2026-04-27, 23:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har aldrig varit intresserad av kemi så substansernas sammansättning i sig är inte intressant. Min avsikt var att belysa den breda cocktail som serveras, särskilt som vissa av oss aldrig haft så mycket kemikalier i oss tidigare under livet. Men man skall dö fullt laddad? Bättre sent än aldrig?

Det palliativa kitet ges på olika sätt men dödar inte någon drognaiv. Det kan förstås påskynda men det värderas alltid och min erfarenhet är att för få får palliativ vård. Kitet är ett uttryck för separata mediciner som samtliga sätts in i ett terminalt skede att ges vid olika symtom och behov, men kan också ges efter klockan och även pumpas in kontinuerligt.
Citera
2026-04-27, 23:57
Medlem
Gott o blandat. Morfin hade räckt för min del. Haldol är mest för att personalen ska slippa jobbiga känslomässiga utbrott. Men dö ska vi alla, inte nåt att gör'åt det.
Citera
2026-04-28, 00:11
Medlem
Man får en blandning som lingrar ångest och även smärta, det är väl bra eller ska läkaren höra med andra först?
Citera
2026-04-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Kittet var tydligen mindre förr, en av mina föräldrar erhöll enbart morfin, haldol och stesolid tills hen slutade andas. Hen hann dock meddela mig att "de dödar mig", vilket ju låter som en ganska ångestskapande insikt.

Fanns ett inlägg på FB 2020 (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) som förklarade hur den moderna ättestupan fungerar:

Krematoriesjukvård. -a, -en
Ge intryck av patientskötsel, följt av dödlig injektion och kremering.

a, Att medels krematoriesjukvård justera befolkningssammansättningen.
b, Krematoriesjukvårda. Att ge intryck av sjukvård, medels dödshjälp.
c, Krematoriesjukvården användes frammgångsrikt för att minska antalet pensionärer.

(Koncept utvecklat och genomfört av FHM, samt sveriges regering 2019-20)

Som sjukvårdspersonal kan jag berätta att det finns en anledning till haldol vilket är ett läkarbeslut, men du sitter hemma i soffan och har en massa åsikter. Vad tyckte du vi skulle göra?
Senast redigerad av Bib-bo 2026-04-28 kl. 00:51.
Citera
2026-04-28, 00:57
Medlem
FedupFlorences avatar
Kitet ges bara till folk som dör på ungefär samma sätt och i samma takt. Där man förväntar sig att organen kommer svikta under överskådlig tid. Organ som sviktar ger liknande symtom hos alla men alla får förstås inte alla besvär men kitet finns för att lindra de symtom som ofta kommer när man dör över lite tid.
Citera
2026-04-28, 01:19
Medlem
Alla tål inte morfin - det kan ge rena skräckupplevelser, även om det inte är så vanligt.
Ketogan gav ett behagligare rus, och lika god smärtlindring. Men hade kortare verkningstid.
Slutade tillverkas 2024 då det ansågs för dyrt. Tyvärr.
Citera
2026-04-28, 01:27
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Man vet ju inte om de skjuter i oss detta för spara pengar. Det är dyrt med att ha folk i sängar inom vården. Sossarna vill säkert lägga skattepengar på andra saker. Och så blir det fler bostäder lediga snabbare…

Jag tänker att du får snacka med några läkare som jobbar inom dom här områdena. Det känns mer som nojjor än annat detta.

Bostäder brukar inte vara så viktiga eftersom dom flesta som trillar av pinn under en längre tid ofta är gamla. Deras lägenheter fanns på ålderdomshem. Man ger heller inte palliativ vård om det finns nåt hopp om bättring och ofta i en sjukdoms absoluta slutskede.

Sossarna, oberoende vad du tycker om dom, har inte heller nån kontroll över läkarvården på det sättet. Dom beslutar inte om behandlingar. Och dom är inte i regering just nu ändå.
Citera
2026-04-28, 03:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet inte, men det värsta är ändå när det ordineras UTAN att patienten är i livets slutskede egentligen. Efter den där sprutan lär de ju vara det...

Såg någon dokumentär för en tid sedan (svensk, ny) om en gammal tant som hade varit inne på sjukhus, och fått bedömningen att hon INTE var i livets slutskede. När hon kom tillbaka till boendet skrev ssk där av detta men missade ett "inte", så att det kom att stå att hon VAR i livets slutskede. Och då satte de henne på den där blandningen, och hon blev såklart snabbt väldigt dålig. Hennes dotterdotter var dock vaken och räddade henne därifrån.

Man undrar ju hur ofta boendena - med flit eller bara av dumhet eller missförstånd - förkortar livet på de boende på det sättet?
Äldrevården kostar mycket, min mor tog de livet av på liknande sätt. Hon kostade för mycket i vård.

Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Varje medicin är frivillig, tror inte folk förstår va pallitaiva coktailen är och varför den finns. Du är frivillig och dö i total ångest och smärta om du vill. Demente John som faktiskt ska dö håller nog inte med dig. Det sväljs ofta och du är nästan alltid hemma i din egen säng. Få dör på sjukhuset.
Tanten Merwinna refererar till var varken dement eller i livets slutskede. Är man inte dement skall man få utförligt förklarat vad det är de ger en.

Skulle jag vara i livets slutskede skulle jag endast vilja få högoktanigt morfin, inget annat.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-28 kl. 03:34.
Citera
2026-04-28, 03:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vissa muppar har ett sjukligt fokus på exakt antal dagar och timmar man överlever.

Ja dessa mediciner kan förkorta livet en del på slutet men tror alla föredrar det när man ligger där med cancer i hela kroppen...
Om man inte har cancer i hela kroppen då? Om vården bara kostar för mycket så det är den nya Ättestupan?
Citera
2026-04-28, 03:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vissa muppar har ett sjukligt fokus på exakt antal dagar och timmar man överlever.

Ja dessa mediciner kan förkorta livet en del på slutet men tror alla föredrar det när man ligger där med cancer i hela kroppen...
Tänker inte outa mig för mycket men mor hade hemsjukvård och kostade garanterat 25k dygnet eller mer. Inte ett dugg dement. Efter ett fall hemma (utan brutit något) Bestämde de på sjukhuset att alla medicier skulle tas bort och det palliativa skulle sättas in. Hon tvärvägrade, levde i sex dagar. Femte dagen kunde hon inte prata, låg bara och tittade.

Hade jag lyft henne själv till sängen hade hon inte åkt in på sjukhus och överlevt. Palliativa teamet hade varit på hembesök redan ett halvår innan och velat ta över från hemsjukvården men mor tvärvägrade, som gammal sjuksköterska visste hon vad de ville. Så jävla knivskarp in i det sista var hon., 90 år. Hon köpte sig ett halvår genom att vägra. När hon åkte in på sjukhuset tog de livet av henne direkt.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-28 kl. 03:56.
Citera
2026-04-28, 06:21
Medlem
Citat:
Det där med att vissa ”blir palliativa” och ligger och väntar. Jag har noterat så verkar det finnas en brytpunkt just där patienten helt slutar att äta. Som anhörig vill man då att vården ser till att matning sker och viss upprördhet kan uppstå när så inte händer. Det svåra är att förstå att patienten inte dör av att sluta äta, utan patienten slutar äta för att den dör.

När ovanstående inträffat kan jag se att det palliativa kittet kan vara befogat.

Just det exempelet är en klassiker och svår för vissa att förstå. Man delar ju ut ibland broschyrer och information när det inträffar. Men jag tror ibland också att för vissa räcker inte information alltid. Reaktionerna på att sluta äta är något man har svårt att acceptera. Det blir på riktigt då, och då kanske man inte klarar av att acceptera det.

Finns också en anledning varför vi har något som kallas "anhöriga dropp".
Citera
2026-04-28, 07:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, vanlig SSK på sjukhus, de ger t ex morfin för att lindra men samtidigt så dödar detta patienten. Patienten kommer dö ändå, men man utför ändå det dödande momentet. Det går absolut fortare när patienten får så mycket morfin.
Tycker du att det vore bättre om patienten fick mindre morfin så att den levde några timmar längre med mycket mer smärta, eller vad är egentligen problemet här? Vad hade du själv valt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in