2026-04-23, 10:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga foton på Johan.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack för info om detta intressanta men hemska fall.
Finns det några bilder på denne Johan?

Har heller aldrig sett foton på honom.

Hans systrar måste ha foton på honom samt på gamla skolfoton. Jag tror att systrarna, media och myndigheterna var överens om redan 1982 att inte publicera några foton.
Citera
2026-04-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det handlar dock inte så mycket om att vara efterklok, utan att de, läkarna, vet lika mycket (eller litet) som vanliga människor vet; om vad en människa kan tänkas göra eller kommer att göra. Det är nämligen en helt omöjlig bedömning att göra eller ta på sig.

Så frågan handlar om ärlighet inom kåren. Men eftersom det inte går ihop med vad samhället vill projicera, läkarnas egon och vad människor kan tänka sig för "minsta del" i varför en farlig människa ska få en chans och släppas ut, låter sig egentligen alla luras och ingå i vad läkarnas ord blir angående aktuell person.

Att hålla alla "bevisade farliga" inlåsta för livet, eller att deras potential/risk åtminstone är förhöjd jämfört med andra, är nog en ekonomisk och logistisk omöjlighet. Så man tvingas att släppa ut några då och då. Men sanningen är att ingen vet vad som pågår inuti en människa eller vad fasiken som får en människa att göra det den gör.

Historien är full av läkare och experter som har bedyrat att seriemördare och andra dårar inte innebar en risk för andra och sedan varit instrumentala i varför de kom ut i det fria igen.

Att man är människa "tyder på" att man kan/ska göra något ont.

En aspekt som hade varit mycket mer intressant och relevant att ge sig på från ett samhällsperspektiv än att låta hjärndöda floskler styra.

Läkarna borde bara säga som det är: Vi har ingen aning om vad som kan hända.

Håller med förutom att det är en del av deras arbetsuppgifter att göra den bedömningen. Men ja, det är aldrig något som går att fastslå till 100% då det handlar om människor. Sen gällde ju detta en permission till hembyn, vilket så många som 65 personer skrev under på var mycket olämpligt. Att låta honom komma tillbaka till brottsplatsen så relativt kort tid efter mordet på pappan var även det olämpligt.
Citera
2026-04-23, 19:27
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Håller med förutom att det är en del av deras arbetsuppgifter att göra den bedömningen. Men ja, det är aldrig något som går att fastslå till 100% då det handlar om människor. Sen gällde ju detta en permission till hembyn, vilket så många som 65 personer skrev under på var mycket olämpligt. Att låta honom komma tillbaka till brottsplatsen så relativt kort tid efter mordet på pappan var även det olämpligt.

Det var mycket olämpligt.

Dessa bedömningar sker också i en kontrollerad miljö, vilket är enkelt då att anta att personen inte kommer att skada någon. Men utanför institutioner finns det tusen och åter tusen intryck, stressfaktorer, stimuli, triggers, som kan orsaka egentligen vad som helst. Med Yx-Johan var det definitivt fallet.

Att som läkare göra sådana tvärsäkra uttalanden som att ingenting tydde på att han skulle skada någon blir smått komiskt.
Citera
2026-04-24, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har heller aldrig sett foton på honom.

Hans systrar måste ha foton på honom samt på gamla skolfoton. Jag tror att systrarna, media och myndigheterna var överens om redan 1982 att inte publicera några foton.

Jag har svårt att tro att det hade varit en vacker syn. Iaf inte under ”de sista ljuva åren”.
Citera
2026-04-24, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yx-Johans utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Jag har svårt att tro att det hade varit en vacker syn. Iaf inte under ”de sista ljuva åren”.

Det tror inte jag heller.

Under hans "sista ljuva år" så var han säkerligen inte någon uppbygglig syn. Fast som barn och i skolåldern kanske han såg helt normal ut? "Yx-Johan" var i a f omkring 185 cm, ca 130 kg samt otroligt snabb.
Citera
2026-04-24, 14:53
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Det tror inte jag heller.

Under hans "sista ljuva år" så var han säkerligen inte någon uppbygglig syn. Fast som barn och i skolåldern kanske han såg helt normal ut? "Yx-Johan" var i a f omkring 185 cm, ca 130 kg samt otroligt snabb.

Mer likheter med Ed Kemper än ''Hannibal''. Båda mördade vid två tillfällen familjemedlemmar. Eller ja det är väl där det enda likheterna är . Tror inte Yx Johan är lika social eller smart som Ed. 185 och 130kg låter stort men Ed var 30! centimeter längre.

Har inte tittat igenom tråden men finns det dokumentärer om honom? Finns han med någon tv serie?
Citera
2026-04-24, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har svårt att tänka mig vare sig en dokumentär eller TV serie.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Mer likheter med Ed Kemper än ''Hannibal''. Båda mördade vid två tillfällen familjemedlemmar. Eller ja det är väl där det enda likheterna är . Tror inte Yx Johan är lika social eller smart som Ed. 185 och 130kg låter stort men Ed var 30! centimeter längre.

Har inte tittat igenom tråden men finns det dokumentärer om honom? Finns han med någon tv serie?

Ja Ed Kemper är verkligen en bjässe.

Tydligen lever han fortfarande. Yx-Johan och Ed har inte mycket gemensamt. Hade Yx-Johans "bravader" utspelat sig i USA skulle Hollywood mycket väl ha kunnat gjort en film om honom.

Det är jag ganska säker på att det varken finns en dokumentär eller en TV serie om honom. Jag har i a f aldrig hört talats om att det skulle finnas vare sig det ena eller andra.
Citera
2026-04-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ja Ed Kemper är verkligen en bjässe.

Tydligen lever han fortfarande. Yx-Johan och Ed har inte mycket gemensamt. Hade Yx-Johans "bravader" utspelat sig i USA skulle Hollywood mycket väl ha kunnat gjort en film om honom.

Det är jag ganska säker på att det varken finns en dokumentär eller en TV serie om honom. Jag har i a f aldrig hört talats om att det skulle finnas vare sig det ena eller andra.

Nej jag har heller aldrig sett något sånt. Den här gubben har varit hemlig och är ett av Sveriges mest speciella fall i modern tid, vad jag vet. Tänker på hon som benämndes som "Sveriges farligaste kvinna" och som levde under helt sjuka förhållanden, där minns jag en mycket bra dokumentär. Men om Johan har det varit väldigt tyst, förutom en del grejer i tidningarna.
Citera
2026-04-25, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett av Sveriges mest speciella fall.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Nej jag har heller aldrig sett något sånt. Den här gubben har varit hemlig och är ett av Sveriges mest speciella fall i modern tid, vad jag vet. Tänker på hon som benämndes som "Sveriges farligaste kvinna" och som levde under helt sjuka förhållanden, där minns jag en mycket bra dokumentär. Men om Johan har det varit väldigt tyst, förutom en del grejer i tidningarna.

Absolut.

Yx-Johan har förblivit en doldis av någon anledning. Ja det finns en del artiklar i media men de är inte många och då i lokaltidningen. Kanske omnämndes detta också något i riksmedia?
Citera
2026-04-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Kan tänka mig att de plågade honom när de tvingade in honom i ett kalt rum utan några som helst saker under nio år. Han var ju intresserad av prylar och allt gick åt helvete i och med att han tog den där kälken.

Redan som femåring började Erik visa tecken på att “vara orolig”. Under sina skolår studerade han vid olika särskolor. Under en kortare period gick Erik i vanlig skola, han fick dock återigen byta då han blev mobbad av andra elever. Han beskrevs som fåordig och med en påtaglig samlarmani. Erik kunde få vredesutbrott som gjorde att han slog sönder fönsterrutor och knäppte av glasögon på personer som han fann provocerande.

Hade man låtit honom vara i fred med sina prylar så kanske inte nåt hade hänt?
Citera
2026-04-26, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Låtit Yx-Johan få vara ifred?

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Kan tänka mig att de plågade honom när de tvingade in honom i ett kalt rum utan några som helst saker under nio år. Han var ju intresserad av prylar och allt gick åt helvete i och med att han tog den där kälken.

Redan som femåring började Erik visa tecken på att “vara orolig”. Under sina skolår studerade han vid olika särskolor. Under en kortare period gick Erik i vanlig skola, han fick dock återigen byta då han blev mobbad av andra elever. Han beskrevs som fåordig och med en påtaglig samlarmani. Erik kunde få vredesutbrott som gjorde att han slog sönder fönsterrutor och knäppte av glasögon på personer som han fann provocerande.

Hade man låtit honom vara i fred med sina prylar så kanske inte nåt hade hänt?

Låtit honom vara ifred?

Om fadern inte hade tvingat honom att lämna tillbaka den stulna kälken 1982 så hade i o f s inget hänt just . Han hade samlarmani och det gick förstås inte att låta honom fortsätta med att stjäla från grannarna i byn. Han var alltför sjuk för att förstå det.

Samma sak när Yx-Johan slog ihjäl sin mor. Han förstod inte då heller att genom att göra det så skulle han för alltid komma att förvaras inom mentalvården.
Citera
2026-04-27, 11:19
Medlem
Citat:
Låtit honom vara ifred?

Om fadern inte hade tvingat honom att lämna tillbaka den stulna kälken 1982 så hade i o f s inget hänt just . Han hade samlarmani och det gick förstås inte att låta honom fortsätta med att stjäla från grannarna i byn. Han var alltför sjuk för att förstå det.

Samma sak när Yx-Johan slog ihjäl sin mor. Han förstod inte då heller att genom att göra det så skulle han för alltid komma att förvaras inom mentalvården.
Jag vet inte. Borde funnits nåt sätt att få honom att fokusera på annat. Skulle de satt honom i arbete skulle han inte orka hålla på och sno prylar från grannarna. Hans far borde inte tvingat honom att be om ursäkt för kälken - vem vet om det var en familj vars barn hade mobbat honom. Tycker detta är ett tragiskt fall. Ute på vischan med inte mycket roliga saker att göra för en tonåring i början på 80-talet och dessutom mobbad.

Självklart tycker jag inte att det var okej att han mördade sina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in