2026-04-28, 16:57
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Suno är, liksom all AI-musik, i sin linda. Det finns massor av barnsjukdomar men om 10 år har detta AI-monster och dess kompisar tuggat i sig all musik som finns och låtarna kommer att bli fullt lyssningsbara. Jag har testat gratisversionen och det låter riktigt bra. Jag lyssnar redan på "mina" låtar i bilen och när jag diskar.

När det gäller debatten om AI, tycker jag att den är väldigt ytlig. Suno och liknande plattformar förändrar inte ett skit för medelsvensson. Jag fattar inte varför vissa är upprörda över AI-musiken.

95% av all musik som folk lyssnar på, är dum och generisk och det är mest skittexter. Lyssnar på ny "äkta" svensk rap om du inte tror mig. Rena skiten. Både P3-maffian, artisterna och svenska folket har extremt dålig smak. AI kommer varken att göra den bättre eller sämre.

Är det inte synd om äkta musiker och sångare då? Javisst. Det är knappt någon som vill ha deras produkter längre, och äkta musiker tar stryk, liksom poeter, mimare och näverlursmakare gjorde förr i tiden, när de blev omoderna.

Tiderna förändras och blod flyter.

Filmen dödade nästan teatern. Rockmusiken dödade trubaduren. AI dödar nästan alla musiker ...

Osv osv.

Vad ska AI tränas på när ingen gör ny musik menar du?
Citera
2026-04-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia

Bra fråga. Antagligen kommer 95% av alla musiklyssnare att vara nöjda med den generiska soppa som serveras, när det inte kommer fräscha impulser ån riktiga människor längre. De lyssnar redan på generisk musik (P3 osv) så de märker ingenting.

AI-musiken kommer såklart att urvattnas men hela kulturen har urvattnats i flera decennier och jag har aldirg hört nån medelsvensson klaga på det. Språk, litteratur, intellektuell debatt och musik går åt helvete.

Hur många hip hoppare kan nåt om musik? Bara ett exempel ...
Citera
2026-04-28, 17:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Bra fråga. Antagligen kommer 95% av alla musiklyssnare att vara nöjda med den generiska soppa som serveras, när det inte kommer fräscha impulser ån riktiga människor längre. De lyssnar redan på generisk musik (P3 osv) så de märker ingenting.

AI-musiken kommer såklart att urvattnas men hela kulturen har urvattnats i flera decennier och jag har aldirg hört nån medelsvensson klaga på det. Språk, litteratur, intellektuell debatt och musik går åt helvete.

Hur många hip hoppare kan nåt om musik? Bara ett exempel ...
Snälla sluta. De som bryt sig om musik får inte sin musik via P3.

Kendrick Lamar
JID
Little Simz
Denzel Curry
Tyler, the Creator
Aesop Rock
osv osv osv... Det finns direkt 10 st on the top of my head inom alla genres som är nyskapande, influensrika och historiskt viktiga, hundratals om jag letar och tusentals om du går utanför din egen anekdotiska bevisföring.

Skulle AI genuint döda mänsklig musik så skulle musik dö ut inom några år på grund av inavel.
Citera
2026-04-28, 19:09
Medlem
Citat:
Snälla sluta. De som bryt sig om musik får inte sin musik via P3.

Kendrick Lamar
JID
Little Simz
Denzel Curry
Tyler, the Creator
Aesop Rock
osv osv osv... Det finns direkt 10 st on the top of my head inom alla genres som är nyskapande, influensrika och historiskt viktiga, hundratals om jag letar och tusentals om du går utanför din egen anekdotiska bevisföring.

Skulle AI genuint döda mänsklig musik så skulle musik dö ut inom några år på grund av inavel.

Det var inte människor "som bryr sig om musik" jag skrev om. Jag skrev att för de flesta har AI ingen betydelse. Den stora massan har 0 koll och märker inte ens att kvalitén på musik och produktion har rasat som fan ... de lyssnar glatt vidare på P3 och AI betyder inget för dom. De gillar skit.
Citera
2026-04-28, 19:25
Medlem
Citat:
Varför skulle vi behöva mer musik att träna AI på? Det finns tillräckligt. Sedan tror jag inte folk kommer sluta skapa musik, streamingintäkterna har varit väldigt låga länge nu, även innan Suno, och folk fortsätter skapa musik, artisterna börjar fokusera på en mer personlig försäljningsstrategi där de säljer fysiska album och merch istället, det fungerar. Om en artist har bara 1,000 lojala fans, och de köper för 1,000 kr per år, så blir det 1 miljon kr i försäljning, även minus kostnader och skatt så är det tillräckligt att leva på. Om musik är ens passion så fortsätter man, trots AI.

Någon som testat Googles nya musikmodell? Elevenlabs är också intressant, kvaliteten på rösterna är mycket bättre än Suno, men musiken är sämre och begränsad. Om Suno kan uppgradera till Elevenlabs kvalitet på sångrösterna skulle det bli stort.
Citera
2026-04-28, 19:34
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Varför skulle vi behöva mer musik att träna AI på? Det finns tillräckligt. Sedan tror jag inte folk kommer sluta skapa musik, streamingintäkterna har varit väldigt låga länge nu, även innan Suno, och folk fortsätter skapa musik, artisterna börjar fokusera på en mer personlig försäljningsstrategi där de säljer fysiska album och merch istället, det fungerar. Om en artist har bara 1,000 lojala fans, och de köper för 1,000 kr per år, så blir det 1 miljon kr i försäljning, även minus kostnader och skatt så är det tillräckligt att leva på. Om musik är ens passion så fortsätter man, trots AI.

Någon som testat Googles nya musikmodell? Elevenlabs är också intressant, kvaliteten på rösterna är mycket bättre än Suno, men musiken är sämre och begränsad. Om Suno kan uppgradera till Elevenlabs kvalitet på sångrösterna skulle det bli stort.
Vart kommer påståendet att streamingtjänster varit låga? i relation till vad? Och om nu AI tar över, vad för incentiv finns det att skapa musik då?
Citera
2026-04-28, 19:36
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Det var inte människor "som bryr sig om musik" jag skrev om. Jag skrev att för de flesta har AI ingen betydelse. Den stora massan har 0 koll och märker inte ens att kvalitén på musik och produktion har rasat som fan ... de lyssnar glatt vidare på P3 och AI betyder inget för dom. De gillar skit.
Jag tror den absolut största majoriteten människor som konsumerar musik knappast gör det via skedmatad radio dock... Självklart finns de, men streaming står för runt 65–70 % av musikindustrins intäkter och radio för runt 10% (Enligt IFPI)
Citera
2026-04-28, 20:19
Medlem
Citat:
Vart kommer påståendet att streamingtjänster varit låga? i relation till vad? Och om nu AI tar över, vad för incentiv finns det att skapa musik då?
I relation till vad det brukade vara. Pengar per stream minskar. Det är för att det blir fler artister som konkurrerar om pengarna. Summan som tex Spotify betalar ut till artisterna ökar inte per automatik om mängden streams ökar, det är en mer statisk summa. Artikel från 2023:
https://www.goldmansachs.com/insights/articles/music-streaming-services-are-on-the-cusp-of-major-structural-change
"As barriers to the creation and distribution of music have fallen, the number of songs released onto streaming platforms has soared. The consumption of music streams has increased by 2.5 times since 2017. That would be great news for the labels if not for the fact that revenue per stream has fallen by 20% over the same time span. "
Vad finns det för incentiv att ha en hobby? Det tjänar man väl inget på? Vi går mot en framtid där robotarna jobbar åt oss, och vi får en medborgarlön. All tid vi lägger på jobb nu för tiden kommer vi kunna använda till våra intressen och intellektuell utveckling. Elon Musk pratar ofta om medborgarlön, det kommer komma snart. 2026 är AI-agenternas år, 2027 är robotarnas år.
Citera
2026-04-28, 20:50
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
I relation till vad det brukade vara. Pengar per stream minskar. Det är för att det blir fler artister som konkurrerar om pengarna. Summan som tex Spotify betalar ut till artisterna ökar inte per automatik om mängden streams ökar, det är en mer statisk summa. Artikel från 2023:
https://www.goldmansachs.com/insights/articles/music-streaming-services-are-on-the-cusp-of-major-structural-change
"As barriers to the creation and distribution of music have fallen, the number of songs released onto streaming platforms has soared. The consumption of music streams has increased by 2.5 times since 2017. That would be great news for the labels if not for the fact that revenue per stream has fallen by 20% over the same time span. "
Vad finns det för incentiv att ha en hobby? Det tjänar man väl inget på? Vi går mot en framtid där robotarna jobbar åt oss, och vi får en medborgarlön. All tid vi lägger på jobb nu för tiden kommer vi kunna använda till våra intressen och intellektuell utveckling. Elon Musk pratar ofta om medborgarlön, det kommer komma snart. 2026 är AI-agenternas år, 2027 är robotarnas år.
Så användandet hade där ökat 250% men förtjänsten sjuknkit med 20%?.... Ok?... Det stödjer din tes... hur?
Citera
2026-04-28, 21:35
Medlem
Citat:
Så användandet hade där ökat 250% men förtjänsten sjuknkit med 20%?.... Ok?... Det stödjer din tes... hur?
Det kanske låter lite, men tänk på att det inte bara är inkomsten per stream som minskar, men även antalet streams, eftersom det finns mycket fler artister som konkurrerar om lyssnarnas uppmärksamhet. För stora skivbolag som artikeln tog upp kanske det inte märkts mycket, men för mindre kända artister som försöker leva på sin musik blir det svårare.
Citera
2026-06-15, 11:22
Medlem
Har aldrig tidigare gjort en AI låt men har nu gjort en låt med suno där texten kommer från chatGPT. Det är en laglåt till min dotters fotbollslag.

Men hur är det med rättigheter att spela denna låt på matcher och cuper? Kan jag göra det utan att riskera nåt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in