2026-04-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulemann
Småpengar speciellt om delat på två.
Själv betalat förlossning i Sverige bara för min son är halv nordisk, eller kanske var det uppehållstillstånd tog årtal men jag har annan syn på det.
Svensken är så snål, tänker ni bara på pengar eller?
Pengar slår aldrig känslan man har när jag efter min deltidsjobb dag nu hämtar sonen på förskolan och han ropar glatt pappa och blir helt till sig.
Ni missar bra mycket att ej skaffa barn
Tror inte gemene man är snål eller att det skulle ligga i kultur eller gener. Det är väl bara det att när tabellnissarna på bankerna kommer med såna här uträkningar så hajar folk till lite.

Sedan är det precis så här det ser ut i välutvecklade länder. Ju högre utbildningsnivå desto lägre nativitet. I outvecklade länder precis tvärtom. Där har vi problemet.
Citera
2026-04-27, 14:49
Medlem
george.sthlms avatar
Vilken idiotartikel.

Om du är bidragstagare och har fem barn så är kostnaderna ett självspelande piano.

Varje barn ger mera pengar till mat och hyra.
På vardagarna får barnen frukost, lunch och fruktstund.
Kläder får man från Frälsis och Röda Korset.

Så, ett barn fram till 18 års ålder kan kosta 10 miljoner eller inte ett öre över bidragen.
Citera
2026-04-27, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Betalartikel... Men jag har läst SEB:s uträkningar i samma ämne tidigare, för några år sedan. Även då kom de fram till en fantasisumma. Det är så dumt, för de räknar på en övre medelklasstillvaro där barnen har dyra hobbies av typen ridning respektive hockey, familjen reser på en skidsemester och en solsemester om året, barnen åker på minst en språkresa var i tonåren, barnen får märkeskläder, dyra prylar, dyra kalas och kalaspresenter. Graviditets- och barnförsäkringar är för övrigt inte heller nödvändiga, samhällets skydd är tillräckligt. (Jag sa inte att de inte kan vara bra att ha, jag sa att de inte är NÖDVÄNDIGA - om det är DET det hänger på, ifall man ska skaffa barn eller inte.)

Barn kostar det de tillåts att kosta, och med våra bidragssystem, gratis skolor, starkt subventionerad barnomsorg, gratis tand-, läkar- och sjukvård och förskrivna läkemedel för barn, så har ALLA råd att ha så många barn som de vill. Ibland kan man t.o.m. tycka att systemet är FÖR generöst, i och med att det innebär att invandrare och White Trash förökar sig okontrollerat... men hur eller hur, så finns det INGA normalvettiga svenska par som måste avstå från barn p.g.a. ekonomin. Det tar samhället hand om om det blir nödvändigt. Jämför med hur det är i USA och var lite nöjda!

...och även detta att SEB räknar med "inkomstförlust", det är så tråkigt att vissa tänker så nu. Förr när kvinnor slutade arbeta när de gifte sig, eller senast när de fått den första graviditeten konstaterad, så satt de ju inte och räknade på att "om jag skulle ha arbetat idag så skulle jag ha tjänat si-och-så mycket, på en vecka hade det blivit SÅ mycket, och på en månad SÅ MYCKET, och på ett år SÅ mycket - OJ OJ OJ va' mycket pengar jag förlorar på att ta hand om den här j-la ungen". Man TÄNKER ju inte så, det finns inget som heter "förlorad arbetsinkomst" när man är hemma med sina egna barn, det är ju det som är livet...
Typiskt inlägg av en incel som aldrig kommer att få barn.
Citera
2026-04-27, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Typiskt inlägg av en incel som aldrig kommer att få barn.

Jag är en medelålders kvinna med två vuxna barn.
Citera
2026-04-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Vi har det gott ställt så för oss är det inga problem, men jag förstår att det kan vara ordentligt tufft för låginkomsttagare.
Citera
2026-04-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Dagens ungar får betydligt mer i månaden än för 10 år sedan. Det är inte ovanligt att en 15-16 årig tjej får 11-12 000 i månadspeng när alla utgifter är räknade.
Citera
2026-04-27, 15:15
Medlem
Det behöver inte vara så här. Du kan bo på landet med en liten gård eller fabrik där dina barn är dina medhjälpare.
Citera
2026-04-27, 15:24
Medlem
SEB... figures. The banks are run by a Jewish elite who wants to genocide the White race, especially by limiting our reproduction. These are the same criminals who influence migration policy to open the doors for Blacks/Arabs/Indians while at the same time making it very difficult for the Swedish diaspora to return home...
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Betalartikel... Men jag har läst SEB:s uträkningar i samma ämne tidigare, för några år sedan. Även då kom de fram till en fantasisumma. Det är så dumt, för de räknar på en övre medelklasstillvaro där barnen har dyra hobbies av typen ridning respektive hockey, familjen reser på en skidsemester och en solsemester om året, barnen åker på minst en språkresa var i tonåren, barnen får märkeskläder, dyra prylar, dyra kalas och kalaspresenter. Graviditets- och barnförsäkringar är för övrigt inte heller nödvändiga, samhällets skydd är tillräckligt. (Jag sa inte att de inte kan vara bra att ha, jag sa att de inte är NÖDVÄNDIGA - om det är DET det hänger på, ifall man ska skaffa barn eller inte.)

Barn kostar det de tillåts att kosta, och med våra bidragssystem, gratis skolor, starkt subventionerad barnomsorg, gratis tand-, läkar- och sjukvård och förskrivna läkemedel för barn, så har ALLA råd att ha så många barn som de vill. Ibland kan man t.o.m. tycka att systemet är FÖR generöst, i och med att det innebär att invandrare och White Trash förökar sig okontrollerat... men hur eller hur, så finns det INGA normalvettiga svenska par som måste avstå från barn p.g.a. ekonomin. Det tar samhället hand om om det blir nödvändigt. Jämför med hur det är i USA och var lite nöjda!

...och även detta att SEB räknar med "inkomstförlust", det är så tråkigt att vissa tänker så nu. Förr när kvinnor slutade arbeta när de gifte sig, eller senast när de fått den första graviditeten konstaterad, så satt de ju inte och räknade på att "om jag skulle ha arbetat idag så skulle jag ha tjänat si-och-så mycket, på en vecka hade det blivit SÅ mycket, och på en månad SÅ MYCKET, och på ett år SÅ mycket - OJ OJ OJ va' mycket pengar jag förlorar på att ta hand om den här j-la ungen". Man TÄNKER ju inte så, det finns inget som heter "förlorad arbetsinkomst" när man är hemma med sina egna barn, det är ju det som är livet...
Citera
2026-04-27, 15:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dagens ungar får betydligt mer i månaden än för 10 år sedan. Det är inte ovanligt att en 15-16 årig tjej får 11-12 000 i månadspeng när alla utgifter är räknade.
Men det har väl knappast med hur barn/studiebidraget utvecklats. Det beror väl bara på att svensk meddelklass har mer pengar än dom förtjänar genom rimliga jobb.
Citera
2026-04-27, 15:37
Medlem
Hahaha! Det är som att säga att dra andetag kostar på syremängden i luften.

Har man barn skiter man i att det kostar. Att ha barn blir själva meningen med livet.

Att jämföra med att ha en miljon eller två över efter en 18-årsperiod med att ha barn är skrattretande.

Att ha barn är priceless. Det kan inte jämföras med något annat; känslomässigt eller materiellt.
Citera
2026-04-27, 15:46
Medlem
Karlastars avatar
Kul också att man sakta men säkert försämrar villkoren i föräldraförsäkringen. Senast att ersättningen inte kan tas ut på helger man inte jobba hela veckan.

Lägg där till på 80% av 40k som maxtak för föräldrarpenning

Och sen det bästa av allt att vår äckliga sossestat ska bestämma hur fördelningen av föräldradagar ska ske.

Meanwhile: ”varför föds så få barn?” Ja undra varför?
Citera
2026-04-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Lätt att få tunnelseende. Det är väldigt många barn som far illa i dysunktionella familjer där misshandel, ständiga bråk och missbruk förekommer. Många av oss, jag själv till exempel, hade nog helst aldrig blivit till om det gått att undvika.

Spelar ingen roll hur mycket du raljerar för övrigt eftersom statistiken är tung som en vägg av bly. Barnafödandet går ner i hela den industrialiserade världen. Värst är det i Japan, Kina och Ryssland men även vi drabbas. Att försöka tjafsa och skuldbelägga folks livsval är ungefär lika konstruktivt som att fäkta med väderkvarnar. Det är djupgående strukturella orsaker som ligger bakom, inte slöhet eller snålhet eller något annat som ni enkelt kan racka ner på.

Nu svarade jag på ett inlägg som berättade att sitt val att inte skaffa barn beror på kostnaderna. Allt det andra du pratar om är alltså inte applicerbart här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in