2026-04-12, 12:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickvännen och Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om K-Å bodde hemma hos hennes föräldrar tycker jag att min tes om att han aldrig fick chans att knyta an till sonen faller. Och jag måste också säga att jag har all förståelse för flickvännens besvikelse. K-Å borde lagt av med det småkriminella med en gång när han blev far och det hade varit mycket bättre för både henne och sonen.

När du skrev det där om en kristen kurator, tänkte jag att det nog var Frälsningsarmén via barnavårdsnämnden. Jag har kollat vad Räddningsmissionen, som hållit till i hamnen sedan mycket länge (först som Emmigrantmissionen, men typ 52 som Räddningsmissionen), gjorde på den tiden. Det verkar som om de få drev ett rätt smalt arbete bland hemlösa, så det är mindre sannolikt att det varit via dem han fick hjälp. Även om de fanns närmare hans kvarter

I o f s men han var ute mycket och rörde på sig i kretsar som vi alla förstår inte var de allra bästa för en mycket ung nybliven far.

Kjell-Åke var en mycket orädd ung man och hans syster såg honom bara rädd en enda gång. Hon var själv närvarande. Han rädd för vad deras mamma skulle säga att skulle bli far endast 15 år fyllda. Han trodde att hon inte skulle glad - och det blev hon inte heller. Tyvärr berättade han mycket litet om sitt liv för sin syster. Jag tror att han berättade betydligt mera för sin flickvän. Flickvännen berättade för systern under 2010-talet att ibland var hans plånbok helt tom och ibland hade han mycket pengar. Denna plånbok finns kvar än idag och jag har själv sett den. En stor brun sliten plånbok som hans mamma hade sparat.

Att han var ute på egen hand mycket och roade sig det står helt klart. Detta vittnar bl. a. alla gångfyllor om under åren 1964-65. Flickvännen har också berättat att vid ett tillfälle när han besökte henne på BB efter att hon hade fått sonen så var han full.

Som jag tidigare har skrivit om har systern en återkommande mardröm som hon har haft under många årtionden. Hon springer över en ödetomt i Haga och hon är mycket rädd. Efter henne springer Kjell-Åke och flaxar med armarna och skriker "Rör henne inte rör henne inte". Därefter vaknar hon alldeles kallsvettig. Inträffade den här händelsen på riktigt? Systern är osäker.
Citera
2026-04-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s men han var ute mycket och rörde på sig i kretsar som vi alla förstår inte var de allra bästa för en mycket ung nybliven far.

Kjell-Åke var en mycket orädd ung man och hans syster såg honom bara rädd en enda gång. Hon var själv närvarande. Han rädd för vad deras mamma skulle säga att skulle bli far endast 15 år fyllda. Han trodde att hon inte skulle glad - och det blev hon inte heller. Tyvärr berättade han mycket litet om sitt liv för sin syster. Jag tror att han berättade betydligt mera för sin flickvän. Flickvännen berättade för systern under 2010-talet att ibland var hans plånbok helt tom och ibland hade han mycket pengar. Denna plånbok finns kvar än idag och jag har själv sett den. En stor brun sliten plånbok som hans mamma hade sparat.

Att han var ute på egen hand mycket och roade sig det står helt klart. Detta vittnar bl. a. alla gångfyllor om under åren 1964-65. Flickvännen har också berättat att vid ett tillfälle när han besökte henne på BB efter att hon hade fått sonen så var han full.

Som jag tidigare har skrivit om har systern en återkommande mardröm som hon har haft under många årtionden. Hon springer över en ödetomt i Haga och hon är mycket rädd. Efter henne springer Kjell-Åke och flaxar med armarna och skriker "Rör henne inte rör henne inte". Därefter vaknar hon alldeles kallsvettig. Inträffade den här händelsen på riktigt? Systern är osäker.
Så sorgligt med en nybliven pappa som kommer berusad till BB. Var det K-Ås syster som berättade om drömmen för dig? Fruktansvärt att förlora en bror ut i tomma intet och inte veta. Förstår att det kan bli mardrömmar av det.
Citera
2026-04-12, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis 1965-07-27.

Citat:
Så sorgligt med en nybliven pappa som kommer berusad till BB. Var det K-Ås syster som berättade om drömmen för dig? Fruktansvärt att förlora en bror ut i tomma intet och inte veta. Förstår att det kan bli mardrömmar av det.

Ja hon har berättat om denna dröm för mig vid ett flertal tillfällen.

Varken bror eller syster hade ingen som helst aning om att de aldrig mera skulle träffas efter deras sista möte. Den sista gången de träffades var utanför dåvarande ungkarlshotellet Labor i närheten av Sandplan i Haga. Mötet var snabbt. Datumet var troligtvis 1965-07-27 ca kl. 15.10.
Citera
2026-04-22, 14:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
The Trail Went Cold, episod 478.

Publicerat onsdagen den 2026-04-15 från Canada.

https://www.trailwentcold.com/e/the-trail-went-cold-episode-478-the-dahlsjo-case/

Ett ganska välgjort program med många detaljer. Dessutom är de svenska namnen ganska bra uttalade.
Citera
2026-04-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Publicerat onsdagen den 2026-04-15 från Canada.

https://www.trailwentcold.com/e/the-trail-went-cold-episode-478-the-dahlsjo-case/

Ett ganska välgjort program med många detaljer. Dessutom är de svenska namnen ganska bra uttalade.
Kul att du hittade det! Jag har lyssnat och programmet ger en del frågor. Vet vi något om Guys flickvän? Han hävdar att det var "extensive searches" efter bilen i vattendrag. Vet vi det? När och varför? Man kan förstås tänka att den borde hittats men.... Vet man att de verkligen sågs i bilen? Var personen de besökte i Olskroken "fjärde mannen"? Stämmer det att Kjell-Åke och Jan-Olof aldrig blivit dödförklarade? Varför inte i så fall?

Men det var sannerligen ett absurt dygn, med grodmansrånet också. Hur mycket har du tänkt på ryktet att killarna var tvungna att försvinna för att de sprängt fel kassaskåp?
Citera
2026-04-22, 17:59
Medlem
Citat:
Kul att du hittade det! Jag har lyssnat och programmet ger en del frågor. Vet vi något om Guys flickvän? Han hävdar att det var "extensive searches" efter bilen i vattendrag. Vet vi det? När och varför? Man kan förstås tänka att den borde hittats men.... Vet man att de verkligen sågs i bilen? Var personen de besökte i Olskroken "fjärde mannen"? Stämmer det att Kjell-Åke och Jan-Olof aldrig blivit dödförklarade? Varför inte i så fall?

Men det var sannerligen ett absurt dygn, med grodmansrånet också. Hur mycket har du tänkt på ryktet att killarna var tvungna att försvinna för att de sprängt fel kassaskåp?

en sökning på arkiv digital och i sveriges dödbok så konstaterar jag att Jan-Olof Dahlsjö, född 1944 inte är dödförklarad än i vart fall men att folkbokföringen på honom har inte uppdaterats sedan 1970. Men konstaterar även att det finns en person född 1983 som vid födseln har samma namn som J-O D.
Citera
2026-04-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceispeace
en sökning på arkiv digital och i sveriges dödbok så konstaterar jag att Jan-Olof Dahlsjö, född 1944 inte är dödförklarad än i vart fall men att folkbokföringen på honom har inte uppdaterats sedan 1970. Men konstaterar även att det finns en person född 1983 som vid födseln har samma namn som J-O D.
Tack att du kollade detta. Är det någon som vet vad som är praxis I fall där någon försvunnit på det här viset? Litet märkligt om man gjort olika med de tre killarna här, men det kanske är familjen som måste ansöka om dödsförklring, och Dahlsjös och Johanssons familj kanske inte var intresserade av det?

Nu kollade jag själv på Skatteverket och det är anhöriga som måste ansöka. https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/dodsfalletregistreras/dodforklaring.4.18e1b10334ebe8bc80005277.html#:~:t ext=Om%20en%20person%20har%20f%C3%B6rsvunnit%20och %20det%20inte%20finns%20n%C3%A5gra,d%C3%B6tt%2C%20 kan%20d%C3%B6df%C3%B6rklaring%20ske%20omedelbart.

Så det kanske bara var så att familjerna Dahlsjö och Johanssons inte ville dödförklara. För att det var administrativt jobbigt, eller inte blev av eller för att det kändes för definitivt.
Senast redigerad av Elsa2018 2026-04-22 kl. 19:09.
Citera
2026-04-22, 19:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Svaren på dina frågor finns i tråden. Rekommenderar att du läser igenom den så att vi inte behöver "börja om".
Citera
2026-04-22, 20:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på frågor.

Citat:

Nu var det en bekant som gjorde det och sedan skickade h*n mig länken.

tempeZZt har rätt i det h*n skriver men eftersom det är en mycket lång tråd så besvarar jag dina frågor. Gays flickvän hette Yvonne och är numera avliden. Nej det vet vi inte. Förekommer i a f inte i polisutredningen. Nej det vet man inte heller om de sågs tillsammans i bilen den här dagen. Dessa uppgifter kommer enbart från Roger D. och det går inte att lita på hans utsago.

Den man som Dahlsjö och Gay besökte i Olskroken natten mot den 29 juli var inte "Fjärde mannen". Både Dahlsjö och Kjell-Åke är inte dödförklarade och står än idag som obefintliga. Fast 1968 gjordes ett försök gällande Dahlsjö men eftersom det blev felaktigt gjort så blev han inte det. Båda kommer aldrig att bli dödförklarade. Kjell-Åkes mor vägrade att gör det och hon avled 2012.

Ja det var verkligen en absurd dag som Sverige aldrig har upplevt vare sig före eller efter detta datum. Jag har tänkt mycket på det här fallet sedan 1995 och ännu mera då trådstarten gjordes. Naturligtvis har jag också tänkt mycket på detta gällande ett felaktigt kassaskåp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-04-22 kl. 20:07.
Citera
2026-04-26, 00:38
Medlem
Mycket sorglig historia. Tragiskt att det inte har blivit uppklarat.
Citera
2026-04-26, 11:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionkatten
Mycket sorglig historia. Tragiskt att det inte har blivit uppklarat.

Caset är ju uppklarat i stora drag - man vet att dom var tvugna att gå under jorden - en hann avrättas
Citera
2026-04-26, 16:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Caset är ju uppklarat i stora drag - man vet att dom var tvugna att gå under jorden - en hann avrättas

"Vet" är det många som inte håller med om. Se t.ex. RFT här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in