2026-04-22, 22:05
Medlem
KonungensRiddares avatar
Från: https://efn.se/uppgifter-marder-misstanks-ha-raysearch-till-person-i-sin-narhet

Finansprofilen Günther Mårder sitter häktad misstänkt för grovt insiderbrott.
Enligt Affärsvärlden misstänks han för att vid upprepade tillfällen ha fört vidare information om Raysearch, där han suttit i styrelsen, till en peson i sin närhet.

Enligt uppgifterna har personen som tagit emot information från Günther Mårder i samtliga fall också agerat utifrån den.

– Han (Günther Mårder) är misstänkt för uppsåtligt brott genom råd eller uppmaning, säger åklagaren Thomas Hertz till Afv.

Den person som misstänks ha handlat med aktier i medicinteknikbolaget Raysearch utifrån insiderinformation som tillhandahållits av Günther Mårder greps samma morgon som finansprofilen – enligt Afv på en annan adress – och släpptes efter två dygn, enligt åklagaren då personen inte längre bedömdes kunna påverka utredningen.
Citera
2026-04-22, 22:59
Medlem
Den andra personen ska vara hans fru som nu också avgått ur en styrelse.
Hon ska ha handlat med stora block aktier i Raysearch vid fyra tillfällen på Gunther's uppmaning.
Citera
2026-04-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkrjohn
Hon ska ha handlat med stora block aktier i Raysearch vid fyra tillfällen på Gunther's uppmaning.
Låter för sjukt för att vara sant nästan. Att låta frun handla ökar väl risken för att åka dit mångfalt.
Citera
2026-04-22, 23:05
Medlem
Citat:

Om detta stämmer så vore det ganska otroligt. Ridå för Mårders framtida styrelsekarriär ganska lång tid framöver.
Citera
2026-04-22, 23:08
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Från: https://efn.se/uppgifter-marder-misstanks-ha-raysearch-till-person-i-sin-narhet

Finansprofilen Günther Mårder sitter häktad misstänkt för grovt insiderbrott.
Enligt Affärsvärlden misstänks han för att vid upprepade tillfällen ha fört vidare information om Raysearch, där han suttit i styrelsen, till en peson i sin närhet.

Enligt uppgifterna har personen som tagit emot information från Günther Mårder i samtliga fall också agerat utifrån den.

– Han (Günther Mårder) är misstänkt för uppsåtligt brott genom råd eller uppmaning, säger åklagaren Thomas Hertz till Afv.

Den person som misstänks ha handlat med aktier i medicinteknikbolaget Raysearch utifrån insiderinformation som tillhandahållits av Günther Mårder greps samma morgon som finansprofilen – enligt Afv på en annan adress – och släpptes efter två dygn, enligt åklagaren då personen inte längre bedömdes kunna påverka utredningen.
Den person som misstänks ha handlat med aktier i medicinteknikbolaget Raysearch utifrån insiderinformation som tillhandahållits av Günther Mårder greps samma morgon som finansprofilen – enligt Afv på en annan adress –
Citat:
Källa på det?

Du tror inte på någon i
https://krafman.se/marder-invest-ab/5590398565/sammanfattning

Det märkliga är att hos gamlingen LP:s bror? bor en manlig Mårder i samma ålder som GM medan dennes fru bor på Norr Mälarstrand.
GM har som mellannamn Lennart som i LP och delar det med bolagets båda män.

Läsning rekommenderas
https://www.realtid.se/bors-finans/det-ar-sa-latt-att-skjuta-upp-saker/
En 90 minuter lång intervju har kommit till sitt slut.

Det bestående intrycket av Günther är hans djupa kunskaper och att han inte lämnat mycket åt slumpen i sitt liv. Det som sticker ut mest är hans mod, att han vågat ta stora risker. Några gånger har det gått åt skogen men desto fler har han kammat hem det han ville ha. Det är en källa till inspiration för oss alla – att om vi bara vågar lite mera så har vi mycket att vinna.

Efteråt kollade han upp henne. Det visade sig att hon bodde i Göteborg, jobbade på andra AP-fonden och var sambo.
– Jag tänkte att det vore kul om vi kunde bli ett par, och det tog tre månader innan vi blev det. Sedan blev hon gravid efter sex månader.
Så att hon var upptagen var en bisak i sammanhanget?
– Ja, det var bara en bonus. Det betydde ju att det var kvalitetssäkrat.
https://www.ratsit.se/5593713125-Grisch_AB
Senast redigerad av gofigur 2026-04-22 kl. 23:51.
Citera
2026-04-23, 00:07
Moderator
Parongatans avatar
Diskussioner om vad häktning innebär tas med fördel i andra delforum. Flera OT-inlägg borttagna.

/Moderator
Citera
2026-04-23, 06:00
Medlem
Moobs avatar
Han är för dum för att vara sann om han låtit frugan handla åt honom.

Jag hade lätt tipsat ekobrottsmyndigheten om jag fått nys om nån kollega eller vän som sysslat med insiderhandel.
Citera
2026-04-23, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob

Jag hade lätt tipsat ekobrottsmyndigheten om jag fått nys om nån kollega eller vän som sysslat med insiderhandel.
Tvivlar på att detta stämmer. Vore ju värre än ICA-handlarnas tokhandling. GM borde rimligen ha någon idé om att ta det lugnt. Tror han blir frikänd ändå, ska ju till uttrycklig uppmaning att köpa för att han ska dömas.
Citera
2026-04-25, 09:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob

Åker man dit för insiderhandel så är det nog inte första gången, kan tänka mig att man trappar upp risktagandet i takt med att man blir fartblind. Allra första gången kanske man handlar för typ 1000 kr, och då låter en kompis stå för handeln, dvs. svårt fall att koppla till GM. Sedan blir transaktionerna större och större och avståndet till personen mindre och mindre i tron att man aldrig ska åka fast.
Citera
2026-04-25, 09:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man kan undra lite över hur mycket som man handlar för och om det är värt risken.

För drygt tio år sedan så ringde en kompis till mig och berättade insiderinformation om att företaget som han arbetade på skulle bli uppköpt och frågade om jag kunde köpa aktier åt honom. Jag hade någon timme på mig att köpa innan affären skulle publiceras.

Jag gjorde snabbt analysen att jag kunde köpa för maximalt låt säga 50 000 åt honom och lika för mig för att det inte skulle väcka uppmärksamhet. Med 20 % uppgång så skulle vi tjäna 10 000 var. Att tjäna 10 000 och riskera att åka fast för insiderbrott kändes definitivt inte värt det. Jag tackade därför snabbt nej.

Man kan undra hur stora belopp som det handlar om i detta fall. Att som kändis hamna i rampljuset, bli häktad och förlora arbete. Känns som bristfällig konsekvensanalys.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du måste förstå att det här handlar om många miljoner.

Det som Mynicname skrev gäller ju dock oavsett belopp då skalan på transaktioner, inkomst och tänkbar vinst ökar i samma takt.

Om en vanlig Svensson som tjänar typ 25 tkr per månad sätter av en månadslön och tjänar runt 10 tkr så bedöms kanske den vinsten som för liten sett till risken. Om en storspelare med ett par mkr i årslön kan gå in med ett par mkr för att tjäna ännu fler mkr så ökar ju risken snabbt att bli upptäckt, då transaktionerna är så stora att de drar uppmärksamhet till sig.
Citera
2026-04-25, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om en vanlig Svensson som tjänar typ 25 tkr per månad sätter av en månadslön och tjänar runt 10 tkr så bedöms kanske den vinsten som för liten sett till risken. Om en storspelare med ett par mkr i årslön kan gå in med ett par mkr för att tjäna ännu fler mkr så ökar ju risken snabbt att bli upptäckt, då transaktionerna är så stora att de drar uppmärksamhet till sig.
Tror inte att man blir häktad för grovt insiderbrott om det handlar en månadslön för en Svensson.

Eller hur var det du menade?
Citera
2026-04-25, 09:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror inte att man blir häktad för grovt insiderbrott om det handlar en månadslön för en Svensson.

Eller hur var det du menade?

Nej, jag menade att om man ska tjäna ett par miljoner så behöver man ju även gå in med ett par miljoner, med följd att risken att bli upptäckt ökar.

Dvs. om en Svensson konstaterar att det inte är värt risken att åka dit för att tjäna ynka 10 tkr så är det ekvivalent med om en storspelare konstaterar att det inte är värt risken att åka dit för att tjäna ett par miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in