2026-04-27, 13:13
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det stämmer absolut om man väljer att räkna på alternativkostnader och kostnadsposter som inte egentligen finns.

Ett tydligt exempel är att man klarar sig som två vuxna i i minimal bostad på vischan, men är svårt med två barn. Där har du enkelt 10 000kr/mån, det behövs kanske två bilar i hushållet, där kan man enkelt addera ytterligare 5000kr/mån eller 10 000kr/mån om man går från 0st bilar till 2st bilar för annars kan man cykla eller gå till jobbet från sin trånga lägenhet man annars hade haft.

Det gäller att ha koll hur man räknar och använda det i rätt kontext. Så du har rätt i att 20 000kr stämmer inte alls eller så stämmer det.

Skillnad på kostnader och kostnader, det behövs sättas i rätt kontext.

Ja då får man väll planera lite bättre skulle jag säga.
Citera
2026-04-27, 13:13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Får du inte komma till eller kan du inte? Skönt med en ursäkt.
Citera
2026-04-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet. Så borde vi ha i Sverige också. Jag tycker att det är självklart att pensionspoängen som tjänats in under äktenskapstiden borde delas lika vid en skilsmässa, eftersom det är den enas arbete med barn och hem som har möjliggjort den andres intjänande av /fler/ pensionspoäng. Är man ett team så är man.

I Sverige får vi i stället många kvinnliga fattigpensionärer, som måste komplettera upp med garantipension + bostadstillägg. (3/4 av alla som får garantipension är kvinnor.) Den f.d. maken behöver inte ta något ansvar för exfruns situation på ålderdomen, utan det gör skattebetalarna. På vilket sätt är DET bättre, menar du?
Jag har inte sagt att det nödvändigtvis skulle vara bättre,har även skrivit "skinnar" under citattecken.Ville bara upplysa om hur det funkar i Tyskland irl.
Citera
2026-04-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja jag tror också att tidsbrist är ett större problem för de flesta småbarnsföräldrar än pengabrist. Har flera polare med småbarn som bara går ut på krogen typ varannan månad. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Ja.. för mig är det nog 2 gånger om året om ens det. Men det är inget jag saknar öht. Däremot finns det ju annat man gärna skulle haft mer tid till.
Citera
2026-04-27, 13:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Jag har inte sagt att det nödvändigtvis skulle vara bättre,har även skrivit "skinnar" under citattecken.Ville bara upplysa om hur det funkar i Tyskland irl.

Det VET jag, som sagt, jag är professionell översättare från tyska till svenska och har översatt mängder av skilsmässodomar. Jag kan den tyska juridiken bättre än den svenska!

...och som sagt: delade pensionspoäng för äktenskapstiden, borde vara en självklarhet även här... Men det är våra kära feminister som motarbetar allt sådant, och därmed gör livet svårare för kvinnor, fast man skulle tycka att det borde vara tvärtom. Att feminister borde kämpa för att göra det BÄTTRE för kvinnor.
Citera
2026-04-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det VET jag, som sagt, jag är professionell översättare från tyska till svenska och har översatt mängder av skilsmässodomar. Jag kan den tyska juridiken bättre än den svenska!

...och som sagt: delade pensionspoäng för äktenskapstiden, borde vara en självklarhet även här... Men det är våra kära feminister som motarbetar allt sådant, och därmed gör livet svårare för kvinnor, fast man skulle tycka att det borde vara tvärtom. Att feminister borde kämpa för att göra det BÄTTRE för kvinnor.
En genomsnittlig feminist går hellre och köper en unge utomlands eller bästellen en på postorder än föder upp en egen, så dem ska man inte ta på alltför stort allvar.
Citera
2026-04-27, 13:47
Medlem
frdks avatar
Det kostar betydligt mer än så i förlorad tid, skador på vardagssaker och småutgifter som ska dubblas eller tredubblas, kompenseras med annat som man inte annars hade köpt.
För att inte nämna all sveda och värk från 10-tusentals körningar och standby-uppdrag och all skyldighet att hjälpa till framledes vid behov, stora som smål.

Oavsett siffra är det ändå värt det den dagen man summerar livet.
Citera
2026-04-27, 14:09
Medlem
Vi får se hur det slutar när kidsen blir äldre men än så länge gör jag vinst på barnen & behöver jag semester efter en slitig helg kan jag alltid vabba.
Citera
2026-04-27, 14:13
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?
Vilket äckel du är. Vad ska du göra istället?
Citera
2026-04-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det stämmer absolut om man väljer att räkna på alternativkostnader och kostnadsposter som inte egentligen finns.

Ett tydligt exempel är att man klarar sig som två vuxna i i minimal bostad på vischan, men är svårt med två barn. Där har du enkelt 10 000kr/mån, det behövs kanske två bilar i hushållet, där kan man enkelt addera ytterligare 5000kr/mån eller 10 000kr/mån om man går från 0st bilar till 2st bilar för annars kan man cykla eller gå till jobbet från sin trånga lägenhet man annars hade haft.

Det gäller att ha koll hur man räknar och använda det i rätt kontext. Så du har rätt i att 20 000kr stämmer inte alls eller så stämmer det.

Skillnad på kostnader och kostnader, det behövs sättas i rätt kontext.

+1 på det, sen räknar de säkert med produktionsbortfall för företagen föäldrarna jobbar på när folk är föräldralediga, hemma med sjukt barn . finns hur mycket som helst.
Citera
2026-04-27, 14:27
Medlem
hippilis avatar
Kostnaden är för föräldrarna och medräknat att dom får barnbidrag?

Om barnbidraget är inräknat vad blir det då när det ska sparas pengar och barnbidrag bara ges ut till dom 2 första barnen?
Citera
2026-04-27, 14:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
+1 på det, sen räknar de säkert med produktionsbortfall för företagen föäldrarna jobbar på när folk är föräldralediga, hemma med sjukt barn . finns hur mycket som helst.
Dom tipsar om att man kan spara in på månads/veckopeng för att sänka kostnaden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in