2026-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Knappast just för att jag anpassar hastigheten.
Citera
2026-04-28, 20:07
Medlem
Misstänker att de saltar så länge det är minus grader på nätterna, men ring och hör med kommunen för säkerhets skull.
Citera
2026-04-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Före 1999 fanns ingen lag om vinterdäck på vinter öht, oavsett väglag och förhållanden. Ändå tog sig folk fram och det handlar om anpassning. Vinterdäck innebär inte med automatik att man kan hålla den hastighet som vägen är skyltad för, lika lite som de som har 4WD tycks tro att man kan köra fortare med dessa och köra om varsomhelst då de är "säkrare". Vid halt väglag är det OK att köra sakta, tror du något annat så har du ingen koll.
Vid halt väglag är det olagligt att köra med sommardäck före den 1a april, oavsett hur sakta du kör.
Citera
2026-04-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Misstänker att de saltar så länge det är minus grader på nätterna, men ring och hör med kommunen för säkerhets skull.
Det är jag tveksam till, möjligtvis på motorvägar då.
Citera
2026-04-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det går visst. Man får sänka farten och köra försiktigare bara.

"Köra säkert" är alltid relativt. Du får alltid längre bromssträcka när det är snö oavsett vad du har för däck om du jämför med att köra på torr asfalt med sommardäck. Så det går att argumentera för att det aldrig går att köra säkert på vintern alls.

Jag kan inte garantera att jag alltid kan stanna eller väja ens med dubbar. Inte ens med sommardäck, plusgrader och torrt väglag kan jag garantera det.

Vad jag kan göra är att anpassa min körning efter omständigheterna. Och skulle det komma lite snö nu så hade jag inte direkt orkat dra på vinterdäcken för det, utan jag hade helt enkelt kört lugnare. Lägre fart, längre avstånd, tidigare inbromsningar etc.

Hur tunt lagret är är ju dock inte så jätterelevant eftersom du kör ovanpå det hala lagret. En centimeter is är inte direkt jättemycket halare än en millimeter.

Håller dock med om att folk överdriver. Det går att köra med sommardäck på vinterväglag. Man får bara anpassa hastigheten efter omständigheterna, vilket man ändå alltid ska göra.

Håller med dig i det mesta.

Dock kan du svårligen argumentera emot att införande av vinterdäck, och senare krav på dessa, har räddat många från olyckor och skada, död. Jämfört med när folk körde på bara sommardäck året runt.

En annan sak är ju att det faktiskt kan vara skillnad i grepp med däck beroende på hur tjock is/snölagret är. Dubbar i dubbdäcken behöver en viss minsta tjocklek på ”halklagret” för att kunna greppa bra. På frosthalka med ”mikroskopisk” tjockt islager så finns inte nåt att greppa i och dubbarna ger sämre friktion mot asfalten än själva slitbanan ger.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-04-28 kl. 20:12.
Citera
2026-04-28, 20:12
Medlem
jtds avatar
Jag bor i Dalarna i perioder och jag har bara sommardäck. Inga problem om du kör som folk och inte har ett farligt skit däck från temu! Prova märkesdäck vet jag. Tänk på säkerheten !
Citera
2026-04-28, 20:15
Medlem
Citat:

För inte så länge sedan var det inte ens lag på vinterdäck så många körde på sommardäck året om. Och överlevde, tänka sig!

Och många fler dog då, just för att man körde på bara sommardäck, tänka sig!…
Tror du det kan ha nåt att göra med att det kom vinterdäck och senare krav på vinterdäck…?
Citera
2026-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Det är jag tveksam till, möjligtvis på motorvägar då.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skotervi-vagar/vintervaghallning/vagsalt---bara-dar-det-behovs/

"Ibland saltas även mer lågtrafikerade vägar, främst i början och slutet av vintersäsongen"
"Det innebär att vi ibland även halkbekämpar mindre vägar med salt under främst övergången mellan höst och vinter"

Känns som det borde gälla vinter vår också om man tittar på första citatet.
Citera
2026-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Problemet är att det finns alldeles för många maktkåta snutar som gör allt för att sätta dit folk för sitt eget höga nöjes skull. Jag hade respekt för poliser förr, men mycket har ändrats.

Tycker inget har ändrats i det, egentligen. Har haft div kontakter med poliser i varierande situationer sedan 70talet, och så länge man själv beter sig som folk och har rent samvete etc, så är det generellt sett extremt sällan man råkar ut för nån polis som inte är resonabel och flexibel i de allra flesta fall.
Citera
2026-04-28, 20:24
Medlem
Citat:
Före 1999 fanns ingen lag om vinterdäck på vinter öht, oavsett väglag och förhållanden. Ändå tog sig folk fram och det handlar om anpassning. Vinterdäck innebär inte med automatik att man kan hålla den hastighet som vägen är skyltad för, lika lite som de som har 4WD tycks tro att man kan köra fortare med dessa och köra om varsomhelst då de är "säkrare". Vid halt väglag är det OK att köra sakta, tror du något annat så har du ingen koll.

Så varför tror du kravet på vinterdäck kom….? Eller menar du att det var helt onödigt att införa? Att införandet av krav på vinterdäck inte sänkte statistiken för olyckor skadade dödade…?
Citera
2026-04-28, 20:27
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis, men om man då ger sig iväg försiktigt nedför backen på sina sommardäck, och plötsligt dräller ett par ungar på cykel ut från nån dold cykelväg etc, och vurpar alldeles framför. Kan vi vara helt säkra på att hinna stanna då…?

Det handlar alltså inte enbart om man kan ta sig till jobbet eller inte, utan om det kan befaras vara för hög risk för att råka illa ut, själv eller för nån annan, om man kör.

Så jävla svårt är det inte….. Att förstå….

Men risker, vad som kan ske, har folk tyvärr ofta svårt att förutse…
Jag tror sånt där tänk är kontraproduktivt.

Är man så sjukligt rädd att nåt ska hända ska man nog söka för det.
Citera
2026-04-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jag bor i Dalarna i perioder och jag har bara sommardäck. Inga problem om du kör som folk och inte har ett farligt skit däck från temu! Prova märkesdäck vet jag. Tänk på säkerheten !

Så om du kör som folk, men en plötslig paniksituation ändå uppstår (nån annan i trafiken kan ju råka göra fel eller bli hastigt sjuk eller nåt…) kan du vara säker på att sommardäcken klarar dig från en olycka då? Känner vara säker på att hinna stanna eller väja….?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in