Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det går visst. Man får sänka farten och köra försiktigare bara.
"Köra säkert" är alltid relativt. Du får alltid längre bromssträcka när det är snö oavsett vad du har för däck om du jämför med att köra på torr asfalt med sommardäck. Så det går att argumentera för att det aldrig går att köra säkert på vintern alls.
Jag kan inte garantera att jag alltid kan stanna eller väja ens med dubbar. Inte ens med sommardäck, plusgrader och torrt väglag kan jag garantera det.
Vad jag kan göra är att anpassa min körning efter omständigheterna. Och skulle det komma lite snö nu så hade jag inte direkt orkat dra på vinterdäcken för det, utan jag hade helt enkelt kört lugnare. Lägre fart, längre avstånd, tidigare inbromsningar etc.
Hur tunt lagret är är ju dock inte så jätterelevant eftersom du kör ovanpå det hala lagret. En centimeter is är inte direkt jättemycket halare än en millimeter.
Håller dock med om att folk överdriver. Det går att köra med sommardäck på vinterväglag. Man får bara anpassa hastigheten efter omständigheterna, vilket man ändå alltid ska göra.
Håller med dig i det mesta.
Dock kan du svårligen argumentera emot att införande av vinterdäck, och senare krav på dessa, har räddat många från olyckor och skada, död. Jämfört med när folk körde på bara sommardäck året runt.
En annan sak är ju att det faktiskt kan vara skillnad i grepp med däck beroende på hur tjock is/snölagret är. Dubbar i dubbdäcken behöver en viss minsta tjocklek på ”halklagret” för att kunna greppa bra. På frosthalka med ”mikroskopisk” tjockt islager så finns inte nåt att greppa i och dubbarna ger sämre friktion mot asfalten än själva slitbanan ger.