2026-04-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har du ju rimligen ingen som helst aning om.

Din bekantskapskrets kan förstås vara den enda i världen som är 100% transparanta vad gäller privatekonomin, men det känns tämligen orimligt.

Jo, jag har tänkt lite längre och känner en del, det var mer det höga talet 25% jag menar är högt, det är säkert riktigt och det är trist och något politikerna måste jobba med.
Citera
2026-04-25, 18:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jo, jag har tänkt lite längre och känner en del,

Säkert.

Citat:
det var mer det höga talet 25% jag menar är högt, det är säkert riktigt och det är trist och något politikerna måste jobba med.

Det är inte mycket politiker kan göra åt det. Det handlar om privatekonomiska beslut som måste tas och budget som måste hållas. Det spelar ingen roll hur hög lön någon har, eller hur hög eller låg inkomstskatt ett land eller en region har, vill man göra av med sina pengar och sitta med ingenting veckan innan lön så går det utmärkt oavsett om man har en nettolön på 15k i månaden eller 350k i månaden.
Citera
2026-04-25, 19:00
Medlem
Såhär kan det se ut i Sverige. I Perstorp, gissar att det ser likadant ut i några andra ställen i landet. Vilka fler kommuner i Sverige ser livet ut som i Perstorp?

Perstorp ligger ändå i ett storstadsområde, så varför lyckas inte denna kommun? Vad gör kommunen för fel?

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2786580
Senast redigerad av Tissetiss 2026-04-25 kl. 19:21.
Citera
2026-04-25, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Problemet är inte skatter och bidrag utan det faktum att folk haft negativ reallöneutveckling.

Efter 3 år med 10% årlig inflation och lönehöjningar på 3% årligen är 20% av lönen borta.

Jag skyller på fack och arbetsgivare. De har inte skött sitt jobb. Folk behöver ha löner som synkar med inflationen.
Citera
2026-04-25, 19:42
Medlem
Självklart har man lite svarta kneg på sidan som gör att lädret alltid är väl fyllt oavsett tid i månaden. Så Kan man spendera på damer när man vill

Bidragen kommer när de kommer
Citera
2026-04-25, 19:53
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Jo, jag har tänkt lite längre och känner en del, det var mer det höga talet 25% jag menar är högt, det är säkert riktigt och det är trist och något politikerna måste jobba med.
Det råder en solklar dissonans mellan Svantessons "Sverige har en utomordentligt stark ekonomi" och den verklighet som drabbat många Svenskar. Det finns inga fördelar med försämrad köpkraft hos allmänheten.

Eftersom vi nu har lågkonjunktur undrar man ju: Vart fan tar alla pengar vägen??
Citera
2026-04-25, 21:02
Medlem
Den skatan tycker ju att hushållen ska få ekonomin i rullning. För vilka pengar då? Min mamma är en gammal tant på 60 år som jobbar som bara den inom vården med ca 22500kr ut. En hyra på 12000kr
Sen finns de inte så mkt mer att köpa saker för! Jo med kredit 🤔🧐

Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det råder en solklar dissonans mellan Svantessons "Sverige har en utomordentligt stark ekonomi" och den verklighet som drabbat många Svenskar. Det finns inga fördelar med försämrad köpkraft hos allmänheten.

Eftersom vi nu har lågkonjunktur undrar man ju: Vart fan tar alla pengar vägen??
Citera
2026-04-25, 21:03
Medlem
Sthlmshyra för en normalstor tvåa ligger på 12000kr minst! Undra hur mkt hyra Svantesson har i förhållande till sin lön!

Citat:

Citera
2026-04-25, 21:17
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Om vi leker med tanken att du har 18.000 in på kontot och en hyra på 8000kr så har du 0kr kvar om du ska spara 10.000kr
Lek då med tanken att man kan bo i en bostadsrätt med avgift på 2000 kr/mån. Ingen har väl nämnt en hyra på 8000 kr/mån? Det finns många sätt att leva sitt liv på. Alla sätt är inte i en hyresrätt för 8000 kr per månad.
Citera
2026-04-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Såhär kan det se ut i Sverige. I Perstorp, gissar att det ser likadant ut i några andra ställen i landet. Vilka fler kommuner i Sverige ser livet ut som i Perstorp?

Perstorp ligger ändå i ett storstadsområde, så varför lyckas inte denna kommun? Vad gör kommunen för fel?
Ja, det som behövs är att några profitjagande privatkapitalister öppnar sina plånböcker och investerar i någon näringsverksamhet och så anställer folk i kommunen som får betalt efter värdet dom levererar. Så att kapitalägarna får vettig avkastning på sina kunskaper, initiativ och sitt risktagande.

Och varför händer inte det då?

Det har kanske inte så mycket med kommunen att göra. Varför skulle det ha med kommunen att göra?
Finns det någon lagstiftning som står i vägen?
Citera
2026-04-25, 21:27
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Jag känner igen mig hur det var för trettio år sedan, som nyutexaminerad under nittiotalskrisen så var man inte precis överbetald. Det var oftast inte många kronor kvar på kontot när nästa lön kom. Tack och lov har man tjänat litet mer sedan dess så man slipper leva ur hand i mun. Jag är inte förvånad över att många har det likadant idag.
Citera
2026-04-25, 21:27
Medlem
Citat:

Hushållen har en nettoförmögenhet på ca 25'400 miljarder kr.

En del sparar och investerar. Andra konsumerar upp sina inkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in