2026-04-28, 13:16
Medlem
Ibn.habibis avatar
Det verkar bli en återkommande tendens för gärningsmän att publicera ett manifest innan personen gör sin aktion. I USA är det mest vanligt. Jag tror det är ett resultat av samhällets cancel kultur och den rådande diskursen. Diskurs betyder i kärnan ett sätt att tala om och förstå ett ämne, ofta styrt av sociala normer, makt och idéer. Det kan vara allt från vardagligt samtal till de stora idépaket som formar hur ett samhälle tänker.

Vad tror ni?

Här en lista över kända manifest:
1978–1995 – Ted Kaczynski (USA)
Publicerade Industrial Society and Its Future 1995.

1999 – Eric Harris & Dylan Klebold (USA)
Lämnade efter sig omfattande texter och videomaterial före Columbine.

2002 – Robert Flores (USA)
Skrev Communication From the Dead.

2002 – Lucas Helder (USA)
Publicerade ett manifest före sina bombdåd.

2007 – Seung‑Hui Cho (USA)
Skickade manifest och videor till NBC News.

2007 – Pekka‑Eric Auvinen (Finland)
Publicerade Natural Selector’s Manifesto.

2008 – Matti Saari (Finland)
Publicerade videor och texter före skolskjutningen.

2009 – James von Brunn (USA)
Publicerade ett ideologiskt manifest före attacken i Washington D.C.

2011 – Anders Behring Breivik (Norge)
Publicerade 2083: A European Declaration of Independence.

2013 – Elliot Rodger (USA)
Publicerade My Twisted World.

2014 – Fraser Anning Bishop (USA)
Publicerade ett manifest före sin attack (mindre känt fall).

2014 – Brice T. (Frankrike)
Publicerade ett manifest före sin attack i Joué‑lès‑Tours.

2015 – Dylann Roof (USA)
Publicerade ett rasistiskt manifest online.

2018 – Scott Beierle (USA)
Publicerade ideologiska texter och videor.

2019 – Brenton Tarrant (Nya Zeeland)
Publicerade ett manifest före Christchurch‑attackerna.

2019 – Patrick Crusius (USA)
Publicerade ett manifest före El Paso‑attacken.

2019 – John Earnest (USA)
Publicerade ett manifest före Poway‑attacken.

2020 – Tobias Rathjen (Tyskland)
Publicerade ett långt dokument före attackerna i Hanau.

2022 – Payton Gendron (USA)
Publicerade ett manifest före Buffalo‑attacken.

2023 – Nashville‑skytten (USA)
Ett dokument som medier kallade “manifesto” hittades efter attacken, men innehållet har inte offentliggjorts.

2025 – Solomon Henderson (Nashville, USA) Publicerade ett långt, ideologiskt manifest med titeln “The West Has Fallen – Billions Must Die – Accelerate” före skolskjutningen i Tennessee.

2025 – Elias Rodriguez (Washington D.C., USA) Ett långt ideologiskt brev (“manifestliknande text”) publicerades efter attacken mot Jewish Museum i Washington.
Citera
2026-04-28, 13:24
Medlem
Teds är ju rentav bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Det verkar bli en återkommande tendens för gärningsmän att publicera ett manifest innan personen gör sin aktion. I USA är det mest vanligt. Jag tror det är ett resultat av samhällets cancel kultur och den rådande diskursen. Diskurs betyder i kärnan ett sätt att tala om och förstå ett ämne, ofta styrt av sociala normer, makt och idéer. Det kan vara allt från vardagligt samtal till de stora idépaket som formar hur ett samhälle tänker.

Vad tror ni?

Här en lista över kända manifest:
1978–1995 – Ted Kaczynski (USA)
Publicerade Industrial Society and Its Future 1995.

1999 – Eric Harris & Dylan Klebold (USA)
Lämnade efter sig omfattande texter och videomaterial före Columbine.

2002 – Robert Flores (USA)
Skrev Communication From the Dead.

2002 – Lucas Helder (USA)
Publicerade ett manifest före sina bombdåd.

2007 – Seung‑Hui Cho (USA)
Skickade manifest och videor till NBC News.

2007 – Pekka‑Eric Auvinen (Finland)
Publicerade Natural Selector’s Manifesto.

2008 – Matti Saari (Finland)
Publicerade videor och texter före skolskjutningen.

2009 – James von Brunn (USA)
Publicerade ett ideologiskt manifest före attacken i Washington D.C.

2011 – Anders Behring Breivik (Norge)
Publicerade 2083: A European Declaration of Independence.

2013 – Elliot Rodger (USA)
Publicerade My Twisted World.

2014 – Fraser Anning Bishop (USA)
Publicerade ett manifest före sin attack (mindre känt fall).

2014 – Brice T. (Frankrike)
Publicerade ett manifest före sin attack i Joué‑lès‑Tours.

2015 – Dylann Roof (USA)
Publicerade ett rasistiskt manifest online.

2018 – Scott Beierle (USA)
Publicerade ideologiska texter och videor.

2019 – Brenton Tarrant (Nya Zeeland)
Publicerade ett manifest före Christchurch‑attackerna.

2019 – Patrick Crusius (USA)
Publicerade ett manifest före El Paso‑attacken.

2019 – John Earnest (USA)
Publicerade ett manifest före Poway‑attacken.

2020 – Tobias Rathjen (Tyskland)
Publicerade ett långt dokument före attackerna i Hanau.

2022 – Payton Gendron (USA)
Publicerade ett manifest före Buffalo‑attacken.

2023 – Nashville‑skytten (USA)
Ett dokument som medier kallade “manifesto” hittades efter attacken, men innehållet har inte offentliggjorts.

2025 – Solomon Henderson (Nashville, USA) Publicerade ett långt, ideologiskt manifest med titeln “The West Has Fallen – Billions Must Die – Accelerate” före skolskjutningen i Tennessee.

2025 – Elias Rodriguez (Washington D.C., USA) Ett långt ideologiskt brev (“manifestliknande text”) publicerades efter attacken mot Jewish Museum i Washington.
Citera
2026-04-28, 13:27
Medlem
Crabbofixs avatar
Jag hade gärna sett manifest från Peter Mangs och Lasermannen.
Citera
2026-04-28, 13:33
Medlem
Kundalinis avatar
Det är väl ett tidens tecken. Det gäller att sälja in sig själv, det gäller att marknadsföra. Narcissismens tidsålder.

Men du tror att det är ett rop på frihet, ett försök att stång sig ut ur åsiktskorridoren? Eller hur skulle cancelkulturen passa in?
Citera
2026-04-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det är väl ett tidens tecken. Det gäller att sälja in sig själv, det gäller att marknadsföra. Narcissismens tidsålder.

Men du tror att det är ett rop på frihet, ett försök att stång sig ut ur åsiktskorridoren? Eller hur skulle cancelkulturen passa in?

Förr några decennier sedan när Kenneth Ahl i sina böcker kunde våldta 12 åringar och folk köpte detta för sitt nöjes skull, och vi alla ansåg detta som rätt gott för både den njutande flickan o gärningsmannen, så var ju samhället rätt mycket ärligare, va? Brutalare men mycket ärligare och dessa individer som TS beskriver har nog en desperation att tvinga på oss andra just denna ärlighet.

Saken är ju bara den att alla vi som varit med ett tag redan känner till hur människan är funtad och att dessa manifest då faller i död jord. Det blir en smörja endast, så dessa excentriker får ens ej något gehör i slutändan heller.

Men det får ju inte dessa moderna politiker som vill sopa sanningar under mattan heller. Ingen bryr sig om vad nån säger nuförtiden, allt är redan sagt men det knepiga är, att de som växer upp nuförtiden är oerhört smarta, men djupt psykologiskt sett så har många av dom varit med om alltför lite, för att kunna ses som hela människor. Och det är just för dessa ytliga nya människor som jag tror att manifestskrivarna skriver för, även fast de själva kanske inte förstår helt heller.
Citera
2026-04-28, 15:10
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Förr några decennier sedan när Kenneth Ahl i sina böcker kunde våldta 12 åringar och folk köpte detta för sitt nöjes skull, och vi alla ansåg detta som rätt gott för både den njutande flickan o gärningsmannen, så var ju samhället rätt mycket ärligare, va? Brutalare men mycket ärligare och dessa individer som TS beskriver har nog en desperation att tvinga på oss andra just denna ärlighet.

Saken är ju bara den att alla vi som varit med ett tag redan känner till hur människan är funtad och att dessa manifest då faller i död jord. Det blir en smörja endast, så dessa excentriker får ens ej något gehör i slutändan heller.

Men det får ju inte dessa moderna politiker som vill sopa sanningar under mattan heller. Ingen bryr sig om vad nån säger nuförtiden, allt är redan sagt men det knepiga är, att de som växer upp nuförtiden är oerhört smarta, men djupt psykologiskt sett så har många av dom varit med om alltför lite, för att kunna ses som hela människor. Och det är just för dessa ytliga nya människor som jag tror att manifestskrivarna skriver för, även fast de själva kanske inte förstår helt heller.

Var väl inte så ärligt att skriva under pseudonym? Nej, jag tror inte att samhället var ärligare förr.

Däremot var det väl svårare att som störd knäppgök träffa likasinnade, och få de personliga egenheterna bekräftade av likasinnade. Idag lever många i världar som är ekokammare kombinerade med oerhört aggressiva och polariserade världsbilder.

Av en slump kikade jag lite på Ted Ka....s manifest igår, efter att diskuterat honom med dottern, men jag studsade redan vid första meningen. "The Industrial Revolution and its consequences have been a disaster for the human race." Storvulet, svulstigt och lidande. Och autistiskt. Teds lidande var ju enkelt att med hans höga IQ och formuleringskonst enkelt att systematisera och projicera utåt i form av grandiosa teoretiska förklaringar.

Det är fascinerande att se hur vältaligt han beskriver samhällsproblem, men att han inte alls verkar tänkt tanken att hans uppfattning om världen fundamentalt grundar sig i hans eget sinnestillstånd. Och inte många kritiska tankar kring hur miserabelt våldsamt och fattig världen brukade vara. En otroligt naiv och romantisk cyniker.

Alla de här mördande manifesttillverkarna vill bara lämna nåt efter sig. Att det bara är manifest i död jord, som du skriver, är väl bara tecken på hur spirituellt fattiga och omänskliga människor det rör sig om.
Citera
2026-04-28, 15:17
Medlem
Jag skulle gissa att NPF-diagnoser är vanliga bland terrorister och kan inte låta bli att undra hur många som inte kommit till skott med sin terrorism för att de har ADHD och skjuter upp sin terrorgärning för att det känns för krävande att renskriva manifestet...
Citera
2026-04-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag skulle gissa att NPF-diagnoser är vanliga bland terrorister och kan inte låta bli att undra hur många som inte kommit till skott med sin terrorism för att de har ADHD och skjuter upp sin terrorgärning för att det känns för krävande att renskriva manifestet...

Ja, detta är en annan sak som bidrar till terrordåd, d.v.s. att en stat förminskar en individ till att bli till en metafor. Dessa skjutare blir ju då att slåss mot väderkvarnar, eftersom de förödmjukas nåt så fruktansvärt av samhället, och om de då får tillgång till krut o tändhatt så smäller det förr eller senare.
Citera
2026-04-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Ja, detta är en annan sak som bidrar till terrordåd, d.v.s. att en stat förminskar en individ till att bli till en metafor. Dessa skjutare blir ju då att slåss mot väderkvarnar, eftersom de förödmjukas nåt så fruktansvärt av samhället, och om de då får tillgång till krut o tändhatt så smäller det förr eller senare.
Jo, jag förstår vad du menar. Jag tycker kanske inte att dessa individer helt kan rentvå sig genom att klaga på ''samhället''. Men att utreda vem som bär den tyngsta skuldbördan är heller inte så hjälpsamt alltid.
Citera
2026-04-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
men jag studsade redan vid första meningen. "The Industrial Revolution and its consequences have been a disaster for the human race." ...grundar sig i hans eget sinnestillstånd. Och inte många kritiska tankar kring hur miserabelt våldsamt och fattig världen brukade vara. En otroligt naiv och romantisk cyniker.

+1
Citera
2026-04-28, 18:39
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Brenton Tarrant och Anders Breivik är ju två män som jag har djup respekt för. Att bli hatade av världen och sitta instängda resten av sina liv för ett högre syfte är inte alla som skulle orka psykiskt.

Jag ser dem som hjältar för att de gick ut med en stor smäll och med ett högre syfte i livet än resten av er patetiska män som säljer ut era kvinnor till muslimska våldtäktsmän och som jobbar för att utrota den svenska befolkningen genom att försörja invaderade horder av hela världens kriminella avskum.
Den arabafrikanska disporan fortsätter att våldta och förnedra svenska pojkar, kvinnor och gamlingar för de vet att risken för konsekvenser är lika med noll.
Istället låter den västerländske mannen sina feta sossekärringar fördärva landet när till och med subsahariska negrer med IQ > 60 fattar att kvinnor inte ska ha någon makt.

Har enorm respelt för riktiga män som försvarar sitt land och inte är rädd för lite blod till skillnad från majoriteten som finner sig i att förudmjukas dag till dag utan att reagera.
Som kvinna gör det mig rasande, för det är just kvinnorna, barnen och de äldre som får agera krockkuddar åt er för dessa perversa psykopater från jordens värsta skithål.

Svensken fattar inte vad som krävs för att tillintetgöra hundratusentals terrorister och mördare som strömmar in på kontinenten varje månad.

Det fattade dock Breivik och Brenton.
Ingen kvinna älskar en svag man.
Det jag älskar är män som försvarar sitt land och sin nation mot feminism och islamism. Det är två typer av cancer som har förstört våran vackra nation.
Citera
2026-04-28, 20:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Brenton Tarrant och Anders Breivik är ju två män som jag har djup respekt för. Att bli hatade av världen och sitta instängda resten av sina liv för ett högre syfte är inte alla som skulle orka psykiskt.

Jag ser dem som hjältar för att de gick ut med en stor smäll och med ett högre syfte i livet än resten av er patetiska män som säljer ut era kvinnor till muslimska våldtäktsmän och som jobbar för att utrota den svenska befolkningen genom att försörja invaderade horder av hela världens kriminella avskum.
Den arabafrikanska disporan fortsätter att våldta och förnedra svenska pojkar, kvinnor och gamlingar för de vet att risken för konsekvenser är lika med noll.
Istället låter den västerländske mannen sina feta sossekärringar fördärva landet när till och med subsahariska negrer med IQ > 60 fattar att kvinnor inte ska ha någon makt.

Har enorm respelt för riktiga män som försvarar sitt land och inte är rädd för lite blod till skillnad från majoriteten som finner sig i att förudmjukas dag till dag utan att reagera.
Som kvinna gör det mig rasande, för det är just kvinnorna, barnen och de äldre som får agera krockkuddar åt er för dessa perversa psykopater från jordens värsta skithål.

Svensken fattar inte vad som krävs för att tillintetgöra hundratusentals terrorister och mördare som strömmar in på kontinenten varje månad.

Det fattade dock Breivik och Brenton.
Ingen kvinna älskar en svag man.
Det jag älskar är män som försvarar sitt land och sin nation mot feminism och islamism. Det är två typer av cancer som har förstört våran vackra nation.

Du låter som en riktig hjälte. Breivik gjorde sitt för de svaga kvinnorna när han stålsatte sig och gick omkring och avrättade småtjejer.

Jag tycker det finns en del intressanta argument mot kvinnlig rösträtt utifrån evolutionära perspektiv. När jag läser ditt inlägg tänker jag att det kanske inte alltid är så bra att tillåta autister att springa omkring hur som helst i samhället heller.

Men alternativen är sannolikt ännu sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in