2025-08-02, 19:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Det är väl just vad Mozart, Bach och andra kompositörer gjorde? Först skrev de notblad och sedan gav de dessa notblad till musikerna i en orkester. På notbladen var skrivet "vad de... [musikerna] ska göra", alltså vilka noter som ska spelas och hur de ska spelas, och dessutom gavs muntlig information för att låta musikerna veta när kompositörerna var nöjda med hur musikerna hade spelat och hur väl de följt notbladen.
Om du komponerar och skriver notblad har du ju gjort ett stycke. Numer ber användaren ai att komponera. Viss skillnad!
Citera
2025-08-02, 19:27
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det är väl just vad Mozart, Bach och andra kompositörer gjorde? Först skrev de notblad och sedan gav de dessa notblad till musikerna i en orkester. På notbladen var skrivet "vad de... [musikerna] ska göra", alltså vilka noter som ska spelas och hur de ska spelas, och dessutom gavs muntlig information för att låta musikerna veta när kompositörerna var nöjda med hur musikerna hade spelat och hur väl de följt notbladen.

Mozart, Bach och andra kompositörer komponerande och skrev ned kompositionen på notblad.
Med en AI gör man inte det utan slänger till den några kodord:
"Country, folk-rock, dark male voice, no autotune. Lyrics about space and drugs".

Så får man en country-poplåt med skapligt skruvad text. Inte så bra låt, men inte direkt dålig heller.
Citera
2025-08-10, 14:30
Medlem
Citat:
För att jämförelsen ska vara någorlunda korrekt gentemot dagens situation skulle Mozart då behöva motsvara Ai och du bad Mozart komponera stycket via några nyckelord som ”stämningsfullt, tårdypande, piano, bakgrundsstämning, blablabla” och Mozart skapade stycket genom att kombinera tusentals andra redan skapade stycken utifrån dina nyckelord.

Vem är kompositören här? Du, Mozart eller någon av de tusentals kompositörerna som skapade grundmaterialet åt Mozart?

På den tiden behövde du vara Mozart och skapa musiken på egen hand. Vi vet inte om det satt någon och viskade saker i Mozarts öra som ”mer böl, mindre gnissel” men det har historien tagit hand om och sorterat bort. Dagens viskare kan ”skapa” hur mycket de vill, så fort man förstår deras del i processen blir verket värdelöst i samma stund eftersom det inte existerar någon riktig Mozart i denna process. Bara en önskelista, en black box utan insyn och ett resultat.

En intressant följdfråga: vad händer när t.ex. Suno lägger ner verksamheten p.g.a. dålig lönsamhet? När den enarmade banditen inte svarar fast man förtvivlat behöver 10 nya ”hits” till helgens fest? Blir inte ”kompositören” talanglös då?
Senast redigerad av Fetgirig 2025-08-10 kl. 15:00.
Citera
2025-10-09, 13:10
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Version 5 erbjuder en enorm ljudvägg. Inte den där Napster-kvalitén som kännetecknade tidigare versioner. Har dock bara lyssnat på 1 minuters previews än så länge.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2025-10-09 kl. 13:14.
Citera
2025-11-28, 22:58
Medlem
Jag försöker lära mig att skriva låttexter som jag sedan sätter musik till med hjälp av SUNO. De AI-texter jag hört låter väldigt konstiga, åtminstone de svenska texterna. Jag använder de låtarna jag gjort till youtube-videor som jag gjort. Då slipper man problemet med upphovsrätten
Citera
2025-12-05, 00:58
Medlem
Frågan är väl hur stor skillnad det är från dagens musikindustri? Där en producent har alla instrument i datorn i studion och kan egentligen skapa en hel låt och arrangemang helt utan mänskliga musikanter som framför stycket. Det som läggs på är sång.

Skriver du texten själv, så skulle man kunna se sången som ytterligare ett instrument musikproducenten har för att förverkliga sin vision med vad det nu är för låt de vill skapa.

Jag tycker det är svårt att veta vart gränsen går. Om låten faktiskt är bra, spelar det egentligen någon roll vem som sjunger och spelar? Det är många låtar man lyssnat på i bilen och tänkt att ”det här var bra”, utan att ens fundera mer över vem som gjort låten.

Jag fattar att vissa inte gillar det, och det är helt förståeligt. Men jag tror många kan tycka att det är bra också. Som vanligt.
Citera
2025-12-05, 05:34
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Frågan är väl hur stor skillnad det är från dagens musikindustri? Där en producent har alla instrument i datorn i studion och kan egentligen skapa en hel låt och arrangemang helt utan mänskliga musikanter som framför stycket. Det som läggs på är sång.

Ljudkvalitén, akustiken eller vad det kallas för. Jag skrev tidigare att Suno v5 erbjöd en "enorm ljudvägg", vilket var en lätt överdrift. Med vanliga datorhögtalare så föredrar jag att lyssna på egenkomponerade Suno-låtar framför kommersiell skit, och AI-musik kommer garanterat att killa Spotify-stjärnorna på samma sätt som MTV killade radiostjärnorna i början av 80-talet. Men det är fortfarande inget som kommer dominera dansgolven inom överskådlig framtid. Som professionell musikmakare blir det färre streams på Spotify, men fetare konserter om man har de rätta kontakterna. The Buggles fyllde förmodligen aldrig Wembley, och det är väl ungefär samma utsikter för min AI-musik.
Citera
2025-12-08, 20:38
Medlem
Gjort en del roliga låtar i Suno, grym tjänst! Men har någon ett tips hur man kan göra en enklare musikvideo till låten man gjort i Suno?
Citera
2025-12-19, 21:42
Medlem
cerns avatar
Shit vad jag har märkt musiker som hypar denna app nu. Känns fan trist om vi går mot en helt AI-basserad musikvärld.
Citera
2025-12-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mozart, Bach och andra kompositörer komponerande och skrev ned kompositionen på notblad.
Med en AI gör man inte det utan slänger till den några kodord:
"Country, folk-rock, dark male voice, no autotune. Lyrics about space and drugs".

Så får man en country-poplåt med skapligt skruvad text. Inte så bra låt, men inte direkt dålig heller.

Det här stämmer ju bara för de som använder programmet som en "promptmaskin" som du beskriver. Om man helt skriver sin egen musik (både text och musik) och använder Suno för att få sin inspelning snyggt instrumenterad och med vettig sång så är det ju bara ett verktyg för musikskapandet bland många andra. Precis som när låtskrivaren sjunger och spelar in sin låt på en enkel inspelning och sedan skickar den till en artist och/eller producent som producerar den. Ett perfekt sätt att tex göra demos som låter så nära den låt man tänkt sig som det går att komma utan full proffsig produktion.

Det är ju heller ingen som förväntar sig att en manusförfattare ska producera alla steg av en film själv heller, från manus via rollbesättning till regi och produktion.
Citera
2026-01-25, 11:33
Medlem
Deficios avatar
Som hobby-musiker och aktiv på Spotify långt innan AI-eran tågade in och rörde om i grytan har jag lite mixade åsikter om AI-genererad musik, där Suno verkar vara flaggskeppet i stunden. På ett sätt är jag lite arg på att "musiker" som Jacub och otaliga andra "artister" inom Techno/Trance/Dance/Epadunk som tjänar mångdubbelt mer än mig på en månad än vad jag tjänat på min musik på mer än ett decennium. Men samtidigt så är musikskapande en passion, och hobby, för mig - och det förändras inte av att andra som knäcker systemet lyckas bli rika. Det räcker tydligen att skapa en artist och generera 3-4 singlar i Suno och publisera på Spotify så finns chans att bli rik.

Men det handlar mer om att ligga i framkant vad gäller teknik-utvecklingen, och de som är snabba och inte missar sin chans att utnyttja ny teknik mot föråldrade system förtjänar väl att få bli belönade för den succén? De som skapar AI-musik och tjänar pengar på det har ju hård konkurrens och de delar ju alla samma handikapp - dvs. de kan inte uppträda live IRL - så det är inte direkt en lätt marknad att ge sig in på, precis som "riktiga" artister alltid haft det otroligt svårt att tjäna sitt levebröd på sin musik så har AI-musikerna en ännu tuffare framtid framför sig. Marknaden är redan mättad, det dyker upp 1000-tals nya AI-artister om dagen. Och då har jag inte ens nämnt det allmänna motståndet mot AI-musiker som gror och växer i omätbar hastighet världen över, det är ett hinder vi "riktiga" artister aldrig har behövt uppleva.

Spotify's algoritmer ligger efter, för stunden, och det finns fortfarande väletablerade strategier AI-musikerna kan tillämpa för att få sina flera tusen månatliga lyssnare på mindre än en månad som nya artist. MEn det är bara en tidsfråga innan algoritmerna hinner ikapp, t.ex. kommer nya artister - både AI och vanliga artister - skapade efter Suno v.5 lanserades automatiskt hamnar lägre i algoritmerna, och i kombination med annnan information som t.ex. turnéer och annat som särskiljer en AI-artist från en riktig musiker så kommer AI-artisterna så småningom tappa fart och bli utkonkurrerade av de som på ett eller annat sätt kan bevisa att de existerar i verkligheten.

Jag tycker att AI-musik är bra för hela industrin, det behövs för att röra om i grytan, en soppa som under många många år har utvecklats till att skivbolag, streamingtjänster, agenter, TV och radio och marknadsförare och annat tar 90% av kakan och musikerna själva får lite brödsmulor för all sin möda. Många tycker att Suno är ett hot mot oss riktiga musiker, men det är bara en illusion, det enda Suno och liknande hotar är hela industrin - maskineriet som håller artister och entusiaster som gisslan i ett fängelse näst intill omöjligt att bryta sig ur. Jag brinner för skapandet och för musiken i sig själv, är det en bra låt så struntar jag i vilka verktyg som använts för att skapa den. Jag själv använder digitala verktyg som CuBase m.m. och till syvende och sist så handlar även det om att trixa med inställningar och matematik och annat tills det låter bra och som jag vill, vilket inte är så stor skillnad mot att trixa i Suno med inställningar för att få det att låta som man vill - för att inte tala om att allt trixande i sociala medier och distributörer m.m. AI-musikerna behöver pyssla med för att skapa illusionen av att de är riktiga musiker.

På sikt kommer Suno och AI-musik gynna oss vanliga hobby-musiker, särskilt dem av oss som vågar anamma AI-tjänster som komplementerande verktyg i vårt musik-skapande, snarare än förstöra för oss. De enda som bör vara lite skakis just nu är de mycket få och allra största artisterna, som ofta inte ens är särskilt duktiga musiker, som lever lyxliv på att övriga musikindustrin har skapat upp en hel industri och varumärke omkring dem. Även hela den bisarra musikindustrin som parasiterar på artisters "kändisskap" förtjänar att bli knockade till golvet av AI-intåget så att de kommer ner med båda fötterna på jorden bland alla vi andra. Det ser jag fram emot.

Jag delar för övrigt inte den trångsynta vy exempelvis "journalister" som Emanuel Karlsten har:
https://emanuelkarlsten.se/jacub-svarar-om-ai-laten-som-toppar-svenska-spotifys-topplistor-vi-ar-ett-kollektiv-bakom/

Emanuel visar att han inte har minsta lilla aning om vad vi musiker anser om musikbranschen, och ur hans perspektiv - som journalist - så är säkert AI-musik ett "hot". Media trivs i sin bubbla där färre än 1% av duktiga musiker blir "kändisar" som media kan rapportera och skvallra om, och naturligtvis kämpar han och hans likar för att få behålla det så. Världens duktiga musiker är av helt annan åsikt, där de flesta av oss upplever ett ständigt förtryck och motstånd från hela världen, där vi ständigt tvingas hitta omvägar för att nå ut med vår musik - såvida vi inte säljer ut oss till den blodtörstiga industin, där vi reduceras till en produkt de äger och kontrollerar.
Senast redigerad av Deficio 2026-01-25 kl. 11:58.
Citera
2026-04-28, 16:36
Medlem
Suno är, liksom all AI-musik, i sin linda. Det finns massor av barnsjukdomar men om 10 år har detta AI-monster och dess kompisar tuggat i sig all musik som finns och låtarna kommer att bli fullt lyssningsbara. Jag har testat gratisversionen och det låter riktigt bra. Jag lyssnar redan på "mina" låtar i bilen och när jag diskar.

När det gäller debatten om AI, tycker jag att den är väldigt ytlig. Suno och liknande plattformar förändrar inte ett skit för medelsvensson. Jag fattar inte varför vissa är upprörda över AI-musiken.

95% av all musik som folk lyssnar på, är dum och generisk och det är mest skittexter. Lyssnar på ny "äkta" svensk rap om du inte tror mig. Rena skiten. Både P3-maffian, artisterna och svenska folket har extremt dålig smak. AI kommer varken att göra den bättre eller sämre.

Är det inte synd om äkta musiker och sångare då? Javisst. Det är knappt någon som vill ha deras produkter längre, och äkta musiker tar stryk, liksom poeter, mimare och näverlursmakare gjorde förr i tiden, när de blev omoderna.

Tiderna förändras och blod flyter.

Filmen dödade nästan teatern. Rockmusiken dödade trubaduren. AI dödar nästan alla musiker ...

Osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in