2026-04-28, 13:42
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är nog undantag
Men modigt gjort

Modigt vet jag inte. Men, jag mins min ex flickvän som sa:
Nu har du ju mer på ditt konto än lånet, är det inte dax att bli skuldfri då?

Never ! Avkastningen på dom 2.5 MSEK ligger till grund för dom tillgångar jag har idag.
Citera
2026-04-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Modigt vet jag inte. Men, jag mins min ex flickvän som sa:
Nu har du ju mer på ditt konto än lånet, är det inte dax att bli skuldfri då?

Never ! Avkastningen på dom 2.5 MSEK ligger till grund för dom tillgångar jag har idag.
Haha
Omvänt tänkande
Citera
2026-04-28, 13:48
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De med låg lön och ensamförsörjare och hög boendekostnad

Lägg till ensamstående föräldrar, krävs en rätt fet lön för att kunna leva drägligt då. Barn kostar, inte bara mat, kläder och förbrukningsvaror. Barnomsorg, tappad inkomst pga VAB m.m.
Citera
2026-04-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Lägg till ensamstående föräldrar, krävs en rätt fet lön för att kunna leva drägligt då. Barn kostar, inte bara mat, kläder och förbrukningsvaror. Barnomsorg, tappad inkomst pga VAB m.m.
Ja prata inte om det! Puh
Citera
2026-04-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Men själva grejen att ha slut på pengarna precis innan nästa lön kommer.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och för mig skulle det skapa panik. Att flytta den där dagen fjorton dagar framåt gör inte att det kostar mer, förutom möjligen initialt när man flyttar dagen. Men de flesta har levt några år och har haft den möjligheten. Flytta dagen en dag i månaden, så efter ett drygt år är man där.

Nu kommer någon säga, jamen om man då får en plötslig utgift, då är man tillbaka.

JAAA, men då slipper man att ta ett svindyrt sms-lån till den utgiften. Sedan får man åter bygga på sin grund.

Det kan inte stämma att 25% av Sveriges vuxna befolkning precis varenda månad får in precis vad just den månaden kostar, det är helt osannolikt.

Jag är fullt medveten om att många har det riktigt illa, men ju sämre man har det, desto viktigare att planera, budgetera och inte ta onödiga lån.
Citera
2026-04-28, 14:06
Medlem
I vissa fall kan det vara så att folk "översparar" när de får lön.. det dras x kronor direkt in i fonder vilket resulterar att de är typ panka den 24e påföljande månad..och sen får köra på kreditkort.. men majoriteten är nog blanco och låga inkomster..sen är det nog många av de här 25% som är studenter/fattigpensionärer också.
Citera
2026-04-28, 14:12
Medlem
Miffeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Apropå detta. Jag handlar på Lidl ett par gånger i veckan och igår var det knökfullt. Veckan innan löning desto mer öde.

Nån annan som märkt?

Nån som brukar vara "kung på Ica" när ni fått lön som känner igen sig?

Men jag tänker att folk behöver väl mat även i slutet av månaden? Kan man verkligen inte hushålla bättre med sina pengar än att ha en matbudget för varje vecka?

Alltså, ni som spenderar hela eller nästan hela lönen innan månaden är slut, kan ni inte beskriva vad ni lägger pengarna på?

Jag är genuint intresserad. Snälla gör en sammanställning där ni beskriver för varje vecka vart era pengar går (typ: kläder Xxx kr, nöjen Xxx kr, osv) Jag skulle bli tacksam.

Jag tänkte göra dig till viljes, men sedan insåg jag att jag kanske inte kvalar in i den kategorin. Visst, det är ont om pengar på spenderarkontot i slutet av månaden, men det är för att jag sparar 9000 varje månad, och de pengarna vägrar jag röra.
Så, ja, (spenderar)pengarna är slut i slutet av månaden, men det är samtidigt en sanning med modifikation.
Citera
2026-04-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
I vissa fall kan det vara så att folk "översparar" när de får lön.. det dras x kronor direkt in i fonder vilket resulterar att de är typ panka den 24e påföljande månad..och sen får köra på kreditkort.. men majoriteten är nog blanco och låga inkomster..sen är det nog många av de här 25% som är studenter/fattigpensionärer också.
Det handlar om de 25% som har under femhundra kvar precis innan nästa lön kommer. Inte om de som har ett fondsparande eller ett sparande på något annat sätt.

Utan helt enkelt om de som knappt kan köpa en pizza den 24:e. Typ "Kung för en dag", https://www.youtube.com/watch?v=7aOc2fL2pRM
Fast man saknar allt av värde
Varje månad den 24:e
Men i samma stund som lönen går att nå
Skall det genast ut och handlas
Hela klädskåpet förvandlas
Och sen man svurit aldrig mera äta nudlar ifrån Tokyo
Ska hela ens gäng ut på en sväng
Och sätta sprätt på varje peng
Citera
2026-04-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det handlar om de 25% som har under femhundra kvar precis innan nästa lön kommer. Inte om de som har ett fondsparande eller ett sparande på något annat sätt.

Utan helt enkelt om de som knappt kan köpa en pizza den 24:e. Typ "Kung för en dag", https://www.youtube.com/watch?v=7aOc2fL2pRM
Fast man saknar allt av värde
Varje månad den 24:e
Men i samma stund som lönen går att nå
Skall det genast ut och handlas
Hela klädskåpet förvandlas
Och sen man svurit aldrig mera äta nudlar ifrån Tokyo
Ska hela ens gäng ut på en sväng
Och sätta sprätt på varje peng

OK, då går de på max utnyttjad kredit på kreditkort också(trots att man nollar krediten varje månad) vilket gör att man inte kan köpa en pizza heller.

Men det låter rimligt ändå finns ju en hög procentandel studenter och fattigpensionärer.
Citera
2026-04-28, 14:40
Medlem
Citat:
OK, då går de på max utnyttjad kredit på kreditkort också(trots att man nollar krediten varje månad) vilket gör att man inte kan köpa en pizza heller.

Men det låter rimligt ändå finns ju en hög procentandel studenter och fattigpensionärer.
Jag tror dåliga inkomster inte är det stora problemet.
Citera
2026-04-28, 14:46
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

Det där med att överspara är lätt att lösa. Man kan ha en "nödkassa" på kontot, och sedan betala allt med kredit. När lönen kommer betalar man sin faktura för kreditkortet ( kostar inget om man betalar i tid) och resterande pengar går till spar.
Citera
2026-04-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag tror dåliga inkomster inte är det stora problemet.

Ungefär hälften av alla mellan 18 och döden har under 20 netto per månad, det är ganska låga inkomster (enligt A.I)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in