2026-04-28, 03:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jo, det innehåller aspartam. Läs på innan du svarar nästa gång din spamhora.

Jag läste på och det verkar som att den smakfria inte har det. Var får du det ifrån att den innehåller det?
Citera
2026-04-28, 03:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det finns inget som heter smakfri Ramlösa. Men Spambögen försöker som vanligt vinkla till det i sina svar. Tråden handlar om Ramlösa MER smak, som innehåller Aspartam. Så inlägget är som i de flesta fall helt ointressant, och endast skrivet för att få skriva något. Tack och hej.

Fast den smakfria Ramlösan kan man väl kalla för just smakfri eftersom den är just smakfri i jämförelse med de andra. Kan vara svårt för dig att begripa kanske. Fråga din handledare.

Nu var ju dock mitt inlägg i form av att informera om att sötningsmedlet inte är farligt eftersom det just inte är det. Med den fakta så är det trådens mest intressanta och viktigaste inlägg. Jävla mupp!
Citera
2026-04-28, 05:30
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Vem köper ens Ramlösa? Ramlösa är otjänligt vatten.

Ramlösa innehåller för höga halter av fluorid, över 1,5 mg/liter, vilket är gränsen för vanligt dricksvatten. På grund av detta bör barn under sju år inte dricka Ramlösa regelbundet. Det står till och med på etiketten.
Ramlösa; 2,3 mg/L

Köp Loka eller kedjornas egna märken.
Jag köper Ramlösa. Smakar bättre än Loka. Bubblorna är mer perfekta också.

Citat:
Det finns inget som heter smakfri Ramlösa. Men Spambögen försöker som vanligt vinkla till det i sina svar. Tråden handlar om Ramlösa MER smak, som innehåller Aspartam. Så inlägget är som i de flesta fall helt ointressant, och endast skrivet för att få skriva något. Tack och hej.
Sluta vara en hjärndöd trilobit nu. Han menar förstås Ramlösa Original. Den går alldeles utmärkt att kalla för smakfri och samtidigt göra sig förstådd. Det fattar du också. Den innehåller enbart mineralvatten och kolsyra.

Ramlösas vanliga smaksatta vatten innehåller inte heller sötningsmedel utan bara naturliga aromer. Det är enbart den nya produktserien Mer Smak som innehåller aspartam och acesulfam K. Denna nya serie kan man därför betrakta som vanlig lightläsk.
Citera
2026-04-28, 09:21
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Aspartame is classified by the WHO's International Agency for Research on Cancer (IARC) as "possibly carcinogenic to humans". Kör på!!!
Aspartam skulle klassats som gift av Amerikanska FDA om det inte vore för att man genom lobbying, mutor och politiska påtryckningar lyckades få igenom ett godkännande.
Den som pressade igenom Aspartam var ingen annan än skurken Donald Rumsfeld, mera känd för andra fula affärer inom Amerikansk politik.
Så fungerar USA, och Europa följer villigt efter även fast denna substans är hälsofarlig.

Aldrig mera Ramlösa!

De som verkligen är intresserade av sin hälsa bör läsa hela denna artikel:
Citat:
Aspartame: When Lobbying Dictates Science
Well-documented risks
Cancer: an increased risk from half a can per day
In 2023, the International Agency for Research on Cancer (IARC) classified aspartame as “possibly carcinogenic” (Group 2B)69. This decision was based on a comprehensive synthesis by IARC, which reviewed all studies published since 1974 on the carcinogenic potential of this sweetener. In a 471-page report70, IARC concluded that aspartame is possibly carcinogenic to humans.

In addition to animal studies, this classification also relies on human data — notably from the prestigious French cohort NutriNet-Santé, led by the French National Institute of Health and Medical Research (INSERM) in 202271. This large-scale study has been tracking the dietary habits of over 100,000 French adults for 13 years. It showed that regular consumption of aspartame was associated with a 15% increase in overall cancer risk, with an even higher risk for breast cancer, where the increase reached up to 22%. People who consumed aspartame regularly, equivalent to half a can of soda per day, were more likely to develop these cancers.
https://yuka.io/en/aspartame-investigation/
Senast redigerad av RobbanUC 2026-04-28 kl. 09:25.
Citera
2026-04-28, 10:03
Avstängd
Connykrims avatar
Gör eget bubbelvatten nästa gång. Du kan hälla i vad fan som helst som smaksättare. Då slipper du aspartamen eller vad du oroar dig för
Citera
2026-04-28, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Drick Ramlösa Original så råkar du inte illa ut. Har du allergi mot födoämne bör du läsa på innehållet innan du förtär det.

Känner mig lurad ändå att de satt in aspartam vet att alla zero drycker har men kunde inte min vildaste fantasi tro att de satt i vatten nu också
Citera
2026-04-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Fick migrän efter att ha druckit ramlösa mer smak deras nya flaska och undra vad fan som hände får migrän av aspartam läste innehållet aspartam! Hur fan lyckas de förgifta mineralvatten med detta gift banditer vill stämma dom. Börjar undra om aspartam nu finns i all ramlösa?
Drick kranvatten. Du kan smaksätta det själv om du vill. Skaffa ett bra filter för bättre kvalitet.
Citera
2026-04-28, 12:42
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Känner mig lurad ändå att de satt in aspartam vet att alla zero drycker har men kunde inte min vildaste fantasi tro att de satt i vatten nu också
Jag instämmer och tänker därmed inte köpa Ramlösa Mer Smak heller och hoppas att den försvinner lika snabbt som den kom.
Citera
2026-04-28, 13:08
Medlem
Tänkte besserwissra och berätta att det inte innehåller smak utan arom, men tydligen inte. Vet inte hur det är med övriga "smaksatta" mineralvatten i dag, men från början var det alltså bara arom. Inte smak.

Kanske ganska tydligt att Ramösa fokuserar på smak, då de sötar drycken.

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
De som verkligen är intresserade av sin hälsa bör läsa hela denna artikel:
Och om du är rädd om din hjärna, så lär dig lite mer om källkritik.
Citera
2026-04-28, 14:03
Medlem
Det är många drickor som har börjat med aspartam, eller att dom innehåller socker OCH aspartam...

Pepsi, Fanta, Coca-Cola original är några exempel.
Och på Coca-Colan skriver dom inte i innehållsförteckning att det innehåll sötningsmedel, det borde ju vara olagligt!
Jag tror att på Pepsin och Fantan har dom skrivit i alla fall, även om det tog över 1 år på Fantan.
Så jag har börjat att dricka Trocadero istället.
Citera
2026-04-28, 14:30
Medlem
BestCoast.s avatar
Ramlösa mer smak är väl läsk, så inget konstigt kanske.
Citera
2026-04-28, 14:34
Medlem
Åhh nej jag är en idiot som inte kan läsa vad livsmedel innehåller trots att det står på alla förpackningar och nu är jag ARG för att jag får placebo-symptom av ett helt vanligt ämne som man forskat på och kommit fram till är riskfritt men det STÄMMER INTE. Allt är staten och bögarna på ramlösas fel!!!!!!!!

Skärp dig och väx upp. Vill du undvika aspartam, läs innehållsförteckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in