Flickvännen och Kjell-Åke.
Citat:
Om K-Å bodde hemma hos hennes föräldrar tycker jag att min tes om att han aldrig fick chans att knyta an till sonen faller. Och jag måste också säga att jag har all förståelse för flickvännens besvikelse. K-Å borde lagt av med det småkriminella med en gång när han blev far och det hade varit mycket bättre för både henne och sonen.
När du skrev det där om en kristen kurator, tänkte jag att det nog var Frälsningsarmén via barnavårdsnämnden. Jag har kollat vad Räddningsmissionen, som hållit till i hamnen sedan mycket länge (först som Emmigrantmissionen, men typ 52 som Räddningsmissionen), gjorde på den tiden. Det verkar som om de få drev ett rätt smalt arbete bland hemlösa, så det är mindre sannolikt att det varit via dem han fick hjälp. Även om de fanns närmare hans kvarter
När du skrev det där om en kristen kurator, tänkte jag att det nog var Frälsningsarmén via barnavårdsnämnden. Jag har kollat vad Räddningsmissionen, som hållit till i hamnen sedan mycket länge (först som Emmigrantmissionen, men typ 52 som Räddningsmissionen), gjorde på den tiden. Det verkar som om de få drev ett rätt smalt arbete bland hemlösa, så det är mindre sannolikt att det varit via dem han fick hjälp. Även om de fanns närmare hans kvarter
I o f s men han var ute mycket och rörde på sig i kretsar som vi alla förstår inte var de allra bästa för en mycket ung nybliven far.
Kjell-Åke var en mycket orädd ung man och hans syster såg honom bara rädd en enda gång. Hon var själv närvarande. Han rädd för vad deras mamma skulle säga att skulle bli far endast 15 år fyllda. Han trodde att hon inte skulle glad - och det blev hon inte heller. Tyvärr berättade han mycket litet om sitt liv för sin syster. Jag tror att han berättade betydligt mera för sin flickvän. Flickvännen berättade för systern under 2010-talet att ibland var hans plånbok helt tom och ibland hade han mycket pengar. Denna plånbok finns kvar än idag och jag har själv sett den. En stor brun sliten plånbok som hans mamma hade sparat.
Att han var ute på egen hand mycket och roade sig det står helt klart. Detta vittnar bl. a. alla gångfyllor om under åren 1964-65. Flickvännen har också berättat att vid ett tillfälle när han besökte henne på BB efter att hon hade fått sonen så var han full.
Som jag tidigare har skrivit om har systern en återkommande mardröm som hon har haft under många årtionden. Hon springer över en ödetomt i Haga och hon är mycket rädd. Efter henne springer Kjell-Åke och flaxar med armarna och skriker "Rör henne inte rör henne inte". Därefter vaknar hon alldeles kallsvettig. Inträffade den här händelsen på riktigt? Systern är osäker.