2026-04-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
(...)
Eva  EnderströmViola  Widegrens  försvinnande  (2020), som beskriver rykten, brev och observationer

John KarlssonDödsgåtan  Viola  Widegren  (2024), en djupare genomgång av polisens misstag och nyfunna detaljer från utredningen

Den stora skillnaden mellan de två böckerna är att Eva Enderströms bok är en tunn sak (48 sidor) med uppgifter från bland annat diverse rykten. Det framgår redan i bokens beskrivningstext där Enderström påstår att Viola "rusade ut" från hemmet (ger ett felaktigt intryck). Det avslöjar att Enderström inte är så insatt fallet.

Medan John Karlssons DVW-bok är en faktabok (334 sidor) med genomgång av hela polisutredningen och andra originaldokument.

(Fakta är att Viola, enligt familjen, gick ut lugnt och stilla som för att gå på toa).
Citera
2026-04-25, 17:36
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Precis, det är fakta (att alla teorier är spekulationer eftersom vi inte vet vad som hände).
Viftar man bort alla teorier/förklaringar blir resultatet att inget hände efter att Viola gick ut genom dörren, att hon liksom gick upp i rök (fast det med röken blir ju också en spekulation...)

Fakta är också morbrorns lögner och andra konstigheter dagarna efter att Viola försvunnit (avslöjas i DVW-boken).
Några fler fakta är att han saknar alibi (eller rättare sagt har inget känt alibi),
och att han inte kan uteslutas från liftarteorin och liknande teorier med argumentet att han nog saknade körkort (eftersom det har visat sej att han uppenbarligen hade körkort).

Eftersom det fanns telefon på elevhemmet kan Viola ringt till morbrorn strax efter att hon pratat med sin pappa på telefon samma dag som hon försvann. För att berätta att hon måste åka hem eller informera att hon inte kunde besöka morbrorn den söndagkvällen. (Viola verkar besökt morbrorn/mostern ganska ofta).

Blev han förhörd av polisen? Svara innan jag blir förbannad.
Citera
2026-04-25, 17:37
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Du hade kunnat svara ett kort "nej". Det finns alltså ingenting som tyder på att någon av fantasierna skulle vara sann.

Googla på ordet mytomani.
Citera
2026-04-25, 17:40
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Finns det några konkreta uppgifter om att ett sådant samtal har ägt rum eller är det rena fantasier?

Vad skulle dom uppgifterna finnas? Mer än i hjärnan på mytomanen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Googla på ordet mytomani.

Det behövs inte, eftersom jag vet vad det betyder. Är det en etikett du själv identifierar dig med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Vad skulle dom uppgifterna finnas? Mer än i hjärnan på mytomanen?

Ja, det var lite det som låg i min fråga. Vi får väl avvakta och se om någon återkommer.
Citera
2026-04-25, 17:42
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Det hade varit väldigt konstigt om någon hade sett en försvunnen person vid liv och "haft rätt" (i att personen levde), trots att "personen var död"...

Att folk inbillar sig ha sett mycket omskrivna försvunna personer är välkänt. Men det innebär inte per automatik att alla iakttagelser är felaktiga.
Men ofta är det väl så att man betraktar det som felaktigt om det inte kan bevisas att det var den försvunne, trots att det faktiskt kan ha varit det.

Det vill säga, en eller flera av de Viola-iakttagelser som gjordes kan ha varit Viola, där polisen inte kunde fastställa att det var en annan tjej. För sådana iakttagelser kan det inte uteslutas att det var Viola.
(Sedan vad man själv tror är något helt annat).

Eller om man är 500 meter från en person som aldrig sett mig under alla år?
Citera
2026-04-25, 17:45
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Den stora skillnaden mellan de två böckerna är att Eva Enderströms bok är en tunn sak (48 sidor) med uppgifter från bland annat diverse rykten. Det framgår redan i bokens beskrivningstext där Enderström påstår att Viola "rusade ut" från hemmet (ger ett felaktigt intryck). Det avslöjar att Enderström inte är så insatt fallet.

Medan John Karlssons DVW-bok är en faktabok (334 sidor) med genomgång av hela polisutredningen och andra originaldokument.

(Fakta är att Viola, enligt familjen, gick ut lugnt och stilla som för att gå på toa).

Och du vet att familjen talade sanning? HUR kan du veta det?
Citera
2026-04-25, 17:47
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Det behövs inte, eftersom jag vet vad det betyder. Är det en etikett du själv identifierar dig med?

Tycker att "dom" är dåliga att ge dig svar? Därav min replik.
Citera
2026-04-25, 17:51
Medlem
Mexens avatar
Citat:

Och hur fan kan du veta att dom sa sanningen?
Citera
2026-04-25, 17:52
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ja, det var lite det som låg i min fråga. Vi får väl avvakta och se om någon återkommer.

Ska vi ha en gissningslek vem det blir?
Citera
2026-04-25, 23:55
Medlem
Sorglig historia. Jag tror att hon trillade i älven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in