2026-04-26, 10:04
Medlem
Läste denna tråd: (FB) Bank fryst mitt konto pga kontantuttag och blev orolig att jag inte kommer kunna ta ut ens 30k.

Nu vet jag att banker har vissa max-summor per dag och vecka. Om man håller sig till dessa nivåer - är det ok då?

Det var flera år sen jag tog ut kontanter så det kanske flaggas som onormalt beteende.

Kan man gå till banken istället och beställa kontantuttag?

Jag har också flera bankkonton på olika banker så kanske det är bäst att sprida ut uttagen i så fall.

Tacksam för svar!
Citera
2026-04-26, 10:09
Medlem
Den du hänvisar till har åkt dit för narkotikabrott, och sannolikt använt swish.

Så länge man han följer bankens gräns för uttag per vecka/månad, så finns det inga hinder att plocka ut det man behöver.
Citera
2026-04-26, 10:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbobba
Läste denna tråd: (FB) Bank fryst mitt konto pga kontantuttag och blev orolig att jag inte kommer kunna ta ut ens 30k.

Nu vet jag att banker har vissa max-summor per dag och vecka. Om man håller sig till dessa nivåer - är det ok då?

Det var flera år sen jag tog ut kontanter så det kanske flaggas som onormalt beteende.

Jag har också flera bankkonton på olika banker så kanske det är bäst att sprida ut uttagen i så fall.

Tacksam för svar!

Varför ställer du inte frågan i den tråden?
Citera
2026-04-26, 10:17
Avstängd
Connykrims avatar
Va? Du får ta ut hur mycket du vill inom bankens dag/vecka gräns. Varför skulle dom spärra dig?
Citera
2026-04-26, 10:32
Medlem
Eurodiscos avatar
Nej du kommer inte att bli spärrad? Klart du kan ta ut 30k i kontanter från ditt konto. Enklast är att ta ut dom på bankkontoret Säg bara till i förväg så banken har kontanter hemma
Senast redigerad av Eurodisco 2026-04-26 kl. 10:36.
Citera
2026-04-26, 10:35
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/stoppad-f%C3%B6r-att-han-tog-ut-f%C3%B6r-mycket-nu-har-han-bytt-bank/ar-AA1YJQjQ?cvid=69b8362d5ee849a198b069fc56e9b57e

Det borde förstås inte ha varit något problem. Det är ju, faktiskt, Anders egna pengar det handlar om.

Men Länsförsäkringar bank tyckte Anders Hallstenssons uttag av cirka 16 000 kronor per månad i kontanter var för mycket.

Det är bäst att ta ut från olika banker.
Citera
2026-04-26, 10:36
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den du hänvisar till har åkt dit för narkotikabrott, och sannolikt använt swish.

Så länge man han följer bankens gräns för uttag per vecka/månad, så finns det inga hinder att plocka ut det man behöver.

Banken kan fortfarande komma att ifrågasätta varför du gör maxuttag från bankomaten varje vecka.
Citera
2026-04-26, 11:08
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Banken kan fortfarande komma att ifrågasätta varför du gör maxuttag från bankomaten varje vecka.

Ja det kan de, men du gör fortfarande vad du vill med dina egna pengar. Banken stoppar dig inte om det inte finns skäl att göra det.
Citera
2026-04-26, 11:13
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Seriöst, blir det krig skiter jag i kontakter.
Jag gör det jag behöver göra för att mina barn/fru ska överleva

Blir lite andra regler då, om vi säger så 😉
Men är inte den som är den kommer försvara landet
Kommer hem levande eller kista
Citera
2026-04-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Nej du kommer inte att bli spärrad? Klart du kan ta ut 30k i kontanter från ditt konto. Enklast är att ta ut dom på bankkontoret Säg bara till i förväg så banken har kontanter hemma

Det blir detta alternativ! Jag har ju inget fuffens för mig så de borde ju kunna bistå med denna tjänst. Återkommer när jag fått svar från dem.
Citera
2026-04-26, 11:28
Medlem
Citat:
Det blir detta alternativ! Jag har ju inget fuffens för mig så de borde ju kunna bistå med denna tjänst. Återkommer när jag fått svar från dem.

Det är väldigt få bankkontor som hanterar kontanter.
Citera
2026-04-26, 11:37
Medlem
bithaxs avatar
Ta ut 3000 Euro på forex. Säg att du ska åka utomlands. Euro är en betydligt bättre valuta att hålla än SEK om du ska t.ex. fly landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in