Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Införandet av krav på vinterdäck är en jättebra sak. Inget snack om saken.
Men om det kommer ett tillfälligt snöfall när man bytt till sommardäck är det inte riktigt rimligt att man ska behöva välja mellan att låta bilen stå eller byta däck igen. Att köra försiktigt är absolut ett alternativ.
Absolut så är det, men min kommentar avsåg just sommardäck som kör på ett tunt islager.
Då har vi helt olika uppfattning.
Så bra då, då är vi nog på samma nivå och tankegångar i det mesta i tråden när det gäller däcken etc, ja förutom din avslutning då om konstaplarna
Givetvis kan även poliser ha en dålig dag, som kan drabba nån medborgare. Men som jag skrev så är det nog mer vanligt att det som folk tycker är sämre bemötande etc från poliser, eller myndighetspersoner etc, egentligen beror mest på dem själva och deras egen attityd etc. Eller det enkla faktum att de allra flesta av oss inte gillar att ta ett nederlag men vissa är sämre på att svälja/dölja det vilket kan påverka hur polisen möter den personen.
Sen tror jag många övertolkar polisens agerande som kanske arrogant eller dominerande/auktoritärt, för de helt enkelt inte förstår polisens vardag och arbetsmiljö med att frekvent själva bli bemötta dålig. Det har lett till att poliser ofta går in med en märkbar dos auktoritet direkt för att just markera vem som faktiskt bestämmer, för gör de inte det så kan du ge dig fan på att de allt för ofta får onödigt tjafsande etc från den de har att göra med.
Har man inget att dölja, inte gjort några fel, eller accepterar att man faktiskt gjort fel, och tydligt visar att man accepterar att polisen är den bestämmande parten, så går det generellt sett alltid smidigt och vanligt till vid möten med poliser. Men visst har även jag mött en och annan onödigt bufflig, men de gångerna och individerna är extremt få.
När det gäller däck så ja, jag skulle knappast byta tillbaka till vinterdäck ens om det kom en dos snö, utan antagligen lösa ev problematik på andra sätt om så var möjligt. Kan inte minnas att jag skiftat tillbaka till vinterdäck en enda gång av den anledningen sen jag tog körkort på 70talet.