2026-04-21, 18:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Ja, och det tycker jag är väldigt udda, han säger det självmant.

Behandla honom som en lögnare? Lite osäker på vad det innebär generellt, men han är ju en lögnare i sådant fall. Ganska osäker på hur jag ska behandla honom pga det.
Folk med adhd lever ofta ett liv med dåligt självförtroende och depression som kommer från ett evigt misslyckande i studier och andra åtaganden. De är ojämna i bemärkelsen att de är extremt duktiga på det som intresserar dem men har svårt för det som inte är intressant.

Att han ljuger sig igenom plugget är ett tydligt tecken på att han får grov ångest av skolan och associerar studier med misslyckanden. Jag gissar att han inte vill övningsköra med dig för han är rädd att misslyckas och få skäll/besvikelse av dig. Om man aldrig försöker kan man inte heller misslyckas...

Svårigheten är att förmå en sådan person att bygga upp en struktur och få förmågan att planera. Något som adhd människor är mycket dåliga på. Det kan leda till framgång och därmed ett bättre självförtroende.

Mitt råd är att försöka förmå honom att planera och strukturera sitt liv och aldrig 'lösa' något åt honom. Peka på en väg som han kan göra, visa, men låt han göra.

Att bestraffa hans misslyckanden gör bara saken värre.
Citera
2026-04-21, 18:44
Avslutad
Citat:
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Uppenbart att han kör med dig trots att det är du som möjliggör hans körkort. Också uppenbart att han är van vid att kunna köra med dig som han vill och ändå få som han vill till slut. Det är du som möjliggör alltsammans. Varför ska han ändra sig? Finns inga incitament.

Du är svag och blåst.
Citera
2026-04-21, 19:30
Medlem
Citat:
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Säg något i stil med:

“Jag blev väldigt besviken när du inte kom i söndags. Jag hade planerat och sett fram emot det. Jag vill fortfarande göra körkortsgrejen med dig, så jag går på utbildningen – men jag behöver att du också börjar visa respekt och ta ansvar.”

Vad du inte bör göra:

• Inte börja maktkamp om varje detalj
• Inte använda allt som belöning/straff
• Inte tolka allt som personlig respektlöshet (även om det känns så)
• Inte ge upp kontakten
Citera
2026-04-21, 19:36
Medlem
ScorchPipes avatar
Hade inte tagit tillbaka nåt han fått i julklapp. Gåvor bör inte få villkor i efterhand. Snarare misstag att ge det i julklapp, men lätt att vara efterklok. Hade varit bättre att erbjuda att betala körkortet om han sköter skolan och inte börjar knarka eller nåt.

Yr och ont i magen är ju klassiska ursäkter för att slippa skolan. Släpa med honom till läkaren så brukar det gå över.
Citera
2026-04-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Du ska inte göra ett skit.
Du har erbjudit körkort, tid och pengar och han pissar på det. Fine. Då får han leva med konsekvensera.
Börjar du pressa och bråka blir det snabbt “kontroll” och “psykisk press”, och då står socialtjänsten där och lyssnar på hans version, och bara hans version.
Säg bara att när du vill ta körkort hör du av dig.
Vad får dig att tro att socialtjänsten plötsligt bara skulle materialisera sig ur marken från? Men håller med om att orkar inte ungen släpa sig med eller inte vill få ett gratis körkort så slipp då. Viss motivation måste läggas över som ansvar även på unga personer. Grabben är myndig om 1 år eller så, eget ansvar gäller.
Citera
2026-04-21, 21:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektalutdelning
Vad får dig att tro att socialtjänsten plötsligt bara skulle materialisera sig ur marken från? Men håller med om att orkar inte ungen släpa sig med eller inte vill få ett gratis körkort så slipp då. Viss motivation måste läggas över som ansvar även på unga personer. Grabben är myndig om 1 år eller så, eget ansvar gäller.
Materialiserar sig ur marken? När skolan flaggar frånvaro, när BUP kopplas in, när mamman ringer, när ungen själv drar “pappa pressar mig”.
Det räcker med ett samtal så är cirkusen igång.

Men ja, där är vi överens: vill han inte ha gratis körkort, då får han inte det. Snart myndig, då gäller eget ansvar.
Citera
2026-04-21, 21:53
Medlem
Citat:

Vad bör jag göra?

Var ju en ganska energikrävande tid under gymnasiet med studier, kompisrelationer och kärlekstrassel. Mycket som händer i livet, kroppen och känslomässigt vilket tar ut sin rätt. Jag fick också ett betalt körkort men orkade inte ta itu med den utbildningen förrän efter gymnasiet. Så låt honom vänta tills efter studenten om han inte känner suget att absolut fixa det nu. Då har han också något konstruktivt att göra om det är en tidslucka mellan vidare studier eller jobb...
Citera
2026-04-21, 22:33
Medlem
Skolk kan vara ett sätt att söka samhörighet med jämnåriga utanför skolmiljön där de känner sig misslyckade.
Det är så han reglerar sina emotionella ångest.

Man måste alltid fråga sig varför miljön i skolan känns som ett hot, jag minns själv att jag endast kunde gå till lärare som hade läraregenskaper.
Avboka inte. Kan vara hans jobbiga period just nu som han bearbetar.

Dessutom kräver skolan en lugn hjärna. Har man inte det känns det jobbigt att vara där.
Citera
2026-04-21, 22:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Folk med adhd lever ofta ett liv med dåligt självförtroende och depression som kommer från ett evigt misslyckande i studier och andra åtaganden. De är ojämna i bemärkelsen att de är extremt duktiga på det som intresserar dem men har svårt för det som inte är intressant.

Att han ljuger sig igenom plugget är ett tydligt tecken på att han får grov ångest av skolan och associerar studier med misslyckanden. Jag gissar att han inte vill övningsköra med dig för han är rädd att misslyckas och få skäll/besvikelse av dig. Om man aldrig försöker kan man inte heller misslyckas...

Svårigheten är att förmå en sådan person att bygga upp en struktur och få förmågan att planera. Något som adhd människor är mycket dåliga på. Det kan leda till framgång och därmed ett bättre självförtroende.

Mitt råd är att försöka förmå honom att planera och strukturera sitt liv och aldrig 'lösa' något åt honom. Peka på en väg som han kan göra, visa, men låt han göra.

Att bestraffa hans misslyckanden gör bara saken värre.

Håller med här. Det räcker inte med att "ryck upp dig och sluta vara lat".
Citera
2026-04-22, 00:44
Medlem
Citat:

Vad bör jag göra?

Jag förstår att du känner dig både besviken och sårad. Det är jobbigt att stå där med matkassar och bli avvisad när man har sett fram emot något tillsammans. Samtidigt tror jag att det här handlar om mer än bara en utebliven middag och en bokad körutbildning.

Det första du ska göra är att ignorera dom flestas svar på denna tråd, värkar inte vara många "duktiga" föräldrar här.

Grabben är 17–18 år, näst sista året på gymnasiet – en period som för många är extremt påfrestande. Mycket frånvaro, magont/yrsel när han ska gå till skolan, och att han föredrar att chilla hemma istället för att träffa dig… det låter som att han kämpar med något som är tyngre än vad det ser ut på ytan. Det kan vara stress, utmattning, ångest, eller helt enkelt att han är mitt i en fas där han har svårt att hantera krav och sociala förväntningar (även från föräldrar). Att han skötte praktiken bra är ett gott tecken – det visar att han kan när det känns meningsfullt och inte för överväldigande.

När det gäller julklappen/körutbildningen:
En julklapp är en gåva, inte ett avtal som kan dras tillbaka när man blir besviken. Om du ställer in det nu riskerar han att tolka det som att din kärlek och uppskattning är villkorad – ”du får bara grejer och tid med mig om du beter dig som jag vill”. Det kan slå hårt på tilliten mellan er, särskilt eftersom ni redan är skilda och han verkar ha svårt att hantera relationen till båda föräldrarna.
Istället för att se det som att ”han inte sköter sig” eller att han måste ”förtjäna” din bekräftelse, kanske du kan försöka möta honom med lite mer förståelse för var han är just nu. Han verkar kompisberoende och har haft strul tidigare – nu har han äntligen ett bra kompisgäng, vilket är jättebra. Samtidigt verkar han ha svårt att orka med skolan och med att ”prestera” i relationer. Det låter som att han behöver stöd mer än press.
Några konkreta tankar:

Prata med honom när ni båda är lugna (inte precis när han har svikit något). Säg något i stil med:
”Jag blev ledsen och besviken i söndags, för jag hade verkligen sett fram emot att ses. Samtidigt förstår jag att du inte orkade. Vad är det som gör att det känns så tungt just nu?”
Fråga honom hur han själv vill ha det med körutbildningen. Ge honom ägandeskap istället för att det ska vara en morot eller straff. ”Vill du fortfarande göra det här tillsammans med mig? Det vore kul för mig, men jag vill inte tvinga dig.”
Överväg att lätta på kraven ett tag. Han behöver kanske inte ”förtjäna” tid med dig eller aktiviteter – han behöver känna att du står kvar även när han är jobbig, trött eller inte presterar.

Du skriver att han är vrång mot både dig och mamman och att det inte går att resonera. Det är klassiskt tonårsbeteende, men det kan också vara ett rop på hjälp. Många killar i den åldern har svårt att sätta ord på hur de mår och drar sig undan istället.
Du verkar vara en pappa som verkligen vill ha en bra relation och göra saker tillsammans – det är fint. Men just nu kanske det bästa du kan göra är att visa att din kärlek inte är beroende av att han sköter skolan, dyker upp på middagar eller är ”lätt” att ha att göra med. Tonårspojkar behöver ofta känna att de är älskade även när de är på botten.
Vill du ha en bra relation längre fram så är det nu du lägger grunden – genom att vara den trygga punkten, inte den som sätter betyg på honom.

Sen är han man, han vill ha beröm och respekt. Värkar lite som han tycker det är omöjligt att göra er stolta över honom.

Lycka till, det här är tufft men det går att vända om ni rannsakar er själva mer, våra barn är ett betyg på våran förmåga att uppfostra.
Senast redigerad av LypsylKungen 2026-04-22 kl. 00:51.
Citera
2026-04-22, 01:38
Medlem
Så här säger jag: Släpp pojken. Han har straffat ut sig. Han är inte längre ditt problem. Han har försuttit sina chanser. Vill han ta tag i sitt liv så är det hans egna problem. Du har gjort allt du kan. Gå vidare. Skaffa en ny unge som du kan forma till en bättre individ.
Citera
2026-04-22, 05:25
Medlem
Omogen. Om ett par år växer han ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här