2026-04-27, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yx-Johan och hans samlande.

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Jag vet inte. Borde funnits nåt sätt att få honom att fokusera på annat. Skulle de satt honom i arbete skulle han inte orka hålla på och sno prylar från grannarna. Hans far borde inte tvingat honom att be om ursäkt för kälken - vem vet om det var en familj vars barn hade mobbat honom. Tycker detta är ett tragiskt fall. Ute på vischan med inte mycket roliga saker att göra för en tonåring i början på 80-talet och dessutom mobbad.

Självklart tycker jag inte att det var okej att han mördade sina föräldrar.

Jag har nu läst igenom hela tråden för att friska upp minnet.

Visst är detta ett mycket tragiskt fall. Redan som barn var han minst sagt något "udda". Den blivande Yx-Johan utvecklades tydligen normalt fram till 5 års ålder. Jag vet inte vad mera han samlade på än kälkar. Tror inte att han ens förstod att du kan inte stjäla en kälke från t. ex. en granne för att utöka din egen samling. Han var ju ändå 19 år då detta inträffade.

Även om fadern inte hade tvingat sonen att be om ursäkt (vilket han tyckte var "försmädligt") så hade det med stor sannolikhet ändå inträffat vid ett senare tillfälle av kanske en annan orsak. Detta var alltså orsaken till att Yx-Johan slog ihjäl sin far med en yxa. Först en gång då fadern stapplande tog sig in i bostaden och satte sig. Då tog Yx-Johan samma yxa och gick in i huset och gav honom ytterligare hugg för att vara säker på att hans far var död.

När han högg ihjäl sin mor med sitt "favoritvapen" knappt två år senare så var detta p. g. a. att han inte ville tillbaka till Umedalen. Som tur var så bodde inte heller den yngre systern kvar i föräldrahemmet. Hon var då boende i Umeå. Hade hon gjort det kan hon mycket väl ha blivit det tredje offret i familjen Nilsson.

Bara för att Yx-Johan växte upp på vischan samt hade blivit mobbad så är detta ingen anledning till att mörda sina båda föräldrar. Jag känner ett flertal som har vuxit upp på landet och som blev mobbade. Ingen av dessa mördade sina föräldrar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-04-27 kl. 18:08.
Citera
2026-04-27, 18:35
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Jag vet inte. Borde funnits nåt sätt att få honom att fokusera på annat. Skulle de satt honom i arbete skulle han inte orka hålla på och sno prylar från grannarna. Hans far borde inte tvingat honom att be om ursäkt för kälken - vem vet om det var en familj vars barn hade mobbat honom. Tycker detta är ett tragiskt fall. Ute på vischan med inte mycket roliga saker att göra för en tonåring i början på 80-talet och dessutom mobbad.

Man mördar inte sina föräldrar för att man inte har något roligt att göra eller för att byn där man bor inte erbjuder bra saker att göra på fritiden. Det är en helt absurd slutsats att dra.

Hans bostadsort hade nog mycket litet att göra med vad som hände. Mordet på modern skedde dessutom för att inte ville lämna bygden och sitt barndomshem.
Senast redigerad av -GG 2026-04-27 kl. 19:27.
Citera
2026-04-27, 18:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Du är otroligt dåligt påläst om Yx Johan. Han hade säkert flera diagnoser än dom nedan men han kunde ju inte undersökas pga att han inte pratade och var väldigt aggressiv.
Två år innan Erik begick mordet på sin pappa, diagnostiserades han med en intellektuell funktionsnedsättning, tidigare kallad utvecklingsstörning, samt konstaterades ha en mycket svår form av autism.

I det jag har skrivit förut framgår hur farlig han var och varför hans rum på psyket var så tomt.
Han slog sönder allt. Inte ens en TV kunde han ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Snubblade av en händelse över den här tråden men har dock inte läst hela så jag kanske upprepar något som redan ligger i tråden.
November 2019 avled Yx-Johan 57 år gammal efter 37 år inom vården.
Hittade en artikel i Norran. Citerar bitar av den. Är en väldigt lång artikel.

Dokument: Så förvarades dubbelmördaren till sin död Publicerad Umeå 13 januari 2022
Ingen har kunnat föra Eriks talan i rätten, då han varken har velat prata med eller träffa sina ombud. Han kommunicerade dessutom med bara enstaka ord, detta till följd av att han konstaterats ha en intellektuell funktionsnedsättning och en mycket svår form av autism. Enligt överläkare på avdelningen ville han inte lämna rättspsykiatrin, han såg avdelningen som sitt hem, ett hem han egentligen skulle ha lämnat nästan 20 år tidigare.
Det sista året som Erik var en fri man var 1982. Då var han 19 år gammal.

Två år innan Erik begick mordet på sin pappa, diagnostiserades han med en intellektuell funktionsnedsättning, tidigare kallad utvecklingsstörning, samt konstaterades ha en mycket svår form av autism. Ingen psykisk diagnos har nämnts under de år som Eriks vårdats inom rättspsykiatrin.

Svårigheterna tilltar, både hos personalen men också hos individen själv.
I stället inreds ett särskilt rum på restriktionsavdelningen. Rummet beskrivs som spartanskt, med bara en säng. Det finns ett badrum med dusch och en toalett i stål, samt ett slags förrum med ett bord och stol. Erik åt sina måltider vid det lilla bordet och om personalen inte låste direkt efter att Erik återvänt till rummet fick han ett utbrott. En källa från rättspsykiatrin beskriver att Erik inte hade något liv, även om personalen gjorde vad de kunde.

När JO 2015 besökte avdelningen berättade personalen att Erik upphört med delar av sin personliga hygien och personalen hade borrat ett dolt titthål in mot rummet, så att de kan göra tillsyn av patienten utan att störa honom. Dörren var madrasserad.
– Han fick ett eget rum för de tyckte att han var svårhanterlig. Han kröp alltid in under täcket och man kom aldrig i kontakt med honom.

Enligt uppgifter kunde Erik inte längre läsa, skriva och han kommunicerade bara med enstaka ord.
Till slut gick det så långt att vården började misstänka att Erik drabbats av ett för tidigt åldrande eller en demenssjukdom.
Rummet som Erik bodde i saknade stimulerande element som tavlor, tv, dator och böcker. Det fanns heller inga aktiviteter för honom och han slutade att vistas utomhus, både med promenader och på rättspsykiatrins rastgård.
https://norran.se/nyheter/umea/artikel/dokument-erik-mordade-bada-sina-foraldrar-pa-80-talet-sedan-satt-han-inlast-pa-rattspsyk-sa-vardades -dubbelmordaren-till-sin-dod/re02nqxl

Hittade en artikel till om Yx-Johan som jag inte tror är låst numera.
Skrämmande sjuk människa som var så farlig så han fick isoleras.
Citerar lite från en väldigt lång artikel. Morden är beskrivna flera gånger i tråden så jag väljer att citera annat från artikeln där morden är beskrivna. Vidrig läsning...

”Som en svensk Hannibal Lecter” Uppdaterad 2018-10-26 | Publicerad 2016-02-27
När han var 19 år gammal högg Johan Nilsson ihjäl sin pappa med en yxa.
Efter två år fick han sin första permission – och dödade sin mamma.
Johan Nilsson har nu suttit inlåst i 36 år och hålls ständigt isolerad från andra människor.
– Han är som en svensk Hannibal Lecter, säger en källa.

Ur handlingar Aftonbladet tagit del av framgår att Johan utvecklades normalt fram till fem års ålder. Han började läsa tidigt, och fick byta klass eftersom han ansågs ”för begåvad”.
Hans betyg var genomgående mycket höga.
Samtidigt beskrivs han som en pojke som hade svårt att besinna sig.
”När han blev upprörd brukade han ofta under skolåren slå sönder fönsterrutor.
Han har emellertid aldrig varit aggressiv mot personer. Det har enbart varit döda ting”, står det.

Tysthetslöfte
Johan Nilsson beskrevs av flera personer som ”pratsam”. Men våren 1979, när han var 17 år gammal, blev han efter en dispyt tillsagd av en skolanställd att ”vara tyst”.
Pojken svarade då: ”Då har du fått din sista chans, då ska jag vara tyst.”
Och Johan höll fast vid vad han sagt. I tre år var han tyst. Enligt vad modern uppgett i förhör hade han efter den skolanställdes tillsägelse ”överhuvudtaget aldrig” sagt någonting till föräldrarna självmant fram till mordet på pappan.

Första gången han pratade ”som vanligt”, efter våren 1979, var i samtal med rättsläkaren som undersökte honom efter att han gripits för mordet.
Han fick då frågan varför han dödat sin pappa.
– Jag tappade bara besinningen, och det bara small till och pappa låg där.

”Ruskigt snabb”
Thure Jacobsson är tidigare polis och har varit förvaltare för Johan Nilsson i över 30 år. Han säger att det inte går att föra ett samtal med den nu 56-årige Johan Nilsson.
– Mot mig har han aldrig varit våldsam, det är mer att han möter mig med tystnad.
Han säger att Johan Nilsson dock flera gånger varit aggressiv och slagits med vårdpersonalen.
– Han är väldigt kraftigt byggd, ingen man vill gå i klinch med. Men han är ruskigt snabb när han slår till.

Thure Jacobsson beskriver 56-åringen som ett ”svårt vårdfall”.
– Läkarna kan inget göra. Visst, han får mediciner för att dämpa aggressiviteten, men annars kan de inte göra något.
Maten bärs vanligen in till honom på hans rum. Han kan inte sitta med de andra patienterna.
– Det skulle inte gå, inte en chans.
”Det är inte längre möjligt att vårda honom tillsammans med andra patienter, varken för hans egen eller för övriga patienters skull”, står det i ett färskt beslut från kammarrätten.

Johan Nilsson kan, säger hans tidigare förvaltare, varken läsa eller skriva längre.
– Han brukar ligga på sängen och dra upp täcket för ansiktet. Sedan ligger han så. Han vill vara i fred.
Har han en TV?
– Nej, nej, det går inte. Den skulle han slå sönder på fem minuter. Han är helt ointresserad av allt sådant. Han bara ligger på sitt rum.

”Mycket farlig”
– Han sitter i princip helt isolerad, och har ingen kontakt med omvärlden – de har inrett en egen lägenhet till honom på avdelningen på rättspsyk.
I en dom från mitten på 90-talet beskrivs Johan Nilsson av dåvarande överläkaren som ”mycket farlig”.
I en annan dom från 1992, när Johan Nilsson alltså suttit i tio år, beskrevs han som ”blyg och stillsam”.
Men han hade, enligt domen, haft flera utbrott. Bland annat hade han bitit en patient, och haft ett annat anfall som ”krävde bältesläggning under fem timmar”.
”Under anfallen är Johan Nilsson aggressiv och visar mycket stor fysisk styrka”, står det i domen.

Lars Jacobsson är professor emeritus i psykiatri, och en av de som haft ansvar för Johan Nilssons vård. Han har, säger han, inte haft med ärendet att göra på några år.
– Men han var oerhört våldsam och fruktansvärt oförutsägbar, det är det som är så farligt med honom. Sedan har han ju gjort det han gjort, med sina föräldrar.
Han säger att man ”försökte allt”, men att han inte har några förhoppningar om att Johan Nilsson någonsin kommer släppas fri.
– Det är nog uteslutet skulle jag säga.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jPgd5z/som-en-svensk-hannibal-lecter

Att Yx-Johann inte var aggressiv innan morden stämmer inte.
"Han berättar om hur Johan var ”en knäppgök”.

– Jag var med honom och fiskade någon gång, och han kunde rätt vad det var bara slita glasögonen av folk. Det var en massa jävelskap och grejer. Och hans föräldrar fick inte mycket hjälp, från samhället och så. De visste inte hur de skulle hantera hans problem.
Senast redigerad av Timeout 2026-04-27 kl. 18:53.
Citera
2026-04-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du är otroligt dåligt påläst om Yx Johan. Han hade säkert flera diagnoser än dom nedan men han kunde ju inte undersökas pga att han inte pratade och var väldigt aggressiv.
Två år innan Erik begick mordet på sin pappa, diagnostiserades han med en intellektuell funktionsnedsättning, tidigare kallad utvecklingsstörning, samt konstaterades ha en mycket svår form av autism.

I det jag har skrivit förut framgår hur farlig han var och varför hans rum på psyket var så tomt.
Han slog sönder allt. Inte ens en TV kunde han ha.
Det är sant. Vet inte alls mycket om honom.

Han slog sönder allt på psyket men slog han sönder allt hemma? Tilläts han att vara ute i naturen när han var på psyket elller var han inlåst på rummet hela dagarna?
Citera
2026-04-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Man mördar inte sina föräldrar för att man inte har något roligt att göra eller för att byn där man bor inte erbjuder bra saker att göra på fritiden. Det är en helt absurd slutsats att dra.

Hans bostadsort hade nog mycket litet att göra med vad som hände. Mordet på modern skedde dessutom för att inte ville lämna bygden och sitt barndomshem.
Han ville bo kvar hemma och syssla med att samla prylar. Allt exploderade när han tvingades lämna tillbaka kälken och be om ursäkt - då dödade han sin far. Sen kom nästa explosion och det var att han tvingades bort från barndomshemmet igen - då dödade han sin mor.

Tror ni att detta hade hänt om han hade låtits vara i fred?
Citera
2026-04-28, 13:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är sant. Vet inte alls mycket om honom.

Han slog sönder allt på psyket men slog han sönder allt hemma? Tilläts han att vara ute i naturen när han var på psyket elller var han inlåst på rummet hela dagarna?
Läs det jag skrev igen för det har du inte gjort när du svarar som du gör. Du har heller inte läst det jag länkade till.

Jag har bara citerat delar av artiklarna. Här har du hela.
Dokument: Så förvarades dubbelmördaren till sin död
Publicerad 13 januari 2022
https://www.norran.se/nyheter/umea/artikel/dokument-erik-mordade-bada-sina-foraldrar-pa-80-talet-sedan-satt-han-inlast-pa-rattspsyk-sa-vardades -dubbelmordaren-till-sin-dod/re02nqxl

Sen kan du läsa detta. Hela artikeln i Aftonbladet.

”Som en svensk Hannibal Lecter”
Sveriges okände dubbelmördare Johan har suttit inlåst i 36 år

Publicerad 2016-02-27 Uppdaterad 2018-10-26
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jPgd5z/som-en-svensk-hannibal-lecter
Citera
2026-04-28, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yx-Johan - den tickande bomben.

Citat:
Han ville bo kvar hemma och syssla med att samla prylar. Allt exploderade när han tvingades lämna tillbaka kälken och be om ursäkt - då dödade han sin far. Sen kom nästa explosion och det var att han tvingades bort från barndomshemmet igen - då dödade han sin mor.

Tror ni att detta hade hänt om han hade låtits vara i fred?

Ja fast då kanske gällande något annat vid ett senare tillfälle.

Så han skulle alltså ha fått vara "i fred" så att kunde ha fortsatt stjäla för att kunna utöka sina samlingar. Om han slog sönder saker hemma vet vi inte - förutom att Yx-Johan slog sönder sina föräldrar med en yxa. Vi vet att han i a f slog sönder fönsterrutor. Om detta skedde både hemma och på andra ställen vet jag inte.

Yx-Johan var en tickade bomb. Förutom utvecklingsstörning så led han åtminstone även av svår autism. Som tur var så hölls han förvarad livet ut. Om inte så kunde även den yngsta systern mycket väl ha kunnat råka mycket mycket illa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in