2026-04-25, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Förtryck är inte samma sak som hat.

Talibanerna kör ju sharia, Guds vilja at it's finest. Kvinnorna förtrycks av kärlek till gud.

Avrättningar är väl det enda som skiljer hur de behandlar barn vs kvinnor. Förutom att pojkar skickas ut och dödas i krig, något kvinnorna slipper.

Tvivlar på att aga är förbjudet i Afghanistan. Gissningsvis våldtas både pojkar och flickor hejvilt av dessa barbarer, precis som med kvinnor.

Hat, förakt och brist på respekt för kvinnor är grunden i alla patriarkala samhällen/länder. Extremt så i Afghanistan.

Kvinnor får inte synas, inte tala, inte höras, osv
Citera
2026-04-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jo det bottnar i hat, förakt och brist på respekt för kvinnor. Väldigt talande att ni hänger upp er på enstaka ord när vi talar om könsbaserat och allvarligt våld och hot mot kvinnors hälsa.

Brist på respekt och hat är olika saker.
Citera
2026-04-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Förtryck är inte samma sak som hat.

Talibanerna kör ju sharia, Guds vilja at it's finest. Kvinnorna förtrycks av kärlek till gud.

Avrättningar är väl det enda som skiljer hur de behandlar barn vs kvinnor. Förutom att pojkar skickas ut och dödas i krig, något kvinnorna slipper.

Tvivlar på att aga är förbjudet i Afghanistan. Gissningsvis våldtas både pojkar och flickor hejvilt av dessa barbarer, precis som med kvinnor.

Jo, det är ofta konsekvensen av hat på gruppnivå. Är liksom SKÄLET till att man förtrycker vissa grupper av människor att man föraktar och ser ner på dem= hat.
Sharia är en religös patriarkalt formad lag som är rejält förtryckande kontra kvinnor pga misogyni = kvinnohat men även ex homosexuella.

Talibanerna driver närmast könsapartheid i Afghanistan.
Kivnnor inte bara förbjuds utbildning, de förbjuds också att arbeta, vulket leder till att de inte kan försörja sig, de förbjuds röra sig fritt i samhället, de förbjuds bära vilka kläder de vill, de förbjuds sjunga,
har 0 politiskt inflytande etc etc...

Att påstå att nääää afghaner hatar inte kvinnor är under all jävla värdighet.
Citera
2026-04-25, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jag trodde du menade det du sa. Ska jag och andra tankeläsa dig eller är det lämpligare att du lär dig att uttrycka dig tydligare? Jag tycker nog det senare.

Det här är ju också ett vanligt knep som vissa kör med där man skyller på mottagaren och inte kommunikatören. Men det är inte mottagaren som har trampat i klaveret. Det är du.

Det blir ju också väldigt bekvämt för då kan du alltid säga: ''Nä, det var inte så jag menade''. På så sätt kan du aldrig ha fel för du menar aldrig det du säger. Oj, vad bekvämt du har gjort för dig själv.

Men jag är den oärliga? Jag följer ett strikt, ramverk. Jag applicerar logiskt resonerande. Ibland uttrycker jag mig också slarvigt och jag uppskattar när någon pekar ut det så att jag får chans att förtydliga mig.

När du inte förtydligar dig och står fast vid det du har sagt, så kan du inte gnälla i efterhand när någon korrigerar dig.

Jag försöker nå fram till sanningen och en fin bieffekt är att man inte sällan uppfattas som smart.

Problemet är att du inte vill utvecklas och lära dig saker utan du vill vara kvar och tramsa i sandlådan år ut och år in.

Det här är ett diskussionsforum. Inte ett tjafsforum. Vad gör du här om du bara vill mucka gräl? Jag förstår det inte.

Självbedrägeriet är starkt hos dig.

Du resonerar inte logiskt, du försöker inte nå fram till sanningen och du följer inte ett strikt ramverk. Du försöker bara ha rätt till varje pris. Precis som en liten unge.
Citera
2026-04-25, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Brist på respekt och hat är olika saker.

Som går hand i hand
Citera
2026-04-25, 20:28
Medlem
Citat:
Hat, förakt och brist på respekt för kvinnor är grunden i alla patriarkala samhällen/länder. Extremt så i Afghanistan.

Kvinnor får inte synas, inte tala, inte höras, osv

Men varför skulle det bero på hat? Saker som ondska, kontrollbehov, eventuella religiösa övertygelser osv är väl mycket rimligare och troligare förklaringar.
Citera
2026-04-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och var det Roks som la fram den eller bestämde om den?
Svar nej det var den dåvarande S regeringen.

Det var roks idé. Som deras vänner i regeringen mer än gärna gjorde lag av.
Citera
2026-04-25, 20:29
Avslutad
Citat:
Men varför skulle det bero på hat? Saker som ondska, kontrollbehov, eventuella religiösa övertygelser osv är väl mycket rimligare och troligare förklaringar.

Ja det också. Man kan inte behandla andra så som talibanerna behandlar kvinnor i Afghanistan om man känner kärlek och respekt för sina systrar.
Citera
2026-04-25, 20:30
Medlem
Citat:
Som går hand i hand

Nja, man kan ju behandla någon respektlöst utan att hata den personen.
Citera
2026-04-25, 20:32
Avslutad
Citat:
Nja, man kan ju behandla någon respektlöst utan att hata den personen.

Respektlöst på vilket sätt då? Mörda henne om hon går ut utan sin man?

Jag läste om en kvinna i Afghanistan som gick ut ensam för att handla mat till sina barn. Hennes man hade dött i kriget. Då kom 1-2 ung(a) talibankille och högg ihjäl henne. Bakom en sån handling ligger det väldigt mycket hat.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-25 kl. 20:34.
Citera
2026-04-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ja det också.

Det är nog framförallt det. Hat tror jag inte har mycket med saken att göra.
Citera
2026-04-25, 20:35
Avslutad
Citat:
Det är nog framförallt det. Hat tror jag inte har mycket med saken att göra.

Hat också, annars klarar man inte av att behandla andra människor på det sättet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in