2026-04-28, 11:23
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Men vi har släppt Jonas Klings felaktiga byte från -97, så därför vinner vi tävlingen i minst gnällig… jag menar kom igen. Vad håller vi på med här? Det är klart att du ska hata oss, likt alla andra fåntrattar, det hör till, men lite jävla självinsikt får man väl ändå ha. Jag minns det du skrev om hur ”djurgårdare i grupp är gnälliga blabla” efter att ha läst reaktionerna på LSS-boendet sv fans när Pontus Jansson drog korsbandet. Hur tror du tongångarna hade varit på ert eget sv fans om nån hetsat er långsida genom att springa dit, ta upp en inkastad flaska, dricka den och sen le? Er svans hade så klart swishskramlat till en kryapådig-bukett och tårta, allt annat hade varit helt otänkbart eller vad då?

Jag tycker ju inte heller det är straff, det var ju typ hela utgångspunkten i mitt resonemang. Han väljer lägligt nog att blåsa när vi precis har återerövrat bollen… det är ju det som föranleder Mattiassons utvisning. Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det där är fan ett justitiemord till utvisning, han får sitt andra gula kort pga citat ”han ser arg ut”. Bra nivå av Glenn.

Jag tror vi har olika syn på matchbilden. Vi var klart dominerande de första 30, sen släppte vi matchen helt och hållet och oavgjort är absolut inte orättvist med tanke på hur lite ni skapade. Derbymatcher präglas ju av fysiskt spel och jag tycker att han konsekvent släppte alldeles för mycket som ni orsakade, men blåste för exakt likadana situationer sekunden senare mot oss. Men som sagt, jag tror inte vi kommer få samsyn i det här. Det är ju inte det mitt ursprungliga inlägg handlar om heller.
Gå in på vårt gruppboende så får du samma tongångar. Särskilt efter Halmstad hemma.
Citera
2026-04-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Varför hatar svenska domare att döma straff?
Man ser betydligt fler straffar dömas i andra ligor, och då har dessa VAR.

Vad är problemet?
Det är väl just det här som är poängen med att svensk fotboll inte har VAR. Då är detta priset man får betala .
Citera
2026-04-28, 12:49
Medlem
Fem omgångar in, och visst gnälls det (befogat eller inte) mer än vanligt på domarna? Om jag tillåts överdriva lite så känns det som var och varannan match åtminstone av någon benämns som den sämsta domarinsats som skådats.

Har de fått en sämre start i år än tidigare, eller är det en överlag hetsigare stämning och ickeaccepterande inställning till misstag som råder?
Citera
2026-04-28, 12:50
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo

Att det är kontakt på Asoro förnekar väl ingen, det är snarare att det där skulle vara straff jag motsätter mig. Men absolut, Glenn kanske ska blåsa för huvudskada på en gång.

Men hur funkar det enligt regelboken?

Målvaken hade väl kunnat skalla Asoro utan att det blev straff eftersom bollen inte är i spel? Det hade kunnat bli rött kort, men inte straff?
Citera
2026-04-28, 14:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Varför hatar svenska domare att döma straff?
Man ser betydligt fler straffar dömas i andra ligor, och då har dessa VAR.

Vad är problemet?
Kanske just för att vi inte har VAR som kan rätta om domaren råkar blåsa straff helt felaktigt som den första Sirius fick mot VSK där det inte var den minsta kontakt ens. Det finns ju alltid en "folkets" VAR (reprisbilder i slow motion) där domaren sen efter att helt uppenbart felaktigt ha blåst straff blir skärskådad och utskälld på sociala medier. Inte lika jobbigt att ha missat blåsa en tveksam straff är min teori. Med VAR blir det heller inte alls lika många förstärkningar och rena filmningar knappt några.
Citera
2026-04-28, 15:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Fem omgångar in, och visst gnälls det (befogat eller inte) mer än vanligt på domarna? Om jag tillåts överdriva lite så känns det som var och varannan match åtminstone av någon benämns som den sämsta domarinsats som skådats.

Har de fått en sämre start i år än tidigare, eller är det en överlag hetsigare stämning och ickeaccepterande inställning till misstag som råder?

Det senare, skulle jag säga. Jag har sett ett antal matcher på tv och domarinsatserna har överlag varit helt okej för att inte säga bra. Sedan blir ju vissa enskilda domslut väldigt uppmärksammade, som Sirius felaktiga straff (där ytterst få, om ens någon, kritiserar Siriusspelaren som filmar, utan all kritik drabbar domaren som blåser).

Därtill har vi ju en debatt om VAR, och dess förespråkare tar varje chans de får att kritisera domarinsatser och menar att med VAR hade allt varit frid och fröjd - trots att de borde veta bättre, med tanke på att diskussionerna inte tar slut med VAR, det vet vi från t.ex. England, utan tvärtom kan tonläget bli ännu högre när man trots otaliga repriser fattar diskutabla eller - enligt dem som förfördelas - rent felaktiga beslut.

Den som tror att fotbollspubliken godtar alla beslut som drabbar det egna laget bara för att VAR har varit inblandat förstår inte hur publiken och fotbollen fungerar.
Citera
2026-04-28, 16:03
Medlem
Citat:

Kanske att Allsvenskan börjat bli intensivare (enligt datan är det så) och det händer mer grejer i matcherna överlag. Går det långsammare blir det såklart lättare även för domare att stå rätt i situationerna och vice versa. Det är lite väl mycket snack om domare i ojämna matcher kan jag tycka. Ett lag är klart bättre och så ska det sämre måla upp det som att man blir förfördelad. Det finns också en enorm inflation i poddar och studioprogram som efterapar varandra i kritik.

Sen finns det ett par, tre domare som inte borde döma på den här nivån, och det kommer man nog inte ifrån att det inte finns åtta riktigt bra domare som kan döma varje omgång.
Citera
2026-04-28, 16:04
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ur spår Bajen gissar jag. Det var Mattiasson som blev utvisad men det är ju fint med känslor, om än missriktade.
tycker Hahn gör det med flit men lite lagom sådär. Ingen straff och kanske gult kort i efterhand för osportsligt beteende. Vet inte om det är möjligt enl regelboken.

han vet ju absolut att Asoro är där o Asoro vet ju absolut att Hahn kommer springa ut där.
Citera
2026-04-28, 16:27
Medlem
Citat:

Så det funkar bland tv-supportrarna på flashback. Majoriteten av dom sitter och kommenterar sitt egna lags matcher när dom borde vara på plats istället.
Senast redigerad av Meyor 2026-04-28 kl. 16:31.
Citera
2026-04-28, 17:21
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
tycker Hahn gör det med flit men lite lagom sådär. Ingen straff och kanske gult kort i efterhand för osportsligt beteende. Vet inte om det är möjligt enl regelboken.

han vet ju absolut att Asoro är där o Asoro vet ju absolut att Hahn kommer springa ut där.
Att christer får ett andra gult kort för dominansbeteende medelst kroppsspråk är den stora skandalen. Glenn fick väl en blackout.
Citera
2026-04-28, 18:28
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Att christer får ett andra gult kort för dominansbeteende medelst kroppsspråk är den stora skandalen. Glenn fick väl en blackout.
Standard Glenn att dela ut röda till DIF i derbyn.

Som vi konstaterade innan.
Citera
2026-04-28, 18:36
Medlem
Il.Malizias avatar
AIK skulle hur som helst ha haft minst två straffar igår. Men icke, balkandomaren ville annat. Horribel insats igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in