2026-04-28, 18:46
Medlem
avulsions avatar
Jag har valt att bo i sydvästra Skåne, och jag har valt att inte belasta miljön med att behöva köra privat bil. Och jag har valt att arbete i samma stad jag bor i. Så jag behöver inte bry mig - jag tar buss eller tåg när jag ska någonstans.

Men väljer man något annat får man stå sitt kast.
Citera
2026-04-28, 19:01
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Dubbdäck är inte bra på tunn is som kan uppstå nattetid, friktionen blir mindre så större risk för sladda.
Citera
2026-04-28, 19:11
Medlem
Man kör på sommardäck.

Själv kör jag min bakhjulsrdivna mercedes på sommardäck. Går prima.

I Sverige är allting livsfarligt tydligen
Citera
2026-04-28, 19:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Södra Mälardalen hade minus 3 grader.
För allt söder om Sundsvall/Östersund är söder i Sverige!
Framför allt tv4 har kört med "här i södra sverige" och pekat på stockholm i sina väderprognoser.
Citera
2026-04-28, 19:34
Medlem
Kör med huvudet? minus grader innebär inte automatiskt halka förstår du väl?
Citera
2026-04-28, 19:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Det är lag på vinterdäck fram till 1a april. Om du är tvingad köra 70 på 110-väg pga du lagt om till sommarsulor är det uppenbart vinterväglag, vilket gör dig till en fara för övriga trafikanter.

Före 1999 fanns ingen lag om vinterdäck på vinter öht, oavsett väglag och förhållanden. Ändå tog sig folk fram och det handlar om anpassning. Vinterdäck innebär inte med automatik att man kan hålla den hastighet som vägen är skyltad för, lika lite som de som har 4WD tycks tro att man kan köra fortare med dessa och köra om varsomhelst då de är "säkrare". Vid halt väglag är det OK att köra sakta, tror du något annat så har du ingen koll.
Citera
2026-04-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hinner det verkligen frysa på där du ska köra, om det nu är så varmt på dagen?

Att det är minusgrader i luften är inte samma sak som att vägbanan är hal. Och om den är lite hal, så lär det endast vara ett mycket tunt lager. Är det dessutom torrt så är det bara att köra på. Din lilla snöflinga.

Det är många i tråden som verkar ha glömt vad man ska ha lärt sig i körskolan….

T ex att det mycket väl kan bli väldigt halt på vägen när det är minusgrader i luften. Varför i hela friden tror n8 annars att det finns varning för frosthalka vid 3-4° C i alla bilar sen ett gäng årtionden….?

Luftens temperatur, och vägbanans, kan vara olika, och det kan leda till halka lokalt, t ex vid broar åar sjöar åkrar etc etc…

Dock hjälper just dubbar föga i frosthalka då det inte finns nåt för dubbarna att greppa i som det gör om det är hårdpackad snö eller ordentligt islager.
Citera
2026-04-28, 19:55
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?

Du får helt enkelt anpassa din körning till väglaget, som alltid. Jag bytte till sommardäck den 5 april i år och jag bor i norra Norrland. Åker kl 6 till jobbet. Inga problem.
Citera
2026-04-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det är aldrig bra när lagar är helt upp till godtycke.

Vad är den exakta definitionen av vinterväglag?

Detta kan dessutom ändras på väldigt snabbt vid ett underkylt regn, vädret är väldigt fluktuerande och ostabilt.

Trots superdatorer har meteorologerna oftare fel än rätt i sina prognoser.

Nä, meteorologerna har högst sannolikt oftare rätt än fel i sina prognoser, och dessa är generellt sett mycket bättre idag än prognoserna var förr när man inte hade samma möjligheter till att fixa mätdata och analysera beräkna etc.
Citera
2026-04-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Endast blankis, på allt annat är friktionsdäck bättre för 75% av sveriges förare

Lär er hålla avstånd

Hur tror du det skulle påverka friktionsdäckens funktion om man t ex skulle totalförbjuda dubbat helt och hållet….?
Citera
2026-04-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bara för att det är minusgrader så betyder det inte per automatik att det är vinterväglag eller ens halt överhuvudtaget.

Korrekt, men det kan vara…..
Citera
2026-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag säger bara att om några minusgrader eller lite snö efter man lagt på sommardäcken gör så man inte klarar att ta sig till jobbet ska man nog ta och träna lite på halkkörningen.

Så jävla svårt är det inte.

Givetvis, men om man då ger sig iväg försiktigt nedför backen på sina sommardäck, och plötsligt dräller ett par ungar på cykel ut från nån dold cykelväg etc, och vurpar alldeles framför. Kan vi vara helt säkra på att hinna stanna då…?

Det handlar alltså inte enbart om man kan ta sig till jobbet eller inte, utan om det kan befaras vara för hög risk för att råka illa ut, själv eller för nån annan, om man kör.

Så jävla svårt är det inte….. Att förstå….

Men risker, vad som kan ske, har folk tyvärr ofta svårt att förutse…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in