2026-04-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ungefär hälften av alla mellan 18 och döden har under 20 netto per månad, det är ganska låga inkomster (enligt A.I)
Jo, men det där att det ändå alltid räcker precis fram till den 24:e, är inte det jättekonstigt?

Om man flyttar den där dagen framåt, en dag i månaden, då har man efter ett år en liten grund för oförutsedda utgifter. På så sätt kommer man att ha en bättre och tryggare ekonomi.

Inser att många har det risigt, men jag förstår ändå inte hur pengarna varenda månad räcker exakt. Jag tror det handlar om dålig kunskap om ekonomi. Det går liksom inte åt mer pengar om man stuvar om och börjar planera, snarare kanske tvärt om.
Citera
2026-04-28, 15:04
Avstängd
Knivur-273s avatar
Efter att ha betalat mina fakturor just på dagen, så räknar jag ut hur mycket penning jag kan använda före mådnandens slut plus ett litet överskott på kontot.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-04-28 kl. 15:07.
Citera
2026-04-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Efter att ha betalat mina fakturor just på dagen, så räknar jag ut hur mycket penning jag kan använda före mådnandens slut plus ett litet överskott på kontot.
Och precis innan nästa lön kommer så är det tomt på kontot?

Tar du ett lån om du får någon oförutsett utgift?
Citera
2026-04-28, 15:18
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och precis innan nästa lön kommer så är det tomt på kontot?

Tar du ett lån om du får någon oförutsett utgift?
Det finns litet kvar.

Förr när jag var ung och jobbade, så kunde jag ta en dyr räkning för att reparera huset, båten eller bilen, oftast bara reservdelar, eftersom jag är en kunnig man.

Att byta motorn på hustruns Volvo var jobbigt och den kostade mycket pengar, men sedan gick den som en klocka och senare ägare har omvittnat hur bra den var. Svetsad, omlackerad och fin på de flesta sätt, förutom bensinförbrukningen

Växellådan...

Jag fick för fan ta isär växellådan när hon i sitt ursinne bråkat om en parkeringsplats, för det betyder otur att varva upp motorn till 6000 rpm och lägga i driven på en Borg-Warner 35.

Momentomvandlaren totalförstörd och hela kontrollsystemet förgiftat av små metallpartiklar som jag fick tvätta bort absolut rent. Utan renrum. Bara skicklighet. Mjällen från huvudet kanske spärrade funktionen något först, men med tvångsväxling ett antal gånger så var växellådan frisk som en nötkärna. Ny sil i med sin packning i oljepannan gjorde nog sitt till.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-04-28 kl. 15:42.
Citera
2026-04-28, 15:19
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Jo, men det där att det ändå alltid räcker precis fram till den 24:e, är inte det jättekonstigt?

Om man flyttar den där dagen framåt, en dag i månaden, då har man efter ett år en liten grund för oförutsedda utgifter. På så sätt kommer man att ha en bättre och tryggare ekonomi.

Inser att många har det risigt, men jag förstår ändå inte hur pengarna varenda månad räcker exakt. Jag tror det handlar om dålig kunskap om ekonomi. Det går liksom inte åt mer pengar om man stuvar om och börjar planera, snarare kanske tvärt om.
Fast om den där dagen ständigt flyttas bakåt då?
Citera
2026-04-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Fast om den där dagen ständigt flyttas bakåt då?
Då hamnar man de fem procenten som är hos Kronofogden.

Jag tror dock att de flesta av de 25 procenten som det handlar om reder ut varenda månad. Min undring är varför de hela tiden vill leva på gränsen när det egentligen är ganska enkelt att reda ut det hela och inom ett år eller två kunna ha en grund om det behövs.
Citera
2026-04-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det finns litet kvar.

Förr när jag var ung och jobbade, så kunde jag ta en dyr räkning för att reparera huset, båten eller bilen, oftast bara reservdelar, eftersom jag är en kunnig man.

Att byta motorn på hustruns Volvo var jobbigt och den kostade mycket pengar, men sedan gick den som en klocka och senare ägare har omvittnat hur bra den var. Svetsad, omlackerad och fin på de flesta sätt, förutom bensinförbrukningen

Jag fick för fan ta isär växellådan när hon i sitt ursinne bråkat om en parkeringsplats, för det betyder otur att varva upp motorn till 6000 rpm och lägga i driven på en Borg-Warner 35.
Tror du att det går åt mer pengar för dig om du försöker få ihop buffert?
Citera
2026-04-28, 15:41
Medlem
Citat:
Men själva grejen att ha slut på pengarna precis innan nästa lön kommer.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och för mig skulle det skapa panik. Att flytta den där dagen fjorton dagar framåt gör inte att det kostar mer, förutom möjligen initialt när man flyttar dagen. Men de flesta har levt några år och har haft den möjligheten. Flytta dagen en dag i månaden, så efter ett drygt år är man där.

Nu kommer någon säga, jamen om man då får en plötslig utgift, då är man tillbaka.

JAAA, men då slipper man att ta ett svindyrt sms-lån till den utgiften. Sedan får man åter bygga på sin grund.

Det kan inte stämma att 25% av Sveriges vuxna befolkning precis varenda månad får in precis vad just den månaden kostar, det är helt osannolikt.

Jag är fullt medveten om att många har det riktigt illa, men ju sämre man har det, desto viktigare att planera, budgetera och inte ta onödiga lån.

Jag har varit i skiten förr och nej, det är inte så att månadens utgifter är exakt vad lönen är varje månad utan det är mer så att man gått månad ut månad in, år ut och år in och lever på det man har. Köper ingen ny TV, ingen ny säng, inga möbler, knappt några kläder.

Då när det kommer lite mer pengar någon enstaka gång, som skatteåterbäring, övertid på jobbet eller vad det nu kan handla om, då passar man på att köpa de saker man har behövt köpa länge, men inte haft råd med och därför får man plus minus noll den månaden också.

Detta är ju inget problem för den som har betalat alla sina räkningar, köpt den mat man behöver och andra saker som hygien med mera som används under månaden och har pengar över varje månad.

De som har problem är ju de som bara kan betala räkningar och köpa mat och hygienartiklar typ och sen är det slut. Då måste de som sagt ta eventuella extrapengar som kommer in och passa på att köpa kläder, skor och ersätta trasiga saker som en TV eller vad det nu kan vara.
Citera
2026-04-28, 15:41
Medlem
är nog väldigt många som skulle vara glada om de inte hade kvar 500 kr på kontot dagen innan lön många har nog inte kvar 500 kr en vecka efter lön
Citera
2026-04-28, 15:42
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Då hamnar man de fem procenten som är hos Kronofogden.

Jag tror dock att de flesta av de 25 procenten som det handlar om reder ut varenda månad. Min undring är varför de hela tiden vill leva på gränsen när det egentligen är ganska enkelt att reda ut det hela och inom ett år eller två kunna ha en grund om det behövs.
Vissa utnyttjar systemet och har inte en tanke på att betala tillbaka. Andra gör allt för att betala, men hinner aldrig ikapp.

Varför tror du, och de flesta andra som tänker som du, att de arbetslösa och skuldsatta är värdelösa?
Fattar du hur många jobb de skapar?!
Begriper du hur ett välfärdssamhälle (Sverige) är uppbyggt?

Har du funderat på hur banker och låneinstitut fungerar?
Vet du att du kan klicka till dig flera tusen på en kvart utan att ha en inkomst?
Citera
2026-04-28, 15:43
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har varit i skiten förr och nej, det är inte så att månadens utgifter är exakt vad lönen är varje månad utan det är mer så att man gått månad ut månad in, år ut och år in och lever på det man har. Köper ingen ny TV, ingen ny säng, inga möbler, knappt några kläder.

Då när det kommer lite mer pengar någon enstaka gång, som skatteåterbäring, övertid på jobbet eller vad det nu kan handla om, då passar man på att köpa de saker man har behövt köpa länge, men inte haft råd med och därför får man plus minus noll den månaden också.

Detta är ju inget problem för den som har betalat alla sina räkningar, köpt den mat man behöver och andra saker som hygien med mera som används under månaden och har pengar över varje månad.

De som har problem är ju de som bara kan betala räkningar och köpa mat och hygienartiklar typ och sen är det slut. Då måste de som sagt ta eventuella extrapengar som kommer in och passa på att köpa kläder, skor och ersätta trasiga saker som en TV eller vad det nu kan vara.
Det känns mer och mer som att livet är en övervägning mellan "tid" och "pengar".
Citera
2026-04-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Skatteåterbäring brukar man få för att man har lån, och gäller det blancolån så är det slut med det nu. Inga avdrag längre.

Jag förstår att många har det svårt, men varför inte vänta med de där kläderna eller nya teven ett halvår, så att du ligger plus på kontot? Du har ju klarat dig tiden innan pengarna kom in. Eller svider det som fan att det finns pengar på kontot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in