2026-04-17, 19:43
Medlem
Men det är inte bröllopsmat.
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ris och biff stroganoff kan man slänga ihop relativt fort, det håller värmen länge och blir relativt billigt per person
Citera
2026-04-17, 19:48
Medlem
Det ska finnas Harry Potter som tema. Men inte i hard core. Utan lite light. Med tanke på att min fästman inte riktigt är lika stort fan som mig.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det kan bli tight detta. Det svåra är ju att Bröllop räknas som sina egna sorts fester. Ett tips är väl att med familj och närmaste kompisar glida till rådhuset och sen middag hemma. Sen med polarna ha en "Harry Potter Bröllopsfest" hemma hos er, "klä ut er till Harry Potter karaktärer, ta med dricka och käk och vi har en fest för att två mugglare gift sig samtidigt!"

Att liksom försöka klämma in nåt stordådigt på tight budget slår ju alltid litet fel, så bättre att göra just nåt annorlunda - att äta mat hemma hos en släkting eller hos er med ungar och familj, sen en fest med skit som quiz, eller Harry Potter baserade grejer och folks hemmagjorda försök till kostymer.
Citera
2026-04-17, 19:50
Medlem
Vänner som vi bjuder är just det - gäster. Dvs de är inte och ska inte betraktas som personal.

Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Laga maten själv/be folk som bor nära om hjälp. Om någon har möjlighet kan det till exempel vara bröllopsgåvan att bidra med mat till buffén, efterrätt osv. Det är mycket jobb, men om du gör det enkelt kan du börja långt i förväg, till exempel kan gratänger och pajer stå ett par dagar och kakor kan frysas in.
Dekorationer kan ni kolla på pysselsidor och fixa hemma med ungarna, till exempel girlanger, pappblommor och liknande.
Kolla runt om någon har vänner som vill hjälpa till med servering, dukning och plockande under kvällen, det kan vara värt ett par tusen att slippa gå runt med det själv.
Kolla efter saker på Blocket och Tradera. Du kommer hitta massvis av kläder, ringar och accessoarer nästan gratis, och lägger du lite tid varje dag att kolla så kommer du hitta minst lika fina saker som i butik.
Citera
2026-04-17, 20:02
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
1. Tack!
2. Sort of, ja.
3. . Knytis går bort pga de flesta reser hundratal mil för att delta.
4. Vi vill ha med barn, syskon, föräldrar och vänner! Gästlistan dealar vi inte med.
Tack!

OK. Men då säger jag bara "lös skiten" och ett varmt lycka till! 😃🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
Citera
2026-04-17, 20:10
Medlem
Svarar lite snabbt till alla.
Vi kommer inte dra ner på gästlistan. Den är nog kapad som den är.
Vi kommer ha ett Harry Potter tema men i så substil ton att det inte tar över eller blir ett barnkalas..
vi kommer ha hoppborgar för barnen så det blir ett bröllop där barnen verkligen känner sig välkomna också.
Vi kommer bjuda på buffé.
Jag kommer dessutom baka en del inför detta.
Jag kommer köpa klänning.
Lokalen vi hyr får vi ha i tre dagar för 6000kr. Då ingår ljudanläggning, mikrofon, diskokulor i taket, bord och stolar samt porslin.
Många av gästerna åker 30-120 mil. Vilket gör jag tänker jag ska kolla upp boende möjligheter också.
Presenter är inget vi varken kräver elle önskar så sett. Vill de ge oss av deras tid är vi överlyckliga..
funderar på att höra med bekantas bekanta om ev fotograf och catering ”under borde Så att säga. Funderar även på att fråga en sportförening om de vill hjälpa till
Med servicen under mottagningen. Mot en mindre summa.
Citera
2026-04-17, 21:08
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Svarar lite snabbt till alla.
Vi kommer inte dra ner på gästlistan. Den är nog kapad som den är.
Vi kommer ha ett Harry Potter tema men i så substil ton att det inte tar över eller blir ett barnkalas..
vi kommer ha hoppborgar för barnen så det blir ett bröllop där barnen verkligen känner sig välkomna också.
Vi kommer bjuda på buffé.
Jag kommer dessutom baka en del inför detta.
Jag kommer köpa klänning.
Lokalen vi hyr får vi ha i tre dagar för 6000kr. Då ingår ljudanläggning, mikrofon, diskokulor i taket, bord och stolar samt porslin.
Många av gästerna åker 30-120 mil. Vilket gör jag tänker jag ska kolla upp boende möjligheter också.
Presenter är inget vi varken kräver elle önskar så sett. Vill de ge oss av deras tid är vi överlyckliga..
funderar på att höra med bekantas bekanta om ev fotograf och catering ”under borde Så att säga. Funderar även på att fråga en sportförening om de vill hjälpa till
Med servicen under mottagningen. Mot en mindre summa.
Du är precis en sån "choosing beggar" som vill ha något bra men inte betala. Du måste finna dig i att ni behöver betala något för detta. Mindre summa? Glöm det. Ingen professionell fotograf eller cater vill arbeta gratis, om ni inte känner dem väl och de kan ställa upp. Dessutom kan de inte njuta av brölloppet utan måste arbeta.

Jag skulle säga att ni behöver lägga ut minst 40k för att få någon minsta kvalité, eller så får det bli självplock på buffén. Fotografen är faktiskt bland det enda man inte vill kompromissa med. Bilder som minne är mycket värt.

Tycker ni är lite väl krävande. Knytkalas istället för presenter
Senast redigerad av HaveFun 2026-04-17 kl. 21:10.
Citera
2026-04-17, 21:10
Medlem
SodaFointains avatar
Man kan gifta sig i jeans om man bara svarar ja
Citera
2026-04-17, 21:43
Medlem
slagskotts avatar
Citat:

Jag har vänner som grillat till bröllop, om alla vet om att det är ett budgetbröllop så spelar det ingen roll.
Citera
2026-04-17, 22:27
Medlem
karlgunnars avatar
TS slår ju ner varenda förslag som kommit i tråden så jag tror att TS bör ta ett lån, det finns lån att få oavsett hur kass ekonomi du än har. Har du inte råd att betala lånet sen tar du ett nytt lån för att betala det lånet osv. Så gör en sann WT!
Citera
2026-04-17, 23:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Vi har en hel del allergier att tänka på med så bara pastasallad så går det bort för typ hälften av gästerna.. Tex så är en person allergisk mot gluten, laktos, alla slags nötter, det måste även vara fritt från tomat, fläsk och helt och hållet sockerfritt. Och det är bara EN person..

Men nej, den vigseln jag hade tidigare var bara mardröm från start till slut.

Grattis till er!!
Jag ska också gifta mig i sommar!
Ingen som är allergisk men en hel del veganer.

Det största problemet med en liten budget är kostnaden för maten och att ni har allergier och att vissa saker inte kan serveras.

Förstår också att ni vill att det ska vara bröllopsmat och det är trerätters med bordsservering egentligen.

Buffé är bra för de som äter allt möjligt men de som har specialkost måste serveras separat och den maten måste dessutom tillagas och förvaras separat, tror inte att man kan överlåta det ansvaret på de som inte jobbar professionellt med mat.

Ska de små barnen sitta vid bordet med servering?
Har ni planerat vad de ska äta?

Vad för typ av alkohol hade ni tänkt?
Det är också en stor kostnad med bordsservering.

Men om ni ska ha buffé så har ni ett bord med alkohol och ett bord med alkoholfritt.

Om du skriver ungefär hur mycket maten får kosta per person och om barnen ska äta samma eller något som passar bättre för de mindre så kanske jag kan hjälpa till med vad ni har råd att äta och ändå få till en festlig känsla.
Citera
2026-04-17, 23:47
Medlem
Citat:

Jaså, bestämmer DU det!??
Citera
2026-04-17, 23:57
Medlem
Kör på hembränt brännvin och hembryggt vin, kan löna sig att leta bra deals på vinsatser. Har ni infrysta bär så släng i några nävar sådana, adderar både smak, doft och en känsla av lyx.
Kokt korv med bröd och grovkornig skånsk senap kan aldrig slå fel.
Vatten till nykteristerna och barnen.
Som efterrätt smakar det gott med ett rejält lass gb bigback med hemkokt chokladsås. Alltså sådan gjord på kakao.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in