Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Men själva grejen att ha slut på pengarna precis innan nästa lön kommer.
Jag tycker att det är jättekonstigt, och för mig skulle det skapa panik. Att flytta den där dagen fjorton dagar framåt gör inte att det kostar mer, förutom möjligen initialt när man flyttar dagen. Men de flesta har levt några år och har haft den möjligheten. Flytta dagen en dag i månaden, så efter ett drygt år är man där.
Nu kommer någon säga, jamen om man då får en plötslig utgift, då är man tillbaka.
JAAA, men då slipper man att ta ett svindyrt sms-lån till den utgiften. Sedan får man åter bygga på sin grund.
Det kan inte stämma att 25% av Sveriges vuxna befolkning precis varenda månad får in precis vad just den månaden kostar, det är helt osannolikt.
Jag är fullt medveten om att många har det riktigt illa, men ju sämre man har det, desto viktigare att planera, budgetera och inte ta onödiga lån.
Jag har varit i skiten förr och nej, det är inte så att månadens utgifter är exakt vad lönen är varje månad utan det är mer så att man gått månad ut månad in, år ut och år in och lever på det man har. Köper ingen ny TV, ingen ny säng, inga möbler, knappt några kläder.
Då när det kommer lite mer pengar någon enstaka gång, som skatteåterbäring, övertid på jobbet eller vad det nu kan handla om, då passar man på att köpa de saker man har behövt köpa länge, men inte haft råd med och därför får man plus minus noll den månaden också.
Detta är ju inget problem för den som har betalat alla sina räkningar, köpt den mat man behöver och andra saker som hygien med mera som används under månaden och har pengar över varje månad.
De som har problem är ju de som bara kan betala räkningar och köpa mat och hygienartiklar typ och sen är det slut. Då måste de som sagt ta eventuella extrapengar som kommer in och passa på att köpa kläder, skor och ersätta trasiga saker som en TV eller vad det nu kan vara.