2026-04-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Respektlöst på vilket sätt då? Mörda henne om hon går ut utan sin man?

Nja det vet jag inte om det passar in på just det exemplet. Jag bara konstaterar att man självklart kan behandla någon respektlöst utan att för den sakens skull hata den personen.

Men även i ditt exempel ovan har jag svårt att se var hatet kommer in i bilden. Låter mer som extremt kontrollbehov eller liknande. Eller djupa religiösa övertygelser/hederskultur.
Citera
2026-04-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det var roks idé. Som deras vänner i regeringen mer än gärna gjorde lag av.

Källa på att samtyckeslagen var Roks idé tack.
För stämmer inte. Samtyckeslagen har funnits i andra länder innan den dök upp i Sverige och har varit på "agendan" i flera politiska partier en lång tid.
Du målar upp Roks i alldeles för stor tröja.
Citera
2026-04-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Källa på att samtyckeslagen var Roks idé tack.
För stämmer inte. Samtyckeslagen har funnits i andra länder innan den dök upp i Sverige och har varit på "agendan" i flera politiska partier en lång tid.
Du målar upp Roks i alldeles för stor tröja.

Sexköpslagen. Inte samtyckeslagen.
Trött på att dela källor till folk som aldrig gör detsamma
Citera
2026-04-25, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nja det vet jag inte om det passar in på just det exemplet. Jag bara konstaterar att man självklart kan behandla någon respektlöst utan att för den sakens skull hata den personen.

Men även i ditt exempel ovan har jag svårt att se var hatet kommer in i bilden. Låter mer som extremt kontrollbehov eller liknande. Eller djupa religiösa övertygelser/hederskultur.

Det ligger väldigt mycket hat och förakt bakom en sån handling och rent allmänt hur kvinnor behandlas i Mellanöstern + andra patriarkala länder. Annars hade man aldrig klarat av att behandla sina medmänniskor på det sättet, år ut och år in. Går inte enbart att skylla på religion/ideologi. Kontrollbehov ingår självfallet också.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-25 kl. 21:18.
Citera
2026-04-25, 20:42
Medlem
Tycker herrar förvirrade ignoranter i denna tråd, ska förklara VAD som ÄR att betrakta som kvinnohat...när nu tydligen inte sexuellt våld ens om det är sanktionerat eller ens talibanerna uppvisar någon misogyni utan tydligen enkom ser på sina kvinnor som söta små barn, som man bara måste låsa in, förhindra, begränsa ta ifrån och tvinga hit och dit...
Citera
2026-04-25, 20:56
Medlem
Citat:
Sexköpslagen. Inte samtyckeslagen.
Trött på att dela källor till folk som aldrig gör detsamma

snabb googling

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/sexkopslagen/

kvinnoförbundet...dvs socialdemokratiska kvinnoförbundet.
Roks kan säkert ha varit med på ett hörn, men var knappat de som styrde in regeringen på detta.
Citera
2026-04-25, 20:58
Medlem
Citat:
snabb googling

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/sexkopslagen/

kvinnoförbundet...dvs socialdemokratiska kvinnoförbundet.
Roks kan säkert ha varit med på ett hörn, men var knappat de som styrde in regeringen på detta.

Den som har den minsta koll om kvinnoförbunden i våra partiet känner till att de har haft ett tätt samarbete med roks. Framförallt s-kvinnnor

Se dokumentären könskriget så kommer du se vad jag menar.
Citera
2026-04-25, 21:02
Avstängd
Citat:
Självbedrägeriet är starkt hos dig.

Du resonerar inte logiskt, du försöker inte nå fram till sanningen och du följer inte ett strikt ramverk. Du försöker bara ha rätt till varje pris. Precis som en liten unge.

Den bristande förståelsen för logik är stark hos dig. Du vill att vi ska strunta i logiken och anpassa oss till dina känslor. Jag säger tvärtom. Uttalar du dig slarvigt så är det du som behöver lära dig att uttrycka dig bättre.

På vilket sätt resonerar jag ologiskt? Du får gärna ta ett exempel. Jag har ju utgått ifrån det du har skrivit.

Jo, jag bryr mig om logisk konsekvens och jag applicerar statistiska principer som är vedertagna och som lärs ut på universiteten. Så vad är det du gaggar om?

Fast om jag har rätt, varför ska jag då vika mig för? Det är du som vill ha rätt till varje pris. Det är därför du inte kan ta till dig av rättningar.

Du själv är en gödselspridare på det här forumet.
Citera
2026-04-25, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Den bristande förståelsen för logik är stark hos dig. Du vill att vi ska strunta i logiken och anpassa oss till dina känslor. Jag säger tvärtom. Uttalar du dig slarvigt så är det du som behöver lära dig att uttrycka dig bättre.

På vilket sätt resonerar jag ologiskt? Du får gärna ta ett exempel. Jag har ju utgått ifrån det du har skrivit.

Jo, jag bryr mig om logisk konsekvens och jag applicerar statistiska principer som är vedertagna och som lärs ut på universiteten. Så vad är det du gaggar om?

Fast om jag har rätt, varför ska jag då vika mig för? Det är du som vill ha rätt till varje pris. Det är därför du inte kan ta till dig av rättningar.

Du själv är en gödselspridare på det här forumet.

Du har aldrig lyckats rätta mig.

Återgå nu till huvuddiskussionen, fattar inte hur du alltid lyckas spåra ur såhär grovt.
Citera
2026-04-25, 21:18
Medlem
Citat:
Den som har den minsta koll om kvinnoförbunden i våra partiet känner till att de har haft ett tätt samarbete med roks. Framförallt s-kvinnnor

Se dokumentären könskriget så kommer du se vad jag menar.
Snälla du, så gott som alla kivnnoröresler har samarbeten det gör inte att det du skrev stämmer, fattar du?
Roks är inte ett politisk parti, de driver kvinnojourer i Sverige.
Citera
2026-04-25, 21:18
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jo det bottnar i hat, förakt och brist på respekt för kvinnor. Väldigt talande att ni hänger upp er på enstaka ord när vi talar om könsbaserat och allvarligt våld och hot mot kvinnors hälsa.

Det du ger uttryck för är en feministisk teori som helt enkelt inte stämmer.

För våld i nära relationer så är det nog ibland hat som ligger bakom men det är hat mot en enskild individ, inte hat mot kvinnor som grupp.

Om man känner så starkt hat mot kvinnor så är det ju bara att få tag på en random kvinna och slå ihjäl henne, precis som serimördaren jag länkade till. Det sker dock extremt mycket mer sällan än att en man slår ihjäl sin partner.
Citera
2026-04-25, 21:19
Medlem
Citat:
Tycker herrar förvirrade ignoranter i denna tråd, ska förklara VAD som ÄR att betrakta som kvinnohat...när nu tydligen inte sexuellt våld ens om det är sanktionerat eller ens talibanerna uppvisar någon misogyni utan tydligen enkom ser på sina kvinnor som söta små barn, som man bara måste låsa in, förhindra, begränsa ta ifrån och tvinga hit och dit...

Ja, ledsen att behöva rubba din världsbild men att detta skulle bero på/grunda sig i "hat" är en väldigt grund och simpel analys. Och dessutom väldigt märklig.

Hittills har varken du eller jenny9 kommit med några argument för varför hat skulle vara orsaken. Dags att komma med några sådana om ni vill att vi andra ska ta er på allvar.

Själv tror jag, som sagt, att det främst är ondska, kontrollbehov och religiösa övertygelser och hederskultur som ligger bakom förtryck av kvinnor. Vad gäller sexuellt våld en kombination av ondska/psykopati och ovilja eller oförmåga att kontrollera sina drifter.

Men hat? Nej. Inte i någon nämnvärd utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in