2026-04-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har kvar samma lån sedan 1990 talet. Inte amorterat en enda krona,
dom pengarna har jag i stället satt in på fondsparande. 35 år.

Jag har 4-5 ggr mer pengar idag på kontot än vad jag hade haft med amortering.
Jag misstänker att du köpte ditt hus efter kraschen på 90-talet. Det var många som sparade på börsen och hade fullt belånade hus några år innan. De tyckte nog samma som dig, men plötsligt en dag så föll både börsen och huspriserna som en gråsten. Jag har vänner som fortfarande har skulder kvar från den tiden.
Citera
2026-04-28, 16:33
Medlem
NisseNyfikens avatar
Någon form av skryt tråd det här. Vet folk med hög chefslön inte en krona kvar i slutet av månaden och det är inga problem har man hus båtar motorcyklar bilar hus utomlands så är det ett värde i sig samt nästa månad rullar fet kosingen in igen. Hälsan är viktigast fråga dom rika om dom blev lyckligare med pengar nej det blev dom inte.
Citera
2026-04-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag misstänker att du köpte ditt hus efter kraschen på 90-talet. Det var många som sparade på börsen och hade fullt belånade hus några år innan. De tyckte nog samma som dig, men plötsligt en dag så föll både börsen och huspriserna som en gråsten. Jag har vänner som fortfarande har skulder kvar från den tiden.
I så fall handlar det om folk som fick tvångsälja sina bostäder och sina aktier, för alla andra så var det ganska snart uppe i normala nivåer igen.

Det var under ganska kort tid som räntorna var skyhöga.

Om man inte belånar sina aktier så spelar det ingen roll hur mycket de rasar, och vad gäller bostaden så ska man ha marginaler ifall räntan sticker. Att bostadspriserna sjunker påverkar inte ekonomin.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-28 kl. 16:38.
Citera
2026-04-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Är nog redan var tredje om man räknar med de som inte är i sysselsättning också.
Nu kanske jag misstolkat din post så bortse från min post det om det är så.
Och du tror att folk väljer frivilligt att vara luspanka och må dåligt så man inte vill leva? Folk som går på bidrag gör det för alternativet är att gå hungrig hemlös eller tvingas till kriminalitet för att överleva.

Med tanke på hur naiva vissa människor i Sverige är så kommer denna trenden att fortsätta. Högern älskar att sparka på redan utsatta grupper och berika redan förmögna. Jämställdhet skiter sådana politiker fullständigt i, sålänge man kan fylla sina egna fickor så skiter man fullständigt om var 4e svensk går hungrig innan pengarna ramlar in på kontot. Går inte att lita på sådana politiker som inte värderar människoliv whatsoever.

Men enligt lögnare till fascister på flashback så är alla rika i Sverige och folket som har det dåligt ställt är "dumma i huvudet" och borde bara investerat och blivit rika. 😂 🤦‍♂️
Tror ni själv på det ni skriver eller skriver ni sådana lögner för att sova bättre på natten?
Senast redigerad av EpicUsername 2026-04-28 kl. 16:41.
Citera
2026-04-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Men enligt lögnare till fascister på flashback så är alla rika i Sverige och folket som har det dåligt ställt är "dumma i huvudet" och borde bara investerat och blivit rika. 😂 🤦‍♂️
Tror ni själv på det ni skriver eller skriver ni sådana lögner för att sova bättre på natten?
Man är snarare okunnig om privatekonomi om man varje månad lyckas med bedriften att vara nere på noll precis innan nästa lön/bidrag kommer in på kontot.

Det är inte så att det blir dyrare att leva bara för att man ligger lite före. Oftast tvärt om då man kan handla när det är billigt, inte när man måste ha det.
Citera
2026-04-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man är snarare okunnig om privatekonomi om man varje månad lyckas med bedriften att vara nere på noll precis innan nästa lön/bidrag kommer in på kontot.
Sluta snacka skit. Det beror mycket på ens inkomst och utgifter. Känner folk som inte slösar pengar överhuvudtaget, men eftersom människorna är t.ex. sjuka och har speciell kost p.g.a. sjukdom tvingas leva ytterst knapert. Vissa har stora räkningar och t.ex. tvingas försörja ett helt hushåll då andra vuxna i hushållet inte kan jobba p.g.a. diverse anledningar (t.ex. sjukdom, vilket du inte alls behöver få hjälp med numera med högerns styre, man nekas hjälp som svårt handikappad i Sverige numera, känner folk som sökt hjälp i många år då personerna är både fysiskt och psykiskt sjuka men man får ingen hjälp whatsoever och tvingas leva i misär).
Bara för du inte känner folk som har det svårt innebär det inte att alla är rika. Du borde vakna ur din bubbla.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-04-28 kl. 16:46.
Citera
2026-04-28, 16:45
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Sluta snacka skit. Det beror mycket på ens inkomst och utgifter. Känner folk som inte slösar pengar överhuvudtaget, men eftersom människorna är t.ex. sjuka och har speciell kost p.g.a. sjukdom tvingas leva ytterst knapert.
Bara för du inte känner folk som har det svårt innebär det inte att alla är rika. Du borde vakna ur din bubbla.
Det är peak flashback att vara helt oförstående till att folk har det knapert utan att de har gjort något fel
Citera
2026-04-28, 16:46
Medlem
Citat:
Sluta snacka skit. Det beror mycket på ens inkomst och utgifter. Känner folk som inte slösar pengar överhuvudtaget, men eftersom människorna är t.ex. sjuka och har speciell kost p.g.a. sjukdom tvingas leva ytterst knapert.
Jag är verkligen otroligt ledsen för att du och vissa andra inte kan förstå vad det är jag säger.

Och just för att många inte förstår så har 25% av oss svenskar inga pengar kvar på kontot dagen innan nya kommer in. Jag kan inte annat än att beklaga den otroligt dåliga kunskapen om privatekonomi.
Citera
2026-04-28, 16:48
Medlem
Citat:
Jag är verkligen otroligt ledsen för att du och vissa andra inte kan förstå vad det är jag säger.

Och just för att många inte förstår så har 25% av oss svenskar inga pengar kvar på kontot dagen innan nya kommer in. Jag kan inte annat än att beklaga den otroligt dåliga kunskapen om privatekonomi.
Om det hjälper dig att sova på natten med att förneka misären vissa tvingas i, som du dessutom röstar och propagerar för så oärligt så be my guest. Men när det kommer till kritan så vet både du och jag att du är full av skit. Your time will come. En vacker dag kommer rättvisa skipas och falskt skräp som du kommer sättas på plats & jämställdhet kommer råda.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-04-28 kl. 16:52.
Citera
2026-04-28, 16:52
Medlem
Citat:
Om det hjälper dig att sova på natten med att förneka misären vissa tvingas i, som du dessutom röstar och propagerar för så oärligt så be my guest. Men när det kommer till kritan så vet både du och jag att du är full av skit. Your time will come. En vacker dag kommer rättvisa skipas och falskt skräp som du kommer sättas på plats.
Varför kan du inte istället ta till dig helt normala privatekonomiska tips? Liksom, vad är problemet? Tror du det är billigare att leva för att du inte har en buffert, eller hur tänker du?

Är det inte jättekonstigt att din inkomst räcker precis till dagen innan lön, oavsett hur matpriserna går upp eller hur inkomsten påverkas? Är inte det extremt konstigt?

Om matpriserna går upp 5%, kommer då lönen vara slut den 21:e? Hur överlever du då fram tills nästa lön kommer in? Fyra dagar utan mat, eller?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-28 kl. 16:56.
Citera
2026-04-28, 16:59
Medlem
Citat:
Det gäller alla, och har ingenting med bidrag att göra.

Allla? Även bidragsparasiter alltså? Det känns ju knappast intressant med en dyl rapport för den enskilde skattebetalaren vars skatt baseras på inkomst av tjänst. Låter verkligen som en rapport beställd av vänsterblivna och Gretards partier ett valår. "Vi måste höja skatten på inkomst av tjänst och ISK-konto så att röstboskapen skall leva i lyx".
Citera
2026-04-28, 17:00
Medlem
Citat:
Sluta snacka skit. Det beror mycket på ens inkomst och utgifter. Känner folk som inte slösar pengar överhuvudtaget, men eftersom människorna är t.ex. sjuka och har speciell kost p.g.a. sjukdom tvingas leva ytterst knapert. Vissa har stora räkningar och t.ex. tvingas försörja ett helt hushåll då andra vuxna i hushållet inte kan jobba p.g.a. diverse anledningar (t.ex. sjukdom, vilket du inte alls behöver få hjälp med numera med högerns styre, man nekas hjälp som svårt handikappad i Sverige numera, känner folk som sökt hjälp i många år då personerna är både fysiskt och psykiskt sjuka men man får ingen hjälp whatsoever och tvingas leva i misär).
Fortfarande så handlar det om att anpassa utgifterna.
Det är studenter och fattig pensionärer som lever på runt 13 000 i månaden och sparar samtidigt som det är par som kanske får in 50-60 netto varje månad som har noll sparande.

Sen ja absolut har man en påtaglig intellektuell funktionsnedsättning så är det ju svårt att förstå hela konceptet med vad som är billigast, hur man ska bo, löpande kostnader osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in