2026-04-17, 10:18
Medlem
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..
Hittills enda bokade kostnaden är lokalen: 6000 kr.

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?
Citera
2026-04-17, 10:23
Medlem
Loreias avatar
Beror ju lite på hur ni vill ha det också? Vad är viktigt för er? Ska det serveras alkohol?
Citera
2026-04-17, 10:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Hur tight budget snackar vi?
Citera
2026-04-17, 10:33
Medlem
Ja.. Lite Harry Potter stuk är det ju det ska vara. Jag är hard core HP-fan.. Min sambo inte så mycket.. Men han firade till mig med en gyllene kvicken.

Däremot.. Ja, alkohol ska serveras. Men av 65 st är hälften barn, och hälften av de vuxna är nykterister.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Beror ju lite på hur ni vill ha det också? Vad är viktigt för er? Ska det serveras alkohol?
Citera
2026-04-17, 10:34
Medlem
Helst så nära nollan som det går.. Dvs allt man kan spara in på, utan att göra det snålt är bra.
Så inga 30-40.000 eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur tight budget snackar vi?
Citera
2026-04-17, 10:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?

Du har en tight budget men ska ändå bjuda 65 personer. Åk till rådhuset, gift dig och bjud din närmaste familj på en middag efteråt. Enkelt och ändå rätt billigt.

Jag har varit på ett antal bröllop och kan säga att det som var billiga var det absolut roligaste och trevligaste. Ett påkostad bröllop blir bara stelt, långdraget och trist.
Det viktigaste om du nu ska ha ett större bröllop, bjud endast trevliga gäster.
Citera
2026-04-17, 10:38
Medlem
Ja? HÄLFTEN av den är bara närmsta familjen, dvs våra föräldrar, våra egna barn, våra syskon samt deras partners och barn. Det blir 38 st totalt. Sedan är det några få kusiner. Och resten vänner.

I lokalen vi bokat - för 6000 kr så får vi tillgång till den dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter. Där ingår stolar och bord, porslin, ljudanläggning och diskokulor finns i taket bland annat. Tänker oss själva vigseln utanför den lokalen, utomhus vid några träd..

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har en tight budget men ska ändå bjuda 65 personer. Åk till rådhuset, gift dig och bjud din närmaste familj på en middag efteråt. Enkelt och ändå rätt billigt.

Jag har varit på ett antal bröllop och kan säga att det som var billiga var det absolut roligaste och trevligaste. Ett påkostad bröllop blir bara stelt, långdraget och trist.
Det viktigaste om du nu ska ha ett större bröllop, bjud endast trevliga gäster.
Citera
2026-04-17, 10:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja? HÄLFTEN av den är bara närmsta familjen, dvs våra föräldrar, våra egna barn, våra syskon samt deras partners och barn. Det blir 38 st totalt. Sedan är det några få kusiner. Och resten vänner.

I lokalen vi bokat - för 6000 kr så får vi tillgång till den dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter. Där ingår stolar och bord, porslin, ljudanläggning och diskokulor finns i taket bland annat. Tänker oss själva vigseln utanför den lokalen, utomhus vid några träd..

Gör kalaset barnfritt så har du sparat in några tusen redan där. Sen får ni skippa kusiner och vänner helt enkelt eller så skippar ni tråkiga släkten och bara kör vännerna.
Citera
2026-04-17, 10:43
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ja.. Lite Harry Potter stuk är det ju det ska vara. Jag är hard core HP-fan.. Min sambo inte så mycket.. Men han firade till mig med en gyllene kvicken.

Däremot.. Ja, alkohol ska serveras. Men av 65 st är hälften barn, och hälften av de vuxna är nykterister.

Har ni kläder redan?
Mat och dryck är ju det som kommer dra i väg kostnadsmässigt med så många gäster. Jag skulle nog köra på plockmats-buffe istället för t.ex. trerätters.
Finns det ljudsystem i lokalen?
Har ni någon vän som är duktig på att fotografera?
Själva temat behöver ju inte kosta mycket, men kan behöva lite kreativitet och pyssel. T.ex. köp billiga flaskor på Ikea, second hand osv och fyll med olika färgade vätskor och printa ut etiketter, vips så har ni "potions".
Citera
2026-04-17, 10:44
Medlem
Citat:

Vi har en tight budget..

Nu får ni ta och tänka till lite här. Det är är ju min personliga åsikt men folk tänker så jävla fel med bröllop.

1. Varför ska ni ha 65 gäster?
2. Ska alla ha ett varsitt kuvert?

Det är nu ni ska ta en funderare till.

Ska ni gifta er för er egen skull? Eller ska ni gifta er för att era gäster ska ha en bra kväll?
När ni har sparat ihop pengar, försökt göra det så fint och kul som möjligt så kommer alla gäster ha glömt det om några dagar. "jo men det var väl kul". Sen står ni där med en bränd summa pengar.

Gift er i Rådhuset och sen har ni en fest på kvällen utan 3 rätters. En lokal där folk kan samlas och fira att ni har gift er men till en normal budget. Det blir lika lyckat
Citera
2026-04-17, 10:51
Medlem
Citat:

Vi har en tight budget..

65 personer?! Det låter dyrt.

Ni skulle gjort som jag och frugan: fem minuter inne på rådhuset sedan restaurangbesök med föräldrar och syskon. Var mer eller mindre gratis alltihop eftersom våra föräldrar bjöd på maten dessutom.
Citera
2026-04-17, 10:57
Avstängd
triptykens avatar
Det kan bli tight detta. Det svåra är ju att Bröllop räknas som sina egna sorts fester. Ett tips är väl att med familj och närmaste kompisar glida till rådhuset och sen middag hemma. Sen med polarna ha en "Harry Potter Bröllopsfest" hemma hos er, "klä ut er till Harry Potter karaktärer, ta med dricka och käk och vi har en fest för att två mugglare gift sig samtidigt!"

Att liksom försöka klämma in nåt stordådigt på tight budget slår ju alltid litet fel, så bättre att göra just nåt annorlunda - att äta mat hemma hos en släkting eller hos er med ungar och familj, sen en fest med skit som quiz, eller Harry Potter baserade grejer och folks hemmagjorda försök till kostymer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in