2026-04-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ja, min bank tillåter inte insättningar på mer än 10.000:- i månaden, andra banker kanske ännu mindre. Det är det där med penningtvätt osv., ett jäkla otyg om man säljer nåt begagnat och får betalt i kontanter!

Är väl lätt att bara krävs betalning med swish så är problemet löst.
Citera
2026-04-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är väl lätt att bara krävs betalning med swish så är problemet löst.

Riskabelt med Swish också, det är många helt oskyldiga som får sina konton avstängda..det kan vara bedrägerier i flera led, en person vars pengar härrör från bedrägeri swishar en annan för en sak de köpt på blocket som i sin tur swishar och köper något då spärrar banken hela "kedjan".
Det är väldigt godtyckligt vilka som får sina konton spärrade.
Citera
2026-04-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den du hänvisar till har åkt dit för narkotikabrott, och sannolikt använt swish.

Så länge man han följer bankens gräns för uttag per vecka/månad, så finns det inga hinder att plocka ut det man behöver.

Det här innebär att det alltså finns flera regler för att ta ut pengar - registerkontroll + summa per tidsspann. Tar de själva ut ett register för de som vill ta ut kontanter? Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Ja, du kan ta ut 30k eller mer om du beställer. Säg som det är att du använder kontanter för att hålla systemet igång och dessutom vill ha en kriskassa. Det kommer att ta en vecka eller så. Var noga med att speca hur du vill du vill ha dem sorterade.

Jag mailade Handelsbanken och sa att "jag vill ta ut 30 000 kr i kriskassa, jag vill inte att mitt konto ska bli blockat".

De gav mig ett generiskt svar om deras regler. De gav mig länken:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/konton-och-betalningar/kontanter

Jag antar att om man då behöver ta ut större uttag än dessa summor så kommer man bli behandlad på ett annat sätt. Ber man om en miljon etc. så kommer man bli slussad på ett annat sätt.

Jag har iaf börjat ta ut kontanter enligt Handelsbankens regler - men har också ett annat bankkonto med kort där jag kan ta ut. Så jag tänker:

HB: 15 000kr
Andra konto: 15 000 kr

Tänkte försöka se om jag lyckas med detta inom 2 veckor.
Citera
2026-04-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför ställer du inte frågan i den tråden?

Jag har inget bra svar på detta - tänkte att detta var en ny bump i frågan och ville ha en ny diskussion. Men du kanske har rätt i att man skulle samla allt inom den tråden. Jag tycker vi fått bra diskussioner i denna tråd däremot så det kanske var rätt val.
Citera
2026-04-28, 09:21
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbobba
....

Jag mailade Handelsbanken och sa att "jag vill ta ut 30 000 kr i kriskassa, jag vill inte att mitt konto ska bli blockat".

De gav mig ett generiskt svar om deras regler. De gav mig länken:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/konton-och-betalningar/kontanter

Jag antar att om man då behöver ta ut större uttag än dessa summor så kommer man bli behandlad på ett annat sätt. Ber man om en miljon etc. så kommer man bli slussad på ett annat sätt.

...

Mailsvar är oftast värdelösa och riktade till massan och inte till dem med särskilda behov. Gå in på ett kontor och ta samtalet. Samarbetar de inte, så tala om att de blir av med en kund när du flyttar till SEB som är mer resonabla.
Uppdatera oss gärna på hur det går.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in