2026-04-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Stackars alla er som ser era barn som ett ekonomiskt hinder, eller ännu värre, väljer att avstå från att skaffa barn pågrund av att det ”kostar pengar”. Vilka tomma själslösa liv ni lever.

Jag vet iallafall att något hände med mig sen jag fick mina barn. Blev en seriösare person, började få en massa befordringar på jobbet, lönen ökade rejält, mina investeringar ökade rejält. Det är nästan som om Gud ser att jag gjort hans vilja och vill belöna mig. Och jag är långt ifrån ensam som känner att saker och ting lossnar såfort barnen kom in i bilden.
Citera
2026-04-27, 12:31
Medlem
Är väl mest ökade bostadskostnader som ligger bakom. Vi har tillåtit att bostadsmarknaden blivit en slags investeringsfond för en redan bemedlad medel- och överklass. Bör nästan räknas som brott mot mänskligheten.
Citera
2026-04-27, 12:35
Medlem
Mailmanss avatar
20 000kr/mån för 2 barn stämmer självklart inte..
Citera
2026-04-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Stackars alla er som ser era barn som ett ekonomiskt hinder, eller ännu värre, väljer att avstå från att skaffa barn pågrund av att det ”kostar pengar”. Vilka tomma själslösa liv ni lever.

Jag vet iallafall att något hände med mig sen jag fick mina barn. Blev en seriösare person, började få en massa befordringar på jobbet, lönen ökade rejält, mina investeringar ökade rejält. Det är nästan som om Gud ser att jag gjort hans vilja och vill belöna mig. Och jag är långt ifrån ensam som känner att saker och ting lossnar såfort barnen kom in i bilden.

Lätt att få tunnelseende. Det är väldigt många barn som far illa i dysunktionella familjer där misshandel, ständiga bråk och missbruk förekommer. Många av oss, jag själv till exempel, hade nog helst aldrig blivit till om det gått att undvika.

Spelar ingen roll hur mycket du raljerar för övrigt eftersom statistiken är tung som en vägg av bly. Barnafödandet går ner i hela den industrialiserade världen. Värst är det i Japan, Kina och Ryssland men även vi drabbas. Att försöka tjafsa och skuldbelägga folks livsval är ungefär lika konstruktivt som att fäkta med väderkvarnar. Det är djupgående strukturella orsaker som ligger bakom, inte slöhet eller snålhet eller något annat som ni enkelt kan racka ner på.
Citera
2026-04-27, 12:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Säg hellre att det urbana medelklasslivet kostar en hel del. Och man måste ändå låta sina barn leva på samma nivå som en själv.

Det är inte alls nödvändigt att åka på solsemester varje vinter, men gör man det så får man förstås ta med sig barnen också. Är det då barnen eller livsstilen som kostar?
Citera
2026-04-27, 12:48
Avslutad
stor risk det kostar så med 10 barn i förorten. möjligtvis bidrag på 2 miljoner per barn.
Citera
2026-04-27, 12:54
Avslutad
En människa som dör kostar staten cirka 10 miljoner i investering.
Citera
2026-04-27, 13:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Håller med dig helt och hållet, rena jävla vinsten att skippa dessa ungar. I de där priset så finns inte heller startplåten för eget boende med så då är det väl en miljon till.
Citera
2026-04-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menar att det bara är i det moderna Sverige någon tänker så. Förr slutade en gift kvinna arbeta senast när hon var gravid, och det var ingen som satt och räknade på vad hon "skulle ha kunnat" tjäna och grämde sig över det, utan det var som det var. Hon blev ju mor.

I andra länder tänker folk inte heller så, t.ex. i Tyskland där jag känner många. Där är det vanligt att kvinnor är hemmafruar. Sedan kanske de tar lite extrajobb - min bästa tyska väninna tar t.ex. på sig översättningsuppdrag ibland, som hon kan göra hemifrån - men det är ingen som tänker på det som en "kostnad" om de INTE gör det. Jag gissar att min väninna skulle begära skilsmässa om hennes man ens skulle antyda något sådant.

Det är ju sådana här attityder, bland annat, som ligger bakom den nativitetskris som vi har nu. Moderskapet värderas inte, det ses som något som drar bort kvinnan från hennes arbetsplats, och får henne att "komma efter i löneutvecklingen". Klart som fan att inte många vill skaffa det tredje barnet då, och att allt fler avstår från till och med de vanliga två barnen...
Du jämför päron och äpplen.I Tyskland finns vid skilsmässa underhållsbidrag för vuxna dvs parten som inte jobbar måste underhållas av parten som har jobb,dessutom delas den intjänade pensionen mellan parterna rakt av dvs den som inte jobbar "skinnar" parten som har jobbat på halva den intjänade pensionen.
Citera
2026-04-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
20 000kr/mån för 2 barn stämmer självklart inte..

Det stämmer absolut om man väljer att räkna på alternativkostnader och kostnadsposter som inte egentligen finns.

Ett tydligt exempel är att man klarar sig som två vuxna i i minimal bostad på vischan, men är svårt med två barn. Där har du enkelt 10 000kr/mån, det behövs kanske två bilar i hushållet, där kan man enkelt addera ytterligare 5000kr/mån eller 10 000kr/mån om man går från 0st bilar till 2st bilar för annars kan man cykla eller gå till jobbet från sin trånga lägenhet man annars hade haft.

Det gäller att ha koll hur man räknar och använda det i rätt kontext. Så du har rätt i att 20 000kr stämmer inte alls eller så stämmer det.

Skillnad på kostnader och kostnader, det behövs sättas i rätt kontext.
Citera
2026-04-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med dig helt och hållet, rena jävla vinsten att skippa dessa ungar. I de där priset så finns inte heller startplåten för eget boende med så då är det väl en miljon till.

Nej bostad är medräknat.
Sen är vinsten mindre, precis som Einzelgaenger skriver så lyckas oftare dom med barn bättre i karriären.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Citera
2026-04-27, 13:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Du jämför päron och äpplen.I Tyskland finns vid skilsmässa underhållsbidrag för vuxna dvs parten som inte jobbar måste underhållas av parten som har jobb,dessutom delas den intjänade pensionen mellan parterna rakt av dvs den som inte jobbar "skinnar" parten som har jobbat på halva den intjänade pensionen.

Jag vet. Så borde vi ha i Sverige också. Jag tycker att det är självklart att pensionspoängen som tjänats in under äktenskapstiden borde delas lika vid en skilsmässa, eftersom det är den enas arbete med barn och hem som har möjliggjort den andres intjänande av /fler/ pensionspoäng. Är man ett team så är man.

I Sverige får vi i stället många kvinnliga fattigpensionärer, som måste komplettera upp med garantipension + bostadstillägg. (3/4 av alla som får garantipension är kvinnor.) Den f.d. maken behöver inte ta något ansvar för exfruns situation på ålderdomen, utan det gör skattebetalarna. På vilket sätt är DET bättre, menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in