2026-04-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Det är väl inte han som sätter dagordningen? Sedan förstår jag inte vad du är för slags person som inte har skapat en bättre relation till ditt barn? Har du varit en ansvarsfull förälder som haft barnen som prio ett undrar jag? Handen på hjärtat? Det är ju upprörande att bara höra vad du skriver. Det verkar inte finnas ett rätt någonstans.

Skippa det. Trafiken är ingen lekskola eller terapi för personerna som inte fungerar. Det är allvar. Avtal är avtal och avtal skall hållas. Jag förstår inte ens hur du kan få ett känslomässig urladdning på det här. Personen ifråga lever inte upp till samhällsförväntningarna och kommer ha det svårt överlag i samhället kan man troligtvis gissa. Det kommer inte bli bättre av att du puschar. Tvärtom värre. Dessutom tror jag om saker ska bli bra, så behöver du också vara en bra person, är du det?

Men angående körkort så kommer det vara en dyr historia med en person som inte levererar och dessutom kan det också vara en biljett till himmelriket. Du vet, att det är yngre förmågor som hamnar i olyckor? Men låt oss säga att allt är perfekt och du är den bästa personen i världen osv, och som sätter dagordningen för att du är en förebild. Du bokar du in dig på handledningen, övningskör 3-5 dagar i veckan och ser till att barnet har en app som man kan öva på inför teoriprovet. Du behöver också vara ganska bra på trafik, övningskörning osv annars kommer det aldrig gå.
Senast redigerad av avhandla 2026-04-22 kl. 06:49.
Citera
2026-04-22, 06:53
Medlem
Citat:
Men jag resonerar som så att han har ett gott hjärta, han vill ingen illa, men han har varit i sammanhang där han kan använda sin gränslöshet för att tjäna kompispoäng på att vara värst, eller mest orädd.
Så höll de här härliga grabbarna på också från början.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dnepropetrovsk_maniacs
Citera
2026-04-22, 07:17
Medlem
Citat:
Fast sådär har det ju varit, jag måste ha ägnat dagar åt att skälla på honom för att han missat plugget och veckovis för allt annat han hittat på. Men det kommer ju till en punkt där du bara kommer så långt. Framförallt med en sådan här person som du inte kommer nånstans med när den väl bestämt sig.

Vad gör han när han inte är i skolan?

Han har tydligen haft det lite struligt tidigare. Han han gjort något utredning? Har ni föräldrar tagit emot hjälp i form av utbildning via socialen? Har han anpassad skolgång?
Citera
2026-04-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Avboka tiden och låt honom själv ansvara och ta tag i det om han är intresserad.
Dock har han ju fått det i julklapp så du borde stå för pengarna, när och om det sker.

Tåget har gått
Citera
2026-04-22, 08:17
Medlem
Julklappen måste ändå få vara villkorslös. Annars är det ingen present. Du kan inte dra in en present för att du tycker att han inte gör rätt på andra områden.

Det måste finnas andra mer långsiktiga sätt att angripa detta på än kortsiktiga hot och uppgivenhet.

Genomför utbildningen med honom, det kan vara en tråd att dra i för framtida bättre relation. Om han inte sköter det och missar saker där så köper du inte mer åt honom, men då har ni iaf försökt det här.
Citera
2026-04-22, 08:39
Medlem
NiceNameTwices avatar
Har inga erfarenheter själv (ännu) av tonåriga barn men tänker att det hela kokar ner i två saker egentligen.

1. Din son behöver känna att det blir konsekvenser av att strunta i saker.
2. Din son behöver också känna att hans pappa fortfarande vill hitta på saker med honom.
Citera
2026-04-22, 12:05
Medlem
Citat:
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Låter som att han knarkar. Varför vill han annars inte ens visa sig fast du ska fixa mat och betalar taxi. Mycket knark i Stockholm.
Citera
2026-04-22, 13:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Vad bör jag göra?

Hej pappan. Du har inte en “trotsig unge som behöver en hårdare linje”. Du har en kille med klassisk mix av ADHD + undvikande + skam + låg uthållighet när något blir jobbigt — och att du försöker lösa det med moral, konsekvenser och “skärpning”...kommer INTE bita på honom, hur rimligt det än känns.

Vill också poängtera att du med väldigt stor sannolikhet gör ett rejält misstag - du tolkar beteendet som brist på vilja (“han skiter i mig”, “han kan inte bete sig”) när det till stor del handlar om bristande förmåga.

För din son fixar praktik → struktur + tydlighet funkar.
Han kraschar i skolan → abstrakt, kravfyllt, kräver självreglering.
Han duckar middagar → låg energi / undvikande / klarar inte “krav + känslor”.
Han ljuger om magont → klassisk exit-strategi när man inte orkar stå i något.

Och ja han kan absolut vilja ta körkort! ....samtidigt som han inte klarar att bete sig på ett sätt som faktiskt gör det möjligt. De två sakerna kan samexistera här.
Det du känner (svek, irritation, “varför bryr han sig inte?”) är helt rimligt. Men din slutsats är felriktad.

Du frågar hur du ska göra...
Du ska inte avboka — men inte heller köra på som vanligt.

Att dra in körkortet som “straff” kommer bara öka avståndet mellan er, bekräfta din sons känsla av att inte räcka till OCH göra honom ännu mer undvikande av dig. Men om du ignorerar hans beteende och låtsas som inget, blir det lika fel.

Det som behövs är ramverk + relation samtidigt. Så istället för “Du sköter dig inte, då skiter vi i körkortet”, behöver han landa i något ärligt och relationellt som till exempel:

“Jag blev faktiskt sårad när du inte kom i söndags. Jag hade sett fram emot det.
Jag vill göra det här med dig — men då behöver vi hitta ett sätt som funkar för oss båda.”

Det är en helt annan energi - autentisk, mogen och där du visar att hans beteende ger påverkan i dig = att han spelar roll. Därefter: gör körkortet mindre laddat, sänk kraven runt det, boka om, men med tydlig, realistisk överenskommelse och som ett TEAM:

“Vi bokar en ny tid.
Ditt enda jobb är att dyka upp.
Orkar du inte hela, så går vi därifrån.
Men vi testar.”

Och när/om det inte funkar:

“Okej. Det blev inte idag heller. Vi testar igen en annan dag.”

Inte passivt. Inte uppgivet.
Men stabilt.
Citera
2026-04-22, 13:16
Medlem
Citat:

Vad bör jag göra?

Ta det lugnt. Vad betyder ett körkort? Inte hela världen. Han kanske inte känner sig mogen för det. Vill inte ha mer press på sig. Kanske han också är sur på sina föräldrar? Inte ovanligt. Tråkigt för honom att ni bor så långt från varandra.
Citera
2026-04-22, 14:14
Medlem
Split-eds avatar
Jag har inget råd, men jag måste fan skriva att jag sträcker på mig över Flashback när jag ser såna här trådar. TS får genuint bra råd av olika sorter och kan själv avväga vad som passar hans situation bäst.

Hoppas det ordnar sig för dig ts
Citera
2026-04-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Han låter inte mogen. Du får sätta ned foten mer och kräva att ni löser hans skolfrånvaro. Det är ett katastrofalt misslyckande. Speciellt den framtid som väntar honom med massarbetslöshet om han inte är antingen en fena på något arbetaryrke eller en väldigt drivande civil ingenjör.

Du ska inte heller väga saker mot varandra. Skola ska skötas oavsett om du ger honom saker eller inte. Körkort ska han inte ha för att det är en present. Det ska han ha för att det tillhör utbildningen i livet. Du ska inte ställa upp för att ge honom din tid och pengar som en gåva. Du ska göra det för att det är ditt ansvar som pappa.

Det ska alltså inte vara en "skön pappa/son grej". När du har det med honom så ska det vara resor, nöjen och att bara umgås på ett eller annat sätt.

Du ska ställa krav på honom och missköter han det så ska du vara arg (helst synkat med mamman om det går). Sen fokuserar du på dottern tills han mognar.

Nu får det vara nog med det här jävla curlandet som förstör barnen.

Håller med till 100%. Har också barn i denna ålder, dock lyckligtvis inte med dessa problem.

Föräldraskap är ett ansvar. Det är ens ansvar att barnen växer upp och blir självgående. Om inte du gör det kommer ingen göra det. Och det är dessa som i stor utsträckning blir lätta byten i kriminella kretsar.
Citera
2026-04-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Materialiserar sig ur marken? När skolan flaggar frånvaro, när BUP kopplas in, när mamman ringer, när ungen själv drar “pappa pressar mig”.
Det räcker med ett samtal så är cirkusen igång.

Men ja, där är vi överens: vill han inte ha gratis körkort, då får han inte det. Snart myndig, då gäller eget ansvar.
Låter mer som du projicerar egna upplevelser här. Han går i gymnasiet skolnärvaro är frivillig, de verkar vara stabila föräldrar och ungen verkar vara lat inte dysfunktionell. Du överdriver i vad det här fallet skulle eskalera till. Han är ett år från myndig utan tidigare myndighetskontakter vad vi vet om. Inget kommer att hända för att hans far säger åt honom att skärpa till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in