2026-04-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skotervi-vagar/vintervaghallning/vagsalt---bara-dar-det-behovs/

"Ibland saltas även mer lågtrafikerade vägar, främst i början och slutet av vintersäsongen"
"Det innebär att vi ibland även halkbekämpar mindre vägar med salt under främst övergången mellan höst och vinter"

Känns som det borde gälla vinter vår också om man tittar på första citatet.
Säkert, men känns som det bör vara något mer än bara lite minusgrader på natten för att det skulle göras.
Vi hade förvisso ett snöfall här för någon vecka sedan som kräkte ur sig 5-10cm snö och efter det åkte plogbilen förbi på en väg som är ersättning för E4, kändes lite märkligt för det töade bort nästan samma dag. Såg dock inte de hade saltspridarn igång men det är förstås möjligt.
Citera
2026-04-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag tror sånt där tänk är kontraproduktivt.

Är man så sjukligt rädd att nåt ska hända ska man nog söka för det.

Det handlar inte om att vara sjukligt rädd, eller rädd över huvud taget, utan om att kunna identifiera risker, och i nästa steg att veta hur man ska kunna kontrollera dem, eller helst helt eliminera dem.
Citera
2026-04-28, 20:55
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det handlar inte om att vara sjukligt rädd, eller rädd över huvud taget, utan om att kunna identifiera risker, och i nästa steg att veta hur man ska kunna kontrollera dem, eller helst helt eliminera dem.
Vad bra, då har jag lyckats, för jag har kört i det närmaste prickfritt ett helt liv och aldrig varit inblandad i nån större incident.

Det gäller att tänja på gränserna redan från början, då lär man sig.
Citera
2026-04-28, 20:58
Medlem
Har friktionsdäck och kör långsamt
Citera
2026-04-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad bra, då har jag lyckats, för jag har kört i det närmaste prickfritt ett helt liv och aldrig varit inblandad i nån större incident.

Det gäller att tänja på gränserna redan från början, då lär man sig.

Jag räknar med att du driver med oss, för jag vill inte gärna tro att du är så korkad som du ger sken av nu….

Att tro att ett långt liv utan händelser, olyckor etc, skulle vara nån garanti för att det inte ändå kan komma att ske, är en rätt vanlig naiv tro bland folk…

All seriös kunskap om människan och risker etc, säger att ju mer man tänjer på gränserna ju större risk för att nåt elände sker, och att man får smaka på värre konsekvenser.
Citera
2026-04-28, 22:15
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Var i södra sverige var det minusgrader i natt? Småländska höglandet?
Från Borås till Göteborg fanns det ganska många ställen med minusgrader.
Dock verkar de flesta inte ha upplevt några problem på vägarna.
Noterade dock en räckesdel som var borta på ett ställe på vägen hem med ett femmeters stup bakom men den kan ha tillkommit tidigare
Citera
2026-04-28, 22:32
Medlem
Är det nån som har upplevt riktig halka så här sent?
Inte ovanligt med vit gräsmatta men asfalten är torr.
Blir lite ökenväder med bar himmel, kalla nätter och soliga dagar
Citera
2026-04-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Är det nån som har upplevt riktig halka så här sent?
Beror väl på var i landet man befinner sig. Jag vill minnas att det här i Dalarna förra (eller förrförra...) året kom en rejäl dämp med två dec snö så där sent fram på våren att folk bara tittade på varandra och undrade "Va fan...?".
Iofs slog det om direkt och började töa bort igen nästa dag, men iaf...
Citera
2026-04-29, 00:43
Medlem
Citat:
Håller med dig i det mesta.

Dock kan du svårligen argumentera emot att införande av vinterdäck, och senare krav på dessa, har räddat många från olyckor och skada, död. Jämfört med när folk körde på bara sommardäck året runt.
Införandet av krav på vinterdäck är en jättebra sak. Inget snack om saken.

Men om det kommer ett tillfälligt snöfall när man bytt till sommardäck är det inte riktigt rimligt att man ska behöva välja mellan att låta bilen stå eller byta däck igen. Att köra försiktigt är absolut ett alternativ.

Citat:
En annan sak är ju att det faktiskt kan vara skillnad i grepp med däck beroende på hur tjock is/snölagret är. Dubbar i dubbdäcken behöver en viss minsta tjocklek på ”halklagret” för att kunna greppa bra. På frosthalka med ”mikroskopisk” tjockt islager så finns inte nåt att greppa i och dubbarna ger sämre friktion mot asfalten än själva slitbanan ger.
Absolut så är det, men min kommentar avsåg just sommardäck som kör på ett tunt islager.

Citat:
Tycker inget har ändrats i det, egentligen. Har haft div kontakter med poliser i varierande situationer sedan 70talet, och så länge man själv beter sig som folk och har rent samvete etc, så är det generellt sett extremt sällan man råkar ut för nån polis som inte är resonabel och flexibel i de allra flesta fall.
Då har vi helt olika uppfattning.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-29 kl. 00:46.
Citera
2026-04-29, 08:39
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Kørkort och Trafik

/Mod
Citera
2026-04-29, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Införandet av krav på vinterdäck är en jättebra sak. Inget snack om saken.

Men om det kommer ett tillfälligt snöfall när man bytt till sommardäck är det inte riktigt rimligt att man ska behöva välja mellan att låta bilen stå eller byta däck igen. Att köra försiktigt är absolut ett alternativ.

Absolut så är det, men min kommentar avsåg just sommardäck som kör på ett tunt islager.

Då har vi helt olika uppfattning.

Så bra då, då är vi nog på samma nivå och tankegångar i det mesta i tråden när det gäller däcken etc, ja förutom din avslutning då om konstaplarna

Givetvis kan även poliser ha en dålig dag, som kan drabba nån medborgare. Men som jag skrev så är det nog mer vanligt att det som folk tycker är sämre bemötande etc från poliser, eller myndighetspersoner etc, egentligen beror mest på dem själva och deras egen attityd etc. Eller det enkla faktum att de allra flesta av oss inte gillar att ta ett nederlag men vissa är sämre på att svälja/dölja det vilket kan påverka hur polisen möter den personen.
Sen tror jag många övertolkar polisens agerande som kanske arrogant eller dominerande/auktoritärt, för de helt enkelt inte förstår polisens vardag och arbetsmiljö med att frekvent själva bli bemötta dålig. Det har lett till att poliser ofta går in med en märkbar dos auktoritet direkt för att just markera vem som faktiskt bestämmer, för gör de inte det så kan du ge dig fan på att de allt för ofta får onödigt tjafsande etc från den de har att göra med.

Har man inget att dölja, inte gjort några fel, eller accepterar att man faktiskt gjort fel, och tydligt visar att man accepterar att polisen är den bestämmande parten, så går det generellt sett alltid smidigt och vanligt till vid möten med poliser. Men visst har även jag mött en och annan onödigt bufflig, men de gångerna och individerna är extremt få.

När det gäller däck så ja, jag skulle knappast byta tillbaka till vinterdäck ens om det kom en dos snö, utan antagligen lösa ev problematik på andra sätt om så var möjligt. Kan inte minnas att jag skiftat tillbaka till vinterdäck en enda gång av den anledningen sen jag tog körkort på 70talet.
Citera
2026-04-29, 09:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Korrekt, men det kan vara…..

Javisst. Men ska vi se till hur vädret fungerar så är klart väder = kalla nätter och molnigt väder = varma nätter.
Varm som i ”varm”.
Dvs, när det blir som kallast är det klart väder = ingen nederbörd och med lite rimligt antagande så är det oftast torrt på vägarna.
Och när det är som varmast är det nederbörd eller åtminstone molnigt och således blött/risk för blött på vägarna.

Detta är inga regler, det finns undantag. Men det är en grov generalisering precis som man måste göra med lagkrav. Det är klart att lapparna i Kiruna inte slår om till sommarhjul innan april är slut medans Ystadsborna knappt ens hade egentligen behövt vinterhjul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in