare att släppa misstag då. Det blir då "priset" av att inte ha VAR och förståelse för att det är en svår situation att uppfatta.
Citera
2026-04-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Dessa straffsituationer?
https://x.com/i/status/2048842773822939526

https://x.com/i/status/2048844214083977431

https://x.com/i/status/2049012046256038376

Nog hade det kunnat bli straff, men kan också frias.

Jag hör ofta att domarna inte vill kommentera situationer efteråt "för vad skulle det hjälpa, om vi går ut och säger att vi dömde fel. Alla ser det ju på repriser." Jag tror tvärtom att förståelsen/toleransen skulle öka om domarna kommunicerade.
"Nu när jag ser reprisen i efterhand kan jag se att det borde varit straff."

"På reprisen ser man att bollen tar först på kroppen och sedan på armen. Därför dömde jag så här...."

Personligen skulle jag ha lättare att släppa misstag då. Det blir då "priset" av att inte ha VAR och förståelse för att det är en svår situation att uppfatta.
AIKs båda situationer ska inte vara straff. När man har en spelare tätt i ryggen så blir det svårt att röra sig och det är lätt att snubbla på spelaren bakom.

Malmös situation var en exakt kopia på en situation med Mjällbys Tom Pettersson (tror jag) i fjol som inte heller blev straff. Alla tyckte det var rätt då och jag tycker det är rätt nu. Man måste få sätta ner handen någonstans när man går i backen.
Citera
2026-04-28, 20:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
AIKs båda situationer ska inte vara straff. När man har en spelare tätt i ryggen så blir det svårt att röra sig och det är lätt att snubbla på spelaren bakom.

Malmös situation var en exakt kopia på en situation med Mjällbys Tom Pettersson (tror jag) i fjol som inte heller blev straff. Alla tyckte det var rätt då och jag tycker det är rätt nu. Man måste få sätta ner handen någonstans när man går i backen.
Den första situationen är brottning i straffområdet. Solklar straff.
Citera
2026-04-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Den första situationen är brottning i straffområdet. Solklar straff.
Jag skulle säga att situationen med Flataker är "mest" straff (men kanske soft), bollen är framför honom pch malmöspelaren försöker nå bollen mellan hans ben - missar och fäller honom. Hade vi inte en elitdomare här i ngm tråd?

Edit: här var det.
(FB) Före detta elitdomare i fotboll. Fråga vad ni vill. (Seriösa frågor, tack!)
Senast redigerad av MrOrdonnee 2026-04-28 kl. 21:05.
Citera
2026-04-28, 21:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag skulle säga att situationen med Flataker är mest straff, bollen är framför honom pch malmöspelaren försöker nå bollen mellan hans ben - missar och fäller honom. Hade vi inte en elitdomare här i ngm tråd?
Både är väl egentligen straff, men att det är slow-mo i videon du länkar på nedragningen av Cissé får det att se mindre våldsamt ut än vad det faktiskt är.
Citera
2026-04-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag ger er att ni dominerade i max 15 minuter då ni vann alla våra försök till att etablera eget spel och vi kom ingen vart. Sedan fick vi tag på bollen. Bollinnehavet backas upp tydligt i statistiken. Har för mig att ni hade en farlig chans i 20:e, men då hade vi fått tag i vårat spel och eran dominans var över.

Att ni skulle "dominerat i 30 minuter" är en försköning inte helt olik likt narrativet ni skapade kring eran start i "Kenta derbyt" här om året.

Ja alltså vi kan säga att vi dominerade matchen i en kvart och kontrollerade den i 30 minuter, eller vad nu för semantik som tillfredsställer dig. Själv tycker jag inte det är så viktigt, på den halvtimmen skapade DIF ungefär lika mycket som bajen gjorde på 60 minuter. Det som är den egentliga frågan är om slutresultatet är rättvist, och det tycker jag absolut att det är sett till hur ni förvaltade de ca 60 minuterna och tillägg som ni då har fört spelet.

Det senare resonemanget hänger jag inte med på (eller har hört talas om tidigare)… det där är nog bara i ditt huvud. Det jag minns av den matchen var att Piotr drog korsbandet ungefär 10 minuter in och att Theo byttes in och hade det… tufft. På tal om att inte ha marginalerna på sin sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Gå in på vårt gruppboende så får du samma tongångar. Särskilt efter Halmstad hemma.

Ja exakt, det är inte direkt de skarpaste knivarna i lådan som hänger där… ungefär som att hänga på twitter och förvänta sig nöt nyanserat.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Att christer får ett andra gult kort för dominansbeteende medelst kroppsspråk är den stora skandalen. Glenn fick väl en blackout.

Det allra sjukaste att detta är alltså hans FÖRSTA utvisning nånsin (enligt honom själv då), vilket är helt absurt för att han snittar typ 1 gult kort per match. Det och att hans svar på det andra gula kortet var ”jag ser ut såhär, vad fan ska jag göra?”.
Citera
2026-04-29, 08:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Styrkekramar

I matchen VSK - Sirius där dömdes det straff just för en sådan situation och som resulterade i 0-2 och till råga på allt kom 0-1 målet till på en straff som alla och säkert även domaren så här i efterhand är säkra på att den var feldömd. Snacka om tung uppförsbacke för VSK i den matchen.
Citera
2026-04-29, 09:05
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I matchen VSK - Sirius där dömdes det straff just för en sådan situation och som resulterade i 0-2 och till råga på allt kom 0-1 målet till på en straff som alla och säkert även domaren så här i efterhand är säkra på att den var feldömd. Snacka om tung uppförsbacke för VSK i den matchen.
#AllaVet
https://x.com/SwefootballEN/status/2045503395847430629?s=20
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-04-29 kl. 09:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in