2026-04-26, 17:34
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så du har levt på 4750kr per månad? Du ljuger.
Nej. Borde vara 200k men sålde inte när jag låg mycket plus på mina investeringar så nu ligger jag minus på investeringarna istället. Har väl totalt sparat ihop typ 150k men är minus 30k nu så 120k har jag kvar just nu.
Citera
2026-04-26, 17:35
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Vad betyder ens ”pank” i sammanhanget ? Många har automatiserat sparande och en budget så att de i slutet av månaden har väldigt lite kvar.

Funderade på det också. Att inte ha en enda krona någonstans eller lönen är slut men buffert och aktieportfölj finns men som man inte vill sälja av.
Citera
2026-04-26, 17:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseK0ngo
Så du lever på under 5000 per månad, låter väldigt troligt. Om du nu inte snyltar på nån annan dvs
Man kan komma långt på 5000sek. Jag flyttade från Stockholm (gick knappt plus på den lägenheten så pengarna kommer inte därifrån, utan har sparat varje månad) till billigare ort istället för att ha lån varje månad. Har tom. bil som jag kör en del. Som sagt, lever man efter sina tillgångar så. I Sverige ska man ha pengar över varje månad oavsett om du är arbetslös eller har ett bra betalt jobb.

Mitt liv är jättetråkigt men återigen: man får leva efter sina tillgångar.

Edit: vet inte var du och den andra fick kring 5k ifrån för övrigt. Jag har cirka 7k att leva på efter räkningarna är betalda. Kör såklart billigt boende, billig mobil, mobilabonnemang, billigt bredband och allt det.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-26 kl. 17:45.
Citera
2026-04-26, 17:40
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Yrkena måste troligen finnas, men lönerna behöver inte ligga där.

Jag är helt enig där, frågan är väl vilka yrken som ska vara i botten? Alla yrken kan inte ligga på 35-40k
Citera
2026-04-26, 17:40
Medlem
Nemphis avatar
Är det endast lönekontot som räknas eller? En annan brukar föra över det som är kvar av pengarna någon dag innan löning till diverse konton på typ Avanza eller andra konton. Sparar nån hundring så man har på lönekontot men man aa då är man enligt studien en av de 25%?
Citera
2026-04-26, 17:42
Medlem
En del i tråden verkar tro att det enbart gäller lönekontot, men det gäller givetvis alla konton.
En ny undersökning från LF visar att de ekonomiska skillnaderna i hushållens marginaler ökar. Var fjärde svensk, 25 procent, uppger att de har mindre än 500 kronor kvar dagen före lön, vilket kan jämföras med var femte svensk (20 procent) samma tid förra året. Andelen som säger att de har ”i stort sett ingenting” kvar innan lön stiger också från 12 procent i mars 2025 till 15 procent i mars 2026.
https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/700722/

Annars är det för övrigt ingen vits med siffrorna.
Citera
2026-04-26, 17:52
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Så du har levt på 4750kr per månad? Du ljuger.
Var fick du 4750kr ifrån? Jag har cirka 7k kvar efter alla räkningar är betalda. Bara mat räcker max 3k. Så har jag inget jag behöver lägga pengar på kan jag lägga närmare 4k (kan inte lägga mer då jag har bil) på ett sparkonto.
Citera
2026-04-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Men han verkar ändå göra rätt för sig och jobbar
Sen får han väl bo var han vill ???

Har du ett jobb?

Minimalt, han tar så få pass som möjligt.

Jag har ett jobb, och ett företag med mer
Citera
2026-04-26, 17:58
Medlem
SeanPenns avatar
Var fjärde svensk eller var fjärde ”svensk” ?
Citera
2026-04-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Så säger nollor som inte har råd att göra båda delarna
Din kommentar säger en hel del om hur vidrig du är som person. Även om du vore mångmiljonär kommer du alltid vara en mentalt omogen vidrig typ som ingen gillar.
Vetskapen om det känns inombords. Du vet det och jag vet det.
Citera
2026-04-26, 18:12
Medlem
Monerokungens avatar
Hur kan man leva sånt liv? Har aldrig haft det så, är inte jobbigt?
Citera
2026-04-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
I Sverige ska man ha pengar över varje månad oavsett om du är arbetslös eller har ett bra betalt jobb.
Jag har 12 500 kr i akassa. 6000 kr i hyra, 2900 kr i lån, Kvar återstår 3600 som ska räcka till mat, bensin, mobilräkning osv.. du har uppenbarligen dålig koll på hur vissa har det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in