2026-04-28, 07:24
Moderator
rancors avatar
Detta du beskriver är en del, för att patenten skall må bättre men det man ofta inte pratar om är den allt vanliga passiva dödshjälpen som utan denna medicin är mycket plågsamt. Utan vätska så dör man efter ett par dagar, Man ger inte heller näringsdropp i livets slutskede, inte för att svälta utan för det kan innebära andra problem men framförallt ger man inte vatten vilket resulterar i att patenten törstar ihjäl. Detta är lagligt och anses etiskt och då behövs denna cocktail av droger för att det skall minska lidandet.

Vissa läkare, inofficiellt, även på våra stora sjukhus ger även patienten en överdos av andra läkemedel vilket för att patenten somnar in snabbare, utan att lida (aktiv dödshjälp).

Själv tror jag att jag hade valt det sistnämnda, vill inte ha smärtlindring och förlänga lidandet med massa droger, det räcker gott att få somna en sista gång när det väl är så nära.
Citera
2026-04-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Som sjukvårdspersonal kan jag berätta att det finns en anledning till haldol vilket är ett läkarbeslut, men du sitter hemma i soffan och har en massa åsikter. Vad tyckte du vi skulle göra?

Ja, än så länge sitter jag hemma i soffan och lever ett vardagligt och lugnt liv. Jag förstår att det irriterar dig, din beskäftiga jävel! Det gjorde den här personen i fråga också, men ens liv förändras snabbt när man hamnar i sjukhusmiljö, får sjukhuskläder och blir nedbäddad samt blir betraktad som ett paket bland andra.

Ang. Haldol, några psykotiska tendenser fanns ej tidigare här, och kunde heller inte observeras under besöken, varför det förmodligen rörde sig om biverkningar från de andra preparaten. En av personalen sade också till mig att det nog fanns anledning att återkomma om detta ärende, en sorglig historia som drog ut i två månaders tid.

Nu för tiden verkar det skötas kvickare, en annan släkting blev omhändertagen och fick en diagnos varpå dödsfallet kom inom bara ett par dagar efter behandling med morfin o dyl. Känns det bra att mörda våra äldre?
Citera
2026-04-28, 08:13
Medlem
Taufatts avatar
Har man sett folk de sista timmarna i livet när kroppen börjar dö så är man tacksam för ångestdämpande insatser. Jag tycker det är riktigt obehagligt att närvara den sista tiden och den äldre, döende vill nog bara försvinna. Om medicinen påskyndar döden med någon dag eller timme är det inget problem.
Citera
2026-04-28, 08:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Morfin/Oxycontin ger svår förstoppning som vanlig biverkning. Då kanske man vill att det hela går ganska snabbt eftersom man inte vill att tarmarna skall explodera.

Tar några dagar till att börja med innan det är nåt problem och jag tror inte man goffar i sig jättemycket mat i det läget. Inget som inte lite lavemang löser oavsett.
Citera
2026-04-28, 10:04
Avslutad
Om loppet är kört och jag får välja på 2-3 veckor i smärta och jävelskap eller 2 dygn och glida fram på morfin är valet väldigt lätt.
Citera
2026-04-28, 11:23
Medlem
I UK körde man stenhårt med Liverpool Care Pathway (LCP) i många år. Det var väl typ den brittiska motsvarigheten till det här "palliativa kittet"... Det slutade i en nationell skandal 2013 efter att det uppdagats att LCP användes som en effektiviseringsmaskin för att sängliggande patienter skulle dö snabbare och frigöra resurser. Man "pallierade" patienter som inte var i livets slutskede och anhöriga stod maktlösa vid sidan av och såg sina närstående som kanske inte ännu var i livets slutskede bli offer för den här "vården".

UK övergav LCP helt när det blev tydligt att det inte handlade om värdighet utan om att systemet hade skapat en ättestupa där personalen, medvetet eller inte, blev bödlar för att få avdelningen att gå ihop.

Lite som kommunismen... det ser så fint och vackert ut på papper men i verkligheten så blir det inte så himla bra.
Citera
2026-04-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Man vet ju inte om de skjuter i oss detta för spara pengar. Det är dyrt med att ha folk i sängar inom vården. Sossarna vill säkert lägga skattepengar på andra saker. Och så blir det fler bostäder lediga snabbare…

Under Covid så avlivade de ju gamlingar för att proaktivt minska eventuell smittspridning av viruset som sedan inte visade sig vara så farligt alls. Blev en sjuk så fick hela avdelningen sprutan. Utan att fråga patienterna.

Man avlivade alltså folk helt i onödan till följderna av den masshysteri som rådde. Men det var dementa pensionärer som inte ens kunde ha kontakt med sina släktingar, så det var väl mest sjuksköterskor, alltså personerna som gav de dödande sprutorna, som slog larm och klagade kring detta och tyckte att det var fel att läkare som inte ens träffat patienten, över telefon, kunde ordinera dessa sprutor helt godtyckligt.

Just detta gör mig väldigt skeptisk till att dessa palliativa kit verkligen enbart används när de ska, dvs för döende patienter.

Hela den historien har gjort mig väldigt skeptisk till vården i Sverige överlag. Vi har slutat tvångssterilisera och tvångslobotomera, men vi tvångsavlivar fortfarande. Känns som att det finns utrymme för utveckling här.
Senast redigerad av Benasque 2026-04-28 kl. 12:07.
Citera
2026-04-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Errr vad är felet att man sätter in medicin för att minska ångest, smärta och obehag? Om dom ersätter det med malda tänder och morfin är ok för mig så länge deras målsättning är att man inte ska ha ångest, smärta och obehag i det slutgiltiga skedet. Och att folk som faktiskt är kunniga i ämnet är dom som väger av vilka ämnen det är så man inte sitter med hela röven full av helande kristaller där på dödsbädden.

Personligen tycker jag det är betryggande att nån ser till det - att livet inte går att rädda i nån reell mening, så dags att göra en bekväm i alla fall. Att inte vården bara rycker på axlarna och tänker att "ja vi kan ju inte göra dom friskare" high-fivar patienten och drar.
För att det getts till gamlingar som INTE varit obotligt sjuka eller påväg mot döden. Ditt ondsinta kommunistdrägg, klart du är fine med det, som du är med behandlingen av gamlingar under pandemin eller våldtäkter i äldrevården. Hoppas du får en plågsam död!
Citera
2026-04-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Majoriteten vill nog ha den där cocktailen på dödsbädden. Om någon får den av misstag som istället velat lida är det väl lite sorgligt men... Bättre att färre får lida.
"Lite sorgligt", ja vi säger väl det när du eller dina drabbas. Drägg.
Citera
2026-04-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Tycker du att det vore bättre om patienten fick mindre morfin så att den levde några timmar längre med mycket mer smärta, eller vad är egentligen problemet här? Vad hade du själv valt?
Klart regimlakejen tycker det är skitsamma några "timmar" hit eller dit, varför inte göra det till något år hit eller dit också. Svin
Senast redigerad av Villekulla90 2026-04-28 kl. 12:45.
Citera
2026-04-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
I UK körde man stenhårt med Liverpool Care Pathway (LCP) i många år. Det var väl typ den brittiska motsvarigheten till det här "palliativa kittet"... Det slutade i en nationell skandal 2013 efter att det uppdagats att LCP användes som en effektiviseringsmaskin för att sängliggande patienter skulle dö snabbare och frigöra resurser. Man "pallierade" patienter som inte var i livets slutskede och anhöriga stod maktlösa vid sidan av och såg sina närstående som kanske inte ännu var i livets slutskede bli offer för den här "vården".

UK övergav LCP helt när det blev tydligt att det inte handlade om värdighet utan om att systemet hade skapat en ättestupa där personalen, medvetet eller inte, blev bödlar för att få avdelningen att gå ihop.

Lite som kommunismen... det ser så fint och vackert ut på papper men i verkligheten så blir det inte så himla bra.
UK är på väg mot nytt sovjet, föregångsland till EU och sverige. Du är bara en kugge i maskineriet, skit samma i värdighet.. Och glöm allt vad kultur, historia, lander är och var, en arab kan ersätta dig imorgon!
Citera
2026-04-28, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
"Frivilligt". Vi kör ättestupa på dig då nszidrägg.
Hoppsan vad du är hatisk . Vill du diskutera eller bara kasta ordbajs omkring dig🤔
Din dödsångest inför att dina anhöriga ska dö är osund. Det finaste man kan göra för en döende människa är en lugn fridfull smärtfri och värdig död.
Efter att ha vakat vid tresiffriga dödsbäddar lär man vad som kan göra för en värdig övergång Eller en plågsam sådan med smärtor andningsbesvär och panik . När ångestfyllda anhöriga kämpar för att ingen lindring ska ges för att krama ur några sista timmar. Sådana som du. Det finns tyvärr alldeles för många av den sortens anhöriga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in